Gå til innhold

Våkner hverandre eneste natt - hiver meg opp og er helt forvirret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hsr gjerne høy puls da det skjer. Har ikke søvnapné for dette er en slags mareritt/følelse av at jeg er en annen person. Gjør nye rart når jeg våkner før jeg kommer til meg selv igjen. Da kan jeg ha stått ut på gulvet men for det meste hiver jeg meg opp og er forfjamset og av og til følelse av en ball som er nede i halsen min. Jeg begynner ofte å gråte av dette rett etterpå, så sovner jeg på et blunk igjen. Skjer omkring 02 tiden. 

Jeg blir så lei av dette, bør kanskje høre med legen igjen. Fikk bare melatonin men hjelper kun ved innsoving. Er dette en nattlig form for panikkangst kanskje? 

Anonymkode: b8461...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du har fått svar fra ChatGPT her, slenger til litt personlig erfaring 😅

Jeg har tidvis søvnparalyse. Ikke i stand til å bevege meg, men helt bevisst, tror nok du kan utelukke det. Skjer oftere hvis jeg sover på ryggen, av en merkelig grunn. Nå kjenner jeg det ofte igjen, da er det ikke like skremmende. 

Snakk med legen, lurt å utelukke fysiske årsaker. Slitsomt med slike avbrudd. 

Anonymkode: b8540...a36

Skrevet

Tråden er ryddet for tekst fra AI grunnet opphavsrett. 

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg har tidvis søvnparalyse. Ikke i stand til å bevege meg, men helt bevisst, tror nok du kan utelukke det. Skjer oftere hvis jeg sover på ryggen, av en merkelig grunn. Nå kjenner jeg det ofte igjen, da er det ikke like skremmende. 

Hvorfor sletter admin svaret fra den personen? Jeg følte det stemte mye av det denne personen skrev. 

Jeg tenker jo å ta en natt på sykehus der de kan registrere nattesøvnen min, for den er helt ille. Jeg våknet som sagt inatt og begynte å kjenne på kveldnigsfornemmelse og litt panikk. Jeg er i dyp søvn når det skjer, så løper ut på gulvet før jeg våkner igjen. Den "ballen" i halsen er en ekkel følelse som jeg kun får når jeg ligger nede. Føler jeg ikke får nok pust, så det plager meg veldig. 

Kan være panikkanfall også siden jeg tidligere slet med det på dagtid. Mulig psykisk men merkelig det kun kommer om natta. 

EKG har jeg tatt og hjertet var fint. Kan de utelukke all rytmefeil/hjertefeil på EKG som kun tas på 5 minutter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Huff, høres ikke bra ut.

Hva tenker du når du sier fysiske årsaker? 

Skrevet

Har du blitt undersøkt for søvnapné eller bare mener du at du ikke har det? Å ikke få puste om natta kan gi mareritt. Jeg har astma og før jeg våkner av trange luftveier drømmer jeg gjerne fæle drømmer om drukning, kvelning, at jeg løper opp et fjell uten å komme nærmere toppen osv, og våkner gjerne helt panisk. Om du er overvektig og dette skjer når du ligger på ryggen så kan det også være fordi luftveiene dine påvirkes av kroppens vekt. 

Anonymkode: ad3ba...1fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Huff, høres ikke bra ut.

Hva tenker du når du sier fysiske årsaker? 

Hjertet blant annet, men det så jeg du hadde sjekket alt før den delen av trådene ble slettet. En sjekk hos lege mot symptomene er derfor greit å få gjort, for å utelukke fysiske årsaker som alt fra hjertet, mage, astma osv. En liten EU-kontroll 😃

Om alt det fysiske er i orden, så tenker man mer mot psykososialt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor sletter admin svaret fra den personen? Jeg følte det stemte mye av det denne personen skrev. 

Jeg tenker jo å ta en natt på sykehus der de kan registrere nattesøvnen min, for den er helt ille. Jeg våknet som sagt inatt og begynte å kjenne på kveldnigsfornemmelse og litt panikk. Jeg er i dyp søvn når det skjer, så løper ut på gulvet før jeg våkner igjen. Den "ballen" i halsen er en ekkel følelse som jeg kun får når jeg ligger nede. Føler jeg ikke får nok pust, så det plager meg veldig. 

Kan være panikkanfall også siden jeg tidligere slet med det på dagtid. Mulig psykisk men merkelig det kun kommer om natta. 

EKG har jeg tatt og hjertet var fint. Kan de utelukke all rytmefeil/hjertefeil på EKG som kun tas på 5 minutter? 

Svaret var copy paste fra ChatGPT, så legg inn spørsmålet der, så får du tilsvarende oppsummering 👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har du blitt undersøkt for søvnapné eller bare mener du at du ikke har det? Å ikke få puste om natta kan gi mareritt. Jeg har astma og før jeg våkner av trange luftveier drømmer jeg gjerne fæle drømmer om drukning, kvelning, at jeg løper opp et fjell uten å komme nærmere toppen osv, og våkner gjerne helt panisk. Om du er overvektig og dette skjer når du ligger på ryggen så kan det også være fordi luftveiene dine påvirkes av kroppens vekt. 

Jeg tror ikke jeg har astma, løper endel. Er absolutt ikke overvektig, veier 61 kg og 1.69 høy. Alltid vært opptatt av trening og kosthold. 

Søvnapné er litt sånn ... nei... tror ikke det er det. Men for all del. Astma, piper d ikke i lungene da? Jeg kjenner at jeg er trang i pusten om natten ja. Men hvorfor kun natta😔🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hjertet blant annet, men det så jeg du hadde sjekket alt før den delen av trådene ble slettet. En sjekk hos lege mot symptomene er derfor greit å få gjort, for å utelukke fysiske årsaker som alt fra hjertet, mage, astma osv. En liten EU-kontroll 😃

Om alt det fysiske er i orden, så tenker man mer mot psykososialt. 

Ja men jeg gruer meg til å sove inatt. Hater dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja men jeg gruer meg til å sove inatt. Hater dette. 

Det kan jeg godt forstå. Fryktelig ubehagelig. Helt riktig å ta det videre med legen, forhåpentligvis finner dere en løsning slik at du kan sove godt igjen. 

Frem til det kan en praktisere alt som gir god søvn. Klassiske stå opp og legge seg til samme tid, temperatur, ikke skjerm. Men også kutte ut det som kan tukle med søvn. Kaffe, alkohol, nikotin. Drikk te om kvelden, forsøk å meditere eller ta yoga for å roe hodet. Sov på siden hvis det er mulig å styre på noe vis, fortrinnsvis med hjerter ned, altså på venstre side. Alt det hjelper i hvert fall kroppen med å finne ro. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det kan jeg godt forstå. Fryktelig ubehagelig. Helt riktig å ta det videre med legen, forhåpentligvis finner dere en løsning slik at du kan sove godt igjen. 

Frem til det kan en praktisere alt som gir god søvn. Klassiske stå opp og legge seg til samme tid, temperatur, ikke skjerm. Men også kutte ut det som kan tukle med søvn. Kaffe, alkohol, nikotin. Drikk te om kvelden, forsøk å meditere eller ta yoga for å roe hodet. Sov på siden hvis det er mulig å styre på noe vis, fortrinnsvis med hjerter ned, altså på venstre side. Alt det hjelper i hvert fall kroppen med å finne ro. 

Takk for gode råd 🩷🥰

Skrevet

Hvor gammel er du?

Kan være overgangsalderen.

Anonymkode: 7aeb7...c3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Takk for gode råd 🩷🥰

Lykke til. Håper det venter god søvn i fremtiden 🙏🏻 Altså, man blir jo skikkelig rufsete uten. 

Skrevet

Høres ut som en eller annen søvnforstyrrelse. Kanskje spørre etter søvnregistrering på sykehuset.

Anonymkode: 1ee51...583

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2025 den 21.57):

Jeg tror ikke jeg har astma, løper endel. Er absolutt ikke overvektig, veier 61 kg og 1.69 høy. Alltid vært opptatt av trening og kosthold. 

Søvnapné er litt sånn ... nei... tror ikke det er det. Men for all del. Astma, piper d ikke i lungene da? Jeg kjenner at jeg er trang i pusten om natten ja. Men hvorfor kun natta😔🙄

Allergi mot husstøvmidd?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Allergi mot husstøvmidd?

Kanskje ? Hvordan kjennes det? 

Skrevet

Angst? Jeg ble kvitt det samme etter oppstart av SSRI.

Anonymkode: 6eee4...a1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Angst? Jeg ble kvitt det samme etter oppstart av SSRI.

Anonymkode: 6eee4...a1b

Hva er SSRI? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...