Gå til innhold

Missbruk av egenmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et innlegg på Facebook i går i en gruppe for oss med katter. Det var ei som hadde en syk katt som måtte akutt til veterinær, var alene og viste ikke helt hva hun skulle gjøre. 

90% av rådene hun fikk fra andre gikk ut på å bruke egenmelding! Jeg tenker at om man ringer sin leder og forklarer situasjonen så skulle det vel la seg ordne med fri også heller jobbe inn senere. 

Men det som sjokkerte meg var rådene om å missbruke egenmeldingen, det var til og med ei som foreslo å ringe legen og be om sykemelding! 

Er dette oppfatning blandt folk? At man kan bruke egenmelding til ting som dukker opp? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde glatt tatt egenmelding for det. Ikke alle kan bare jobbe det inn igjen.

Anonymkode: bc855...337

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde glatt tatt egenmelding for det. Ikke alle kan bare jobbe det inn igjen.

Det finnes andre valg: ta en dag ferie eller be om fri uten lønn. 

Hvorfor skal man ha rett på penger for en jobb man ikke har gjort? Ville du betalt en maler for å male huset ditt om han ikke dukket opp ig gjorde jobben? 

Skrevet

Ja, sånn er det blitt. Vi er veldig få igjen med arbeidsmoral. Jeg er i ferd med å gi opp selv. If you can’t beat them, join them. 

Anonymkode: 08d62...392

Skrevet

De kan umulig være særlig smarte når det diskuteres på SoMe i tillegg. 

Nok en grunn for arbeidsgiver å benytte muligheten til å bestride. 

Anonymkode: 76db8...ce4

Skrevet
TheWitch skrev (6 minutter siden):

Det finnes andre valg: ta en dag ferie eller be om fri uten lønn. 

Hvorfor skal man ha rett på penger for en jobb man ikke har gjort? Ville du betalt en maler for å male huset ditt om han ikke dukket opp ig gjorde jobben? 

Ikke alle sjefer synes det er en god nok grunn til å få fri på kort varsel, så det hadde jeg ikke tatt en sjangse på  å spørre om engang..  Et akutt sykt eller skadet dyr hadde glatt trumfet jpgg en dag.

Skrevet

Nå har ikke jeg katt, men hund.

Når hunden vår ble syk, og jeg måtte til dyrlegen akutt ringte jeg min leder, forklarte situasjonen og tok 2 feriedager.

Egenmelding er for egen sykdom!!

Anonymkode: b1ca0...d46

Skrevet
TheWitch skrev (55 minutter siden):

Jeg leste et innlegg på Facebook i går i en gruppe for oss med katter. Det var ei som hadde en syk katt som måtte akutt til veterinær, var alene og viste ikke helt hva hun skulle gjøre. 

90% av rådene hun fikk fra andre gikk ut på å bruke egenmelding! Jeg tenker at om man ringer sin leder og forklarer situasjonen så skulle det vel la seg ordne med fri også heller jobbe inn senere. 

Men det som sjokkerte meg var rådene om å missbruke egenmeldingen, det var til og med ei som foreslo å ringe legen og be om sykemelding! 

Er dette oppfatning blandt folk? At man kan bruke egenmelding til ting som dukker opp? 

Det høres hårreisende ut.

Til slikt søker man velferdsperm.

Anonymkode: a8e90...a72

Skrevet

Hadde ei skikkelig drittkjerring av en sjef for 3 år tilbake. Hun hadde aldri godtatt fravær for katten min. Fikk ikke engang følge karantenereglene, vi skulle på jobb. Jeg hadde ikke fått forhandlet meg fram til noe time hos veterinær, så hadde glatt tatt egenmelding. Hun hadde selvsagt ikke trodd på meg, hun betvilte alle de 2-3 dagene jeg var borte ila et kalenderår. Dyrene mine er uansett viktigst!

Anonymkode: fdfba...a03

Skrevet

Selvsagt spør man om fri, normale folk/ledere skjønner det er en akutt situasjon. 
MEN, jeg hadde en leder en gang som sa at «dyr får bli syke på fritiden», da skjønner jeg om folk går rett på egenmelding da. Samme leder sa til alle mannfolka på jobb «har du ikke ei kjerring» om de hadde sykt barn dag. 
Skikkelig sjarmtroll. 🤷🏻‍♀️
Det er jo feil men hva skal man gjøre? Det er ulovlig å ikke ta sitt syke dyr til veterinær. 
Ja jeg har dyr selv, og de gangene jeg må til veterinær så får jeg avspasere noen timer. 
Jeg sluttet raskt der hvor jobb kom foran ALT. 

Anonymkode: 0166d...50b

Skrevet

I innlegget i den gruppen ble det ikke sagt noe som helst om hvordan lederen var, men enda ble man rådet til å bruke egenmelding. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, sånn er det blitt. Vi er veldig få igjen med arbeidsmoral. Jeg er i ferd med å gi opp selv. If you can’t beat them, join them. 

Anonymkode: 08d62...392

Ja det er trist. Det er blitt for enkelt å lure til seg fordeler på bekostning av andre, en ansvarsløs egoisme er satt i system. Og det av de som anklager andre for egoisme og manglende vilje til å bidra til fellesskapet. Selv grafser de til seg fordelene. Alle burde oppføre seg som noen så deg hele tiden, og visste alt om deg. Jeg forsøker å tenke slik, det er ikke enkelt, jeg innrømmer det, men en må prøve. Alle burde prøve det, da vil en få det bedre med seg selv, og alle vil være tjent med det. Det er en bærekraftig holdning. Å snylte på andre er ikke bærekraftig, bare om det legges til rette for det.

Anonymkode: 8e539...d5c

Skrevet

Man bruker ikke egenmelding for katten sin, man ber om å få fri, og så jobber man det enten inn eller trekker det fra lønn. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (23 minutter siden):

Man bruker ikke egenmelding for katten sin, man ber om å få fri, og så jobber man det enten inn eller trekker det fra lønn. 

Dette.

Skrevet

Vi har en dyrevelferdslov i dette landet som gjør det forbudt å etterlate dyr i hjelpeløs tilstand, så man trenger ikke "spørre om fri".

Man ringer sjefen og siern man er nødt til å bli hjemme for å ta dyret til veterinær, også gjør man det.

Evt etterspill og diskusjoner med arbeidsgiver om det skal tas av velferdspermisjon, feriedager eller avspasering tar man etterpå. Om nødvendig involverer man fagforeningen, for det er rett og slett ikke lov å gå fra et sykt dyr for å gå på jobb.

Anonymkode: 316ba...e17

Skrevet

«Nei din planlagte operasjon er dessverre avlyst i dag da kirurgen må være hjemme med syk katt» 

Ja. Jeg har dyr. Bestandig hatt. Men hadde ikke ramla meg inn baklengs å tatt egenmelding fordi dyret var sykt

Anonymkode: c2edf...5af

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

«Nei din planlagte operasjon er dessverre avlyst i dag da kirurgen må være hjemme med syk katt» 

Ja. Jeg har dyr. Bestandig hatt. Men hadde ikke ramla meg inn baklengs å tatt egenmelding fordi dyret var sykt

Noen ganger kan man ikke gå fra dyret. Hunden til sjefen min måtte akuttoperere og da hjalp det ikke at vi egentlig skulle ha fagdag. Man kan ikke Ia dyr lide ihjel, rett og slett. 

Anonymkode: bc4f0...4f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger kan man ikke gå fra dyret. Hunden til sjefen min måtte akuttoperere og da hjalp det ikke at vi egentlig skulle ha fagdag. Man kan ikke Ia dyr lide ihjel, rett og slett. 

Men han opererte vel ikke bikkja selv?? Det går an å levere dyret til dyrlegen, dra på jobb og hente etterpå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det sjelden man må ta hele dagen fri pga et akutt sykt dyr da, man følger ikke dyret inn og holder det i hånden som om det skulle vært et barn...

Da hunden min ble akutt syk i våres reiste jeg til veterinærklinikken med en gang de åpnet om morgenen og han ble lagt inn. Jeg dro igjen. Fikk telefon fra de et par ganger i løpet av dagen, de gav han intravenøst, smertestillende, kvalmestillende, tok røntgen osv osv, men han var der alene. Jeg hentet han igjen før de stengte på ettermiddagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nå er det sjelden man må ta hele dagen fri pga et akutt sykt dyr da, man følger ikke dyret inn og holder det i hånden som om det skulle vært et barn...

Da hunden min ble akutt syk i våres reiste jeg til veterinærklinikken med en gang de åpnet om morgenen og han ble lagt inn. Jeg dro igjen. Fikk telefon fra de et par ganger i løpet av dagen, de gav han intravenøst, smertestillende, kvalmestillende, tok røntgen osv osv, men han var der alene. Jeg hentet han igjen før de stengte på ettermiddagen.

Det kommer helt an på hva som er galt med dyret.
Når vi var inne med hunden vår var det noe med magen, og han var ved å bli veldig dehydrert.
Slapp heldigvis intravenøs væske, men fikk noen medisiner vi skulle prøve ut.
Selve turen til dyrlegen varte ikke mer enn et par timer, men vi måtte holde øye med han de neste par dagene for å se at han ble bedre, og ikke verre. Ble han verre kunne det gå fort, og vi måtte rett inn igjen for å prøve noe annet.
Heldigvis ble han bedre :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men han opererte vel ikke bikkja selv?? Det går an å levere dyret til dyrlegen, dra på jobb og hente etterpå. 

Jeg håper ikke at du er så dum i virkeligheten? For du vet sikkert at ikke alle bor slik at de har veterinær 15 min unna. Hun måtte kjøre i to timer for å få hjelp. (Spesielt at du automatisk går ut fra at sjefen er mann, forresten). 

Skrevet

Poenget er vel ikke om man skal gå fra dyret og la det ligge der og lide seg i hjel eller ikke, poenget er at arbeidsgiver ikke har noe ansvar for å betale for fridagen din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg håper ikke at du er så dum i virkeligheten? For du vet sikkert at ikke alle bor slik at de har veterinær 15 min unna. Hun måtte kjøre i to timer for å få hjelp. (Spesielt at du automatisk går ut fra at sjefen er mann, forresten). 

Ja dra det kortet. Djis. Jeg skriver alltid «han» så lenge det ikke forekommer noe som tilsier noe annet. 

Så du mener helt oppriktig at du har full forståelse for at du må utsette en lenge planlagt operasjon fordi kirurgen skal til veterinæren? Som kanskje du har måtte reise timevis for å få. Venta på i en evighet? Da er du jaggu raus 

men for å være helt alvorlig. Velferds-Norge som vi kjenner det står for fall, og nå begynner jeg jo virkelig å skjønne hvorfor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kommer helt an på hva som er galt med dyret.
Når vi var inne med hunden vår var det noe med magen, og han var ved å bli veldig dehydrert.
Slapp heldigvis intravenøs væske, men fikk noen medisiner vi skulle prøve ut.
Selve turen til dyrlegen varte ikke mer enn et par timer, men vi måtte holde øye med han de neste par dagene for å se at han ble bedre, og ikke verre. Ble han verre kunne det gå fort, og vi måtte rett inn igjen for å prøve noe annet.
Heldigvis ble han bedre :)

Dette er jo sånt man må ta høyde for når man vurderer å skaffe seg et dyr. Hvis du er alene med omsorg for dyret, bor langt unna dyrlegen osv så kan det jo være smart å snakke med arbeidsgiver i forkant sånn at man vet hvordan denne stiller seg til sånne saker. Det er DU som er ansvarlig for dyret ditt, OG jobben din.

Anonymkode: 357aa...782

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du vet det ikke er lov og du kan miste retten til bruk av egenmeldinger?

Anonymkode: 73293...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...