Anonym bruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september En ny generasjon unge kvinner har nå innsett at feminismen har løyet for dem. De ønsker å være del av en familie i stedet for å bli gærne kattedamer. Er det dette som er kvinnens naturlige plass? Bak kjøkkenbenken? Flere unge kvinner ønsker seg i alle fall tilbake til det Norge som var litt som vi på Saltkråkan. Der alle hadde det godt fordi familiene fungerte godt. https://www.bt.no/amagasinet/i/KM0pvy/lise-soerensen-29-jeg-vil-faa-tilbake-norge Anonymkode: 2fbc5...af8
Anonym bruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Siden du linker til en betalingsartikkel, så kan jeg bare svare på det du skriver. Hvor kom gærne kattedamer inn i bildet? Anonymkode: 8de78...21b
Anonym bruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Siden du linker til en betalingsartikkel, så kan jeg bare svare på det du skriver. Hvor kom gærne kattedamer inn i bildet? Anonymkode: 8de78...21b Den er gratis på bts egne facebook sider. https://www.facebook.com/bergenstidende/posts/hun-er-ung-konservativ-og-går-viralt-jeg-vil-få-tilbake-norgehttpswwwbtnoikm0pvy/1082748787406217/ Anonymkode: 2fbc5...af8
Anonym bruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Den er gratis på bts egne facebook sider. https://www.facebook.com/bergenstidende/posts/hun-er-ung-konservativ-og-går-viralt-jeg-vil-få-tilbake-norgehttpswwwbtnoikm0pvy/1082748787406217/ Anonymkode: 2fbc5...af8 Har ikke fb Anonymkode: 8de78...21b
Anonym bruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september De er inne på noe, ja. Anonymkode: 249ea...5f2
Anonym bruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Hun uttaler seg på vegne av seg selv. Og må selvsagt få lov til å mene det hun mener. "Hun mener at det bør vare rom for kvinner som ønsker å prioritere barna sine". Det er det absolutt rom for. Jeg har prioritert barna mine 100%. Jeg har forsørget dem, oppdratt dem, ivaretatt dem på alle mulige måter. Og de har blitt to vellykkede unge mennesker med gode verdier. Takket være feminismen har jeg hatt mulighet til å prioritere dem. Takket være feminismen har jeg fått mulighet til å ta høyere utdannelse, jeg har fått mulighet til å forsørge både barna mine og meg selv, jeg har styreverv og jeg har stemmerett. Jeg fikk selv velge ektemann og da ekteskapet mitt dessverre havarerte ble jeg ikke holdt tilbake på grunn av dårlig økonomi. Anonymkode: 3b0ec...a3c
Anonym bruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Får ikke lest artikkelen. Jeg tror det handler om å kunne velge selv spesielt om man har eller planlegger å få barn og heller ønsker mer tid med de enn å stresse på jobb. Jeg kan godt forstå dette, som enslig mor fikk jeg mulighet til å være hjemme i 2 år. Anonymkode: e5163...7f5
Anonym bruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september Nå ser jeg hvem det er nå, hun er rimelig ekstrem. Anonymkode: 8de78...21b
Anonym bruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september Jeg tenker det er en spissformulering i overskriften. Men jeg mener kvinner og menn har forskjellige egenskaper som ikke bør tones ned og undervurderes, slik det er en tendens til ofte. Tilbake til komfyren er for drøyt dog, selv om kjøkken og matlaging faller mer naturlig for kvinner enn menn. Å dele på oppgavene og samarbeide er alltid bra. Jeg tror det er bra for både kvinner og menn at de får lov til å være seg selv mest mulig, og ikke bli fortalt av andre hva som er riktig, noe som blir bare mer og mer vanlig i dag. Det har vel aldri vært så mange, som ønsker å blande seg inn i så mye, som det er i dag. Å ønske seg tilbake til kjøkkenbenken er kanskje en flukt fra alt dette maset. Anonymkode: f1789...1e7
MissSaigon Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september Hva har feminismen løyet om? Og hvorfor er valget enten å stå ved kjøkkenbenken eller være gal kattedame? Det er vel få som er i full jobb som passer den beskrivelsen? Feminismen har gjort at kvinner kan velge. De kan velge å satse på karriere eller de kan velge yrker som ikke krever særlig mye etter arbeidstid. Det er bra og viktig. Ellers ser jeg på slike holdninger som et resultat av hvor bortskjemte vi har blitt. Når man aldri har kjent på følelsen av å være helt prisgitt at en mann skal forsørge en så kan det virke nasjonalromantisk og søtt å være den lille fruen som pusler hjemme og baner veil slik at far skal slippe å forholde seg til middagslaging og sure barn. Men hva med mennene i denne ligningen? Jeg vet at mannen min hadde blitt ganske gretten om han ble fratatt muligheten til å delta i familiens hverdag, han ønsker å hente i barnehagen, han ønsker å ta kveldsstell og han ønsker å ta med gjengen ut etter middag.
MissSaigon Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker det er en spissformulering i overskriften. Men jeg mener kvinner og menn har forskjellige egenskaper som ikke bør tones ned og undervurderes, slik det er en tendens til ofte. Tilbake til komfyren er for drøyt dog, selv om kjøkken og matlaging faller mer naturlig for kvinner enn menn. Å dele på oppgavene og samarbeide er alltid bra. Jeg tror det er bra for både kvinner og menn at de får lov til å være seg selv mest mulig, og ikke bli fortalt av andre hva som er riktig, noe som blir bare mer og mer vanlig i dag. Det har vel aldri vært så mange, som ønsker å blande seg inn i så mye, som det er i dag. Å ønske seg tilbake til kjøkkenbenken er kanskje en flukt fra alt dette maset. Anonymkode: f1789...1e7 Hvordan faller kjøkken og matlaging seg mer naturlig for kvinner? Om så er, så er det jo pga oppdragelse og ikke pga kjønn i utgangspunktet. Eller mener du at jentebabyene blir født med et matlagingsgen ekstra?
Anonym bruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september MissSaigon skrev (35 minutter siden): Hvordan faller kjøkken og matlaging seg mer naturlig for kvinner? Om så er, så er det jo pga oppdragelse og ikke pga kjønn i utgangspunktet. Eller mener du at jentebabyene blir født med et matlagingsgen ekstra? Er det så vanskelig å tenke seg? Tror du det er oppdragelse som gjør at du kan se forskjell på en kvinne og en mann på 100m avstand? Jeg gidder ikke svare slike flåsete spørsmål. Matgener??🙄 Anonymkode: f1789...1e7
Anonym bruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den er gratis på bts egne facebook sider. https://www.facebook.com/bergenstidende/posts/hun-er-ung-konservativ-og-går-viralt-jeg-vil-få-tilbake-norgehttpswwwbtnoikm0pvy/1082748787406217/ Anonymkode: 2fbc5...af8 Nei, det blir ikke gratis bare du går via Facebook. Tror du behøver å sette deg inn i hvordan betalingsmur fungerer. Anonymkode: d54b1...4de
Anonym bruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september Bak kjøkkenbenken her i huset er det fryktelig trangt, for der er det vegg. Foran kjøkkenbenken er det derimot plass både til mannen min og meg, og hvem som står der, er ganske tilfeldig. Feminismen og likestillingen har gjort det mulig for meg å både ta godt vare på barna våre og å både ta utdanning og ha en god jobb. Anonymkode: e84a5...c1b
Anonym bruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september Her hjemme er det mannen som bidrar mest på kjøkkenet. Han er først hjem og lager dermed middag til jeg kommer hjem. Jeg er glad jeg har mulighet til både jobbe og følge opp barna mine. Anonymkode: 79254...79b
Anonym bruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september Yrkesaktive kvinner er motsetningen til hjemmeværende husmødre, ikke gærne kattedamer. Jeg har tre døtre, to av dem er voksne. Er så glad for at de har fått seg en solid universitetsutdannelse, slik at de står stødig på egne ben. Om de velger å ta seg ett ekstra permisjonsår når de får barn så er vel det ok, men jeg håper virkelig ikke at de sier opp jobben for å være hjemmeværende. Det synes jeg vil være ett ett stort tilbakeskritt. Har selv tatt lang utdannelse som jeg nyter godene av nå i form av en godt betalt jobb som jeg trives i. Hvis jeg og min mann blir skilt er det ingen økonomisk krise for meg, jeg har aldri vært avhengig av hans inntekt. Anonymkode: f795f...1f9
Anonym bruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Yrkesaktive kvinner er motsetningen til hjemmeværende husmødre, ikke gærne kattedamer. Jeg har tre døtre, to av dem er voksne. Er så glad for at de har fått seg en solid universitetsutdannelse, slik at de står stødig på egne ben. Om de velger å ta seg ett ekstra permisjonsår når de får barn så er vel det ok, men jeg håper virkelig ikke at de sier opp jobben for å være hjemmeværende. Det synes jeg vil være ett ett stort tilbakeskritt. Har selv tatt lang utdannelse som jeg nyter godene av nå i form av en godt betalt jobb som jeg trives i. Hvis jeg og min mann blir skilt er det ingen økonomisk krise for meg, jeg har aldri vært avhengig av hans inntekt. Anonymkode: f795f...1f9 Glemte å nevne at jeg får full pensjon når jeg blir pensjonist. Ikke veldig mye å leve av som minstepensjonist, Anonymkode: f795f...1f9
Anonym bruker Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september Er det blitt forbudt for kvinner å være hjemmeværende…? Anonymkode: 6d898...ca6
Anonym bruker Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): En ny generasjon unge kvinner har nå innsett at feminismen har løyet for dem. De ønsker å være del av en familie i stedet for å bli gærne kattedamer. Er det dette som er kvinnens naturlige plass? Bak kjøkkenbenken? Flere unge kvinner ønsker seg i alle fall tilbake til det Norge som var litt som vi på Saltkråkan. Der alle hadde det godt fordi familiene fungerte godt. https://www.bt.no/amagasinet/i/KM0pvy/lise-soerensen-29-jeg-vil-faa-tilbake-norge Anonymkode: 2fbc5...af8 Feminismen har vel sørget for at kvinner som henne kan velge om de vil være hjemme med unger eller jobbe. Jeg tror ikke kvinnens naturlige plass er på kjøkkenet. Jeg har lang utdannelse og har en kompetanse samfunnet sårt trenger fordi vi er alt for få med den kompetansen. Jeg er god i jobben min. Jeg er glad i barna mine, men hadde blitt sprø av å være hjemme med matlaging og vasking som mine hovedoppgaver. Anonymkode: 053b2...465
Anonym bruker Skrevet 2. september #21 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er glad i barna mine, men hadde blitt sprø av å være hjemme med matlaging og vasking som mine hovedoppgaver. Joda, fint alt det der, men er det naturlig var spørsmålet? Jeg tenker du er et produkt av miljøet som forventer at kvinner ikke skal være spesielt annerledes enn menn. Jeg sier ikke at det er så galt, men individuelt ulikt. Anonymkode: f1789...1e7
ulenissen Skrevet 2. september #22 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (7 timer siden): En ny generasjon unge kvinner har nå innsett at feminismen har løyet for dem. De ønsker å være del av en familie i stedet for å bli gærne kattedamer. Er det dette som er kvinnens naturlige plass? Bak kjøkkenbenken? Flere unge kvinner ønsker seg i alle fall tilbake til det Norge som var litt som vi på Saltkråkan. Der alle hadde det godt fordi familiene fungerte godt. https://www.bt.no/amagasinet/i/KM0pvy/lise-soerensen-29-jeg-vil-faa-tilbake-norge Anonymkode: 2fbc5...af8 En gjeng unge kvinner som ikke kjenner historien godt nok og som heller ikke forstår eller tar innover seg mulige konsekvenser for de valg de gjør. På 50 tallet var kvinner (men delvis også menn) tvunget til å bli i destruktive forhold, også forhold med vold og misbruk. De hadde liten mulighet til å forsørge seg selv om de brøt ut (og en del ulykkelige menn hadde ikke samvittighet til å forlate sin kone i skam og fattigdom) ei heller mulighet til karriere, anstendig pensjon osv. Disse kvinnene som i dag velger å være hjemme har stort sett ikke mødre eller bestemødre som sitter som ulykkelige minstepensjonister etter å ha måttet ta til takke med en tung jobb i slutten på arbeidslivet etter å blitt skilt…
Anonym bruker Skrevet 2. september #23 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Joda, fint alt det der, men er det naturlig var spørsmålet? Jeg tenker du er et produkt av miljøet som forventer at kvinner ikke skal være spesielt annerledes enn menn. Jeg sier ikke at det er så galt, men individuelt ulikt. Anonymkode: f1789...1e7 Jeg tror ikke det er så naturlig for kvinner å ønske å være hjemmeværende nei. For de fleste kvinner blir det et altfor ensformig og lite stimulerende liv. I siviliserte land har kvinner kjempet frem likestilling og kvinners rett til å forsørge seg selv og stå på egne ben. I land med manglende likestilling er dette noe kvinnene drømmer om og kjemper for på de måtene de kan. Kvinner hadde jo ikke kjempet frem retten til et selvstendig liv hvis det var så naturlig for dem å holde seg på kjøkkenet, da hadde vi jo vært fornøyde med det og ikke gnålt om likestilling. De kvinnene som ikke trenger noe mer i livet enn å gå hjemme står jo helt fritt til å gjøre det, men selvsagt for egen regning og risiko. Anonymkode: 6d898...ca6
Anonym bruker Skrevet 2. september #24 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De kvinnene som ikke trenger noe mer i livet enn å gå hjemme står jo helt fritt til å gjøre det, men selvsagt for egen regning og risiko. Anonymkode: 6d898...ca6 Jeg er tildels uenig og mener at vi som samfunn skal betale for at de gjør det. I alle fall en del år av ungenes liv. Det vil lønne seg for oss som samfunn både å ha tryggere unger og friskere kvinner. Anonymkode: d54b1...4de
Anonym bruker Skrevet 2. september #25 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg er tildels uenig og mener at vi som samfunn skal betale for at de gjør det. I alle fall en del år av ungenes liv. Det vil lønne seg for oss som samfunn både å ha tryggere unger og friskere kvinner. Anonymkode: d54b1...4de Da er vi uenige. Ett år holder i massevis. Og hvis kvinner skal få betalt for å gå hjemme så må selvsagt menn få det også. Anonymkode: 6d898...ca6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå