Gå til innhold

Hvordan gikk det med folk som ikke tok covidvaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som ikke tok vaksinen og som ble sykere pga det vil jo aldri svare på en tråd som dette, dermed blir det aldri et reelt bilde av hva som skjedde med dem. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissSaigon skrev (27 minutter siden):

De som ikke tok vaksinen og som ble sykere pga det vil jo aldri svare på en tråd som dette, dermed blir det aldri et reelt bilde av hva som skjedde med dem. 

Hvorfor vil de aldri svare?

Det eneste vi kan si sikkert er at mange ble syke av vaksinen, og at den hadde bivirkninger som eksperter og fagfolk ikke opplyste om, eller ikke hadde forutsett. Noe mange har erfart før, og derfor sto i mot myndighetenes iherdige press og forsikringer.
Jeg tok ikke vaksinen, men jeg aner jo ikke hvilken virkning den ville hatt for meg. Jeg vet bare at korona ikke var dramatisk, uten vaksinering.

Anonymkode: 03af9...f65

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.9.2025 den 18.10):

Det har gått strålende med alle jeg kjenner. Verre med meg som tok vaksinen og hadde mensen i et år etterpå. 

Anonymkode: 2a00c...85e

🍁Kjedelig. 

Jeg har tatt dødsvaksinen Astra zeneca, Pfizer og modena eller hva den het, og ikke merket noenting. 

Mensen har vært stabil og hjertebanken som jeg hadde FØR Korona utbruddet stoppet. 

Så heldig her ☺️

Anonymkode: 05ef3...437

Skrevet
Østerdølen skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror du vi får tilbud om influensavaksine hvert år, da? Skulle jo være unødvendig, eller? Om man har gjennomgått en runde influensa. 

Det er unødvendig dersom man har hatt en skikkelig omgang med influensa. Da har man god beskyttelse i opp mot 5 år. De som kanskje ikke tåler en slik "skikkelig omgang", typisk eldre og de med underliggende sykdom, bør vaksinere seg årlig.

Anonymkode: 92445...322

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er unødvendig dersom man har hatt en skikkelig omgang med influensa. Da har man god beskyttelse i opp mot 5 år. De som kanskje ikke tåler en slik "skikkelig omgang", typisk eldre og de med underliggende sykdom, bør vaksinere seg årlig.

Fin forklaring til oss som ikke alltid skjønner sammenhengene.

Skrevet

Kjenner svært få som ikke tok vaksinen. Men en fikk corona før vaksinen var klar til å brukes. Hun sliter fortsatt. Kom etter lang tids rehabilitering tilbake i 40%stilling. En mann i tredveårene døde , usikker på om han var i risikogruppe, men fremstod som ung og frisk utad iallfall. De få andre jeg kjenner, har hatt corona i ett sett, men ikke blitt alvorlig syke. Ikke mer en influensasyke.

Anonymkode: 7ff37...b82

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil de aldri svare?

Det eneste vi kan si sikkert er at mange ble syke av vaksinen, og at den hadde bivirkninger som eksperter og fagfolk ikke opplyste om, eller ikke hadde forutsett. Noe mange har erfart før, og derfor sto i mot myndighetenes iherdige press og forsikringer.
Jeg tok ikke vaksinen, men jeg aner jo ikke hvilken virkning den ville hatt for meg. Jeg vet bare at korona ikke var dramatisk, uten vaksinering.

De vil ikke innrømme at de tok feil avgjørelse.

Noen ble langvarig syke av korona og noen ble langvarig syke av vaksinen. Det er ingen fasit på hva som var rett for den enkelte person, men som samfunn var det svært viktig å ta datidens kunnskap til etterretning og følge helsemyndighetenes anbefalinger.

Jeg hadde korona før vaksinen kom og jeg har tatt tre eller fire vaksiner. Null problem med korona og null problem med vaksinen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men nå muterte jo viruset så mye at immuniteten ble borte ganske raskt, det samme er med influensavaksine (ulik virusvariant hver høst), nettopp derfor er det ny runde med vaksiner hvert år. 

Skrevet
Østerdølen skrev (25 minutter siden):

Men nå muterte jo viruset så mye at immuniteten ble borte ganske raskt, det samme er med influensavaksine (ulik virusvariant hver høst), nettopp derfor er det ny runde med vaksiner hvert år. 

… som hang igjen på forrige virusvariant og dermed var ubrukelig.

Sånn er det jo med influensavaksinen og. Produsentene gjetter på hvilken variant som vil komme og lager vaksine utifra det. Noen ganger treffer de, noen ganger bommer de. 

Anonymkode: ce848...ebe

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

De vil ikke innrømme at de tok feil avgjørelse.

Ja, haha, det glemte jeg, antivaksere er jo simple løgnhalser og vil ikke innrømme feil i motsetning til de lydige og redelig vakserne. Det stemmer bra med utbredte fordommene ja. 

Skrevet
Østerdølen skrev (6 timer siden):

Hvorfor tror du vi får tilbud om influensavaksine hvert år, da? Skulle jo være unødvendig, eller? Om man har gjennomgått en runde influensa. 

Det er jo faktisk det da, for friske og unge. Faktisk har det motsatt effekt for helsepersonell, som jevnlig vaksineres for å beskytte pasientene. 

https://tidsskriftet.no/2013/11/kronikk/influensavaksine-til-hvem

Anonymkode: ededf...63c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2025 den 8.43):

Men det viser jo behovet for en individuell vurdering. Ikke slik det var at ALLE skulle/måtte ta den. For de aller, aller fleste er dette en ufarlig sykdom, og da må det selvsagt telle med i vurderingen om vaksine eller ei.

Absolutt.  Men problemer er (var) jo at man på forhånd ikke kunne vite hvem som kom til å bli veldig syk av å få Covid og hvem som ville bli syke av vaksinen.  Enhver medisinsk behandling / vaksine eller medisin kan jo være farlig - og i ekstreme tilfeller kan selv den ufarligste sykdommen / skaden føre til alvorlig sykdom eller død.  

Det er flere sykdommer man vaksinerer mot som flere overlever enn dør av eller ikke får alvorlige senvirkninger av.  Det fleste tåler fint en influensa, selv om man føler seg halvdø når man er gjennom sykdommen.  Jeg tilhører en generasjon som ikke er vaksinert mot barnesykdommer som man i dag vaksinerer mot.  Jeg har hatt dem alle - inkludert meslinger.  I likhet med de fleste som fikk det, overlevde jeg fint og har ikke fått noen senvirkninger. 

Med Covid kunne man "anta" hvem det var farligst for - men ingen visste sikkert.  Når svineinfluensaen dukket opp, var det jo de eldste som antageligvis var minst farlig for.  Man mente jo at alle som var født før 1960 (tror jeg det var) kunne ha en viss nedarvet motstand mot sykdommen fordi den hadde en viss likhet med Spanskesyken (som vel herjet rundt 1920 om jeg ikke husker feil).  Jeg bodde i utlandet da, så jeg vet ikke hvordan det var i Norge.  Men der begynte de med vaksinasjon av de yngste først.  

Så ja - en individuell vurdering er helt topp det, men da må man vite hva det individuelle man skal vurdere er.  Og med covid var jo det ekstra vanskelig selv for oss her oppi forholdsvis trygge nord mens man satt og så på folk i alle aldre døde "som fluer" i f.eks Italia og India.  Vi må ikke glemme det, selv om det aldri ble så ille her oppe hos oss.  

Anonymkode: 2ba2d...e33

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Ja, haha, det glemte jeg, antivaksere er jo simple løgnhalser og vil ikke innrømme feil i motsetning til de lydige og redelig vakserne. Det stemmer bra med utbredte fordommene ja. 

Jøss. 

Anonymkode: 538fd...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...