Anonym bruker Skrevet 7. september #51 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå lurer jeg på om du tuller med meg? Du skjønner at pengeverdien endrer seg og at det er det man må gå ut fra? Eller kanskje ikke… Anonymkode: 6b2b4...e5d Du kan godt justere for pengeverdien. Anonymkode: 67735...454
Anonym bruker Skrevet 7. september #52 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Prøv å finne en person som før 1950 hadde større formue enn Elon Musk har i dag. Anonymkode: 67735...454 Det er ikke vanskelig, jeg fant en med en gang, Ludvik 14. Veldig mange har gjennom historien hatt større formue enn Elon Musk. Store historiske konger/fyrster/keisere eide ofte praktisk talt alt av nasjonalformuen. Elon Musk har under 2% av nasjonalformuen i USA, selv om han har en formue som strekker seg over hele verden og ikke begrenser seg nasjonalt, slik det ofte var blant de rikeste i historien. Anonymkode: b53af...3cf
Anonym bruker Skrevet 7. september #53 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke i den skalaen vi har i dag. Anonymkode: 67735...454 I mye større skale enn i dag. Veldig mye større skala. Anonymkode: b53af...3cf
Anonym bruker Skrevet 7. september #54 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det er så. Men vi diskuterer altså om vi trenger milliardærer. Ikke om vi trenger rike folk. Folk som har femti millioner kroner er rike. De fleste som skaper trenger ikke milliarder for å motiveres til å skape. Når du går tom for argumenter så gå på person. Den slår aldri feil. Anonymkode: d0c76...c0e Du diskuterer dessverre ut fra premisser som er feil og et ensidig fokusert på milliarder. Hvorfor har vi Lotto-spill i Norge? Svaret er så enkelt at vi mennesker trenger noe å håpe på. Alle trenger en eller annen drøm. Lottogevinst er en uskyldig drøm. De fleste er realistiske og jordnære, eller blir det med alderen, men vi trenger de som tenker større enn andre. De skaper drømmer for mange, og det gjør at flere strekker seg etter drømmen. Og det trenger vi mye av, det er de som er grunnpilaren i landet. Hvis Norges mest suksessrike verdiskaper tjente 5 millioner i året, fordi det var umulig å tjene mer, tross all arbeidsinnsats og forsakelser av hytteturer i helgene, sydenferie om sommeren osv, da ville INGEN orket å skape verdier i samfunnet. Vi ville nøyd oss med fredagstaco og et kjedelig liv, alle sammen. Derfor må vi tåle at noen har formuer på mer enn en milliard, selv om alle kan være enige i at ingen trenger en milliard for å leve. Vi andre trenger at noen er søkkrike, fordi, om vi mister de 10% rikeste, da må vi andre betale 50% mer i skatt for å opprettholde velferden. Da er det like godt at de rikeste betaler mest for velferden, de plages ikke av det. Det som plager oss som mener at vi trenger rike, er de som ikke forstår at vi gjør det. Rike mennesker har selvsagt mye flaks, de fortjener ikke så mye mer enn alle andre, men det er ikke slik at de er rike på andres bekostning slik mange tror. Det er ikke normalen, det er bare staten som er rik på andres bekostning, fordi de har monopol, og bestemmer, og de tar andres penger, med tvang. Det gjør ikke rike mennesker, de produserer noe andre vil ha, de aller flinkeste og heldigste har noe veldig mange andre vil ha, eller har behov for, ønsker å betale mye for å få osv. Det finnes selvsagt også mennesker som har tilrøvet seg rikdom, men det er veldig lite utbredt i velfungerende moderne samfunn. Det finner vi i totalitære stater. Anonymkode: b53af...3cf
Anonym bruker Skrevet 7. september #55 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Prøv å finne en person som før 1950 hadde større formue enn Elon Musk har i dag. Anonymkode: 67735...454 John D. Rockefeller Anonymkode: f746a...f2c
Anonym bruker Skrevet 7. september #56 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Du diskuterer dessverre ut fra premisser som er feil og et ensidig fokusert på milliarder. Anonymkode: b53af...3cf At jeg ikke diskuterer ut fra dine premisser betyr ikke at jeg diskuterer ut fra feil premisser. Trådens tema er, "trenger vi milliardærer". Intet mer, intet mindre. Tråden handler ikke om, "trenger vi folk som er oppfinnsomrike og klarer å skape, tenke nytt, er annerledes". Tråden handler kort greit og enkelt om en ting: trenger vi milliardærer. Det er premisset for debatten. Så enkelt og så firkantet. Anonymkode: d0c76...c0e
Anonym bruker Skrevet 7. september #57 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): At jeg ikke diskuterer ut fra dine premisser betyr ikke at jeg diskuterer ut fra feil premisser. Trådens tema er, "trenger vi milliardærer". Intet mer, intet mindre. Tråden handler ikke om, "trenger vi folk som er oppfinnsomrike og klarer å skape, tenke nytt, er annerledes". Tråden handler kort greit og enkelt om en ting: trenger vi milliardærer. Det er premisset for debatten. Så enkelt og så firkantet. Anonymkode: d0c76...c0e Og svaret er: Ja Anonymkode: f746a...f2c
Anonym bruker Skrevet 7. september #58 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (8 minutter siden): At jeg ikke diskuterer ut fra dine premisser betyr ikke at jeg diskuterer ut fra feil premisser. Trådens tema er, "trenger vi milliardærer". Intet mer, intet mindre. Tråden handler ikke om, "trenger vi folk som er oppfinnsomrike og klarer å skape, tenke nytt, er annerledes". Tråden handler kort greit og enkelt om en ting: trenger vi milliardærer. Det er premisset for debatten. Så enkelt og så firkantet. Anonymkode: d0c76...c0e Og forresten den du driver å belærer om premisset for denne tråden faktisk HI og vil tro hun vet premisset for denne tråden bedre enn deg Anonymkode: f746a...f2c
Anonym bruker Skrevet 7. september #59 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (26 minutter siden): At jeg ikke diskuterer ut fra dine premisser betyr ikke at jeg diskuterer ut fra feil premisser. Trådens tema er, "trenger vi milliardærer". Intet mer, intet mindre. Tråden handler ikke om, "trenger vi folk som er oppfinnsomrike og klarer å skape, tenke nytt, er annerledes". Tråden handler kort greit og enkelt om en ting: trenger vi milliardærer. Det er premisset for debatten. Så enkelt og så firkantet. Anonymkode: d0c76...c0e Det er en av dine misforståelser, det er jeg som har startet tråden, og som jeg sa i forrige innlegg, du er ensidig opptatt av milliarder, av at noen er rike, ikke av hva de skaper av verdier for samfunnet. Ditt fokus er på rikdommen, det er ikke de rikes fokus, som oftest, bare de få gangene det lages statistikker og fokus blir på antall kroner og øre osv. Rikdom er oftest en konsekvens av ideer, arbeid, risikovilje og flaks selvsagt. Å komme i ettertid å være nedlatende fordi noen tjente (for) mye penger blir bare dumt og ensporet. Det burde heller glede at noen skaper noe stort i et samfunn. En som blir rik i et demokratisk og velfungerende samfunn er ikke en skurk, det er en som har hatt hell og samtidig vært dyktig. Det bør vi være rause nok til å berømme. For å gjøre det enkelt for alle å forstå, grovt sett handler det om er to alternativer, to valg: Ønsker du å leve av trygd og støtte fra politikere, da vil du at politikere skal ta penger fra de rike og gi de til deg. Ønsker du å tjene dine penger selv, gjennom din egen innsats og jobb, da ønsker du at pengene skal være hos de som kan gi deg verdiskapende arbeid. Dette er de to ytterpunktene rundt milliardærer. Politikere er ikke verdiskapende, de oppretter arbeidsplasser av andres penger, for å gjøre nyttige arbeidsoppgaver i samfunnet. Det er nyttig nok, hvis de ikke overdriver, men de tilfører ikke nasjonen mer enn det. Og det er langt fra nok. Og, vi har mer enn nok med offentlig ansatte som sitter og kontrollerer andre innbyggere. Det øker ikke velferden i Norge. Vi skal ta vare på de som trenger det, men vi skal ikke stimulere til trygd. I dag stimulerer vi så kraftig til trygd og støtteordninger at mennesker kommer fra andre siden av jordkloden for å nyte godt av dette tilbudet. Da bør det virkelig gå opp for noen at noe er galt. Anonymkode: b53af...3cf
TheWitch Skrevet 7. september #60 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (På 6.9.2025 den 13.56): Enig med deg, verken homofili eller jøder har noe med dette å gjøre. Hi er helt ute og kjører. Anonymkode: d0c76...c0e Om du leser artikkelen så forstår du. Det handler om retorikken til venstresiden også.
Admin Skrevet 8. september #61 Skrevet 8. september Tråden er ryddet for personangrep og brukerdebatt, Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå