Anonym bruker Skrevet 9. september #1 Skrevet 9. september Samtlige bruker opp sykt-barn dager og ringer inn syke for ingenting. To snufs i nesa, borte resten av uka. De gjør minimalt av innsats, men når det er snakk om overtidsvakter, er de raskt på pletten. Jeg ringes aldri for jeg har jo flest timer på jobb likevel. Ledere vet om juksingen, men sier de ikke kan betvile når folk ringer seg syke. Jeg er så lei. Jeg gir snart opp. Måtte bare lufte litt. Anonymkode: 65ccb...794
Anonym bruker Skrevet 9. september #2 Skrevet 9. september Her også….. vi har en hjemmekontor-ordning som lederen ikke gidder å følge opp, fordi han kan jo ikke «drive kontroll av folk». Ergo er folk mer på hjemmekontor enn det avtalen sier, de har «hjemmekontor» uten å være pålogget, har mistenkelig mye tid til å snekre terrasse, male hus, veldig kort dag hver eneste fredag, er på tur med hunden osv.. Og arbeidsoppgavene hoper seg opp! Anonymkode: 76c73...1b7
Anonym bruker Skrevet 9. september #3 Skrevet 9. september Ah, ja, hvordan kunne jeg glemme gjemmekontor 🙄 Jeg er ofte den eneste igjen på kontoret, og gjett hva, da ringer de meg for å gjøre det ene og det andre. Kom dere på jobb selv da vel! Jeg har jo nok med mine egne ting om jeg ikke skal gjøre alt det de burde gjort, men ikke får gjennomført fordi de er hjemme. Ahhh. HI Anonymkode: 65ccb...794
Anonym bruker Skrevet 9. september #4 Skrevet 9. september Høres ut som dere jobber på ekstremt spesielle arbeidsplasser Anonymkode: 77ade...cac
Anonym bruker Skrevet 9. september #5 Skrevet 9. september Jeg har bare én kollega som jeg er ganske sikker på at skulker. Vi er en stor arbeidsplass. Anonymkode: bf5eb...8bf
Anonym bruker Skrevet 9. september #6 Skrevet 9. september Jeg har en kollega som er langtidssykmeldt og som stadig er både her og der. Enten lyver hun om hva som feiler henne, eller så lyver hun om sykdommen hun sier hun har. Visstnok har hun så store ryggsmerter at hun ikke kan gå. Merkelig nok har flere av oss sett henne ute på shopping, byen og butikken. Da hun oppdaget meg? Begynte hun å gå veldig merkelig sånn helt plutselig. Fra å ha gått helt vanlig frem til hun oppdaget meg. Regner med hun kommer tilbake et halvt år før året hun kan være sykmeldt med 100% lønn er over. Slik har hun holdt på i flere år. Jobber et halvt år, er sykmeldt et år… Anonymkode: 8eb8d...37a
Anonym bruker Skrevet 10. september #7 Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ah, ja, hvordan kunne jeg glemme gjemmekontor 🙄 Jeg er ofte den eneste igjen på kontoret, og gjett hva, da ringer de meg for å gjøre det ene og det andre. Kom dere på jobb selv da vel! Jeg har jo nok med mine egne ting om jeg ikke skal gjøre alt det de burde gjort, men ikke får gjennomført fordi de er hjemme. Ahhh. HI Anonymkode: 65ccb...794 Da er det jo dårlig tilrettelagt for hjemmekontor og må gjøres noe med det. De stedene jeg har jobbet hvor vi har hatt hjemmekontor så har vi jobbet ræva av oss, vanligvis flere timer, mer effektivt og konsentrert enn de som er på kontoret. Anonymkode: 0c24e...5ae
Anonym bruker Skrevet 10. september #8 Skrevet 10. september Nei, det er det kanskje mange som spør seg om. Bare se tråden om syk katt, helt vilt at man uten skam ringer inn syk for sånt. Jeg var den som satt kvelder og helger pga dårlig styring og en ansatt som tok freidig for seg uten noen konsekvens. Gjør som meg, start din egen bedrift. Tok 1,5 år å bygge opp, mye jobb og lite lønn i starten. Men jeg har en hverdag hvor jeg ikke stadig dekker inn for andre, nå kommer inntjeningen etter, fra neste år er jeg på høyde med vanlig stilling. Bare med mer frihet, jeg trenger ikke svare til noen eller dekke opp for noen. Søndager og ferier jobbet jeg uansett. Anonymkode: edf8c...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. september #9 Skrevet 10. september Sykefravær er en av de tingene vi ikke kan diskutere fritt uten å bli anklaget for både det ene og det andre i Norge. Anonymkode: 3b8bd...d9b
Anonym bruker Skrevet 10. september #10 Skrevet 10. september Jeg har snakket med en del ledere i min bransje og de ser alle det samme mønsteret. I min bransje har vi stort sett mulighet til å jobbe fullverdig fra hjemmekontor. De over 40 år bruker egenmelding eller sykemelding om de er for syke til å jobbe. Så tar de er par dager på hjemmekontor for å være sikker på å ikke smitte andre. I aldersgruppen under 40 er det langt flere som ser på egenmelding som 12 ekstra fridager. De har mye lavere terskel for å bruke disse og folk har blitt fersket på langhelgtur og konserter. Noen så mange ganger at de har mistet retten til egenmelding. Noen av dem føler ingen skam fordi de ser på dette som fridager som kan brukes. Spesielt om de selv ikke har barn. Når kolleger kan være hjemme med barn 10 dager ekstra føler de at de fortjener sine 12 dager. Dette er da svogerforskning men jeg ser ikke bort fra at statistikk ville bekreftet mønsteret. Anonymkode: fb245...4ec
Anonym bruker Skrevet 10. september #11 Skrevet 10. september Jeg jobber og med endel unnasluntere. I såpass stort omfang at sjefen ikke kan forsvare å erstatte to av de som går av med pensjon, fordi vi andre får jobben gjort. Nå er jeg 50% sykmeldt, og jobber på hjemmekontor. Problemet med min arbeidsmoral er at sjefene utnytter det så jeg har ikke færre oppgaver, jeg har bare mindre tid å gjøre det på. Forøvrig, på hjemmekontor ellers jobber jeg langt mer enn på kontoret. For der er det kolleager som maser, skal drikke kaffe, skal fortelle om helga, spørre om helga osv osv osv. Jeg blir alltid forstyrra. Så mye at vi har hatt eget fokus på tidstyver, men som de idiotene jeg jobber med faktisk ikke forstår at gjelder en selv. Jeg er langt mer effektiv på hjemmekontor hva arbeid angår, OG jeg kan få satt på en vask og støvsugd over gulvet. Kollegaene mine røyker, de er ute en gang i timen og borte hvertfall 10 min av gangen. Det betyr at de totalt bruker en time av arbeidsdagen på å røyke. Da bruker jeg de 10 minuttene på husarbeid eller brette tøy. Uten problem Anonymkode: cd30f...d43
TheWitch Skrevet 10. september #12 Skrevet 10. september Når jeg startet i IT-bransjen i 2007 så var jeg så glad for å ha fått en IT-jobb at når sønnen min var syk så jobbet jeg når han sov eller på kvelden etter at han hadde lagt seg. Jeg anbefaler IKKE dette til andre, men hadde aldri klart å lyve å si jeg var syk. En tidligere kollega av meg ble alltid en måned syk når han var på besøk med familien i utlandet. Og som jeg har skjønt på små bedrifter så har dette begynt å bli et alvorlig problem at arbeidstakere alltid bli en måned "syk" i forbindelse med det å besøke familien i utlandet.
pele Skrevet 10. september #13 Skrevet 10. september Innfør karensdag. 1 dag syk er karensdag. Da skal dere se at unnasluntrerne kommer på jobb.
Anonym bruker Skrevet 10. september #14 Skrevet 10. september pele skrev (4 minutter siden): Innfør karensdag. 1 dag syk er karensdag. Da skal dere se at unnasluntrerne kommer på jobb. Trasig for dem som virkelig er syke, da. Men slike smålige hensyn tar ikke en ekte FrP’er? Anonymkode: 6e9f6...1c7
Anonym bruker Skrevet 10. september #15 Skrevet 10. september pele skrev (6 minutter siden): Innfør karensdag. 1 dag syk er karensdag. Da skal dere se at unnasluntrerne kommer på jobb. Flott å straffe de i sliteyrkene som ikke har mulighet til hjemmekontor.....supert.... Anonymkode: 531bd...eab
Anonym bruker Skrevet 10. september #16 Skrevet 10. september 29 minutes ago, Anonym bruker said: Flott å straffe de i sliteyrkene som ikke har mulighet til hjemmekontor.....supert.... Anonymkode: 531bd...eab Hjemmekontor er ikke fri hvis du tror det Anonymkode: 77ade...cac
Anonym bruker Skrevet 10. september #17 Skrevet 10. september TheWitch skrev (12 timer siden): Når jeg startet i IT-bransjen i 2007 så var jeg så glad for å ha fått en IT-jobb at når sønnen min var syk så jobbet jeg når han sov eller på kvelden etter at han hadde lagt seg. Jeg anbefaler IKKE dette til andre, men hadde aldri klart å lyve å si jeg var syk. En tidligere kollega av meg ble alltid en måned syk når han var på besøk med familien i utlandet. Og som jeg har skjønt på små bedrifter så har dette begynt å bli et alvorlig problem at arbeidstakere alltid bli en måned "syk" i forbindelse med det å besøke familien i utlandet. Jeg pleier å si til min arbeidsgiver at de er så heldige at jeg har en mann som kan ta hjemmekontor.... Jeg har derfor brukt 4 sykt-barn-dager totalt de siste 5 årene. Han tar resten. Dvs - han tar ikke sykt-barn-dager, men hjemmekontor. Men så har han en veldig fleksibel arbeidsgiver også, så det blir å ta og gi litt fra begge sider. Jeg har en jobb som ikke kan gjøres på hjemmekontor. Anonymkode: a5db7...156
Anonym bruker Skrevet 10. september #18 Skrevet 10. september Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hjemmekontor er ikke fri hvis du tror det Anonymkode: 77ade...cac I hvilken verden har jeg antydet det? Anonymkode: 531bd...eab
Anonym bruker Skrevet 11. september #19 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg pleier å si til min arbeidsgiver at de er så heldige at jeg har en mann som kan ta hjemmekontor.... Jeg har derfor brukt 4 sykt-barn-dager totalt de siste 5 årene. Han tar resten. Dvs - han tar ikke sykt-barn-dager, men hjemmekontor. Men så har han en veldig fleksibel arbeidsgiver også, så det blir å ta og gi litt fra begge sider. Jeg har en jobb som ikke kan gjøres på hjemmekontor. Anonymkode: a5db7...156 Fleksible arbeidsgivere er gull. Jeg tenker at sykt barn dager er for de dagene det ikke går opp på annen måte, for syke barn skal selvfølgelig få omsorgen de trenger. Men med fleksible arbeidsgivere kan mye gå opp selv om barna er syke. Både jeg og mannen kam forskyve arbeidstid, og ta igjen i helga når vi har måttet gå litt tidlig fra jobb en dag osv. Så når ungene er syke jobber en av oss fra morgenen og en på kvelden. Skjønner at ikke alle har yrker hvor ting kan løses sånn, men vi har det begge to. Anonymkode: 0223f...7cd
Anonym bruker Skrevet 11. september #20 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (13 timer siden): Trasig for dem som virkelig er syke, da. Men slike smålige hensyn tar ikke en ekte FrP’er? Anonymkode: 6e9f6...1c7 De som er virkelig syke kan få sykmelding av legen. De som sluntrer unna å tar en egenmelding «her og der» bare fordi, de kan godt gå glipp av den dagen med lønn. Og jeg stemmer på ingen måte frp Anonymkode: cd30f...d43
Anonym bruker Skrevet 11. september #21 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (1 time siden): De som er virkelig syke kan få sykmelding av legen. De som sluntrer unna å tar en egenmelding «her og der» bare fordi, de kan godt gå glipp av den dagen med lønn. Og jeg stemmer på ingen måte frp Anonymkode: cd30f...d43 Du tenker ikke fastlegene har nok å gjøre enn å bli nedringt av alle som ønsker sykemelding når de egentlig bare kunne tatt en egenmelding? Anonymkode: 71f1f...e3b
Anonym bruker Skrevet 11. september #22 Skrevet 11. september pele skrev (14 timer siden): Innfør karensdag. 1 dag syk er karensdag. Da skal dere se at unnasluntrerne kommer på jobb. Har du mulighet til å ha hjemmekontor? Anonymkode: 531bd...eab
MissSaigon Skrevet 11. september #23 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (1 time siden): De som er virkelig syke kan få sykmelding av legen. De som sluntrer unna å tar en egenmelding «her og der» bare fordi, de kan godt gå glipp av den dagen med lønn. Og jeg stemmer på ingen måte frp Anonymkode: cd30f...d43 Skal man belaste allerede overarbeidde fastleger for småting som ellers kan dekkes av egenmelding fordi noen sluntrer unna? Jeg tipper at det vil bli mye dyrere enn å dekke inn for dem som misbruker velferdsgodene våre.
Anonym bruker Skrevet 11. september #24 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Du tenker ikke fastlegene har nok å gjøre enn å bli nedringt av alle som ønsker sykemelding når de egentlig bare kunne tatt en egenmelding? Anonymkode: 71f1f...e3b Så nå skriver vi egenmelding også for å skjerme fastlegens arbeidspress. Fra før er vi gode og ansvarsfulle samaritaner som skriver egenmelding for å verne om kollegaer for smitte. Hva blir det neste, at vi sparer miljøet for transport til og fra jobb? Da er det snart ikke grunner for å være i arbeid, lønna blir jo den samme uansett. Heia Norge, og nordmenn! Anonymkode: 3b8bd...d9b
Anonym bruker Skrevet 11. september #25 Skrevet 11. september Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Du tenker ikke fastlegene har nok å gjøre enn å bli nedringt av alle som ønsker sykemelding når de egentlig bare kunne tatt en egenmelding? Anonymkode: 71f1f...e3b Jeg tenker at hvis man faktisk er syk og trenger å være hjemme så er det ikke ett problem. Det vil jo luke ute veldig veldig mange, som aldri kommer til å ta den telefonen til legen. Anonymkode: cd30f...d43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå