Gå til innhold

Det å være tenåringsforeldre kan slite ut en

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter på 15 og 17 år. Det var noe styr med hun eldste på ungdomsskolen med litt selvskading og diverse, kom oss gjennom det og alt ordnet seg.

Nå er det nestemann, hun har fått for seg at hun ikke skal spise på skolen, det er flaut, men hun kan ikke si noen grunn. Ingen som har sagt noe på hvordan hun spiser f.eks. dette startet i 9.klasse og vi fulgte det opp med lærer osv. 

Vel, nå fant jeg matpakka hennes i skuffen på rommet. Da var det på'n igjen. Hun er ikke sulten, vil ikke spise der. Hun  får sitte på et grupperom med ei venninne, men det hjelper ikke. Hun spiser ellers over alt, sammen med folk, med fremmede osv, ikke noe problem. Hadde hun hatt en sjokoladeplate så hadde ikke det vært noe problem å spise på skolen, heller ikke sånne billige rundstykker fra butikken. Det sier hun selv.

Så da skjønner jeg pokker meg ingenting. Har spurt hva hun vil ha, hvordan pålegg osv, hun kan velge, men nei, det er ikke det.

Blir gal av å være mor til ungdommer av og til. Så mye tull de skal finne på, og ja, jeg syns mye av dette er tull.

Håper siste frøkna blir noe lettere å ha med å gjøre. 

Sånn, måtte lufte litt her, takk for at du leste. Kom gjerne med noen råd.

Anonymkode: c7b34...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne sulte. Det er bare for å gjøre seg interessant.

Anonymkode: 5284c...5cb

Skrevet

Samme her, men gutt. Tror det er ganske vanlig problemstilling på ungdomsskolen at ungene ikke liker å spise i felleskap. Her blir løsningen å spise rett før skolen og rett etter. Har alltid tilgjengelig frukt eller yoghurt i sekken, men sjelden det blir spist. De tar heldigvis ikke skade av å gå noen timer uten mat hvis de ønsker det sånn. Ikke mas, da blir det fort spiseforstyrrelser.

Anonymkode: e0188...d5f

Skrevet

Så lenge hun spiser ellers, så er det vel ikke krise om hun ikke spiser på skolen?

Anonymkode: 6bbf9...c9e

Skrevet

Takk for svar dere. Her er det og lærer som er/har vært bekymret, og som tok dette opp med oss i 9.klasse da hun var veldig negativ og ukonsentrert.

Hun klager på at hun er så sliten/trøtt og vondt i hodet, men det er kanskje ikke rart når man ikke spiser noe fra kl 0630 og til 17-1730. Hun er veldig tynn fra før av, naturlig tynn, så ikke noe hun har gjort selv, men trenger ikke akkurat å bli noe tynnere. Dette er jo så klart ikke noe vi sier noe om, men hun sier det selv at hun skulle ønske hun la på seg litt.

Takk for svar dere.

Hi

Skrevet

Forstår ikke helt, på det du skriver virker det som om hun ville spist om hun hadde med seg sjokolade eller rundstykker fra butikken?? I så fall handler det jo ikke om å ikke klate å spise på skolen, men at hun ikke vil spise det hun har med? Blir jo nesten som en slags utpressing....tror ikke jeg hadde gitt etter for det.

Ser hun spiser veldig tidlig og at hun ikke spiser før lenge etter skoleslutt - ikke rart hun blir slapp og sliten. Kan hun spise nærmere skolestart om morgenen og finne seg noe frukt/yoghurt eller annet før middag? Ikke alltid minst 10.klassing spiser mest på skolen, men er ganske god til å spise noe hjemme før middagstid og det hjelper i hvertfall litt. 

Anonymkode: 0a713...18c

Skrevet

Noen kamper vinner man ikke. Så lenge dere ikke er bekymret for spiseforstyrrelser (ie hun spiser greit ellers) ville jeg heller fokusert på å få i en ordentlig god frokost med mye proteiner som holder kroppen gående lenge.. evnt: er proteinbarer etc noe hun ikke syns er flaut å spise på skolen?

Og ja, tenåringer kan være fryktelig slitsomme. ALT er flaut, ingen har noen gang hatt det som dem eller opplevd noen problemstillinger som kan sammenlignes ;) 

Anonymkode: 2cf54...ff3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Noen kamper vinner man ikke. Så lenge dere ikke er bekymret for spiseforstyrrelser (ie hun spiser greit ellers) ville jeg heller fokusert på å få i en ordentlig god frokost med mye proteiner som holder kroppen gående lenge.. evnt: er proteinbarer etc noe hun ikke syns er flaut å spise på skolen?

Og ja, tenåringer kan være fryktelig slitsomme. ALT er flaut, ingen har noen gang hatt det som dem eller opplevd noen problemstillinger som kan sammenlignes ;) 

Ps: for at proteiner skal ha ønsket effekt burde man innta det sammen med karbohydrater.

Skrevet

Ja. Jeg humrer litt inni meg når foreldre med barn i småskolen snakker om attitude 😅 

Det er så mye innflytelse fra alle kanter nå, terrenget er vanskelig å orientere seg i. Vi får ta en kamp av gangen, en dag om gangen, så skrus hjernen på en dag får vi håpe. 

Jeg har selv en datter som strevde med spiseforstyrrelser, mat mener jeg man skal være ganske forsiktig rundt. Tydelig retning og mål basert på hensikt, ja! Men tvang, straff og press tror jeg fører i motsatt retning. Så hva får din til å være med å dra i riktig retning? Forsøk å involvere ungdommen. På veien snubler vi og hver dag er ikke perfekt, men vi må beholde tro og håp om at dette er mulig å få til selv når ungdommen ikke tror det selv. Da kommer de forhåpentligvis ut i andre enden med noe i bagasjen som hjelper de i en god retning. 

Anonymkode: 0f55d...952

Skrevet

Takk for svar dere. Ja, hun kan spise ting som en sjokolade eller et billig rundstykke fra butikken, gå å gnafse på det, men matpakken er tydligvis vanskelig å spise foran andre. Forstå det den som kan. Derfor mener jeg at det er tullball. Hadde hun ikke spist noe annet, eller veldig lite, og ikke samme med andre, så hadde det vært noe annet. 

Hun sier hun ikke forstår det selv. Vi reagerer nok litt feil, blir oppgitte og irriterte over at det er i gang igjen. Men jeg kjenner jeg er så lei flåsete greier. 

Hun kan velge matpakken selv, lager den, vi kommer med forslag, men hun gidder ikke, tar med seg smøreost og knekkebrød.

Gir snart opp å være mamma altså.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ps: for at proteiner skal ha ønsket effekt burde man innta det sammen med karbohydrater.

Har du forslag til hva? 

Anonymkode: 2b275...cba

Skrevet

Vanskelig, ja, men la jenta få styre dette selv. Ikke gi det oppmerksomhet. La henne spise rundstykker, eller knekkebrød med smøreost. Det er veldig mye bedre enn ingenting. 

Anonymkode: b85fb...72f

Skrevet

Er du helt sikker på at ingen har kommentert noe i forbindelse med mat/spising, det er ikke sikkert at hun forteller deg sannheten.

Som ung hadde jeg en sjef som kom med en kommentar  til meg under en lunsj, en kommentar som gjorde at jeg og alle andre skjønjte at han "holdt øye med" hva og hvor mye  jeg spiste. Etter det klarte jeg aldri å spise på jobben lenger

Anonymkode: 5a0c7...dfc

Skrevet

Hun har en spiseforstyrrelse og en mor som oppfører seg som om hun "bare er vanskelig"

Anonymkode: afead...443

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

La henne sulte. Det er bare for å gjøre seg interessant.

Anonymkode: 5284c...5cb

Serr... Du har ikke peiling. 

Anonymkode: a42b2...34f

Skrevet

Smøreost og knekkebrød er bedre enn ingenting altså. Hvis det er det hun vil ha, så hvorfor ikke? Velg dine kamper. 

Anonymkode: 8ac7f...f7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vanskelig, ja, men la jenta få styre dette selv. Ikke gi det oppmerksomhet. La henne spise rundstykker, eller knekkebrød med smøreost. Det er veldig mye bedre enn ingenting. 

Anonymkode: b85fb...72f

Hun spiser det ikke, ingenting.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Smøreost og knekkebrød er bedre enn ingenting altså. Hvis det er det hun vil ha, så hvorfor ikke? Velg dine kamper. 

Hun vil ikke ha det, jeg er fornøyd hvis hun tar med det. Hun tar det med selv, men spiser det ikke.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun har en spiseforstyrrelse og en mor som oppfører seg som om hun "bare er vanskelig"

Hva er spiseforstyrrelsen når hun kan spise alt mulig annet foran klassen, som sjokolade, godteri, ting som er kjøpt i kantina, men ikke det hun tar med selv hjemmefra. Og ellers så spiser hun foran alle andre, så hva spiseforstyrrelsen er vet ikke?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Har to jenter på 15 og 17 år. Det var noe styr med hun eldste på ungdomsskolen med litt selvskading og diverse, kom oss gjennom det og alt ordnet seg.

Nå er det nestemann, hun har fått for seg at hun ikke skal spise på skolen, det er flaut, men hun kan ikke si noen grunn. Ingen som har sagt noe på hvordan hun spiser f.eks. dette startet i 9.klasse og vi fulgte det opp med lærer osv. 

Vel, nå fant jeg matpakka hennes i skuffen på rommet. Da var det på'n igjen. Hun er ikke sulten, vil ikke spise der. Hun  får sitte på et grupperom med ei venninne, men det hjelper ikke. Hun spiser ellers over alt, sammen med folk, med fremmede osv, ikke noe problem. Hadde hun hatt en sjokoladeplate så hadde ikke det vært noe problem å spise på skolen, heller ikke sånne billige rundstykker fra butikken. Det sier hun selv.

Så da skjønner jeg pokker meg ingenting. Har spurt hva hun vil ha, hvordan pålegg osv, hun kan velge, men nei, det er ikke det.

Blir gal av å være mor til ungdommer av og til. Så mye tull de skal finne på, og ja, jeg syns mye av dette er tull.

Håper siste frøkna blir noe lettere å ha med å gjøre. 

Sånn, måtte lufte litt her, takk for at du leste. Kom gjerne med noen råd.

Så la henne gå sulten da. Slutt å dill med henne. Hun dauer jo ikke. 

Anonymkode: 851bf...0a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er egentlig enig. Slutt å mas om dette. Hun spiser frokost, og så når hun kommer hjem. Hun dør jo ikke, hun begynner vel å regulere den sulten selv etterhvert som hun modnes. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg dille ikke med hun i det hele tatt. Var skolen som tok det opp før sommeren, så da tenker jeg som mamma at jeg må følge det opp da. De som mente det kunne være en spiseforstyrrelse, ikke vi som foreldre.

Hi

Skrevet

Smoothie?

Tenåringsdatteren min lager smoothie, har litt havregryn og peanøttsmør i den for å få litt metthetsfølelse. Kan fint has med i en kul flaske til skolen.

Men datteren min spiser heller ikke matpakke, det har hun ikke gjort siden midten av barneskolen.

Hun spiser frokost, og spiser når hun kommer fra skolen. Jeg gidder ikke mase om noe mer. Hun har noen sånne rimelige måltidserstattere/barer fra butikken i veska, så om hun er sulten en dag kan hun ta en sånn. Kjøper mange når de er på kronesmarked. Ikke den sunneste maten, men likevel bedre enn sjokolade og skoleboller...

https://meny.no/varer/palegg-frokost/mellommaltidsbarer/energibar/mellombar-7035620025624/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=10088465714&gbraid=0AAAAAD6I6l72KI5TqJAumy05702ercHw2&gclid=EAIaIQobChMImKbun-bLjwMVjBCiAx2NuySLEAQYByABEgKF5fD_BwE

Anonymkode: 794ac...79e

Skrevet

Samme her, hi. Har en 9. klassing som nekter å spise på skolen. Det er flaut. Resultatet blir at hun er «slapp og trøtt og har vondt i hodet,» og vil hjem! Skolen ringer om det flere ganger i semesteret, men hva får jeg gjort da? Virker nesten som de forventer at jeg skal komme i lunsjen og mate henne 🙄

Anonymkode: 1df95...8fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Imponerende å kunne fjerndiagnostisere på så spinkelt grunnlag. Du må jo ha en helt unik fagkompetanse. 

Anonymkode: 4b3da...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...