Gå til innhold

Domstolen har talt, barnevernet tapte i retten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du er ganske typisk for din type, flink til å unngå å svare på motargumentene. Fakta er at de fleste av oss aldri kommer i kontakt med barnevernet. 

Anonymkode: 9b726...86d

Hvert år renner det inn 86.000 bekymringsmeldinger på barn i Norge. Det er ganske høyt tall. Du har helt rett i at de fleste av oss aldri møter barnevernet. 
Men du har lite å komme med i debatten når du bruker hersketeknikker å kaller meg typisk for din type. Fremfor å åpne opp for å diskutere sak 

Anonymkode: af712...c47

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må gjerne prøve vinkle tråden om å handle om udugelige foreldre og at vi må heie på barnevernet. Du kan opprette en egen tråd for de som heier på barnevernet.  Men denne tråden handler om at Bv systematisk har begått grove lovbrudd og er dømt i domstolene, og enkeltpersoner er under politietterforskning. Det er dine skattepenger som skal betale erstatningen til «feil» Bv gjør mot barn og familier. 
Det finnes mange udugelige foreldre, det har du rett i. Bv leder selv er en udugelig mor vil jeg si. Siden hun har barn er diagnoser, har diagnoser selv, og barna hennes har en bekymringsfull adferd når det gjelder både tyveri i butikken, drikker seg full (15 år) osv. 

Det er ikke mye troverdighet i dette. Mest slarvekjerring på bygda. 

Anonymkode: 7b6eb...4f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke mye troverdighet i dette. Mest slarvekjerring på bygda. 

Anonymkode: 7b6eb...4f3

Konstruktivt svar. Synd for barn i dette landet som opplever denne uretten som gir fatale følger, mens dere velger å lukke ørene og se en annen vei. 
Tenker vel sikkert at de som har sitter inne for justismord også er et narrativ, da politi aldri kan gjøre feil 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvert år renner det inn 86.000 bekymringsmeldinger på barn i Norge. Det er ganske høyt tall. Du har helt rett i at de fleste av oss aldri møter barnevernet. 
Men du har lite å komme med i debatten når du bruker hersketeknikker å kaller meg typisk for din type. Fremfor å åpne opp for å diskutere sak 

Jeg har diskutert sak hele tiden, det er du som kommer med anekdoter og ‘jeg kjenner’. Kjenner du så mange som er i kontakt med barnevernet så har du litt tvilsom omgangskrets. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nettopp. At barnevern kan gjøre feil skjer. Men at de bevisst manipulerer dokumenter og klusser med vitner handler ikke om en liten feil, da begynner det å bli stygt. Da handler det ikke lengre om barnets beste. Hvis man begynner å høre på Rune Fardal og de som kjemper for rettsikkerheten til barn vil man forstå at det skjer mye rundt i landet som er galskap. Det er ikke få enkeltsaker, men mye. 
Også andre veien. Der en Bv leder ignorerte bekymring mot moren i alvdalsaken da de var venninner. Det er langt mer alvorlig for et barn å bli utsatt for farlige ansatte. Jeg tenker gransking av Bv og uavhengige jurister burde være part i alle saker for å sikre en forsvarlig saksgang i alle Bv saker. For det er mye grums 

Og der mistet du meg helt. Rune Fardal, ja. Da skjønner jeg hvilken type du er.

Anonymkode: 2715f...cf8

Skrevet

Jeg har diskutert sak hele tiden, det er du som kommer med anekdoter og ‘jeg kjenner’. Kjenner du så mange som er i kontakt med barnevernet så har du litt tvilsom omgangskrets. 

Når man bor i en liten by der alle kjenner alle så kjenner man til folk. Har du omgang med alle du kjenner? Altså bekjente? En familie her jeg bor jobber mor i ambulansen, mens far er lærer. Likevel får de hjelp av barnevernet på ungdommen sin, de andre barna har klart seg helt fint. Men han ene ungdommen har slitt med skolen grunnet adhd og dysleksi og har vært en gutt med makk i ræva og forstyrrer i timen. Mye tilsnakk og anmerkninger fører til at han gir f.. så spinner han opp golfbana med moped for å tøffe seg, dette førte til anmeldese, når han er over 15 år ble det ungdomsoppfølging og undersøkelse sak hos barnevernet. Han hører ikke etter og finner på mye tull. Foreldrene er gode foreldre og setter grenser. Men han sprenger de. De har vært fortvilt. De fikk hjelp av noe som heter MST og etter et halvår pluss litt mer modenhet blomstrer han nå etter han begynte på vgs og fr holde på med sveising og mer praktisk arbeid. Hvis du mener foreldrene her er tvilsom omgangskrets så vitner det om lav kunnskap hos deg. 
Jeg jobber selv i skolen og det er mange som er innunder barnevernet å mottar ulike former for tiltak i perioder. Mange ungdommer trenger hjelp innen helse, men det er en kamp for mange å få komme til bup, også lange ventelister. Bv har i mange tilfeller mer hjelp å tilby der og da, og har myndighet til å henvise og få ting til å skje raskere. 
Det er mange flere familier som får hjelp av barnevernet enn det du aner. 
Det er også familier rundt om som får hjelp til avlastning når de selv blir syke og har lite nettverk. Det er kun Bv som ordner med avlastningshjem til de som trenger det i perioder. Bv hjelper barn og familier i krise, og tøff er de foreldrene som tar kontakt. Svært mange er livredd barnevernet da det er mange skrekkhistorier som jeg skrev om i HI. Forståelig nok. 
Tror det kommer an på hvem man møter som saksbehandler. 

Skrevet

Og der mistet du meg helt. Rune Fardal, ja. Da skjønner jeg hvilken type du er.

Du må bare snu om å snakke om hvilke «type» jeg er. Fardal hjelper mange foreldre i møte med barnevernet. Han får frem snusk som skjer og ansvarliggjør de som har ansvaret. Han er på barnas side. Han la ut en video for en stund siden om en gutt som ble sendt på institusjon mot sin og familiens vilje, mens søsken fikk bo hjemme. Gutten ble helt ødelagt og ville bare hjem. Til slutt kastet gutten seg foran toget og døde under Bv omsorg. Bv lyttet ikke til gutten og foreldrene, og dette gikk galt. Når Bv sender barn på institusjon på tvang der det florerer rusmidler så går det galt for mange. Å sende bort kan gjøre langt verre for veldig mange, selv om det for noen kan være redningen. De har mye på samvittigheten sin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

IMG_6403.png

Etter sigende? Han gidder ikke sjekke fakta engang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du må bare snu om å snakke om hvilke «type» jeg er. Fardal hjelper mange foreldre i møte med barnevernet. Han får frem snusk som skjer og ansvarliggjør de som har ansvaret. Han er på barnas side. Han la ut en video for en stund siden om en gutt som ble sendt på institusjon mot sin og familiens vilje, mens søsken fikk bo hjemme. Gutten ble helt ødelagt og ville bare hjem. Til slutt kastet gutten seg foran toget og døde under Bv omsorg. Bv lyttet ikke til gutten og foreldrene, og dette gikk galt. Når Bv sender barn på institusjon på tvang der det florerer rusmidler så går det galt for mange. Å sende bort kan gjøre langt verre for veldig mange, selv om det for noen kan være redningen. De har mye på samvittigheten sin. 

Fardal er slett ikke på barnas side. Han legger ut sensitiv informasjon og videoer om sårbare barn. Han er med på å ødelegge disse barna. Han er bare på (udugelige) foreldres side og ute etter å ta barnevernet for alt det er verdt. Man kan virkelig ikke ta han seriøst på noen måte eller folk som forguder ham.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Fardal er slett ikke på barnas side. Han legger ut sensitiv informasjon og videoer om sårbare barn. Han er med på å ødelegge disse barna. Han er bare på (udugelige) foreldres side og ute etter å ta barnevernet for alt det er verdt. Man kan virkelig ikke ta han seriøst på noen måte eller folk som forguder ham.

Her motsier du deg selv mtp linken du la ut. Udugelige foreldre sier du, mens i linken er det fortvilte foreldre som kontakter han for å ha med en støtteperson i møte med Bv. 
At han deler sensitiv informasjon om barna er forkastelig. Han er anmeldt veldig mange ganger fra folk som har blitt offentliggjort men alle gangene har blitt henlagt, da det er lov å offentliggjøre offentlige ansatte. Men barna han snakker om, har de godkjent at han deler deres sensitive opplysninger til verden i en sårbar situasjon? Vel, han bruker ikke navn og nummer men det kan jo for folk i område i den kommunen han er i skjønne hvem det gjelder. Har barn og foreldre skriftlig kontrakt om hva han kan si eller ei? Det er på kanten. Jeg synes budskapet hans er viktig, det å avdekke maktovergrep og snusk i det offentlige. Litt som Norge bak fasaden, men burde gjort det på en måte der det handler mer om systemet og ikke barna. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Får ikke lest hele da jeg ikke har abo. og heller ikke hørt videoen. 
Som skrevet lengre opp i tråden, klart vi trenger et barnevern som tar seg av de mest sårbare barna våre. Det finnes saker i alle alvorlighetsgrader. På lik linje med at det finnes ansatte i alle grader av kompetente, gode og trygge. 
Jeg forstår ikke hvordan et barn kan bli sendt i fosterhjem der papirer er klusset til, dokumenter skjult og der attester fra lege er prøvd fjernet. Der Bv knuses i rettsak. Der en oppegående flink mor som jobber 100% som lærer og har 3 barn der er av barna blir flyttet skjer. 
Samtidig i samme kommune der ungodm bor hjemme med narkomane foreldre, der Bv har vært inne over lang tid, ungdommen vil ikke være hjemme og sover med venninner unt omkring. Der en rekke foreldre har varslet Bv om omstendighetene over tid, der ingenting skjer. Hvordan er det mulig med samme Bv leder som fjernet min venninnes skolebarn på falskt grunnlag der de selv tapte saken? Der har det aldri vært hverken rusmidler, omsorgssvikt, vold eller overgrep. Jeg forstår ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fardal stolte fullstendig på en far som beviselig ved dom har mishandlet datteren sin på det groveste. Tok fars side og brettet ut om hvor forferdelig bv har behandlet familien. Etter hvert kom det frem at far åpenbart har begått grov vold mot barn og sonet i fengsel for dette. I prosessen hang han ut datteren og sa hun løy for å få oppmerksomhet. Er det sånne folk du mener jobber FOR barns rettigheter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Får ikke lest hele da jeg ikke har abo. og heller ikke hørt videoen. 
Som skrevet lengre opp i tråden, klart vi trenger et barnevern som tar seg av de mest sårbare barna våre. Det finnes saker i alle alvorlighetsgrader. På lik linje med at det finnes ansatte i alle grader av kompetente, gode og trygge. 
Jeg forstår ikke hvordan et barn kan bli sendt i fosterhjem der papirer er klusset til, dokumenter skjult og der attester fra lege er prøvd fjernet. Der Bv knuses i rettsak. Der en oppegående flink mor som jobber 100% som lærer og har 3 barn der er av barna blir flyttet skjer. 
Samtidig i samme kommune der ungodm bor hjemme med narkomane foreldre, der Bv har vært inne over lang tid, ungdommen vil ikke være hjemme og sover med venninner unt omkring. Der en rekke foreldre har varslet Bv om omstendighetene over tid, der ingenting skjer. Hvordan er det mulig med samme Bv leder som fjernet min venninnes skolebarn på falskt grunnlag der de selv tapte saken? Der har det aldri vært hverken rusmidler, omsorgssvikt, vold eller overgrep. Jeg forstår ikke. 

Tror du helt oppriktig at barnevernsleder med kald beregning ødelegger et barn og en familien pga sjalusi og hevn? Da er du jo like sprøyte gal som Fardal og hans disipler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tror du helt oppriktig at barnevernsleder med kald beregning ødelegger et barn og en familien pga sjalusi og hevn? Da er du jo like sprøyte gal som Fardal og hans disipler. 

Skal jeg si det samme tilbake? Fardal kan ta feil men det betyr ikke at han gjør feil i alle saker. 
Nå er det slik at foreldre generelt er rettsløse og maktesløse mot et barnevern. De har makt og de bruker det de kan til å kontrollere narrativet til sin fordel. Dette er de drillet på. 
Siden bv institusjoner flyter over av narkotika og seksuelle overgrep av ansatte, så er vel ikke dette et sted man sender barn til? Trodde Bv reddet barn ut fra vold og narkotika, og ikke sender barn inn i det. 
jeg mener at det burde vært uavhengige parter som dokumenterer alle møter mellom og foreldre / instanser. Der Bv selv aldri skriver egne møtereferat. Da blir det fort en subjektiv fremstilling som fremmer egen sak. Også at jurister er med i alle møter for å ivareta rettssikkerheten til barn og familier også Bv selv. Det burde vært større Bv med høyere kompetanse i de mest alvorlige sakene der inhabilitet ikke er tema. Slik det er i dag går det fort prestisje i sakene. 
At det finnes farlige foreldre- helt klart. Men ett barn for mye er totalt krise om det gjelder å fjerne et barn for mye, eller ikke fjerne et barn som burde vært fjernet. 
Som lærer ser jeg også skoleverket fra innsiden. Ansatte dokumenterer at de har fulgt loven mer enn de faktisk gjør den jobben de skal. Elevene drukner i systemer og byråkrati dessverre 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Skal jeg si det samme tilbake? Fardal kan ta feil men det betyr ikke at han gjør feil i alle saker. 
Nå er det slik at foreldre generelt er rettsløse og maktesløse mot et barnevern. De har makt og de bruker det de kan til å kontrollere narrativet til sin fordel. Dette er de drillet på. 
Siden bv institusjoner flyter over av narkotika og seksuelle overgrep av ansatte, så er vel ikke dette et sted man sender barn til? Trodde Bv reddet barn ut fra vold og narkotika, og ikke sender barn inn i det. 
jeg mener at det burde vært uavhengige parter som dokumenterer alle møter mellom og foreldre / instanser. Der Bv selv aldri skriver egne møtereferat. Da blir det fort en subjektiv fremstilling som fremmer egen sak. Også at jurister er med i alle møter for å ivareta rettssikkerheten til barn og familier også Bv selv. Det burde vært større Bv med høyere kompetanse i de mest alvorlige sakene der inhabilitet ikke er tema. Slik det er i dag går det fort prestisje i sakene. 
At det finnes farlige foreldre- helt klart. Men ett barn for mye er totalt krise om det gjelder å fjerne et barn for mye, eller ikke fjerne et barn som burde vært fjernet. 
Som lærer ser jeg også skoleverket fra innsiden. Ansatte dokumenterer at de har fulgt loven mer enn de faktisk gjør den jobben de skal. Elevene drukner i systemer og byråkrati dessverre 

Tror du at denne kvinnen med forsett ødelegger livet til et barn for å ta hevn på moren. Ja eller nei?

Skrevet

Tror du at denne kvinnen med forsett ødelegger livet til et barn for å ta hevn på moren. Ja eller nei?

I utgangspunkt nei, men dama tenker ikke så langt. Ser ikke konsekvensene, har begrensinger. når de drar saken så langt er det vanskelig å snu. Å tape ansikt er verre for henne enn å gjøre det rette for barnet. Når dama ikke ser sunn fornuft og galskapen hun satt i stand tok foreldrene saken til domstolene og vant. Det tapte ansiktet ble enda mer tapt nå. 
Hele nærmiljøet kjenner saken, Bv dama sykmeldt. 

Skrevet

En tidligere Bv lederen var alkoholiker og mishandlet sine barn og kone seksuelt. Denne lederen fikk sparken. Dette skal være en leder som skal sikre at barn blir reddet ut av slike hjem. Sparken og sparken fru blom. Han ble nedgradert til å jobbe som vaktmester for kommunen. Barna hans i dag er voksne og har snakket åpent om faren sin. 
Mannen lever ikke lengre. 
Jeg visste hvem mannen var, og han såg gal ut. Som en skrekkfilm figur. Visste ikke da at han var leder i barnevernet. 
Han ble også grisebanket på en fest av ungdommer i 20 årene og havnet på sykehus. Husker jeg tenkte det var forferdelig. Men etter sannheten kom frem i årene etter, forstår jeg det kan ligge mye bak den banken han fikk. De som dengte han var jo oppegående flotte gutter som studerte og spilte fotball. Ganske sikker på at flere i bygda ville ta han grunnet det han har utsatt barna sine for. Det finnes galskap i alle yrker, men akkurat når det kommer til barnevern er ikke det en jobb som er forenelig med vold hos egne barn. Håper virkelig det er et bedre system i dag som fanger opp slike ansatte tidligere. Grunnen til de ansatte reagerte på han var fordi han gikk inn på kontorene til damene og sa beklager jeg er godt gift, jeg ser du har et godt øye med meg. Da forsto de ansatte han var syk. 
kjenner hun ene som jobbet der den gangen som fortalte meg dette. Var da saken var på det verste. 
med som jobber på slike steder kan ikke ha rusproblemer, slår egne barn eller være psykisk syk selv i ulik grad. De må ha kontroll på seg selv før en bryter seg på andre sårbare stakkars som trenger hjelp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En tidligere Bv lederen var alkoholiker og mishandlet sine barn og kone seksuelt. Denne lederen fikk sparken. Dette skal være en leder som skal sikre at barn blir reddet ut av slike hjem. Sparken og sparken fru blom. Han ble nedgradert til å jobbe som vaktmester for kommunen. Barna hans i dag er voksne og har snakket åpent om faren sin. 
Mannen lever ikke lengre. 
Jeg visste hvem mannen var, og han såg gal ut. Som en skrekkfilm figur. Visste ikke da at han var leder i barnevernet. 
Han ble også grisebanket på en fest av ungdommer i 20 årene og havnet på sykehus. Husker jeg tenkte det var forferdelig. Men etter sannheten kom frem i årene etter, forstår jeg det kan ligge mye bak den banken han fikk. De som dengte han var jo oppegående flotte gutter som studerte og spilte fotball. Ganske sikker på at flere i bygda ville ta han grunnet det han har utsatt barna sine for. Det finnes galskap i alle yrker, men akkurat når det kommer til barnevern er ikke det en jobb som er forenelig med vold hos egne barn. Håper virkelig det er et bedre system i dag som fanger opp slike ansatte tidligere. Grunnen til de ansatte reagerte på han var fordi han gikk inn på kontorene til damene og sa beklager jeg er godt gift, jeg ser du har et godt øye med meg. Da forsto de ansatte han var syk. 
kjenner hun ene som jobbet der den gangen som fortalte meg dette. Var da saken var på det verste. 
med som jobber på slike steder kan ikke ha rusproblemer, slår egne barn eller være psykisk syk selv i ulik grad. De må ha kontroll på seg selv før en bryter seg på andre sårbare stakkars som trenger hjelp. 

Det er ikke måte på hvor mange saker du kjenner til. Du innser at det ikke er vanlig å ha personlig kjennskap til så mange elendige barnevernsarbeidere?

Jeg begynner å synes det er uhyggelig å tenke på om du selv har barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke måte på hvor mange saker du kjenner til. Du innser at det ikke er vanlig å ha personlig kjennskap til så mange elendige barnevernsarbeidere?

Jeg begynner å synes det er uhyggelig å tenke på om du selv har barn. 

Hun har sikkert lest historiene fra en av anti-barnevern-sidene på Facebook.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem Rune Fardal er, og ikke er det vel så vesentlig heller. Jeg tror de fleste oppegående mennesker forstår at i de fleste tilfeller, så gjør bv en god jobb, og at det trengs noen til å ta vare på de barna som faktisk ikke har det bra. Det finnes noen av dem også. Det gjøres imidlertid feil i bv, slik som i en hver annen offentlig etat. Og som i en hver annen offentlig etat, er det også udugelige folk i bv. Forskjellen er at konsekvensene er så mye større hvis man møter på feil person i bv, enn i plan og bygg.

Så uten å skjære hele bv over en kam, er det riktig å påpeke at systemet er lagt opp slik at omsorgsovertagelse på utilstrekkelig grunnlag kan finne sted. Et konkret problem for rettsikkerheten, er at bv selv oppnevner den sakkyndige, som skal utrede om det er grunnlag for å opprettholde en omsorgsovertagelse. Dette var jo et tema da bv var mye i vinden for noen år siden, altså at sakkyndige opplevde et press for å skrive "riktig" konklusjon. Ellers var de redde for å miste oppdrag.

Anonymkode: 7f82f...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...