Anonym bruker Skrevet 3. september #1 Skrevet 3. september Etter å hatt et sykt barn over flere år, sover jeg utrolig dårlig. Rett og slett etter å ha gått i beredskap over lang tid. Jeg sover mellom 4 og 5 timer hver natt. Og ikke sammenhengende. Prøver å være fysisk aktiv, roe ned før sengetid o.s.v. Sovner greit, men klarer ikke sove lenge nok. Noen som har erfaring med sovemedisin )som man ikke blir sløv av dagen etter)? Anonymkode: e9fb9...8b4
Anonym bruker Skrevet 3. september #2 Skrevet 3. september Jeg bruker det som tidligere het vallergan. Noen blir sløve av det, mens andre ikke blir det - det skader jo ikke å prøve? Ellers østrogentilskudd, hvis du er i perimenopause. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 3. september #3 Skrevet 3. september Mener du får melatonin som depotmedosin, snakk med legen din. Anonymkode: 567dc...cbb
Lovemelikeyoudo Skrevet 3. september #4 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bruker det som tidligere het vallergan. Noen blir sløve av det, mens andre ikke blir det - det skader jo ikke å prøve? Ellers østrogentilskudd, hvis du er i perimenopause. Anonymkode: 3fd13...de9 Alimemazin? Når på kvelden tar du den?
Anonym bruker Skrevet 3. september #5 Skrevet 3. september Alimemazin er som hestedop for meg, jeg er helt ødelagt i ett døgn etterpå. totalt kake! For meg fungerer Imovane helt supert, sover godt og føler meg opplagt dagen etterpå. Men folk er forskjellige, det som funker på meg trenger ikke funke på deg, tror du må prøve deg litt fram. Lykke til, har slitt lenge med det samme grunnet bekymringer for ett av barna ❤️ Anonymkode: 89135...206
Anonym bruker Skrevet 3. september #6 Skrevet 3. september Jeg har prøvd alimemazin og ble helt ubrukelig zombie av de. Bruker stilnoct som funker greit, og brukte lenge quetiapin men de ble jeg feit av. Anonymkode: 8f240...48f
Anonym bruker Skrevet 3. september #7 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har prøvd alimemazin og ble helt ubrukelig zombie av de. Bruker stilnoct som funker greit, og brukte lenge quetiapin men de ble jeg feit av. Anonymkode: 8f240...48f Samme her, smellfeit! Anonymkode: 89135...206
oslofrk Skrevet 3. september #8 Skrevet 3. september Jeg bruker Stilnok en sjelden gang. Bare å ha den i skuffen gjør at jeg sover bedre! *placebo er gull*. Etter 10 år med dårlig søvn (barn som fortsatt ikke sover natten igjennom, men nå vekker hun meg ikke lengre), så har jeg også brukt mye avspenning/oppmerksomhetstrening, for å ikke bli ligge og gruble. Noen ganger funker det og jeg lærer kroppen min å slappe av. Har du hørt https://radio.nrk.no/podkast/lev_vel/l_278c4837-63ed-4a76-8c48-3763ed8a7607?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_278c4837-63ed-4a76-8c48-3763ed8a7607
Anonym bruker Skrevet 3. september #9 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Alimemazin er som hestedop for meg, jeg er helt ødelagt i ett døgn etterpå. totalt kake! For meg fungerer Imovane helt supert, sover godt og føler meg opplagt dagen etterpå. Men folk er forskjellige, det som funker på meg trenger ikke funke på deg, tror du må prøve deg litt fram. Lykke til, har slitt lenge med det samme grunnet bekymringer for ett av barna ❤️ Anonymkode: 89135...206 Imovane er avhengighetsskapende da, og det er jo ikke anbefalt å gå på dem over tid. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 3. september #10 Skrevet 3. september Lovemelikeyoudo skrev (2 timer siden): Alimemazin? Når på kvelden tar du den? Ja, stemmer. Jeg tar rett før jeg leggdr meg ca kl 21, og ligger og leser litt før jeg sovner. Disse får meg til å sove hele natten. Tar jeg dem ikke, våkner jeg alt for tidlig. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 3. september #11 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har prøvd alimemazin og ble helt ubrukelig zombie av de. Bruker stilnoct som funker greit, og brukte lenge quetiapin men de ble jeg feit av. Anonymkode: 8f240...48f Stilnoct er avhengighetsskapende. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 3. september #12 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Imovane er avhengighetsskapende da, og det er jo ikke anbefalt å gå på dem over tid. Anonymkode: 3fd13...de9 Ja det stemmer det, både Stilnoct og Imovane er avhengighetsskapende. Så man må jo være forsiktig, og ta pauser innimellom. Anonymkode: 89135...206
Anonym bruker Skrevet 3. september #13 Skrevet 3. september Men hvordan føler dere dere etter å ha tatt sovemedisin, uthvilt? Jeg har hørt at den søvnen man får på sovemedisin ikke er veldig dyp, ingen rem søvn eller hva de nå kaller det. Så selv om man sover i 8 timer er man ikke uthvilt fordi søvnen er så overfladisk? Anonymkode: 567dc...cbb
Anonym bruker Skrevet 3. september #14 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men hvordan føler dere dere etter å ha tatt sovemedisin, uthvilt? Jeg har hørt at den søvnen man får på sovemedisin ikke er veldig dyp, ingen rem søvn eller hva de nå kaller det. Så selv om man sover i 8 timer er man ikke uthvilt fordi søvnen er så overfladisk? Anonymkode: 567dc...cbb Jeg har god søvnkvalitet og sover 8-10 timer hver natt. Er superuthvilt. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 3. september #15 Skrevet 3. september Jeg bruker også Alimemazin. Jeg tar den ca. kl. 20. Det fungerer godt for meg. Tar jeg den sover jeg gjennom natten. Tar jeg den ikke våkner jeg tidlig i 3-4-tiden. Anonymkode: 2d559...9b5
Anonym bruker Skrevet 3. september #16 Skrevet 3. september Nøyaktig samme med meg. Barnet ble operert etter fem timer og mye sykehus. Var i konstant beredskap. Psykolog og full pakke. Jeg skjønte jo hvorfor og forsto det jo rent intellektuelt. Jeg begynte ikke å sove bedre før det hadde gått fem år eller noe. Vært gjennom mye medisiner og melatonin er best for meg. Vallergan finnes ikke mer men erstatteren fungerer også greit, men det er rød trekant. Zonatt funker også. De to sistnevnte er jo vanedannende derfor jeg valgte melatonin For mange funker ikke det da, men jeg sover godt på den Må tilføye at søvnen var dårlig til jeg kunne ha skikkelige samtaler med barnet, hun forklarte smerte/ubehag og jeg klarte å skjønne at dette er «bare forkjølelse». Jeg skjønte jo hva det var før det men jeg hadde den «hva hvis» følelsen. Psykologen forklarte det greit, fight or flight moduset mitt var konstant på, jeg klarte ikke skru den av rett og slett. Det verste for meg var å sovne når barnet var sykt (vanlig forkjølelse eller omgangssyke) og bli vekket av barnegråt. Da hadde jeg fem sekunder med fullstendig handlingslammelse. Jeg kjente det skylle en bølge av angst gjennom kroppen (egentlig en litt deilig følelse, varm og lammende, jeg ble helt slapp) og så ble jeg stressa og det kunne ta dager før stresset la seg. Da sto alle alarmknapper og blinka rett og slett. Det var egentlig godt å gå til psykolog, hun sa dette var heeeelt normalt. Det hjalp liksom å høre at mange (særlig kvinner) opplever dette etter traumatiske hendelser med barna. Du har min fulle medfølelse men jeg har lite råd. Dette er vanskelig å få kontroll over. Det tar bare tid. Vær snill med deg selv. Anonymkode: f89fa...49f
Anonym bruker Skrevet 3. september #17 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Stilnoct er avhengighetsskapende. Anonymkode: 3fd13...de9 Ja? Det er jeg jo klar over? Anonymkode: 8f240...48f
Anonym bruker Skrevet 3. september #18 Skrevet 3. september En del sovemedisin er innsovningsmedisin og fungerer bare ved innsovning. Noen medisiner fungerer tyngre der man sover gjennom natta. Etter det du beskriver høres det ut som du trenger hjelp til å hjelpe kroppen til å sove Anonymkode: 1c7f3...88b
Anonym bruker Skrevet 3. september #19 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Stilnoct er avhengighetsskapende. Anonymkode: 3fd13...de9 Kan være, men ikke nødvendigvis. Har stått på det flere perioder og så lenge man bruker det kun noen få uker ad gangen for å hjelpe kroppen inn i rytme igjen, så går det helt fint. Alternativet ved å ikke få sove er jo verre. Sykmelding, dårligere helse og psykiske vansker. Anonymkode: 1c7f3...88b
Anonym bruker Skrevet 5. september #20 Skrevet 5. september Takk for svar! Alt som er nevnt her må jeg til legen for å få sant? Anonymkode: e9fb9...8b4
Anonym bruker Skrevet 5. september #22 Skrevet 5. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Alt som er nevnt her må jeg til legen for å få sant? Anonymkode: e9fb9...8b4 Melatonin får du reseptfritt på apoteket. Anonymkode: 89135...206
Anonym bruker Skrevet 5. september #23 Skrevet 5. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Melatonin får du reseptfritt på apoteket. Anonymkode: 89135...206 Ikke i depot vel? Vanlig melatonin hjelper jo bare for innsovning og er raskt ute av kroppen - det holder deg ikke sovende hele natten. Anonymkode: 3fd13...de9
Anonym bruker Skrevet 5. september #24 Skrevet 5. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke i depot vel? Vanlig melatonin hjelper jo bare for innsovning og er raskt ute av kroppen - det holder deg ikke sovende hele natten. Anonymkode: 3fd13...de9 Du får melatonin depot tab og reseptfri på apoteket Anonymkode: b58fa...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå