Anonym bruker Skrevet 3. september #1 Skrevet 3. september På laget til mitt barn er det nå siste skoleår på vgs og russetiden står for tur. De spiller sammen med 08 kullet og det viser seg allerede at noen av ungdommene kombinerer festing og idrett . De stiller slitne og uopplagt til kamp og foreløpig har det ikke fått konsekvenser. På foreldremøtet tok jeg det opp, men opplevde lite støtte fra 07 foreldre. Det var mer « ungdom er ungdom» og denslags. Trener sier ungdommen må ta gode valg. Ingen ville være med på at ungdommen feks skal selv bli enige om å ikke drikke kvelden før kamp . Dette er et lag som også satser og skal spille både NM og kvalik til Lerøy . Ville du som forelder latt din ungdom stille bakfull til kamp eller latt en som ikke hadde festet få komme til? Anonymkode: 798f2...01e
Anonym bruker Skrevet 3. september #2 Skrevet 3. september Det er snakk om ungdommer på 18 år , de er for voksne å regne, vi foreldre kan ikke annet enn å oppfordre til gode valg som treneren sier "Latt din ungdom stille bakfull på kamp" spør du, men det er faktisk ikke foreldrenes valg, det er noe de evt velger selv Om de vil satse på idrett holder de seg edru kvelden før kamp, er fest og moro viktigere så velger de det. Det er ders valg. Anonymkode: fdc75...c2a
Anonym bruker Skrevet 3. september #3 Skrevet 3. september Er du bakrus og ikke i form til å spille så blir det benken. Da får andre muligehet til å spille Anonymkode: cb3ae...c91
Anonym bruker Skrevet 3. september #4 Skrevet 3. september Når de har blitt så gamle så betyr det vel at de satser på idretten sin også? Anonymkode: dfa31...8ba
Anonym bruker Skrevet 3. september #5 Skrevet 3. september Jeg tenker at når de er så gamle, så må ungdommene og treneren finne ut av det. Anonymkode: 77e7a...a7d
Anonym bruker Skrevet 3. september #6 Skrevet 3. september Som forelder hadde jeg ikke blanda meg inn i det. Jeg hadde nok fortalt poden at han burde huske at han (eller hun) skulle spille kamp dagen etter så "oppfør deg der etter", men om hvilken tilstand han var i dagen etter, fikk være mellom ham og treneren. Når det er sagt, hadde jeg nok sagt hva jeg mente om å gjøre det - spesielt med tanke på medspillere. Men medlidenhet eller støtte om treneren sendte han hjem i stede for å ta ham med eller la ham sitte på benken og "nyte" bakrusen og ikke slippe ham inn på banen hadde treneren fått min største støtte. Anonymkode: ad2e1...671
TheWitch Skrevet 3. september #7 Skrevet 3. september I den alderen så har ikke foreldrene noe de skulle ha sagt, så her er jeg enig med resten.
Anonym bruker Skrevet 3. september #8 Skrevet 3. september De er ganske gode på å understreke at de er voksne og myndige når de er russ, så da er de voksne i sine valg i forbindelse med idrett også. Anonymkode: ed5d0...f1d
Anonym bruker Skrevet 3. september #9 Skrevet 3. september Jeg tenker at laget må bli enig om noen regler for hva det eventuelt gjør med spilletid om man kommer i bakrus til kamp. Reglene bør være enda tydeligere på det å melde fra i god tid om man får fravær, slik at laget har nok spillere. Er det slik at laget ikke har nok spillere om enkelte melder fravær eller at spillere som er dårlig må spille mer enn de egentlig makter, så bør dette kommuniseres tydelig. Da må spillerne ta et valg om de vil satse på denne kampen eller om laget må prøve å få kampen flyttet. Flytte kampen er ikke noe man gjør fordi man vil gå ut med kompiser for n-te gang (da må man prioritere kampen), men om det skjer et stort russearrangement. Russetiden er noe som skjer én gang og er veldig viktig for mange. Jeg forstår at de gjerne kan falle for fristelsen til å delta på en artig fest, selv om det er kamp neste dag. Jeg synes faktisk det bør være rom for det, men det bør være tydelige regler. Anonymkode: 3f4ab...373
Anonym bruker Skrevet 3. september #10 Skrevet 3. september Anonym bruker skrev (9 timer siden): På laget til mitt barn er det nå siste skoleår på vgs og russetiden står for tur. De spiller sammen med 08 kullet og det viser seg allerede at noen av ungdommene kombinerer festing og idrett . De stiller slitne og uopplagt til kamp og foreløpig har det ikke fått konsekvenser. På foreldremøtet tok jeg det opp, men opplevde lite støtte fra 07 foreldre. Det var mer « ungdom er ungdom» og denslags. Trener sier ungdommen må ta gode valg. Ingen ville være med på at ungdommen feks skal selv bli enige om å ikke drikke kvelden før kamp . Dette er et lag som også satser og skal spille både NM og kvalik til Lerøy . Ville du som forelder latt din ungdom stille bakfull til kamp eller latt en som ikke hadde festet få komme til? Anonymkode: 798f2...01e Det er da ikke du som forelder som skal avgjøre hvem som spiller kamp og ikke. Anonymkode: 38882...018
Iiiiik Skrevet 3. september #11 Skrevet 3. september Jeg er trener i lagidrett, for jenter på samme alder. Riktignok ikke toppidrett, så kanskje bildet er enklere for meg. For meg er det viktigere å beholde store tenåringer i idretten enn å gjøre det veldig bra på banen. Mange hos meg kunne utviklet seg langt mer, og kunne kanskje blitt toppspillere, men de har valgt å også oppnå andre ting i livet. De jobber, noen av dem for å finansiere russetid, de legger ned innsats i skolearbeidet, de har kjærester, og de fester. Hvis jeg drar med meg de aller fleste av dem gjennom russetiden, så investerer vi i folkehelse og i den enkeltes trivsel. Vi har tilbud i nærmiljøet for de som virkelig satser, men de fester de også. Forskjellen er at de får "kjeft" av treneren, og at spillerne sladrer på hverandre. Kanskje er det nødvendig for å bli landslagsspiller, men det går på bekostning av veldig mye annet. Jeg tror ikke det er verdt det. Uansett er det spillerne selv som må legge den lista, sammen med treneren sin. Foreldre må finne seg i at ungdommer selv utformer sitt lagmiljø, enten ved å stille krav eller brenne inne med dem. Mitt barn er nok hakket mer seriøs enn en del av medspillerne, hjemme snakker vi om fordeler og ulemper ved å lufte frustrasjonen over at mye annet prioriteres høyere enn å stille til kamp i god form. Min konklusjon er at det er bedre å faktisk ha et lag enn å presse ut de som ikke passer inn i en ganske trang standard. Da kan de holde på med idretten sin når de etter hvert flytter vekk for å studere, akkurat nå har de gleden av å forholde seg til et ganske bredt spekter av ungdomspopulasjonen i nærområdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå