Gå til innhold

Hvor går grensen til mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn, 10 år, fortalte med i dag at 2 av de andre guttene i klassen kalte han noe stygt.
Før var det bare en gang i blant, og han reagerte ikke så mye på det.
Nå er det daglig.
Han klarer å ignorere det, og de klarer ikke å fremprovosere en reaksjon fra han, men han er lei seg, og syns det er dumt.
De andre barna i klassen er ikke med på det, og jeg har sendt melding til læreren hans.

Er ikke dette over grensen for mobbing? 

Anonymkode: 720da...700

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mobbing, og det må skolen ta tak i.

Anonymkode: 9320e...544

Skrevet

Enig. Ta tak i det

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Enig. Ta tak i det før det eskalerer mer! 

Anonymkode: f2751...cd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Enig. Ta tak i det

Enig. Ta tak i det før det eskalerer mer! 

Anonymkode: f2751...cd5

Takk, da er dere enig med meg.
Og som jeg skrev, jeg har allerede sendt melding til læreren.

Skolen har null-toleranse for mobbing, og jeg vet  de har satt inn mange tiltak når det har vært et problem tidligere

Skrevet

Mobbing eller ikke, spiller ingen rolle. Han skal slippe å bli kalt stygge ting på skolen. 

Anonymkode: 79c2a...32a

Skrevet

Om det er mobbing pr nå, kan vel diskuteres. Det er uansett på veien mot mobbing, og da bør de få en slutt på det med en gang før det eskalerer. Involver gjerne foreldrene til disse gutten, om det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 1915a...580

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Om det er mobbing pr nå, kan vel diskuteres. Det er uansett på veien mot mobbing, og da bør de få en slutt på det med en gang før det eskalerer. Involver gjerne foreldrene til disse gutten, om det lar seg gjøre. 

Av grunner jeg ikke ønsker å skrive her ønsker jeg å ta det gjennom skolen, og ikke selv snakke med foreldrene

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Av grunner jeg ikke ønsker å skrive her ønsker jeg å ta det gjennom skolen, og ikke selv snakke med foreldrene

Da er det definitivt best å ta det gjennom skolen. Det er vel en grunn til hvorfor de guttene oppfører seg som de gjør…

Skrevet

Gjentagende og over tid. Spesielt ille ved forskjell i makt. Dvs at de er flere eller man er sårbar i en form. 

Det at din gutt ikke lar seg provosere eller rive med gjør det på ingen måte mer greit. 

Anonymkode: 6d6fc...e3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å bli kalt stygge ting hver dag er mobbing,.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Gjentagende og over tid. Spesielt ille ved forskjell i makt. Dvs at de er flere eller man er sårbar i en form. 

Det at din gutt ikke lar seg provosere eller rive med gjør det på ingen måte mer greit. 

Svaret er forresten at ja, dette er starten på mobbing. All kred til gutten din som oppfører seg som den voksne. Håper du gir han masse skryt og anerkjennelse for å takle det, selv om det gjør vondt. Mange voksne som ikke klarer det. 

Skrevet

Fått tilbakemelding fra kontaktlærer nå 

Han er ikke på jobb idag, men det vil bli tatt tak i på mandag

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fått tilbakemelding fra kontaktlærer nå 

Han er ikke på jobb idag, men det vil bli tatt tak i på mandag

Veldig bra. Håper virkelig de får ordnet opp i det

Anonymkode: 91b27...2f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Gjentagende, er mobbing. 

Uansett hva man kaller det, må slåes hardt ned på. 

Hi. 

Send meld til foreldrene også, elle be lærer gjøre det. Her " glemte " e å informere foreldrene... Så det bare fortsatte og fortsatte. Lærer syns det var ubehagelig å si ifra... Ny lærer nå heldighvis. 

Anonymkode: 61413...08f

Skrevet

Å kalle noen er ufint og dårlig oppførsel, gjentar det seg da er det mobbing. Men jeg mener fokus bør være på at alle har ansvar for at alle har det bra og trives best mulig. Det burde være klart for alle elever. Lærer burde bruke tid på å forklare hva det betyr, og hvor viktig det er for alle at vi oppfører oss bra. Ikke slik at alle må bidra, vi er forskjellige, men ingen skal bidra til at andre har det dårlig. Det bør være en grei regel som selv unger forstår. Så får en slå ned på situasjoner hvor de glemmer seg, med tålmodighet og innsikt. Litt takhøyde må det være.

Anonymkode: b03ad...1b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gjentagende, er mobbing. 

Uansett hva man kaller det, må slåes hardt ned på. 

Hi. 

Send meld til foreldrene også, elle be lærer gjøre det. Her " glemte " e å informere foreldrene... Så det bare fortsatte og fortsatte. Lærer syns det var ubehagelig å si ifra... Ny lærer nå heldighvis. 

Anonymkode: 61413...08f

Hvor mange ganger er gjentagende nok til å kalle det mobbing? 2? 5? 10? Det finnes ikke noe fasitsvar på den biten, da det er flere faktorer. Maktforholdet har stor betydning, og slik jeg oppfattet hi, så er ikke det så altfor skjevt. Derfor kan det diskuteres om det er mobbing pr nå. Personlig mener ikke jeg at det er mobbing på nåværende tidspunkt, og dette baserer jeg utifra de opplysningne jeg har fra hi. Men det skal likevel tas tak i, og det trenger ikke være mobbing for å utløse §9-tiltak. Nå har hi sagt fra, og det skal ved utgangen av uken som kommer være satt igang tiltak. 

Skrevet

Hvor mange ganger er gjentagende nok til å kalle det mobbing? 2? 5? 10? Det finnes ikke noe fasitsvar på den biten, da det er flere faktorer. Maktforholdet har stor betydning, og slik jeg oppfattet hi, så er ikke det så altfor skjevt. Derfor kan det diskuteres om det er mobbing pr nå. Personlig mener ikke jeg at det er mobbing på nåværende tidspunkt, og dette baserer jeg utifra de opplysningne jeg har fra hi. Men det skal likevel tas tak i, og det trenger ikke være mobbing for å utløse §9-tiltak. Nå har hi sagt fra, og det skal ved utgangen av uken som kommer være satt igang tiltak. 

Hvis du ble kalt stygge ting hver eneste dag av to kollegaer, så hadde ikke det vært mobbing?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis du ble kalt stygge ting hver eneste dag av to kollegaer, så hadde ikke det vært mobbing?

Jo, selvsagt. Men slik jeg forstod hi, så skjer ikke dette hver dag. Det har skjedd noen ganger og maktforholdet er ikke så skjevt mellom partene. Da blir det erting og plaging, men det er på vei til å bli mobbing. Derfor må det tas rak i nå, for å unngå mobbing. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jo, selvsagt. Men slik jeg forstod hi, så skjer ikke dette hver dag. Det har skjedd noen ganger og maktforholdet er ikke så skjevt mellom partene. Da blir det erting og plaging, men det er på vei til å bli mobbing. Derfor må det tas rak i nå, for å unngå mobbing. 

Det står i hovedinnlegget at det er daglig, Slutt å lag din egen historie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det står i hovedinnlegget at det er daglig, Slutt å lag din egen historie.

Beklager, ser det nå. Jeg la bare merke til det som står rett forran med at det skjedde av og til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke noe krav om at maktforholdet skal være skjevt mellom dem, det kan ha blitt skjevt som følge av mobbing.

Anonymkode: f05bc...10c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.9.2025 den 20.04):

Min sønn, 10 år, fortalte med i dag at 2 av de andre guttene i klassen kalte han noe stygt.
Før var det bare en gang i blant, og han reagerte ikke så mye på det.
Nå er det daglig.
Han klarer å ignorere det, og de klarer ikke å fremprovosere en reaksjon fra han, men han er lei seg, og syns det er dumt.
De andre barna i klassen er ikke med på det, og jeg har sendt melding til læreren hans.

Er ikke dette over grensen for mobbing? 

Hva sier læreren? Han er tøff som ikke lar seg provosere, men klart han blir lei seg. 
Men fortsetter dette vil han en dag fly på de, som ikke er lov. Jeg mener det er lov da selvforsvar handler om å bekytte seg selv både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 61710...36d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva sier læreren? Han er tøff som ikke lar seg provosere, men klart han blir lei seg. 
Men fortsetter dette vil han en dag fly på de, som ikke er lov. Jeg mener det er lov da selvforsvar handler om å bekytte seg selv både fysisk og psykisk. 

Som jeg skrev over.

Jeg sendte beskjed på torsdag,  læreren sa han ikke var på jobb på fredag,  men vil ta det opp på mandag

HI

Skrevet

Som jeg skrev over.

Jeg sendte beskjed på torsdag,  læreren sa han ikke var på jobb på fredag,  men vil ta det opp på mandag

HI

Ok, fikk ikke med meg det. Så bra du har sagt fra. Håper han tar tak i det og får stoppet dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...