Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:05 #1 Skrevet torsdag kl 18:05 Gud bedre sier jeg bare. Mange sier det bare er dumme og sosiale mindre smarte folk som henger på forum. Men jeg skal love dere det.. det er ikke et eneste innlegg eller kommentar her inne jeg har lest som kan måle seg med dum på det nivået enkelte mennesker i høye stillinger er. Det er altså så mange sosialt inkompetente folk rundt om at det er helt skremmende. Tror det er mange med diagnoser som skjuler manglende sosiale evner. Å lese seg opp på et studie er en ting, men å fungere i en jobb er noe helt annet. En jeg kjenner med høy utdannelse sa nylig etter å ha mistet et familiemedlem; personen hørte hva jeg sa til han etter han døde. Fordi han fortsatt var varm. Nei, er man død så er man død, da hører man ikke mer. Joda, han var varm så da levde han litt. Nei, man går ikke fra varm til iskald på en time. Da er vedkommende utdannet sosionom. Er det rart samfunnet ikke fungerer med så mange med lav sosial intelligens? Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:19 #2 Skrevet torsdag kl 18:19 Dette var gøy! Anonymkode: a04c3...40b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:54 #3 Skrevet torsdag kl 18:54 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Gud bedre sier jeg bare. Mange sier det bare er dumme og sosiale mindre smarte folk som henger på forum. Men jeg skal love dere det.. det er ikke et eneste innlegg eller kommentar her inne jeg har lest som kan måle seg med dum på det nivået enkelte mennesker i høye stillinger er. Det er altså så mange sosialt inkompetente folk rundt om at det er helt skremmende. Tror det er mange med diagnoser som skjuler manglende sosiale evner. Å lese seg opp på et studie er en ting, men å fungere i en jobb er noe helt annet. En jeg kjenner med høy utdannelse sa nylig etter å ha mistet et familiemedlem; personen hørte hva jeg sa til han etter han døde. Fordi han fortsatt var varm. Nei, er man død så er man død, da hører man ikke mer. Joda, han var varm så da levde han litt. Nei, man går ikke fra varm til iskald på en time. Da er vedkommende utdannet sosionom. Er det rart samfunnet ikke fungerer med så mange med lav sosial intelligens? Anonymkode: e9dab...66f Haha. Jeg er så enig. Det er utrolig mange dumme mennesker. Anonymkode: bd104...2ca
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 22:46 #4 Skrevet torsdag kl 22:46 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Haha. Jeg er så enig. Det er utrolig mange dumme mennesker. Anonymkode: bd104...2ca Det er helt utrolig ja. Utdannelse sier noe om hva du har klart å pugge deg til og lært i teorien, men det er et stort sprang derfra til det å fungere i praksis. Jeg forventer ikke at folk skal være Einstein og dritsmart. Men grunnleggende forståelse av hvordan verden henger sammen, se helheten i ting, basic sosiale ferdigheter. De fleste jeg kjenner som er skikkelig sosialt smarte og møter andre på et høyere nivå er faktisk de med lavest utdannelse. Det ble alltid sagt da jeg var ungdom at det hjelper ikke med gode karakterer hvis man ikke klarer å bruke det i jobben. Og det stemmer. Selv har jeg bare fagbrev, og jeg vil si mine kollegaer er langt smartere enn de med spisskompetanse- når det kommer til både folkeskikk og sosial kompetanse Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet fredag kl 03:42 #5 Skrevet fredag kl 03:42 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De fleste jeg kjenner som er skikkelig sosialt smarte og møter andre på et høyere nivå er faktisk de med lavest utdannelse. Det ble alltid sagt da jeg var ungdom at det hjelper ikke med gode karakterer hvis man ikke klarer å bruke det i jobben. Og det stemmer. Selv har jeg bare fagbrev, og jeg vil si mine kollegaer er langt smartere enn de med spisskompetanse- når det kommer til både folkeskikk og sosial kompetanse Anonymkode: e9dab...66f Det var jo en skikkelig bombe. Anonymkode: 85c6c...540
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:17 #6 Skrevet fredag kl 05:17 Jeg kompenserer lav sosial intelligens med utdannelse Anonymkode: 8f879...8b8
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:27 #7 Skrevet fredag kl 05:27 Hm, det er ikke min opplevelse. Jeg opplever at mange med høy utdannelse også har høy sosial kompetanse. Det er ikke blant de høyt utdannede du finner de fleste anti-vaxerne. Anonymkode: 91f33...bd8
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:47 #8 Skrevet fredag kl 05:47 For det første: sosionom er ikke «høyt utdannet». For det andre: mangel på kunnskap om hva som skjer med kroppen når den dør er ikke mangel på SOSIAL intelligens. Vet du i det hele tatt hva sosial intelligens er? Anonymkode: cdd4f...2f6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:48 #9 Skrevet fredag kl 05:48 Det var eksempelet du klarte å hoste opp? I kjent stil så klart. Alle andre er dumme, jeg er kjempesmart 🙄 Anonymkode: 7d372...25e
MissSaigon Skrevet fredag kl 05:48 #10 Skrevet fredag kl 05:48 Èn du kjenner er blåst og da tenker du at alle/de fleste med høy utdannelse mangler basiskunnskap om menneskekroppen og i tillegg har manglende sosiale antenner? Min erfaring er at man finner alle typer mennesker i alle samfunnslag. Man finner dumme folk både med fagbrev og PhD, og man finner kloke folk i de samme gruppene. Så er vel fakta slik at man finner flest av de med lavest utdannelse i miljøer hvor konspirasjonsteorier og "send dem ut av landet" florerer. Jeg leste en gang en undersøkelse hvor FrP sin velgermasse var dem med lavest utdannelse, noe som vel ikke overrasker så mange.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:11 #11 Skrevet fredag kl 10:11 I min verden er det litt lav sosial intelligens å kritisere hva folk forteller om egne opplevelser i tiden rundt en av deres nærmeste har dødd også... Samme å hardnakket å diskutere slike ubetydelige detaljer der og da eller mens personen fremdeles er i stor sorg... Eller å opprette et innlegg på offentlig forum hvor den det gjelder kan kjenne igjen samtale og utdanning... Og i tillegg skrive dette i en sammenheng som kaller personen dum og mindre sosialt intelligent. Å gjøre dette viser langt mindre sosial kompetanse enn å tro noe som trøster en i en akutt sorgsituasjon. Anonymkode: b6e0c...118
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:29 #12 Skrevet fredag kl 10:29 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Gud bedre sier jeg bare. Mange sier det bare er dumme og sosiale mindre smarte folk som henger på forum. Men jeg skal love dere det.. det er ikke et eneste innlegg eller kommentar her inne jeg har lest som kan måle seg med dum på det nivået enkelte mennesker i høye stillinger er. Det er altså så mange sosialt inkompetente folk rundt om at det er helt skremmende. Tror det er mange med diagnoser som skjuler manglende sosiale evner. Å lese seg opp på et studie er en ting, men å fungere i en jobb er noe helt annet. En jeg kjenner med høy utdannelse sa nylig etter å ha mistet et familiemedlem; personen hørte hva jeg sa til han etter han døde. Fordi han fortsatt var varm. Nei, er man død så er man død, da hører man ikke mer. Joda, han var varm så da levde han litt. Nei, man går ikke fra varm til iskald på en time. Da er vedkommende utdannet sosionom. Er det rart samfunnet ikke fungerer med så mange med lav sosial intelligens? Anonymkode: e9dab...66f Hørselen er det siste som forsvinner. Selv om personen ikke virker å være ved bevissthet, så er det mulig at personen hører. Da er det kanskje ikke så rart at noen tenker på muligheten av at den dødende/nylig avdøde hører det som blir sagt. Kanskje hadde vedkommende noen som skulle vært sagt og som ble sagt litt sent, men der vedkommende håper og tror at dette ble oppfattet. Eller kanskje det var motsatt. At vedkommende ikke ønsket f.eks. fordeling av arv skulle diskuteres så tett på døden i tilfelle noe ble oppfattet. Det å misforstå noe vitenskapelig er ikke mangel på sosial intelligens. Det viser ikke nødvendigvis mangel på intelligens heller. Det er ingen som vet alt om alt og det er mulig å misforstå eller ha feile oppfatninger sel om man er intelligent, klok og kunnskapsrik.I dette eksempelet vil gjerne tro også spille inn. Er man f.eks, troende, kan man tro at personen er til stedet og får med seg det som skjer også etter at kroppen er død. Nå tror jeg ikke på denne historien. Om den likevel skulle stemmer vil nok det å krangle på en slik ting med en som nettopp har mistet en nær vise mangel på sosial intelligens. Anonymkode: 20f6d...3e6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:52 #13 Skrevet fredag kl 10:52 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hørselen er det siste som forsvinner. Selv om personen ikke virker å være ved bevissthet, så er det mulig at personen hører. Da er det kanskje ikke så rart at noen tenker på muligheten av at den dødende/nylig avdøde hører det som blir sagt. Kanskje hadde vedkommende noen som skulle vært sagt og som ble sagt litt sent, men der vedkommende håper og tror at dette ble oppfattet. Eller kanskje det var motsatt. At vedkommende ikke ønsket f.eks. fordeling av arv skulle diskuteres så tett på døden i tilfelle noe ble oppfattet. Det å misforstå noe vitenskapelig er ikke mangel på sosial intelligens. Det viser ikke nødvendigvis mangel på intelligens heller. Det er ingen som vet alt om alt og det er mulig å misforstå eller ha feile oppfatninger sel om man er intelligent, klok og kunnskapsrik.I dette eksempelet vil gjerne tro også spille inn. Er man f.eks, troende, kan man tro at personen er til stedet og får med seg det som skjer også etter at kroppen er død. Nå tror jeg ikke på denne historien. Om den likevel skulle stemmer vil nok det å krangle på en slik ting med en som nettopp har mistet en nær vise mangel på sosial intelligens. Anonymkode: 20f6d...3e6 Dette var et eks. bare. Det stemmer at hørselen er den siste sansen som forsvinner, men det er når pasienten ligger terminal og går inn og ut av bevissthet- ikke etter døden har inntruffet. Nå er ikke dette det eneste eksempelet om dumhet når det gjelder denne dama, det er en rekke andre faktorer som spiller inn. Jeg snakker utifra mine erfaringer, og ikke forskning på hvem som er smartest mtp utdanningsgrad. Når man i livet kommer i situasjoner der man kommer på innsiden av et system ser man virkelig hvordan ting fungerer, kontra om man står på utsiden og har inntrykk utifra det man ser fra utsiden. I dag leste jeg i media - tror det var Tønsberg blad eller noe om en rektor som måtte beklage da hun mistet fatningen overfor elever som oppførte seg bedritent. Nei, man skal ikke miste fatningen som profesjonell, men som menneske reagerer vi på bedriten oppførsel og ungdommen tar ikke skade av å se at slik oppførsel skalper reaksjoner. Det motsatte er jo å gjøre barna en bjørnetjeneste. Dette må også gjelde motsatt. Når en ansatt oppfører seg totalt urimelig mot et barn/ ungdom og barnet reagerer så får barnet beskjed om at de ikke reagerer hensiktsmessig og det er feil med barnet. Altså de forventer mer av barn med mindre regulerings ferdigheter enn de gjør av seg selv som voksen fra et faglig ståsted. Her snakker jeg om enkeltsaker jeg reagerer på, og vi vet alle at det er mye enkeltsaker rundt om som er bedriten. At det generelt sett er ok sett fra forskning hjelper ikke enkeltindivider som står i saker. Eller når en videregående tar inn elever med autisme, uten noe form for tilrettelegging og setter ikke opp møte før i okt. Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:35 #14 Skrevet fredag kl 12:35 Ut fra hovedinnlegget er jeg usikker på om du mener lav intelligens generelt, eller lav sosial intelligens? Og du sitter ikke å gjør narr av noen som akkurat har mistet en nær. I en sjokktilstand kan man både tenke, si og gjøre ting som kan virke irrasjonelt. Kanskje vedkommede trøstet seg selv med tanken om at avdøde hørte henne. Og hvem er du til å dømme? Anonymkode: 6e29e...3ef
Anonym bruker Skrevet fredag kl 13:19 #15 Skrevet fredag kl 13:19 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ut fra hovedinnlegget er jeg usikker på om du mener lav intelligens generelt, eller lav sosial intelligens? Og du sitter ikke å gjør narr av noen som akkurat har mistet en nær. I en sjokktilstand kan man både tenke, si og gjøre ting som kan virke irrasjonelt. Kanskje vedkommede trøstet seg selv med tanken om at avdøde hørte henne. Og hvem er du til å dømme? Anonymkode: 6e29e...3ef Som sagt var dette et eks av mange. Hun sier også at hodet hennes falt av i en bilulykke med de fikk hode på plass igjen. Dama er kjent for å vær dum. Jeg mener begge deler. både lav sosial og generelt. Det er skremmende mange som har diagnoser som folk skjuler. Min venninne som jobber i nav ser ofte at det er mye «lettere psykisk utv hemming» hos folk. De kan fremstå helt grei i en jobb, men når en kommer under hunden på de så er det ekstremt lite mellom ørene. Det handler om manglende antenner og helt grunnleggende ferdigheter på et minimum nivå Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet fredag kl 13:38 #16 Skrevet fredag kl 13:38 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Som sagt var dette et eks av mange. Hun sier også at hodet hennes falt av i en bilulykke med de fikk hode på plass igjen. Dama er kjent for å vær dum. Jeg mener begge deler. både lav sosial og generelt. Det er skremmende mange som har diagnoser som folk skjuler. Min venninne som jobber i nav ser ofte at det er mye «lettere psykisk utv hemming» hos folk. De kan fremstå helt grei i en jobb, men når en kommer under hunden på de så er det ekstremt lite mellom ørene. Det handler om manglende antenner og helt grunnleggende ferdigheter på et minimum nivå Anonymkode: e9dab...66f Det eneste du oppnår med disse innleggene dine er å vise for oss at du selv verken innehar særlig sosial kompetanse eller intelligens ellers. Du fremstår både smålig og dum, og du bør virkelig være forsiktig med å snakke dårlig om andre! Anonymkode: a04c3...40b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 16:30 #17 Skrevet fredag kl 16:30 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Som sagt var dette et eks av mange. Hun sier også at hodet hennes falt av i en bilulykke med de fikk hode på plass igjen. Dama er kjent for å vær dum. Jeg mener begge deler. både lav sosial og generelt. Det er skremmende mange som har diagnoser som folk skjuler. Min venninne som jobber i nav ser ofte at det er mye «lettere psykisk utv hemming» hos folk. De kan fremstå helt grei i en jobb, men når en kommer under hunden på de så er det ekstremt lite mellom ørene. Det handler om manglende antenner og helt grunnleggende ferdigheter på et minimum nivå Anonymkode: e9dab...66f Jøss. Jeg tror helt oppriktig at du og venninnen din sitter mye og drikker vin og slarver og baksnakker. Jeg tror ingen av dere er særlig intelligente. Anonymkode: 6e29e...3ef
Anonym bruker Skrevet fredag kl 16:36 #18 Skrevet fredag kl 16:36 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Som sagt var dette et eks av mange. Hun sier også at hodet hennes falt av i en bilulykke med de fikk hode på plass igjen. Dama er kjent for å vær dum. Jeg mener begge deler. både lav sosial og generelt. Det er skremmende mange som har diagnoser som folk skjuler. Min venninne som jobber i nav ser ofte at det er mye «lettere psykisk utv hemming» hos folk. De kan fremstå helt grei i en jobb, men når en kommer under hunden på de så er det ekstremt lite mellom ørene. Det handler om manglende antenner og helt grunnleggende ferdigheter på et minimum nivå Anonymkode: e9dab...66f Wow.....og sånt noe jobber i Nav, flotte greier. Anonymkode: 24ca5...5de
Winterlady Skrevet fredag kl 19:27 #19 Skrevet fredag kl 19:27 (endret) Anonym bruker skrev (9 timer siden): I min verden er det litt lav sosial intelligens å kritisere hva folk forteller om egne opplevelser i tiden rundt en av deres nærmeste har dødd også... Samme å hardnakket å diskutere slike ubetydelige detaljer der og da eller mens personen fremdeles er i stor sorg... Eller å opprette et innlegg på offentlig forum hvor den det gjelder kan kjenne igjen samtale og utdanning... Og i tillegg skrive dette i en sammenheng som kaller personen dum og mindre sosialt intelligent. Å gjøre dette viser langt mindre sosial kompetanse enn å tro noe som trøster en i en akutt sorgsituasjon. Anonymkode: b6e0c...118 Det hun forteller om er ikke et eksempel på sosial intelligens eller mangel på dette. I beste fall er det et eksempel som viser mangel på kunnskap om et tema. Innlegget viser at det er HI som ikke skjønner hva sosial intelligens er. Endret fredag kl 19:28 av Winterlady
Winterlady Skrevet fredag kl 19:34 #20 Skrevet fredag kl 19:34 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Som sagt var dette et eks av mange. Hun sier også at hodet hennes falt av i en bilulykke med de fikk hode på plass igjen. Dama er kjent for å vær dum. Jeg mener begge deler. både lav sosial og generelt. Det er skremmende mange som har diagnoser som folk skjuler. Min venninne som jobber i nav ser ofte at det er mye «lettere psykisk utv hemming» hos folk. De kan fremstå helt grei i en jobb, men når en kommer under hunden på de så er det ekstremt lite mellom ørene. Det handler om manglende antenner og helt grunnleggende ferdigheter på et minimum nivå Anonymkode: e9dab...66f Tar meg selv i å tvile sterkt på at venninnen din er i stand til å skille lettere psykisk utviklingshemming fra manglende skolegang eller annet...
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:13 #21 Skrevet fredag kl 20:13 Winterlady skrev (35 minutter siden): Tar meg selv i å tvile sterkt på at venninnen din er i stand til å skille lettere psykisk utviklingshemming fra manglende skolegang eller annet... Klart de ser manglende evner når de sitter i samtaler med de over tid. Det er svært mange som har underliggende diagnoser som har gjort det vanskelig for de å fungere i arbeidslivet. Og nei, det er ikke slemt sagt av henne, men en realitet. De sitter jo med papirer fra lege og spesialister. De er hverken dømmende eller nedlatende, de observerer hvor mange som faktisk har psykiske diagnoser. Er ikke noe skam i det, skammen ligger på systemet som ikke har oppdaget dette tidligere, og gitt de den tilretteleggingen og hjelpen de trengte da. En ting er å være dum for å bruke det ordet, det har ikke noe med slem å gjøre. Men når dum settes i yrker hvor det kreves tankegang og som går utover pasienter eller brukere så er det et problem Ja Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:18 #22 Skrevet fredag kl 20:18 Anonym bruker skrev (På 4.9.2025 den 20.05): Gud bedre sier jeg bare. Mange sier det bare er dumme og sosiale mindre smarte folk som henger på forum. Men jeg skal love dere det.. det er ikke et eneste innlegg eller kommentar her inne jeg har lest som kan måle seg med dum på det nivået enkelte mennesker i høye stillinger er. Det er altså så mange sosialt inkompetente folk rundt om at det er helt skremmende. Tror det er mange med diagnoser som skjuler manglende sosiale evner. Å lese seg opp på et studie er en ting, men å fungere i en jobb er noe helt annet. En jeg kjenner med høy utdannelse sa nylig etter å ha mistet et familiemedlem; personen hørte hva jeg sa til han etter han døde. Fordi han fortsatt var varm. Nei, er man død så er man død, da hører man ikke mer. Joda, han var varm så da levde han litt. Nei, man går ikke fra varm til iskald på en time. Da er vedkommende utdannet sosionom. Er det rart samfunnet ikke fungerer med så mange med lav sosial intelligens? Anonymkode: e9dab...66f Utrolig dumt sagt av den personen. Anonymkode: 63603...653
Winterlady Skrevet fredag kl 21:08 #23 Skrevet fredag kl 21:08 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Klart de ser manglende evner når de sitter i samtaler med de over tid. Det er svært mange som har underliggende diagnoser som har gjort det vanskelig for de å fungere i arbeidslivet. Og nei, det er ikke slemt sagt av henne, men en realitet. De sitter jo med papirer fra lege og spesialister. De er hverken dømmende eller nedlatende, de observerer hvor mange som faktisk har psykiske diagnoser. Er ikke noe skam i det, skammen ligger på systemet som ikke har oppdaget dette tidligere, og gitt de den tilretteleggingen og hjelpen de trengte da. En ting er å være dum for å bruke det ordet, det har ikke noe med slem å gjøre. Men når dum settes i yrker hvor det kreves tankegang og som går utover pasienter eller brukere så er det et problem Ja Anonymkode: e9dab...66f Det ser ikke ut til at du heller evner å skille det ene fra det andre. Psykisk utviklingshemming er en medfødt intellektuell utviklingsforstyrrelse, ikke en psykisk diagnose (selv om de med PU også kan ha dette i tillegg). PU er det samme som lav IQ.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:42 #24 Skrevet fredag kl 21:42 Winterlady skrev (30 minutter siden): Det ser ikke ut til at du heller evner å skille det ene fra det andre. Psykisk utviklingshemming er en medfødt intellektuell utviklingsforstyrrelse, ikke en psykisk diagnose (selv om de med PU også kan ha dette i tillegg). PU er det samme som lav IQ. Det er mange som er lettere psykisk utv hemmet som fungerer godt i hverdagen men som har lav iq og har begrensinger intellektuelt. Det er også en del voksne som har opplevd traumer i barndommen som fører til at hjernen ikke utvikler seg slik den skal som er vanlig med barn som står i årevis med store påkjenninger. Disse barna kan også få slike vansker som voksne og det kan ligne på lettere psyk utv hemming, men det kommer av andre årsaker. Ikke det som er poenget. Poenget er når voksne som har en ansvarlig jobb har begrenset kapasitet. Det er det mange av. Anonymkode: e9dab...66f
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:50 #25 Skrevet fredag kl 21:50 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det eneste du oppnår med disse innleggene dine er å vise for oss at du selv verken innehar særlig sosial kompetanse eller intelligens ellers. Du fremstår både smålig og dum, og du bør virkelig være forsiktig med å snakke dårlig om andre! Anonymkode: a04c3...40b Jeg er smart nok til å vite når en skal åpne kjeften sin eller ikke. Hva jeg skriver her inne som anonym for å ventilere, er ikke det jeg sier når jeg møter venner og kollegaer. Jeg er smart nok til å ikke motsi og kverulere mot enkelte som er så kort som jeg beskriver. Jeg observerer og hører og tenker mitt. Spesielt hvis det er folk jeg ikke kjenner så godt. Før var jeg «naiv» feil ord å bruke.. men godtroende. Fordi jeg ikke hadde grunn til å mistro. Helt til man går på en liten smell og skjønner hvordan taktikk og strategi kan brukes i et spill. Da er jeg smart nok til å hode kjeft om det jeg observerer, og spiller kortene mine riktig tilbake og bruker systemet mot seg selv. Dessverre må man være taktisk smart, falsk og late som, når man møter mennesker som som har en annen agenda enn en selv. Å lese mennesker er jeg blitt ganske god på. Anonymkode: e9dab...66f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå