Gå til innhold

Russe-helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er enkelt for oss å si at vi ikke ville gitt etter for barnets trusler, men jeg skjønner at det er krevende å stå imot. En ungdom som spiller på alle deres redsler og følelser, oppnår selvfølgelig at dere både blir irriterte på henne, synes synd på henne, og blir usikre på hva som er riktig. I livsløpet er det dårlig læring hvis man oppnår det man absolutt vil ved å kreve og true. En gang skal hun leve i et parforhold forhåpentligvis, og kanskje få barn. Da må hun lære seg å håndtere frustrasjon og skuffelse på annen måte enn dette. Jeg er sjeleglad for at russebuss ikke har viktig for noen av mine barn, men ser rundt meg at de russegruppene styrer veldig mye av ungdommenes sosiale "verdi" i skolen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Det er enkelt for oss å si at vi ikke ville gitt etter for barnets trusler, men jeg skjønner at det er krevende å stå imot. En ungdom som spiller på alle deres redsler og følelser, oppnår selvfølgelig at dere både blir irriterte på henne, synes synd på henne, og blir usikre på hva som er riktig. I livsløpet er det dårlig læring hvis man oppnår det man absolutt vil ved å kreve og true. En gang skal hun leve i et parforhold forhåpentligvis, og kanskje få barn. Da må hun lære seg å håndtere frustrasjon og skuffelse på annen måte enn dette. Jeg er sjeleglad for at russebuss ikke har viktig for noen av mine barn, men ser rundt meg at de russegruppene styrer veldig mye av ungdommenes sosiale "verdi" i skolen. 

Du bør være forsiktig med å påstå at hun "spiller på", hun kan ha det så vondt og være så langt nede at hun selv tror det er det eneste som kan hjelpe. Men foreldrene må naturligvis ikke gi etter og go henne pengene, men sørge for at hun får psykologhelp.

Anonymkode: 44b23...cdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg føler jeg har feilet som forelder.

Datteren går på skole i en av Norges største byer. Hun er dessverre i et «eksklusivt» miljø. Fra første uke på vg har hun mast om russebuss. Vi har sagt nei hele veien. Skolen har på hvert foreldremøte bedt om at det ikke blir russebuss. Alle var enige i starten. Så har en etter en familie gitt etter.

I sommer ble hun voldtatt på fest i en annen by. Helt grusomt og vi gjør selvsagt alt vi kan for å hjelpe og støtte henne. Nå bruker hun det for alt det er verdt og sier hun skal ta livet av seg hvis hun ikke får være med på russebussen. Det koster 100.000 å være med på russebussen. Vi har ikke de pengene. Jeg er så fortvilet. Nå nekter hun å gå på skolen. Mannen min og jeg er uenige og det tærer så enormt på livet vårt. Vi har flere barn, som dette går utover. Jeg er så fortvilet. 

Anonymkode: d1c60...a5f

Her gikk det ned fra ca 10-2 busser fra i fjor til i år med russen, heldigvis.

Det var mye pga nye russebussregler.

Eldste var på buss, gjorde bare dugnader selv. Men hoppet av når hun kunne pga jentekrangler/bråk/mobbing/sjalusi osv
DET holdt på å ødelegge henne! 

Men nei, får ikke en krone av oss til russetiden, det må de fikse selv.

Mannen din bør stå på din side og få henne på skolen i tillegg, går ikke å oppføre seg slik. Er det andre grunner til at hun vil ødelegge skoleåret sitt, bør dere få avtale på skolen, time hos lege osv for å finne ut hva….

Anonymkode: 270f9...766

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Dere må bare begynne å ignorere henne totalt når hun kommer inn på det. Nei betyr nei. Ferdig snakket. Går hun ikke på skolen går det kun utover henne selv. Hun driter seg så forferdelig ut med å oppføre seg slik, og det må dere få henne til å innse. Unnskyld meg, men datteren deres virker jo å være usedvanlig dum. 

Anonymkode: 1b7b0...edf

Dummeste rådet jeg har lest her inne noen gang. Gratulerer.  

Anonymkode: 98079...5f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du bør være forsiktig med å påstå at hun "spiller på", hun kan ha det så vondt og være så langt nede at hun selv tror det er det eneste som kan hjelpe. Men foreldrene må naturligvis ikke gi etter og go henne pengene, men sørge for at hun får psykologhelp.

Anonymkode: 44b23...cdf

Enig, tror ikke hun nødvendigvis bevisst spiller på, men i interaksjonen med foreldrene er det jo det hun gjør allikevel. Uansett grei påminnelse om at det er viktig å være nøye på hvilke ord man bruker. 

Skrevet

Hadde aldri gitt etter! Russebusser blir forhåpentligvis forbudt veldig snart! 

Hva gjør de da de ikke får solgt bussen igjen? (eller er planen å leie).  Har to venninner med barn som har hatt russebuss. For begge har det blitt langt dyrere enn de trodde. Det var vanskelig å få sjåfør og det kosta gjerne 15.000 pr dag for sjåfør og drivstoff. På begge bussene har det vært krangler og mye ufint innad i bussgruppa. Mange meninger, sterke personligheter og mye alkohol der personligheten gjerne forandrer seg er ikke en god kombinasjon. 

Her jeg bor har de gjort slik at det ikke er lov å kjøre buss gjennom sentrum på kveld og natt. Det har gjort bussene mindre attraktive. 

Neste gang hun truer med selvmord tar du opp telefonen umiddelbart å ringer enten 113 eller psykisk helse. Mener hun alvor får hun hjelp, er dette bare en trussel så vil det være svært ubehagelig/flaut og har da forhåpentligvis truet med dette for siste gang! 

Anonymkode: 08810...405

Skrevet

Er glad jeg bor i Trondheim der buss er ikke ett tema

Anonymkode: dc9bb...fc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er glad jeg bor i Trondheim der buss er ikke ett tema

Anonymkode: dc9bb...fc9

Det er sikkert hi glad for også, men relevansen til hi er vanskelig å skjønne. 

Anonymkode: 8eafd...233

Skrevet

Ved trusler om selvmord MÅ dere ringe 113. Dette for å vise alvoret med slike trusler. 

Anonymkode: d4ab2...409

Skrevet

Kjære deg, du har ikke feilet. Det datteren din ble utsatt for er noen andres skyld, du har ikke feilet fordi du er den som plukker opp bitene etter dette. Tvert i mot! Start med å være grei mot deg selv. 

Fortvilende, for selv om en fra et objektivt ståsted ser det opplagte i å ikke gi etter, er det noe helt annet å være mamma i en slik situasjon. Dette er litt samme prinsipp som rus og medavhengig. Å gi etter for destruktive valg fordi man frykter konsekvensen. Eller å stå mot, med usikkerheten hengende over. Slike tilfeller må en kanskje bare lene seg på hva de erfarne sier. Ikke gi etter press. Du trenger ikke å være hard eller ufin, hun sliter og trenger nok noen elsker selv når du ikke fortjener. Men du må være den rasjonelle stemmen her, for hun er ikke i stand til det akkurat nå. 

Jeg håper dere får hjelp til å håndtere ettervirkningene av dette. Det er grusomt for en mamma å stå i ❤️

Anonymkode: 38095...17d

Skrevet

Ingen tar livet sitt fordi de ikke får 100000 av foreldrene til russebuss. Selvmord skyldes alvorlig depresjon. 

Anonymkode: a06a2...a25

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Ingen tar livet sitt fordi de ikke får 100000 av foreldrene til russebuss. Selvmord skyldes alvorlig depresjon. 

Anonymkode: a06a2...a25

Du har lest HI om hva som har skjedd med jenta?

Anonymkode: 26779...b73

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...