Gå til innhold

Har du hatt et romantisk hekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber meg gjennom et nå

Hvis du ikke kjenner begrepet, se nærmere på Sissel Gran. Det er interessant.

Jeg er en person som er sårbar for hekt. Jeg er en ganske usikker person, selv om mange tror jeg er veldig selvsikker. Føler at jeg har blitt gammel og usynlig. 

Så kommer det noen som ser meg. Løfter meg frem som den morsomste, vakreste, mest sexy. I utgangspunktet er jeg ikke så interessert. Men jeg blir sjarmert, og det er så deilig å få så mye oppmerksomhet. Meldinger hver dag. Når vi er sammen eksisterer ikke noe annet.

Så går det lenger mellom hver gang han melder. Han svarer sent på mine meldinger, så leser han dem uten å svare. Jeg får en skikkelig stressreaksjon. Klarer ikke å funke skikkelig. Tenker bare på hva som er galt. Hva har jeg gjort? 

Så er han der igjen. Varm og hengiven. Og alt faller på plass… før han trekker seg unna igjen.

Og vips - jeg er hekta. Obsessed. Slipper alt når han knipser, sover dårlig når han trekker seg unna. Hodet fylles av HAN og jeg blir gal.

Så nå er all kontakt brutt fra min side, han er blokkert og  jeg jobber med å bli meg selv - med selvrespekt.

Har du opplevd hekt? Hvordan var det og hvordan kom du ut av det? 

Anonymkode: 57b4e...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er en person som er sårbar for hekt. Jeg er en ganske usikker person, selv om mange tror jeg er veldig selvsikker. Føler at jeg har blitt gammel og usynlig. 

Så kommer det noen som ser meg. Løfter meg frem som den morsomste, vakreste, mest sexy. I utgangspunktet er jeg ikke så interessert. Men jeg blir sjarmert, og det er så deilig å få så mye oppmerksomhet. Meldinger hver dag. Når vi er sammen eksisterer ikke noe annet.

Så går det lenger mellom hver gang han melder. Han svarer sent på mine meldinger, så leser han dem uten å svare. Jeg får en skikkelig stressreaksjon. Klarer ikke å funke skikkelig. Tenker bare på hva som er galt. Hva har jeg gjort? 

Så er han der igjen. Varm og hengiven. Og alt faller på plass… før han trekker seg unna igjen.

Og vips - jeg er hekta. Obsessed. Slipper alt når han knipser, sover dårlig når han trekker seg unna. Hodet fylles av HAN og jeg blir gal.

Så nå er all kontakt brutt fra min side, han er blokkert og  jeg jobber med å bli meg selv - med selvrespekt.

Som å lese om meg selv ! Jeg vet ikke hvorfor og har heller ingen svar. 

Anonymkode: a4efc...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Som å lese om meg selv ! Jeg vet ikke hvorfor og har heller ingen svar. 

Hvordan håndterte du det?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan håndterte du det?

HI

Jeg håndterer det ikke. Blir full av angst. Deprimert. Stresset. Overtenker osv

Skrevet

Hva er romantisk hekt? 

Anonymkode: ce459...211

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg håndterer det ikke. Blir full av angst. Deprimert. Stresset. Overtenker osv

Men holder du fast i relasjonen? Jeg skjønte at jeg hadde havnet i et hekt og bestemte meg for å snu ryggen til. Problemet kommer den dagen han eventuelt forsøker å få meg tilbake. Da må alle krefter mobiliseres. 

Også er det viktig å si at selv om noen er mer sårbare for å bli hekta enn andre, så ligger det minst like mye skyld hos den som hekter. Noen bruker hot/cold push/pull teknikker bevisst for å få en makt over en person. Andre er bare sånn av natur, uten at de gjør det bevisst.

Sissel Gran viser til forskning ( og dette er gjengitt fra meg som ikke forsker til daglig) hvor rotter har fått utløst pellets ved å gjøre en spesiell handling. Ene gruppen har fått regelmessig tilgang på pellets ved å utføre handlingen. Andre gruppa har fått utløst pellets mer uforutsigbart. Noen ganger har handlingen utløst pellets - andre ganger ikke. Resultatet var at rottene som hadde fått uregelmessig tilgang hadde mye vanskeligere for å bryte handlingsmønsteret når pellets sluttet å komme, enn gruppen som hadde fått regelmessig tilgang. 

Det er altså mye vanskeligere å gi noe opp når man har opplevd at oppmerksomheten og kjærligheten har blitt gitt i uforutsigbare porsjoner.. for man klarer ikke legge fra seg håpet om at det vil skje igjen selv om det uteblir i perioder.

Anbefaler boka Hekta på håpet om kjærlighet av Sissel Gran

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva er romantisk hekt? 

Anonymkode: ce459...211

Jeg prøvde å forklare det i hovedinnlegget mitt. Men søk opp Sissel Gran og hekt så får du det godt forklart.

Basically så handler det om at man er i en relasjon hvor man får veldig uforutsigbare og tvetydige signaler fra den man er forelsket i. De gir masse for så å trekke seg tilbake og deretter komme tilbake. Det gjør at noen kan bli helt hekta - få et oppheng - bli obsessed av personen til den grad at man gjør alt for å få mer av «kjærlighet» og oppmerksomhet fra personen. Overtolker den minste ting, leser meldinger hundre ganger for å finne tegn til at personen bryr seg, følger med på sosiale medier for å se om de er aktive der selv om de sier at de ikke har tid til å svare på meldinger.. Det uforutsigbare i funksjonen gjør at det blir altoppslukende. Det oppleves nedverdigende og man kjenner ikke seg selv igjen. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men holder du fast i relasjonen? Jeg skjønte at jeg hadde havnet i et hekt og bestemte meg for å snu ryggen til. Problemet kommer den dagen han eventuelt forsøker å få meg tilbake. Da må alle krefter mobiliseres. 

Også er det viktig å si at selv om noen er mer sårbare for å bli hekta enn andre, så ligger det minst like mye skyld hos den som hekter. Noen bruker hot/cold push/pull teknikker bevisst for å få en makt over en person. Andre er bare sånn av natur, uten at de gjør det bevisst.

Sissel Gran viser til forskning ( og dette er gjengitt fra meg som ikke forsker til daglig) hvor rotter har fått utløst pellets ved å gjøre en spesiell handling. Ene gruppen har fått regelmessig tilgang på pellets ved å utføre handlingen. Andre gruppa har fått utløst pellets mer uforutsigbart. Noen ganger har handlingen utløst pellets - andre ganger ikke. Resultatet var at rottene som hadde fått uregelmessig tilgang hadde mye vanskeligere for å bryte handlingsmønsteret når pellets sluttet å komme, enn gruppen som hadde fått regelmessig tilgang. 

Det er altså mye vanskeligere å gi noe opp når man har opplevd at oppmerksomheten og kjærligheten har blitt gitt i uforutsigbare porsjoner.. for man klarer ikke legge fra seg håpet om at det vil skje igjen selv om det uteblir i perioder.

Anbefaler boka Hekta på håpet om kjærlighet av Sissel Gran

HI

Jeg var altfor lenge i relasjonen. Han dumpet meg flere ganger og ville ha meg tilbake hver gang. Til slutt måtte jeg blokkere han. IKKE lett. Nå har jeg mistet troen på kjærligheten og tror at alle er sånn. Så nå har jeg relasjoner til flere samtidig for å unngå å bli hektet og såret. Men det er heller ikke bra for meg, føler jeg. Men jeg trenger oppmerksomhet og bekreftelse mer enn andre vil jeg tro. Er vanskelig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Flink som kuttet kontakten helt. Hadde en lignende opplevelse. Den varte i mange år. Ble sett av en veldig kjekk mann. Han var virkelig vakker, veltrent, mystisk og en gud i mine øyne. God smak, velkledd med draget på damene, åpenbart. Jeg visste det var for godt til å være sant at han ville date meg. Jeg viste de verste sidene av meg selv for ble usikker og var tilgjengelig hele tiden, men prøvde å leke utilgjengelig. Et grusomt spill.

Anonymkode: 8ff06...02b

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Flink som kuttet kontakten helt. Hadde en lignende opplevelse. Den varte i mange år. Ble sett av en veldig kjekk mann. Han var virkelig vakker, veltrent, mystisk og en gud i mine øyne. God smak, velkledd med draget på damene, åpenbart. Jeg visste det var for godt til å være sant at han ville date meg. Jeg viste de verste sidene av meg selv for ble usikker og var tilgjengelig hele tiden, men prøvde å leke utilgjengelig. Et grusomt spill.

Anonymkode: 8ff06...02b

Jeg skal være så ærlig å si at han har gjort det enkelt for meg. Han sluttet å kontakte meg og å svare meg. Men det er selvsagt fordi han har det så vanskelig akkurat nå, har han sagt. Når tiden er riktig - DA! 

Og slik holder han meg fast med håpet om at en dag da blir det oss. 

Det som er annerledes denne gangen er at jeg har slettet kontaktinfo sånn at jeg ikke kan ned reduce meg ved å sende meldinger som ikke blir besvart. Jeg leser mye om psykologien i hekt for å forstå mer av hva jeg har havnet oppi, og slik unngår jeg å romantisere relasjonen. Jeg tvinger meg selv til å ikke dagdrømme om situasjoner hvor alt var perfekt - uansett hvor deilige minner det er.. 

Men - Jeg vet jo ikke hvordan jeg klarer å stå imot når han eventuelt dukker opp igjen.

HI

Skrevet

Jada, vært der. Det som hjalp for meg var å finne et av de «styggere» bildene av ham (det høres kanskje fælt ut, men hjernen måtte omprogrammeres!). Samtidig tenkte jeg på, og sa høyt, hvordan han fikk meg til å føle meg; engstelig, lei meg, som om jeg ikke var nok, når det jo var HAN som var ordentlig ufin. Etter noen runder med den gikk jeg over til å tenke på hva JEG ikke likte med ham: barnslig oppførsel, dårlig kommunikasjon osv. 

Etter et par uker kom han og prøvde seg igjen, men da hadde jeg oppførselen hans så oppi halsen at det var blankt nei fra min side.

Etter den gang har jeg vært ekstremt nøye med å heller tenke på hva jeg føler i relasjoner, «liker jeg måten han er på», enn å finne ut av hva den personen tenker om meg. Det har gjort en enorm forskjell, og jeg hopper ikke lenger når noen sier hopp bare fordi de gir meg oppmerksomhet.

Anonymkode: 011c0...c01

Skrevet

Joda, kjenner meg igjen. Det rare for min del var at jeg var 38 år og i et forhold da HAN kom inn i livet mitt. Han var til å begynne med ikke noe spesielt, men noe i øynene hans, og måten han prioriterte meg på, gjorde at jeg falt pladask. Jeg holdt på å kaste alt på båten. Mannen min, ungene, huset, båten - alt for HAN. Til slutt en dag spurte jeg han hva han ville med meg, og svaret kom som et sjokk. Han ville være venner. Jeg sa det som det var, at jeg hadde følelser for han, og da hørte jeg ikke noe mer. 
Dette er fire år siden og jeg savner han så enormt. Jeg vet jeg svek mannen min, men han vet ingenting så jeg lever med skammen. Det var den beste tiden i mitt liv og den verste. 

Anonymkode: aac56...233

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Den beste forklaringen på hekt er denne her;

https://psykologisk.no/2015/03/hekta-pa-et-hap-om-kjarlighet/

Den om rotta og pelleten. Man blir mer hekta på periodisk og sporadisk belønning, enn man blir på fast og forutsigbar belønning. 

Anonymkode: b142f...40e

Så bra at du fant den. Det var den jeg prøvde å forklare 😅

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jada, vært der. Det som hjalp for meg var å finne et av de «styggere» bildene av ham (det høres kanskje fælt ut, men hjernen måtte omprogrammeres!). Samtidig tenkte jeg på, og sa høyt, hvordan han fikk meg til å føle meg; engstelig, lei meg, som om jeg ikke var nok, når det jo var HAN som var ordentlig ufin. Etter noen runder med den gikk jeg over til å tenke på hva JEG ikke likte med ham: barnslig oppførsel, dårlig kommunikasjon osv. 

Etter et par uker kom han og prøvde seg igjen, men da hadde jeg oppførselen hans så oppi halsen at det var blankt nei fra min side.

Etter den gang har jeg vært ekstremt nøye med å heller tenke på hva jeg føler i relasjoner, «liker jeg måten han er på», enn å finne ut av hva den personen tenker om meg. Det har gjort en enorm forskjell, og jeg hopper ikke lenger når noen sier hopp bare fordi de gir meg oppmerksomhet.

Anonymkode: 011c0...c01

Skal ta med meg dine gode råd 😄 Takk! 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, kjenner meg igjen. Det rare for min del var at jeg var 38 år og i et forhold da HAN kom inn i livet mitt. Han var til å begynne med ikke noe spesielt, men noe i øynene hans, og måten han prioriterte meg på, gjorde at jeg falt pladask. Jeg holdt på å kaste alt på båten. Mannen min, ungene, huset, båten - alt for HAN. Til slutt en dag spurte jeg han hva han ville med meg, og svaret kom som et sjokk. Han ville være venner. Jeg sa det som det var, at jeg hadde følelser for han, og da hørte jeg ikke noe mer. 
Dette er fire år siden og jeg savner han så enormt. Jeg vet jeg svek mannen min, men han vet ingenting så jeg lever med skammen. Det var den beste tiden i mitt liv og den verste. 

For en vanskelig situasjon ❤️ Og så bra at du ikke kastet alt for han. Det viser hvor kraftige følelser som er i sving når man er hekta. Man går helt inn i en alternativ virkelighet hvor det betyr alt. 

Dere hadde en romantisk relasjon? Sex? Også ville han plutselig bare være venner? 

I mitt tilfelle hadde han aldri blitt så tent av noen før. Jeg var fantastisk på alle måter i følge han. Vi hadde en helt intens kjemi. Men så var det perioder hvor han ble fjern. Det var alltid en forklaring når han var tilbake etter noen dager eller uker. Han hadde vært syk ( i koma da eller?), han hadde hatt problemer med telefonen, ekstremt travelt på jobb. Det skurret jo da også, men alt ble glemt når han var der igjen, da var det alt som betydde noe.

Men nå skjønner jeg veldig godt hva han driver med.. Vet ikke om han gjør det bevisst.. kan være at det bare er noe han gjør uten å tenke over det. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Å ja.

Han koste seg med å holde på slik og visste hva han drev med. Det var slik egoet hans ble boostet. 

Anonymkode: cc290...b92

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

For en vanskelig situasjon ❤️ Og så bra at du ikke kastet alt for han. Det viser hvor kraftige følelser som er i sving når man er hekta. Man går helt inn i en alternativ virkelighet hvor det betyr alt. 

Dere hadde en romantisk relasjon? Sex? Også ville han plutselig bare være venner? 

I mitt tilfelle hadde han aldri blitt så tent av noen før. Jeg var fantastisk på alle måter i følge han. Vi hadde en helt intens kjemi. Men så var det perioder hvor han ble fjern. Det var alltid en forklaring når han var tilbake etter noen dager eller uker. Han hadde vært syk ( i koma da eller?), han hadde hatt problemer med telefonen, ekstremt travelt på jobb. Det skurret jo da også, men alt ble glemt når han var der igjen, da var det alt som betydde noe.

Men nå skjønner jeg veldig godt hva han driver med.. Vet ikke om han gjør det bevisst.. kan være at det bare er noe han gjør uten å tenke over det. 

HI

Det var nesten uholdbart når det sto på som verst. Ekstreme følelser, og ikke i nærheten av noe jeg hadde opplevd tidligere. 
Nei, vi hadde aldri sex. Men vi var intime på en annen måte. Vi delte ting som vi aldri hadde delt med noen før. Vi satt i bilen hans til kl. 6 på morgenen når vi begge skulle på jobb kl 8 og bare snakket. Vi tekstet hele dagen. Det var så intenst. At han aldri prøvde seg på meg tolket jeg dit hen at han aldri i sitt liv hadde hatt kjæreste, at han var redd for å ta initiativ. Det slo meg aldri at han bare ville være venner sånn som han var mot meg. Jeg forstår det vel egentlig ikke helt den dag i dag. 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

HI

Akkurat sånn var "min" og. Tente visstnok ekstremt på meg. Og vi hadde veldig god kjemi. Men jeg ble syk av han. 

Skrevet

Ja da jeg var ung så hadde jeg et sånt «forhold» (som ikke egentlig var et forhold) til en i åtte år før jeg kom meg videre. Det var helt grusomt og jeg følte meg helt gal. Som om jeg ikke hadde egen vilje. 

Anonymkode: 6aede...802

Skrevet

Tåpelig begrep. Forelskelse, heter det.

Anonymkode: 97de1...ed3

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tåpelig begrep. Forelskelse, heter det.

Anonymkode: 97de1...ed3

Det er absolutt ikke det samme. Jeg har vært forelska flere ganger. Hekta kun en gang. Det handler om det spillet den som helter spiller. Jeg merker at jeg har det i meg å bli hekta dersom jeg møter en «hekter», men jeg blir ikke sånn i en vanlig relasjon. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt ikke det samme. Jeg har vært forelska flere ganger. Hekta kun en gang. Det handler om det spillet den som helter spiller. Jeg merker at jeg har det i meg å bli hekta dersom jeg møter en «hekter», men jeg blir ikke sånn i en vanlig relasjon. 

HI

* spillet den som HEKTER spiller

HI

Skrevet

Har vært I et sånt hekt. En person jeg egentlig ikke engang likte første gang jeg så han. Men kjemien var ekstrem. Det oppstod rast forelske. Og han som gang på gang av avsluttet for så å komme tilbake. Var veldig lei meg de første gangene. Og så fort han dukket opp så var jeg tilgjengelig. Gang på gang. 

Jeg ble etterhvert lei og også vant til dere. Visste at han dukket opp igjen. Ofte bare etter et par dager 😅 Enden på historien var at det var jeg som avsluttet. Jeg som ble kald og han som måtte trygle om å komme tilbake. For mln del forsvant mln hekt. Var vel heller han som ble hektet på meg. Ga etter noen ganger. Men hadde likevel kontrollen. 

Mitt råd er å ta tilbake kontrollen. Og ikke baser alt på en mann. Ikke før man faktisk er i noe seriøst   En metode for å unngå hekt. 

Anonymkode: d0432...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...