Gå til innhold

18-årig jente, lov til å være ute så lenge hun vil i helgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren er 18 og dermed myndig. Hun vil ha friere tøyler og sier mange venner ikke har innetid i helgene, foreldrene legger seg. Dette klarer ikke jeg, jeg må vite at hun er trygt hjemme. Å sitte oppe til 2 eller 3 er ikke optimalt, men må være trygg for å sovne.

Vi diskuterer hvordan begge parter kan ha det bra med dette. Hvordan praktiserer dere dette med deres ungdommer når de er myndige? Og gjør dere forskjell på jenter og gutter?

Anonymkode: 355e4...799

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får være ute så lenge hun vil. Vi legger oss og så vet hun at hun kan ringe om det er noe. Det skjer ikke mindre selv om vi sitter våken. Dette er vår tredje så godt mulig man blir mer avslappa, men å enten nekte en myndig 18 åring eller sitte våken til hun kommer hjem er begge deler uaktuelt. Hun er en ansvarlig jente. 

Anonymkode: d4fae...5f2

Skrevet

Jeg har telefonen ved senga slik st de kan ringe om det er noe og jeg er bestandig edru og kjørbar. Ut over det har de ikke hatt innertier etter at de ble myndige. Så lenge de bor hjemme skal de likevel gi beskjed om hvor de skal og omtrent når de regner med å komme hjem.

Før de ble myndige hadde vi en vekkerklokke som var stilt inn til avtalt tid. De skrudde den av når de kom hjem og om de var for sene vekket de hele huset med alarmen. Da kunne jeg sove og de hadde et press på seg til å være hjemme til avtalt tid.

Anonymkode: bd821...e53

Skrevet

Har ikke innerid for myndige barn nei.

Har en jente på 18 nå og gutter på 20 og 23 år, har ikke hatt noen forskjell på gutter og jenter.

Jeg har ikke telefonen på lydløs i helgene da, så både de, vennene deres og evt politi/legevakt kan ringe om noe skulle skje.

Vi legger oss.

Anonymkode: c744a...20f

Skrevet

Selvfølgelig ja. Det må du nesten bare tåle. 

Anonymkode: a91f7...ae6

Skrevet

Jeg har hjemmeboende barn på 18 og 22.  Jeg legger meg om kvelden.  Om den yngste skal noe spesielt holder jeg meg kjørbar.  Jeg tar alltid telefonen og har god kontakt med vennene deres og foreldrene deres.  

Jeg minner meg selv på at de er voksne.  De oppfører seg stort sett veldig greit og ansvarlig.  Vi bor sentralt i en stor by og det er normalt ikke noe problem for dem å komme seg hjem. 

Anonymkode: 98570...f94

Skrevet

Selvsagt har vi ikke innetider for voksne personer. Det skulle tatt seg ut. Du må slutte å være så hønemor, og akseptere at hun er voksen. Legg deg og sov, det skjer verken mer eller mindre om du er våken. 

Anonymkode: 1839b...9a4

Skrevet

Jeg har innetid på vår datter på 18, men det er fordi hun har styrt mye på dette året. Kommer hjem i 4 tiden på natta i ukedagene selv om hun skulle på jobb. Og så hun forfalt. Så vi sa at kl 12 låser vi dørene og du får bare være hjemme til da hvis du skal sove i senga di. Jeg klarte ikke å sovne når jeg visste at hun var ute å drev midt på natta. Selv om de er 18 år så må de følge reglene i huset. Er jo ikke hotell de bor på. Men er de plikt oppfyllende og tar gode valg så ser jeg selvfølgelig ikke noe vits i innetid. Jeg hadde ikke det men jeg kom jo hjem kl 22 på kvelden for jeg var trøtt og skulle jo på skole eller jobb neste dag. Noen klarer å bli voksen mens andre trenger enda litt veiledning. 

Anonymkode: 1d979...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har innetid på vår datter på 18, men det er fordi hun har styrt mye på dette året. Kommer hjem i 4 tiden på natta i ukedagene selv om hun skulle på jobb. Og så hun forfalt. Så vi sa at kl 12 låser vi dørene og du får bare være hjemme til da hvis du skal sove i senga di. Jeg klarte ikke å sovne når jeg visste at hun var ute å drev midt på natta. Selv om de er 18 år så må de følge reglene i huset. Er jo ikke hotell de bor på. Men er de plikt oppfyllende og tar gode valg så ser jeg selvfølgelig ikke noe vits i innetid. Jeg hadde ikke det men jeg kom jo hjem kl 22 på kvelden for jeg var trøtt og skulle jo på skole eller jobb neste dag. Noen klarer å bli voksen mens andre trenger enda litt veiledning. 

Men det må jo være opp til en voksen person å avgjøre dette? Hvor skal hun dra hvis klokken er over tolv da? Helt utrolig!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det må jo være opp til en voksen person å avgjøre dette? Hvor skal hun dra hvis klokken er over tolv da? Helt utrolig!

Ja da må jo hun bare finne en annen plass å bo. Det er jo ikke jeg som skal føye meg etter henne, men hun må følge reglene som er hjemme. Liker hun ikke det, så er det leiligheter ute på markedet

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja da må jo hun bare finne en annen plass å bo. Det er jo ikke jeg som skal føye meg etter henne, men hun må følge reglene som er hjemme. Liker hun ikke det, så er det leiligheter ute på markedet

Har hun virkelig ikke egen nøkkel til hjemmet sitt??

Skrevet

Har ikke inne tid, men har gitt klar beskjed om at alle som bor her må respektere andre, så kan ikke komme ravnede hjem kl 5 å vekke opp alle. Hun har heldigvis aldri vært en festtype og nå har hun akkurat fått lappen så hun er stort sett sjåfør 

Anonymkode: 24ae8...ea1

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har hun virkelig ikke egen nøkkel til hjemmet sitt??

Nei den tok vi når vi måtte sette innetid. For noen så må faktisk dette til. Hvis ikke du kan skjønne dette er jo ditt problem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei den tok vi når vi måtte sette innetid. For noen så må faktisk dette til. Hvis ikke du kan skjønne dette er jo ditt problem. 

Forklar da for oss som ikke forstår 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei hvorfor skal jeg det?😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke så vanskelig å forstå!

Om et barn har utfordringer så er det vel naturlig at man som foreldre setter rammer og tilbyr både veiledning og kontroll. Om barnet er 18 så er det voksent. Det kam bety innetider, hjelp til kontroll av pengebruk, rusprøver, hjelp til skole osv. 

Om man da bor hjemme hos foreldrene innebærer det å rette seg etter de føringer som er der. Det innebærer også at barnet kan flytte dersom hen ikke ønsker å innrette seg. 18 år betyr imidlertid ikke at hen kan bo hjemme og samtidig gjøre akkurat som hen vil. 

Anonymkode: 985fc...a5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Datteren er 18 og dermed myndig. Hun vil ha friere tøyler og sier mange venner ikke har innetid i helgene, foreldrene legger seg. Dette klarer ikke jeg, jeg må vite at hun er trygt hjemme. Å sitte oppe til 2 eller 3 er ikke optimalt, men må være trygg for å sovne.

Vi diskuterer hvordan begge parter kan ha det bra med dette. Hvordan praktiserer dere dette med deres ungdommer når de er myndige? Og gjør dere forskjell på jenter og gutter?

Anonymkode: 355e4...799

Er på tide å klippe navlestrengen. Hun er 18 og myndig. Ikke vær en kjip hønemor. 

Anonymkode: 12c6d...042

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Innetid for en myndig 18 åring klokken 24 og ikke nøkkel til eget hjem er meget spesielt. Hva gjør dere om dere er ute midt på dagen i helgen og hun skal inn hjemme? Må hun stå ute og vente til dere kommer? Men ok - med måten du svarer på skjønner jeg jo tegninga her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har ikke barna egen nøkkel?

Anonymkode: 77347...fe0

Skrevet

Vi har ikke innetid får 18- åringen, men vi har en avtale om at han sender meg en melding når han kommer hjem, så hvis jeg våkner i løpet av natta, vet jeg at han er hjemme. 

Anonymkode: 9c146...eb4

Skrevet

Så lenge de bor hjemme får de si fra når de har tenkt seg hjem. Eldste var stort sett på jobb så sent eller hos kjæresten, var hun på fest så henta jeg så søvn utgikk. Men klarte jo ikke sove før hun var hjemme om hun var på jobb heller. 

mellomste er 18 nå, og har samme regler. Si fra når du har tenkt deg hjem. Festene han er på er alltid ferdig før midnatt og siste vakt på jobb er ferdig 23, så han er hjemme i anstendig tid 

Anonymkode: 4e19c...dca

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det er vel ikke så vanskelig å forstå!

Om et barn har utfordringer så er det vel naturlig at man som foreldre setter rammer og tilbyr både veiledning og kontroll. Om barnet er 18 så er det voksent. Det kam bety innetider, hjelp til kontroll av pengebruk, rusprøver, hjelp til skole osv. 

Om man da bor hjemme hos foreldrene innebærer det å rette seg etter de føringer som er der. Det innebærer også at barnet kan flytte dersom hen ikke ønsker å innrette seg. 18 år betyr imidlertid ikke at hen kan bo hjemme og samtidig gjøre akkurat som hen vil. 

Anonymkode: 985fc...a5e

Men her var det snakk om å låse døra å ta fra nøkkel

Anonymkode: eb625...91c

Skrevet

Samme problemet her. Har en gutt på snart 20, og er evig bekymret når han er ute å kjører bil, er på fest o.l 

ligger våken, sjekker snap kartet, ringer og får ikke ro til å sove før han er kommet hjem. Over 18 eller ei spiller ingen rolle, man er foreldre etter barna fyller 18 også og er like redde for de. 
Jeg sover ikke før han er kommet hjem. Derfor er det irriterende når han er ute lenge og jeg ikke får sovet. 

Anonymkode: 57200...e2b

Skrevet

Vi har ikke innetid, men jeg har sagt at jeg vil vite om de kommer hjem eller ikke (sove hos venner) og ca når? Selv om de er myndige, kan de ta såpass hensyn.  

Anonymkode: 12cd9...2b7

Skrevet

Ikke innetid for myndige barn, men jeg vil vite hvor de er, vite når de tenker å komme hjem og bli ringt om det er noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...