Gå til innhold

Russe-helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har feilet som forelder.

Datteren går på skole i en av Norges største byer. Hun er dessverre i et «eksklusivt» miljø. Fra første uke på vg har hun mast om russebuss. Vi har sagt nei hele veien. Skolen har på hvert foreldremøte bedt om at det ikke blir russebuss. Alle var enige i starten. Så har en etter en familie gitt etter.

I sommer ble hun voldtatt på fest i en annen by. Helt grusomt og vi gjør selvsagt alt vi kan for å hjelpe og støtte henne. Nå bruker hun det for alt det er verdt og sier hun skal ta livet av seg hvis hun ikke får være med på russebussen. Det koster 100.000 å være med på russebussen. Vi har ikke de pengene. Jeg er så fortvilet. Nå nekter hun å gå på skolen. Mannen min og jeg er uenige og det tærer så enormt på livet vårt. Vi har flere barn, som dette går utover. Jeg er så fortvilet. 

Anonymkode: d1c60...a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvmord som pressmiddel er noen tusen hakk for dumt. 

Anonymkode: f6a95...ca9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvmord som pressmiddel er noen tusen hakk for dumt. 

Anonymkode: f6a95...ca9

Ja, jeg er SÅ enig, men tenk om hun gjør det. Jeg er livredd hun gjør alvor av trusselen. Det er så jævlig å se barnet sitt slite sånn og samtidig ser jeg at hun bruker alt mot meg.

Skrevet

100.000 er jo helt hinsides, og diskusjonen punkteres jo glatt ved at dere ikke har de pengene.

"Ja, du vil være med og jeg skjønner det er kjipt at du ikke kan det, men vi har ikke 100.000 kr, så enkelt og så vanskelig. Du må gjøre det beste ut av de forutsetningene du har"

Om hun blir en drop out nå så et det noe hun må stå i i mange år fremover. Truer hun med å ta livet sitt ringer du 113 eller annen hjelp. Du er der for henne og vil hjelpe henne om hun trenger det, men ikke på bekostning av hele resten av familien 

Jenta er 18 år og må ta litt ansvar for eget liv selv også.

Jeg har jenter på 16 og 18 år selv, og har all mulig forståelse for at det kan være krevende, men du er faktisk helt nødt til å sette grenser for deg og for familien, la henne ta konsekvensene av egne dårlige valg, samtidig som du elsker henne betingelsesløst og er der for henne når hun trenger deg.

Det er ikke lett å være mamma bestandig..

Anonymkode: 8edf3...0fd

Skrevet

Dere må bare begynne å ignorere henne totalt når hun kommer inn på det. Nei betyr nei. Ferdig snakket. Går hun ikke på skolen går det kun utover henne selv. Hun driter seg så forferdelig ut med å oppføre seg slik, og det må dere få henne til å innse. Unnskyld meg, men datteren deres virker jo å være usedvanlig dum. 

Anonymkode: 1b7b0...edf

Skrevet

Jeg var på et foreldremøte nå. For litt yngre barn det altså, men det med russetid kom faktisk opp. Hadde inntrykk av at russebuss sto i ferd med å bli "forbudt". Vet ikke helt hvordan det skal gjennomføres i praksis, men kanskje ved at det blir forbud mot å ha med seg på russetreff, forbud mot utvendig lydanlegg, forbud som rett og slett gjør det uinteressant å bruke penger på buss. Håper virkelig det. Regjeringen foreslår i hvertfall forbud mot de tradisjonelle russebussene fra januar 2026. Du kan kanskje utsette diskusjonen litt ved å bruke det?

Anonymkode: 15af5...d7d

Skrevet

Jeg var på et foreldremøte nå. For litt yngre barn det altså, men det med russetid kom faktisk opp. Hadde inntrykk av at russebuss sto i ferd med å bli "forbudt". Vet ikke helt hvordan det skal gjennomføres i praksis, men kanskje ved at det blir forbud mot å ha med seg på russetreff, forbud mot utvendig lydanlegg, forbud som rett og slett gjør det uinteressant å bruke penger på buss. Håper virkelig det. Regjeringen foreslår i hvertfall forbud mot de tradisjonelle russebussene fra januar 2026. Du kan kanskje utsette diskusjonen litt ved å bruke det?

legger ved en lenke om saken

Går mot nye russebuss-regler: – Vi sitter i milliongjeld – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Skrevet

Hun får skaffe seg en jobb da hvis hun vil bruke 100.000 på russebuss. Ønske seg penger til bursdag og jul, selge unna klær/ting hun ikke bruker eller trenger. 
Å bruke voldtekten og selvmord som utpressing er bare kvalmt, fy faen. 

Anonymkode: 6605e...29e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg er SÅ enig, men tenk om hun gjør det. Jeg er livredd hun gjør alvor av trusselen. Det er så jævlig å se barnet sitt slite sånn og samtidig ser jeg at hun bruker alt mot meg.

Hun bruker det hun har for hånden. Barn og unge er EKSTREMT vare for det å føle seg utenfor. Dette har med hjernens utvikling å gjøre. Det er aldri hyggelig, men som voksen har man en hjerne som er noe bedre rustet til å takle det. Nå blir russebuss trolig forbudt uansett, men det går an å vise forståelse for den særdeles vanskelige situasjoenen det er for et ungst menneske å ikke få være med. Selv om man ender opp med å måtte si nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skjønner så godt at det sliter på dere♥️

Vi hadde nok gitt de 100 000, for selv om det nok er svært lite sannsynlig at hun gjør alvor av trusselene, så hadde jeg ikke klart å leve med meg selv om hun gjorde det

Anonymkode: 4f92e...005

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde nok gitt de 100 000, for selv om det nok er svært lite sannsynlig at hun gjør alvor av trusselene, så hadde jeg ikke klart å leve med meg selv om hun gjorde det

Skulle ikke være anonym 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I alle dager, sånt kan du faktisk ikke skrive.

Anonymkode: b4633...a3e

Skrevet

I alle dager, sånt kan du faktisk ikke skrive.

Anonymkode: b4633...a3e

Skrev hva jeg ville gjort i HI sin svært vanskelige situasjon

Skrevet

Man kan ikke tvinge noen til å leve. Hennes liv er hennes ansvar, og selv om sjansen for at hun tar livet av seg pga at hun ikke får være med på russebuss er forsvinnende liten er det uansett ikke deres ansvar. 

Hva sier hun når dere sier at det faktisk er penger dere ikke har? Hva mener hun at dere skal selge for å skaffe en slik sum?

Hvilken type hjelp får dere etter voldtekten? Dette virker jo til å være en stor del av situasjonen hun er i nå. 

Anonymkode: 7fd71...26d

Skrevet
Gucci_Helene skrev (33 minutter siden):

Skrev hva jeg ville gjort i HI sin svært vanskelige situasjon

Jeg hadde nok også gjort dettror jeg. Ikke fordi jeg tenker det er noe hold i truslene, men fordi jeg hadde hatt det så vondt av et barn som ikke får være med. Hadde ødelagt meg helt. Men jeg tror ikke dette egentlig blir et problem altså, siden russebusser troloig blir forbudt fra neste år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde nok også gjort dettror jeg. Ikke fordi jeg tenker det er noe hold i truslene, men fordi jeg hadde hatt det så vondt av et barn som ikke får være med. Hadde ødelagt meg helt. Men jeg tror ikke dette egentlig blir et problem altså, siden russebusser troloig blir forbudt fra neste år.

Regner med russrbussene blir en del av feiringen selv om det blir forbudt å kjøre med passasjerer sittende sidelengs da.

Det er bare å få noen til å kjøre tom buss til stedet de skal feste og komme seg dit på andre måter selv, så blir bussen partybuss, diskotek osv på stedet uansett.

Men forbudet gjør forhåpentligvis at de fases ut, de vil jo bli vanskeligere og vanskeligere å selge når de ikke kan "rulle" med de lenger

Skrevet

Et barn er det pr def ikke, hun er 18. Å true med selvmord er helt hinsides! 
Det er ett eneste svar her, og det er å evt gi henne lov til å bli med men hun må selvfølgelig betale selv. Noe annet er hårreisende på så mange måter. Å føye en 18-åring som pusher på de mest sårbare knappene og truer med selvmord om hun ikke får viljen sin? Uaktuelt.

Anonymkode: 1b712...5e2

Skrevet

Så om et av barna truer med selvmord går dere i banken og låner 100.000 kr?

Seriøst?

Jeg hadde ringt 113 om noen av ungene mine hadde truet med noe sånt.

Skrevet

Håper det kommer forbud, har ei som er russ om noen år selv

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så om et av barna truer med selvmord går dere i banken og låner 100.000 kr?

Seriøst?

Jeg hadde ringt 113 om noen av ungene mine hadde truet med noe sånt.

Situasjonen med HI og datteren er jo ikke vanlig, dattera har opplevd noe helt grusomt og kanskje livsødeleggende 

Skrevet

Løsningen er å forby russebuss, eller legge på en solid luksusskatt. Russefeiringen må bremses kraftig. Det er helt gått av skaftet. Som dinosaur hadde jeg bare en gammel hvit lagerfrakk og ei lue, alle hadde bare dette. Og noen sier at ikke gamle dager var bedre?

Anonymkode: f79dd...fac

Skrevet

Her vet barna fra de er ganske små, at de ikke får en krone spons av oss i russetiden. Eller de får russedress, hatt og kort. Alt annet må de sponse selv. Det kom ikke som en overraskelse på eldstemann, og håper heller ikke det gjør det med de tre andre. 

Hvis mitt barn truet med selvmord fordi hun ikke fikk penger til russebuss, hadde vi aldri løst det med 100 000, men behandling.

Anonymkode: 5b143...966

Skrevet

Kan du ikke sette deg ned med henne, vise henne deres økonomi og spørre hvordan hun har tenkt at dere skal kunne finanisere dette? Har hun selv en ide på finansieringen? 

Hun kan se om hun kan skaffe reklame for bussen. Eller som andre skriver: jobbe, ønske seg penger +++. Det er ikke sikkert hun vil bruke penger på dette om hun må tjene de selv. 

Om dette gjelder alle venninnene så kan det være tungt i tilegg kan hun sjekke om hun kan kjøpe plass på bussen for noen arrangement. 

Anonymkode: 6c9fb...791

Skrevet

Vår yngste skal ha russebuss men de leier den. Det koster skjorta men de har dugnader og jobber for det. Vi betaler ikke en krone. Det er ikke vår fest. Og hadde hun truet med selvmord om hun ikke fikk 100.000,- hadde hun fått en legetime heller. For et ufyselig barn. 

Anonymkode: 8e603...da4

Skrevet

Jeg synes det er smått utrolig at flere her inne vil gi barnet sitt 100.000,- for å være med på russebuss på bakgrunn av selvmordstrusler. Hva annet kan hun kreve lenger frem i tid med samme trusselen i bakgrunnen?

Hvis ungdommen har det så vanskelig så må hjelpeapparat inn. Det er ikke lov å bruke trusler om selvmord for å presse gjennom ønsker. Det blir heller ikke bedre av å være hjemme. Må også si at det jammen meg er en gjeng ryggradsløse foreldre i din omgangskrets som går tilbake på enigheten om «ingen russebuss».

Dere får fortsette å snakke med henne og forklare at de færreste av oss kan hoste opp den summen for tre uker med fest. Så får hun evt skaffe seg jobb om dette er noe hun vil være med på.

Jeg har selv hatt en alvorlig psykisk syk tenåring. Beintøft å stå i, men grenser må settes også (og kanskje særlig) for disse ungdommene.

Anonymkode: 13d29...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...