Anonym bruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Klarer ikke slutte tenke på en hendelse i helgen. Her vi bor er det en kaffesjappe som er hundecafe. Det er byens mest populære, koselig atmosfære og god kaffe og kaker. I går sto jeg i kø, så kommer en dame inn med hunden sin. En dame i køen roper, nei, nei, jeg er allergisk. Dama med hund sier, dette er jo en cafe for oss med hund. Det hadde ikke damen sett. Uansett, hun med hund sa, gidder du komme ut med den vanlige til baristaen så venter jeg ute. Så begynner dama å legge ut om allergien, epipenn, tett hals. Kunne ikke være i et rom mer en ti sekunder før hun ble syk, derfor hun reagerte så kraftig. Folk i køen nikker høflig, og en sier det er dumt å gå hit da. Etter vel fem minutter med venting så reiser tre personer seg opp, det er en halvvegg mellom disk og lokalet. Og de passerer dama med fire hunder. Dama blir helt stiv. En i køen sier, godt du var beskyttet av en halv vegg ellers hadde dette gått gæli. Flere lo og dama ble sprengrød. Hun gikk bare ut av køen. Jeg ser når hun går at hun tørker seg rundt øynene. Syntes det var så unødvendig å henge henne ut. Åpenbart slet hun med noe, kanskje hun var livredd og har funnet ut at allergi fungerer som unnskyldning. Det er jo dumt å gå inn på en slik café da, men profileringen er litt vag. Vet ikke hvorfor jeg synes så synd på henne, hun ble liksom driti ut og alle lo. Det er jo mobbing, er det ikke? Hun burde selvsagt ikke løyet da, likevel synes jeg voksne folk burde vite bedre. Anonymkode: 0eda9...d97
Anonym bruker Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Jeg syns ikke synd i henne. Hun fikk jo straks beskjed om at dette var en hundekafe? Hun kunne jo bare gått med en gang. Anonymkode: 5ae09...bb5
Anonym bruker Skrevet 1. september #3 Skrevet 1. september Sniff sniff, flere som synes det lukter oksemøkk her inne? Anonymkode: 027e5...7a9
Anonym bruker Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sniff sniff, flere som synes det lukter oksemøkk her inne? Anonymkode: 027e5...7a9 Da forslår jeg at du tar deg en dusj! Anonymkode: 5c1ad...e16
Anonym bruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Er ikke synd på henne. Ikke i det hele tatt. Hun begynte kanskje å grine. Anonymkode: c2411...c32
Himmel og hav Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september Hun kunne ha valgt å bare stille gå ut da hun skjønte at dette var en hundekafé. Hun kunne ha ledd og sagt at hun ikke var klar over det, men om det var mulig å få levert en kaffe på utsiden. Hun kunne ha valgt å spørre hvor nærmeste kaffebar uten hunder var. Det valgte hun ikke. Hun valgte å lage drama og oppstyr om noe som det viste seg at ikke var på langt nær så ille som hun sa. Da tenker jeg at det er helt på sin plass å ferske henne på det. Hun hadde tydeligvis ingen betenkeligheter med å jage en annen kunde ut av stedet selv om det var hun selv som burde ha gått. Det er ikke mobbing. Mobbing er gjentakende, så med mindre hun dukker opp på den samme kafeen igjen og igjen og det samme gjentar seg så er det ikke mobbing. Hun lagde unødvendig drama og ble tatt på det.
Anonym bruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september Vel, hun prøvde jo å shame dama med hunden, pg det slo tilbake på henne. Synes ikke synd på henne nei. Det er jo bare rart å ikke gå ut med en gang når du får beskejd om at det er en hundekafe, og du skal ha sånn hundeallergi at du må ha epipenn på deg fordi du blir syk etter 10 sekunder i samme rom som en hund. Anonymkode: f1d97...9f3
Anonym bruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september Himmel og hav skrev (4 minutter siden): Hun kunne ha valgt å bare stille gå ut da hun skjønte at dette var en hundekafé. Hun kunne ha ledd og sagt at hun ikke var klar over det, men om det var mulig å få levert en kaffe på utsiden. Hun kunne ha valgt å spørre hvor nærmeste kaffebar uten hunder var. Det valgte hun ikke. Hun valgte å lage drama og oppstyr om noe som det viste seg at ikke var på langt nær så ille som hun sa. Da tenker jeg at det er helt på sin plass å ferske henne på det. Hun hadde tydeligvis ingen betenkeligheter med å jage en annen kunde ut av stedet selv om det var hun selv som burde ha gått. Det er ikke mobbing. Mobbing er gjentakende, så med mindre hun dukker opp på den samme kafeen igjen og igjen og det samme gjentar seg så er det ikke mobbing. Hun lagde unødvendig drama og ble tatt på det. Hvorfor er det på sin plass å ta henne på det på en ydmykende måte? Ja, hun rotet seg opp i situasjonen selv. Kanskje hun trodde hun var allergisk, kanskje er hun allergisk, men ikke mot disse hundene, kanskje hun ikke klarte å tenke raskt nok og dermed rotet seg mer inn i problemstillingen for å forsvare sin første kommentar og bare gjorde det verre for seg selv? osv Her burde den ansatte på hundekafeen forklart henne at det var tillatt med hunder, at det var hunder der og at flere kunder kom til å komme inn med hunder. Om hun ikke ville være i rom med hunder måtte hun selv gå et annet sted. Det å latterliggjøre noe er ikke sjarmerende og aldri greit. Anonymkode: e179e...ee2
Anonym bruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det på sin plass å ta henne på det på en ydmykende måte? Ja, hun rotet seg opp i situasjonen selv. Kanskje hun trodde hun var allergisk, kanskje er hun allergisk, men ikke mot disse hundene, kanskje hun ikke klarte å tenke raskt nok og dermed rotet seg mer inn i problemstillingen for å forsvare sin første kommentar og bare gjorde det verre for seg selv? osv Her burde den ansatte på hundekafeen forklart henne at det var tillatt med hunder, at det var hunder der og at flere kunder kom til å komme inn med hunder. Om hun ikke ville være i rom med hunder måtte hun selv gå et annet sted. Det å latterliggjøre noe er ikke sjarmerende og aldri greit. Anonymkode: e179e...ee2 Hun fikk jo beskjed om at det var en kafe med de for hunder, Anonymkode: f1d97...9f3
Himmel og hav Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det på sin plass å ta henne på det på en ydmykende måte? Ja, hun rotet seg opp i situasjonen selv. Kanskje hun trodde hun var allergisk, kanskje er hun allergisk, men ikke mot disse hundene, kanskje hun ikke klarte å tenke raskt nok og dermed rotet seg mer inn i problemstillingen for å forsvare sin første kommentar og bare gjorde det verre for seg selv? osv Her burde den ansatte på hundekafeen forklart henne at det var tillatt med hunder, at det var hunder der og at flere kunder kom til å komme inn med hunder. Om hun ikke ville være i rom med hunder måtte hun selv gå et annet sted. Det å latterliggjøre noe er ikke sjarmerende og aldri greit. Anonymkode: e179e...ee2 Fordi at av og til trenger mennesker som lager mye og høylytt drama rundt seg selv, og som i tillegg forventer at det er omverdenen som skal tilpasse seg deres greier og nykker og ikke omvendt, en påminnelse om at det ikke er sånn det fungerer. Hadde hun ikke lagd så mye ståhei så hadde det sikkert ikke vært noen som hadde giddet å kommentere det heller.
Anonym bruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Jeg forstår deg litt hi… det der er så merkelig, hvordan man kan ta parti med mennesker som man egentlig vet og mener har opptrådd feil. Jeg har holdt på å bli sprø av en kollega på jobben, han har sørget for masse ekstrajobb for meg, klager fra kunder osv osv. Og når nå ledelsen tar tak i det og oppretter en personalsak på ham, så får jeg bare sympati med ham og får lyst til å trekke alle varslingene jeg har sendt… Ikke helt den samme greia, men hvorfor får man sympati med mennesker som man vet har driti seg ut? Anonymkode: 65bf8...07a
Anonym bruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Hun dama virker jo helt forstyrret, synes ikke synd på sånne folk Anonymkode: 3179e...919
Anonym bruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september Jeg skjønner at du får litt vondt av henne, men det er jo også ganske tydelig at hun mest av alt ønsket å sette damen som kom inn med hund på plass. Når hun valgte å bli i et lokale som er fullt av allergenet hun hevder at hun må ha epipenn for, så fremstår det jo som om hun lyver for å ta den som kom inn med hund. Jeg skjønner at den som slengte den lille kommentaren i henne følte behov for det. Anonymkode: 5e324...147
Anonym bruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september Synd på henne? Her går hun inn på en cafe hvor det er lov med hunder, og lager oppstyr siden hun er allergisk. Nei, jeg syns ikke synd på henne, her har hun helt og holdent seg selv å takke Anonymkode: dc1a8...69b
Anonym bruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september Nei det finnes SÅ mange kaféer hvor det ikke er lov med hunder, hun kunne gått til en av dem. Man går ikke inn i en butikk med masse nøtter om man har nøtteallergi heller, og går man feil så går man når man blir gjort oppmerksom på det. Anonymkode: 16654...034
Anonym bruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (22 timer siden): Klarer ikke slutte tenke på en hendelse i helgen. Her vi bor er det en kaffesjappe som er hundecafe. Det er byens mest populære, koselig atmosfære og god kaffe og kaker. I går sto jeg i kø, så kommer en dame inn med hunden sin. En dame i køen roper, nei, nei, jeg er allergisk. Dama med hund sier, dette er jo en cafe for oss med hund. Det hadde ikke damen sett. Uansett, hun med hund sa, gidder du komme ut med den vanlige til baristaen så venter jeg ute. Så begynner dama å legge ut om allergien, epipenn, tett hals. Kunne ikke være i et rom mer en ti sekunder før hun ble syk, derfor hun reagerte så kraftig. Folk i køen nikker høflig, og en sier det er dumt å gå hit da. Etter vel fem minutter med venting så reiser tre personer seg opp, det er en halvvegg mellom disk og lokalet. Og de passerer dama med fire hunder. Dama blir helt stiv. En i køen sier, godt du var beskyttet av en halv vegg ellers hadde dette gått gæli. Flere lo og dama ble sprengrød. Hun gikk bare ut av køen. Jeg ser når hun går at hun tørker seg rundt øynene. Syntes det var så unødvendig å henge henne ut. Åpenbart slet hun med noe, kanskje hun var livredd og har funnet ut at allergi fungerer som unnskyldning. Det er jo dumt å gå inn på en slik café da, men profileringen er litt vag. Vet ikke hvorfor jeg synes så synd på henne, hun ble liksom driti ut og alle lo. Det er jo mobbing, er det ikke? Hun burde selvsagt ikke løyet da, likevel synes jeg voksne folk burde vite bedre. Anonymkode: 0eda9...d97 Hun var nok flau for å ha løyet, hadde hun hatt så sterk allergi, hadde hun kjent en kraftig tilsnøring i halsen mens hun stod i kø. Det var faktisk hunder tilstede da, og en går ikke klar viss det allrede har vært hunder der fra før heller. Tror ikke hun vet hvordan det virker, viss en MÅ ha med Epipen der en er. Jeg reagerer på katter, ikke alvorlig. Tar allergi tablett, klør endel i øyene, nese osv og blir tett,men det går over. Men sier aldri at katten må ut, da det går helt greit. For meg er det nok at katten allrede har vært inne…. Anonymkode: cbb7a...df6
Anonym bruker Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september Blir litt overrasket over hvor mange av dere som løper rett til konklusjonen om at hun løy med vilje og mente å henge ut den andre dama. Det er langt mer sannsynlig at hun var redd. Anonymkode: 1c5fe...e3a
Anonym bruker Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg forstår deg litt hi… det der er så merkelig, hvordan man kan ta parti med mennesker som man egentlig vet og mener har opptrådd feil. Jeg har holdt på å bli sprø av en kollega på jobben, han har sørget for masse ekstrajobb for meg, klager fra kunder osv osv. Og når nå ledelsen tar tak i det og oppretter en personalsak på ham, så får jeg bare sympati med ham og får lyst til å trekke alle varslingene jeg har sendt… Ikke helt den samme greia, men hvorfor får man sympati med mennesker som man vet har driti seg ut? Anonymkode: 65bf8...07a Det kalles empati. Det er ingenting rart med det, sunt og normalt - men tydeligvis en sjelden egenskap. Anonymkode: 1c5fe...e3a
Anonym bruker Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september Skjønner godt at du syntes synd på henne, det er ikke noen god følelse å være vitne til mobbing. For det var det det var uavhengig av forløpet. Jeg tror forresten at hun selv faktisk tror at allergien hennes har slike utslag. Kanskje har hun opplevd å reagere bare ved å være i samme rom som en hund, kanskje har hun astma som gir en følelse av å ikke får puste. Det gjør at hjernen hennes sender ut faresignaler selv om hun ikke er i en situasjonen hvor allergien slår ut. Jeg er også hundeeier og har opplevd å bli jagd ut av en buss til tross for at jeg hadde en røytefri hund og satt helt bakerst i bussen, mens den allergiske satt helt foran. Som en lege som tilfeldigvis var om bord på bussen så; det er større sjanse for at vedkommende reagerer på sidemannen med hundehår på klærne enn en hund som sitter 15 meter fra. Men logikk fungerer ikke på angst, i alle fall ikke i øyeblikket. Så ut av bussen måtte vi (jeg var veldig veldig ung den gangen, så det satte seg litt i meg da). Anonymkode: 7f0c2...bc8
Anonym bruker Skrevet 2. september #21 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (3 timer siden): Skjønner godt at du syntes synd på henne, det er ikke noen god følelse å være vitne til mobbing. For det var det det var uavhengig av forløpet. Jeg tror forresten at hun selv faktisk tror at allergien hennes har slike utslag. Kanskje har hun opplevd å reagere bare ved å være i samme rom som en hund, kanskje har hun astma som gir en følelse av å ikke får puste. Det gjør at hjernen hennes sender ut faresignaler selv om hun ikke er i en situasjonen hvor allergien slår ut. Jeg er også hundeeier og har opplevd å bli jagd ut av en buss til tross for at jeg hadde en røytefri hund og satt helt bakerst i bussen, mens den allergiske satt helt foran. Som en lege som tilfeldigvis var om bord på bussen så; det er større sjanse for at vedkommende reagerer på sidemannen med hundehår på klærne enn en hund som sitter 15 meter fra. Men logikk fungerer ikke på angst, i alle fall ikke i øyeblikket. Så ut av bussen måtte vi (jeg var veldig veldig ung den gangen, så det satte seg litt i meg da). Anonymkode: 7f0c2...bc8 Akkurat Anonymkode: 1c5fe...e3a
Anonym bruker Skrevet 2. september #22 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Blir litt overrasket over hvor mange av dere som løper rett til konklusjonen om at hun løy med vilje og mente å henge ut den andre dama. Det er langt mer sannsynlig at hun var redd. Anonymkode: 1c5fe...e3a Helt greitt å bruke allergi som unnskyldning, det har jeg selv gjort flere ganger. Jeg ble skambitt av hund i fjeset da jeg var liten, og det er ikke alltid jeg ønsker legge ut om angsten og frykten som sitter i fra den gangen. Men hvorfor oppføre seg som ei drittkjerring? Kreve at de med hund forlater et sted de har lov å være? Oppfører en seg dårlig, må en forvente at andre reagerer. Anonymkode: c02c9...89b
Anonym bruker Skrevet 2. september #23 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Helt greitt å bruke allergi som unnskyldning, det har jeg selv gjort flere ganger. Jeg ble skambitt av hund i fjeset da jeg var liten, og det er ikke alltid jeg ønsker legge ut om angsten og frykten som sitter i fra den gangen. Men hvorfor oppføre seg som ei drittkjerring? Kreve at de med hund forlater et sted de har lov å være? Oppfører en seg dårlig, må en forvente at andre reagerer. Anonymkode: c02c9...89b Jeg leser det ikke som om hun oppfører seg dårlig. Kanskje litt liten gjennomtenkt, men ikke dårlig. Men det kommer an på hvordan denne damen sa det hun sa og hvordan hun oppførte seg og det er vanskelig å lese av teksten. Jeg oppfatter dette som en dame som ikke har forstått at dette er en hundekafé. Hun har heller ikke sett hundene som er der. Damen tror hun er veldig allergisk mot hunder. Når det kommer inn en kunde med hund kvepper hun til og roper at hun er allergisk. Kunden det ropes mot sier at det er greit og går utenfor. Damen som ropte er antagelig litt flau for opptrinnet/den sterke reaksjonen sin og begynner og forklare slik at andre skal forstå hvorfor hun reagerte så sterkt. Når det så viser seg at det er hunder inne som hun ikke har sett, blir hun ydmykt av andre kunder. Etter dette får hun en reaksjon som HI tolker som gråt. Det må være ubehagelig å bli ydmyket av de andre kundene. Dette er jo bare spekulasjon, men det kan også være skremmende for henne å vite at det var hunder der om hun virkelig tror at hun er så allergisk. I tillegg, kan det være forvirrende at hun ikke reagerte videre på hundene og hun kan bli i tvil om hvor allergisk hun er. Hun kan også tvile på andre episoder som har skjedd tidligere. Om hun ikke er så allergisk mot hund som hun trodde - hva har andre reaksjoner da vært? Er det bare det at hun reagerer på noen hunderaser, er det andre ting hun reagerer på? Er hun redd hun nå har overreagert andre plasser tidligere osv? Det er mange tanker hun kan gjøre seg etter en slik oppdagelse/opplevelse. Anonymkode: e179e...ee2
Anonym bruker Skrevet 2. september #24 Skrevet 2. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Helt greitt å bruke allergi som unnskyldning, det har jeg selv gjort flere ganger. Jeg ble skambitt av hund i fjeset da jeg var liten, og det er ikke alltid jeg ønsker legge ut om angsten og frykten som sitter i fra den gangen. Men hvorfor oppføre seg som ei drittkjerring? Kreve at de med hund forlater et sted de har lov å være? Oppfører en seg dårlig, må en forvente at andre reagerer. Anonymkode: c02c9...89b Jeg skrev da ikke om å bruke allergi som unnskyldning, men om redsel. Det er to ulike ting. Og det jeg reagerte på var at dere trekker helt merkelige/ulogiske konklusjoner, så sånn sett er dette svaret ditt, bare en fortsettelse på det jeg reagerte på. For ordens skyld, man kan oppføre seg merkelig og ufyselig når man har panikk. Det at noen oppfører seg ufyselig, er ikke noe fripass til å mobbe. Anonymkode: 1c5fe...e3a
Anonym bruker Skrevet 2. september #25 Skrevet 2. september Jøss her var det blandet respons. Jeg er kanskje litt for myk men uansett synes jeg at voksne folk kan holde seg for god til å ydmyke og le av andre. Dama løy åpenbart og det er fryktelig dumt. Jeg tenker hun er litt allergisk mot hund og kanskje veldig allergisk mot noe annet. Så hun er derfor veldig redd for å trigge allergien fordi hun er redd for å gå i sjokk med hund. Nå bare synser jeg da. Det er et sted der hunder er velkommen inn, dama burde bare gått med en gang. Likevel synes jeg at kollektiv latterliggjøring er dårlig gjort. HI Anonymkode: 0eda9...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå