Anonym bruker Skrevet 11. september #26 Skrevet 11. september Jeg skjønner ikke dette hjemmekontorargumentet. Min arbeidsgiver vil da mye heller at jeg skal ta en sykt barn dag (eller en egenmelding) enn at jeg skal late som jeg jobber hjemmefra mens jeg egentlig passer et sykt barn eller sover på sofaen selv. Anonymkode: 2cf8b...f4c
Anonym bruker Skrevet 11. september #27 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke dette hjemmekontorargumentet. Min arbeidsgiver vil da mye heller at jeg skal ta en sykt barn dag (eller en egenmelding) enn at jeg skal late som jeg jobber hjemmefra mens jeg egentlig passer et sykt barn eller sover på sofaen selv. Anonymkode: 2cf8b...f4c Jeg tror de fleste faktisk jobber fra hjemmekontor. Hos oss tror jeg det er svært få som later som om de jobber. De fleste har sine oppgaver og tidsfrister og det å late som en jobber fører ingensteds. Her er faktisk det en større utfordring at folk jobber for mye, mens de egentlig burde brukt mer tid på det syke barnet eller andre barn på ettermiddagen/kvelden. Anonymkode: fb245...4ec
Anonym bruker Skrevet 11. september #28 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner ikke dette hjemmekontorargumentet. Min arbeidsgiver vil da mye heller at jeg skal ta en sykt barn dag (eller en egenmelding) enn at jeg skal late som jeg jobber hjemmefra mens jeg egentlig passer et sykt barn eller sover på sofaen selv. Anonymkode: 2cf8b...f4c Hehe. Du er gøy. Hjemmekontor med sykt barn betyr faktisk ikke at man sover på sofaen. De av oss med arbeidsmoral gjør hvertfall ikke det. Det er jo baksiden med mulighet for hjemmekontor. Bruker aldri sykt barn dager, men jobber uansett. Med mindre ungen spyr og driter om hverandre. Jeg har 3 barn i alderen 12-21 og har brukt 5 dager med sykt barn på 16 år, nettopp pga hjemmekontor. Det er virkelig ikke en fryd Men så har sjefen min tiltro til at jeg gjør jobben min da. Fordi jeg har bevist at jeg er tilliten verdig Anonymkode: cd30f...d43
Himmel og hav Skrevet 11. september #29 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at hvis man faktisk er syk og trenger å være hjemme så er det ikke ett problem. Det vil jo luke ute veldig veldig mange, som aldri kommer til å ta den telefonen til legen. Anonymkode: cd30f...d43 Det er jo bare tull å bruke fastlegen til sånt. Skal jeg mase meg til å få en akuttime fordi jeg har kasta opp om natta og høyst sannsynlig vil være bra igjen om en dag eller to, bare for å få sykemelding? Eller skal jeg be om å få en vanlig time, få den om tre uker og be om en tilbakedatert sykemelding? Det er mulig at din fastlege har langt mer ledig kapasitet enn min og tvinner tommeltotter og håper på å få telefon fra noen med sår hals eller magesjau, men det tror jeg ikke er veldig vanlig.
Anonym bruker Skrevet 11. september #30 Skrevet 11. september Himmel og hav skrev (1 time siden): Det er jo bare tull å bruke fastlegen til sånt. Skal jeg mase meg til å få en akuttime fordi jeg har kasta opp om natta og høyst sannsynlig vil være bra igjen om en dag eller to, bare for å få sykemelding? Eller skal jeg be om å få en vanlig time, få den om tre uker og be om en tilbakedatert sykemelding? Det er mulig at din fastlege har langt mer ledig kapasitet enn min og tvinner tommeltotter og håper på å få telefon fra noen med sår hals eller magesjau, men det tror jeg ikke er veldig vanlig. Men da er du jo syk. Det er jo for å minimere de som sluntrer unna og tar seg en dag her og der fordi helga var hard eller det frister med en oval helg. De skriver jo attester for skoleelever nå, så de kunne hatt samme ordning. Det koster litt mer å ringe legen og si man er syk, enn å ringe jobben med det samme. For de med moral, da Anonymkode: cd30f...d43
Anonym bruker Skrevet 11. september #31 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men da er du jo syk. Det er jo for å minimere de som sluntrer unna og tar seg en dag her og der fordi helga var hard eller det frister med en oval helg. De skriver jo attester for skoleelever nå, så de kunne hatt samme ordning. Det koster litt mer å ringe legen og si man er syk, enn å ringe jobben med det samme. For de med moral, da Anonymkode: cd30f...d43 Fastlegene er ikke glade for at de må skrive ut attester til skolelever heller,for det tar bort tid som kunne vært brukt til andre ting. Anonymkode: 531bd...eab
Anonym bruker Skrevet 11. september #32 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men da er du jo syk. Det er jo for å minimere de som sluntrer unna og tar seg en dag her og der fordi helga var hard eller det frister med en oval helg. De skriver jo attester for skoleelever nå, så de kunne hatt samme ordning. Det koster litt mer å ringe legen og si man er syk, enn å ringe jobben med det samme. For de med moral, da Anonymkode: cd30f...d43 Og disse attestene mener legene er noe stort tull da de ikke har kapasitet til det. Så argumentet ditt er at de siden de allerede er overbelastet med andre oppgaver, gjør det ikke noe å overbelaste dem ENDA mer med ENDA flere oppgaver. Er du villig til å måtte vente lenger på legetime fordi legen bruker halve tiden sin på å skrive sykemeldinger? Anonymkode: 71f1f...e3b
Anonym bruker Skrevet 11. september #33 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Og disse attestene mener legene er noe stort tull da de ikke har kapasitet til det. Så argumentet ditt er at de siden de allerede er overbelastet med andre oppgaver, gjør det ikke noe å overbelaste dem ENDA mer med ENDA flere oppgaver. Er du villig til å måtte vente lenger på legetime fordi legen bruker halve tiden sin på å skrive sykemeldinger? Anonymkode: 71f1f...e3b Jeg er villig til å gjøre ganske mye så ikke snyltere får penger de ikke har rettsmessige krav på. Anonymkode: cd30f...d43
Anonym bruker Skrevet 11. september #34 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (På 10.9.2025 den 11.17): Nå er jeg 50% sykmeldt, og jobber på hjemmekontor. Problemet med min arbeidsmoral er at sjefene utnytter det så jeg har ikke færre oppgaver, jeg har bare mindre tid å gjøre det på. Anonymkode: cd30f...d43 Du er klar over at 50% sykemelding skal gi halvert arbeidsmengde, ikke halvert arbeidstid? pele skrev (22 timer siden): Innfør karensdag. 1 dag syk er karensdag. Da skal dere se at unnasluntrerne kommer på jobb. Problemet med karensdager er at folk vil komme syke på jobb. Det er dessverre ganske mange som har så trang økonomi at de ikke ville hatt råd til å ha en sykedag. Jeg tenker det er et større problem at vi har 12 mnd full lønn ved sykefravær. Og ekstremt mange som blir friske over natta og kommer tilbake på jobb, nærmest på magisk vis, etter nøyaktig et år, når alternativet er å gå ned i inntekt og over på aap. Hvorfor får man full lønn i 12 mnd? Kunne det ikke like godt vært 6, 8 eller 10mnd? Det ville spart samfunnet for mye større summer enn en karensdag ville gitt. Men en endring i sykelønnsordningen bør ikke innføres uten kortere køer i helsevesenet, og en form for garanti om rask utredning og behandling, slik at folk med tilstander som kan behandles, kan rekke å bli friske innenfor den maksimale sykemeldingsperioden. Anonymkode: 212a7...012
Anonym bruker Skrevet 11. september #35 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du er klar over at 50% sykemelding skal gi halvert arbeidsmengde, ikke halvert arbeidstid? jeg er fullstendig klar over at arbeidsiver kan kreve det, men det er ikke lovpålagt at det er sånn det skal være Anonymkode: cd30f...d43
Anonym bruker Skrevet 12. september #36 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): jeg er fullstendig klar over at arbeidsiver kan kreve det, men det er ikke lovpålagt at det er sånn det skal være Anonymkode: cd30f...d43 Jo det er det faktisk. Sykmeldingsprosent har ingenting med arbeidstid å gjøre, men omhandler arbeidskapasitet - altså oppgaver. Du kan fin være på jobb hele dager men gjøre 50% av oppgavene. Anonymkode: 76c73...1b7
Anonym bruker Skrevet 12. september #37 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg er villig til å gjøre ganske mye så ikke snyltere får penger de ikke har rettsmessige krav på. Anonymkode: cd30f...d43 Du er ‘villig’ til å påføre andre økt arbeidsmengd, stress og kostnader. Det gjør deg ikke noe bedre enn dem som misbruker velferdsgodene. Anonymkode: 6e9f6...1c7
Anonym bruker Skrevet 12. september #38 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hehe. Du er gøy. Hjemmekontor med sykt barn betyr faktisk ikke at man sover på sofaen. De av oss med arbeidsmoral gjør hvertfall ikke det. Det er jo baksiden med mulighet for hjemmekontor. Bruker aldri sykt barn dager, men jobber uansett. Med mindre ungen spyr og driter om hverandre. Jeg har 3 barn i alderen 12-21 og har brukt 5 dager med sykt barn på 16 år, nettopp pga hjemmekontor. Det er virkelig ikke en fryd Men så har sjefen min tiltro til at jeg gjør jobben min da. Fordi jeg har bevist at jeg er tilliten verdig Anonymkode: cd30f...d43 Jeg sover på sofaen hvis jeg er syk selv og har egenmelding, Burde kanskje skrevet det tydeligere. Saken er at man kan ikke gjøre to ting på en gang. Er man for syk til å jobbe, er man også for syk til å jobbe på hjemmekontor som regel. Syke barn trenger oppfølging. Man må trøste, vaske oppkast, de blir klengete og gråter lett. Selv når de har blitt friske og bare har karensdag før de kan komme tilbake i barnehagen trenger de tilsyn, mat og så videre. Man kan ikke følge opp barnet ordentlig samtidig som man jobber fullt og effektivt på hjemmekontor med møter og det hele. Min arbeidsgiver vil heller at jeg skal ta den egenmeldingen eller sykt barn dagen enn å "ta hjemmekontor" men egentlig ikke få noe gjort. Anonymkode: 2cf8b...f4c
Himmel og hav Skrevet 12. september #39 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg sover på sofaen hvis jeg er syk selv og har egenmelding, Burde kanskje skrevet det tydeligere. Saken er at man kan ikke gjøre to ting på en gang. Er man for syk til å jobbe, er man også for syk til å jobbe på hjemmekontor som regel. Syke barn trenger oppfølging. Man må trøste, vaske oppkast, de blir klengete og gråter lett. Selv når de har blitt friske og bare har karensdag før de kan komme tilbake i barnehagen trenger de tilsyn, mat og så videre. Man kan ikke følge opp barnet ordentlig samtidig som man jobber fullt og effektivt på hjemmekontor med møter og det hele. Min arbeidsgiver vil heller at jeg skal ta den egenmeldingen eller sykt barn dagen enn å "ta hjemmekontor" men egentlig ikke få noe gjort. Anonymkode: 2cf8b...f4c Det er mange ganger man fint kan jobbe på hjemmekontor selv om man ikke kommer seg på kontoret. Om man f. eks. har vrikket en ankel er det helt greit å sitte hjemme med beinet på en stol og jobbe. Jeg har også mange ganger vært såpass ute av form, bl.a. med lungebetennelse, at det å stelle meg, kle meg og reise til jobben, sitte i landskap og hoste osv. er for slitsomt, men å dra på meg en kjole, sette håret i ei klype og tasse i sokkelesten inn på hjemmekontoret og jobbe går fint.
MissSaigon Skrevet 12. september #40 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (19 timer siden): Så nå skriver vi egenmelding også for å skjerme fastlegens arbeidspress. Fra før er vi gode og ansvarsfulle samaritaner som skriver egenmelding for å verne om kollegaer for smitte. Hva blir det neste, at vi sparer miljøet for transport til og fra jobb? Da er det snart ikke grunner for å være i arbeid, lønna blir jo den samme uansett. Heia Norge, og nordmenn! Anonymkode: 3b8bd...d9b Ja, klart vi gjør. Egenmelding er ment for de tilfellene man ikke behøver å oppsøke helsehjelp. Mener du virkelig at en lege med lang utdannelse bak seg skal måtte ta i mot og skrive sykemelding til en person med omgangssyke eller influensa?
Anonym bruker Skrevet 12. september #41 Skrevet 12. september MissSaigon skrev (1 minutt siden): Ja, klart vi gjør. Egenmelding er ment for de tilfellene man ikke behøver å oppsøke helsehjelp. Mener du virkelig at en lege med lang utdannelse bak seg skal måtte ta i mot og skrive sykemelding til en person med omgangssyke eller influensa? I de tilfellene du lister opp er det vel ganske vanlig med sykemelding da de gjerne varer over en helg og man ikke kan ta flere egenmeldingsdager sammenhengene. Til d9b Det utrolig sløsing med ressurser å fjerne alles mulighet til egenmelding slik at vi alle må ha sykemelding. Vi har lange nok køer innen helse og store nok problemer med fastlegeordningen som den er om vi ikke skal overbelaste den enda mer. (Her er det 5-6 ukers ventetid på timer som ikke er akutt). Er det snakk om å innføre karensdagen vil det bli for alle, uavhengig av meldeform. Det vil si at det vil være slik at første dag får man ikke betalt før. Det vil være meningsløst å innføre karensdag som man kan unngå ved sykmelding. Da vil man ikke spare noe, men muligens heller gjøre ordningen dyrere og da har den ingen hensikt. Jeg håper og tror at vi ikke innfører karensdager. Vi kan alle hjelpe til med at dette ikke skjer ved å ikke misbruke trygdeordninger med egenmelding og sykemelding. Anonymkode: fb245...4ec
Anonym bruker Skrevet 12. september #42 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (14 minutter siden): I de tilfellene du lister opp er det vel ganske vanlig med sykemelding da de gjerne varer over en helg og man ikke kan ta flere egenmeldingsdager sammenhengene. Til d9b Det utrolig sløsing med ressurser å fjerne alles mulighet til egenmelding slik at vi alle må ha sykemelding. Vi har lange nok køer innen helse og store nok problemer med fastlegeordningen som den er om vi ikke skal overbelaste den enda mer. (Her er det 5-6 ukers ventetid på timer som ikke er akutt). Er det snakk om å innføre karensdagen vil det bli for alle, uavhengig av meldeform. Det vil si at det vil være slik at første dag får man ikke betalt før. Det vil være meningsløst å innføre karensdag som man kan unngå ved sykmelding. Da vil man ikke spare noe, men muligens heller gjøre ordningen dyrere og da har den ingen hensikt. Jeg håper og tror at vi ikke innfører karensdager. Vi kan alle hjelpe til med at dette ikke skjer ved å ikke misbruke trygdeordninger med egenmelding og sykemelding. Anonymkode: fb245...4ec Det er på sitt vis testet i vgs, i form av fraværsgrenser og dokumentert/udokumentert. Det viste seg å være problematisk pga trykk hos fastlegen, noe de nå har gått bort fra igjen. Skal en tette alle hull, vil det kunne dra med seg mye byråkrati. Så en må overlate noe til en viss tillit og akseptere at det også kan føre med seg et visst misbruk. Man må akseptere noe svinn. Hva med sykelønn 80 % som utgangspunkt? Langtidsfravær er litt pussig ved at man har full lønn første år, fra andre blir det et drastisk fall. Permittering er dramatisk fra dag en. Kanskje en form for utjevning her ville løst noe? Anonymkode: edf8c...f1f
Anonym bruker Skrevet 12. september #43 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jo det er det faktisk. Sykmeldingsprosent har ingenting med arbeidstid å gjøre, men omhandler arbeidskapasitet - altså oppgaver. Du kan fin være på jobb hele dager men gjøre 50% av oppgavene. Anonymkode: 76c73...1b7 Jeg kan fint være en hel dag, ja. Også kan man være kortere dager. Eller hele dager, men færre. Det er ingen fasit på hvordan man løser det. Jeg løser min 50% sykmelding ved å jobbe 50% av tiden. Anonymkode: cd30f...d43
MissSaigon Skrevet 12. september #44 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (55 minutter siden): I de tilfellene du lister opp er det vel ganske vanlig med sykemelding da de gjerne varer over en helg og man ikke kan ta flere egenmeldingsdager sammenhengene. Til d9b Det utrolig sløsing med ressurser å fjerne alles mulighet til egenmelding slik at vi alle må ha sykemelding. Vi har lange nok køer innen helse og store nok problemer med fastlegeordningen som den er om vi ikke skal overbelaste den enda mer. (Her er det 5-6 ukers ventetid på timer som ikke er akutt). Er det snakk om å innføre karensdagen vil det bli for alle, uavhengig av meldeform. Det vil si at det vil være slik at første dag får man ikke betalt før. Det vil være meningsløst å innføre karensdag som man kan unngå ved sykmelding. Da vil man ikke spare noe, men muligens heller gjøre ordningen dyrere og da har den ingen hensikt. Jeg håper og tror at vi ikke innfører karensdager. Vi kan alle hjelpe til med at dette ikke skjer ved å ikke misbruke trygdeordninger med egenmelding og sykemelding. Anonymkode: fb245...4ec Omgangssyke varer da sjelden mer enn 1-2 dager + at man holder seg hjemme i 24 t. Vi er IA bedrift og trenger ikke sykemelding før etter 8 dager (tror jeg at det er). Det er klart at det er utrolig sløsing å bruke helsetjenester for vanlige og ufarlige småsykdommer.
Anonym bruker Skrevet 12. september #45 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi kan alle hjelpe til med at dette ikke skjer ved å ikke misbruke trygdeordninger med egenmelding og sykemelding. Anonymkode: fb245...4ec Og nå har praksis gjennom mange år vist at den norske befolkningen ikke evner å ta der ansvaret. Da må man prøve noe annet. Anonymkode: 657e2...215
MissSaigon Skrevet 12. september #46 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Og nå har praksis gjennom mange år vist at den norske befolkningen ikke evner å ta der ansvaret. Da må man prøve noe annet. Anonymkode: 657e2...215 Men noe annet kan ikke være å påføre et presset helsevesen enda flere oppgaver. Da får man heller koble på arbeidsgiver i større grad. Fakta er at folk som trives på arbeidsplassen har minst sykefravær.
Anonym bruker Skrevet 12. september #47 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Og nå har praksis gjennom mange år vist at den norske befolkningen ikke evner å ta der ansvaret. Da må man prøve noe annet. Anonymkode: 657e2...215 Men løsningen er ikke å lempe byrden over på fastlegene. Anonymkode: 531bd...eab
Anonym bruker Skrevet 12. september #48 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Men løsningen er ikke å lempe byrden over på fastlegene. Anonymkode: 531bd...eab Nei, løsningen er å gå på jobb også de dagene du ikke er 100%. Immunforsvaret, både mitt og ditt, trenger denne utfordringen. Å være i kort kontakt med mennesker som er smittebærere av et eller annet, er naturens måte å vaksinere på. Et kort møte med en smittebærer gir immunitet for kraftigere sykdom. Så, med mindre du sitter tett inntil din kollega hele dagen så er "litt syk" en dårlig grunn til å være hjemme. Anonymkode: 3b8bd...d9b
Anonym bruker Skrevet 12. september #49 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Nei, løsningen er å gå på jobb også de dagene du ikke er 100%. Immunforsvaret, både mitt og ditt, trenger denne utfordringen. Å være i kort kontakt med mennesker som er smittebærere av et eller annet, er naturens måte å vaksinere på. Et kort møte med en smittebærer gir immunitet for kraftigere sykdom. Så, med mindre du sitter tett inntil din kollega hele dagen så er "litt syk" en dårlig grunn til å være hjemme. Anonymkode: 3b8bd...d9b Har noen snakker om litt syk? Du må skille mellom lett sykdom som i omgangssyke og influensa, som er heftig og forholdsvis kortvarig, og behandlingstrengende sykdommer som krever lege og eventuell sykemelding. Anonymkode: 6e9f6...1c7
Himmel og hav Skrevet 12. september #50 Skrevet 12. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og nå har praksis gjennom mange år vist at den norske befolkningen ikke evner å ta der ansvaret. Da må man prøve noe annet. Anonymkode: 657e2...215 Men er det egentlig det egenmeldte korttidsfraværet som er det store problemet i arbeidslivet? Det er jo langtidsfraværet, som da også er legemeldt, som koster samfunnet mest. Det endres jo ikke hverken med en karensdag eller med fjerning av egenmelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå