Anonym bruker Skrevet 8. september #1 Skrevet 8. september Har vært så utrolig slapp og frossen på beina om dagen, tok noen blodprøver hos lege, fikk svarene i Helsenorge i dag, men det er kun selve svarene uten kommentar fra legen foreløpig, vet hun kommer til å ta kontakt ila uka, i mellomtiden er jeg bare nysgjerrig 😅 p-t4 fritt 10.1, p-tsh 4.08, p-T3 fritt 4.2 og p-tpo 3 10E3IU/L. Av det jeg forstår er alle her innenfor normalområdene bortsett fra P-TSH, er det et avvik som kan «komme og gå»? Har ingen andre tegn enn det jeg nevnte øverst på lavt stoffskifte, ikke vektøkning, skjøre negler, mister hår etc. Anonymkode: 16af6...dea
Anonym bruker Skrevet 8. september #2 Skrevet 8. september Jeg hadde visst det. Hadde det, og nå har jeg ikke. Merker ingen forskjell. Anonymkode: dd97a...5f9
Anonym bruker Skrevet 8. september #3 Skrevet 8. september Selv om noen svar er innenfor referanseområdene, er det ikke nødvendigvis innenfor ditt normalområde. Stoffskiftet ditt er nok litt på tur med tanke på symptomene du har. Det kan gå seg til. Du blir nok fulgt opp med flere prøver fremover for å se hvilken vei dette går. Kanskje har du noen tidligere prøvesvar du kan sammenligne med? Har selv hatt både høyt og lavt stoffskifte som gikk tilbake av seg selv. Anonymkode: 42b6d...16e
Anonym bruker Skrevet 9. september #4 Skrevet 9. september Tusen takk for svar begge to, da vet jeg at det er en mulighet for at det går over. Tar det selvfølgelig opp med legen også, hun pleier som sagt kontakte meg når noe er «feil», ble bare så veldig nysgjerrig her. -Hi Anonymkode: 16af6...dea
Anonym bruker Skrevet 9. september #5 Skrevet 9. september Jeg har svingende stoffskifte, jeg har ennå ikke bikket under grensa men ligger helt nederst på hva som er tilrådelig. Jeg er bare nede to/tre dager da. D vitamin er viktig for oss med ustabilt stoffskifte har jeg forstått, men ikke satt meg voldsomt inn i det. Men, det er ei her inne som er god på dette, husker ikke Nick. Hun hjalp meg da jeg startet utredningen av stoffskiftet mitt. Det er flere ting som er viktig å se på. Anonymkode: ca1af...4c0
HvittHus Skrevet 9. september #6 Skrevet 9. september Du har nok det som kalles subklinisk hypothyreose. TSH er økt og Ft4 ligger i nedre del av referanseområdet, samt at du har symptomer på LS. Jeg klarer ikke helt å tyde resultatet på anti-TPO? Det du kan gjøre selv er å spise mat/tilskudd med zink, selen, B12 og D-vitamin. To av barna mine har hypothyreose og begynte på medisiner med lignende verdier. Men de hadde også forhøyet anti-TPO og det indikerer sterkt at man har en autoimmun thyreoiditt. Uansett, vi brukte en privat lege på begge og legen var veldig klar på at for å prøve å stoppe utviklingen av hypothyreose, må man ha tilstrekkelige verdier av de nevnte vitaminene/mineralene. Hvis du er komfortabel med å spise nøtter inneholder paranøtter mye selen og 4-5 stk pr dag gir deg dagsbehovet av selen. Ikke fall for fristelsen til å spise flere over en lengre periode. Man har sett pasienter som har fått for høye selenverdier via paranøtter.
Anonym bruker Skrevet 9. september #7 Skrevet 9. september Tenåringen min hadde det på en blodprøve som barn, det har aldri gjentatt seg Anonymkode: f9fde...b5d
Anonym bruker Skrevet 9. september #8 Skrevet 9. september Tusen takk for flere svar! D-vit og b12 ligger begge helt i øvre sjiktet av referanseområdene, men skal helt klart kjøpe meg paranøtter og spise det (i moderasjoner) fremover. P-tpo er innenfor normalen, skal ligge under 6, så det «beskriver» vel at forhøyet tsh mest sannsynlig ikke har en autoimmun grunn tror jeg? -Hi Anonymkode: 16af6...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå