Gå til innhold

Moralpoliti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes moralpolitiet gjør stadig mer ut av seg her inne.

Man får høre at man krenker mennesker bare man ikke skriver jubel og hjerter og glitter og stjerner. Det blir sådd tvil om man kan være et godt menneske hvis man snakker rett fra levra og ikke pjusker og duller. Det blir nesten umulig å gi gode råd, uten å få pes, for man må kjøre det hele gjennom den byråkratiske ‘er dette politisk korrekt?’-kverna.

Det minner meg om de unge som ikke kan skrive punktum på slutten av setningene ‘fordi da er man sint og hard’.

I tillegg så bruker man de passivt aggressive betegnelsene ‘noe spesielt’ og ‘merkelig’, antageligvis både fordi man ikke egentlig har noe argument og i tillegg slik at man unngår å bli moderert bort.

Ser dere det samme som jeg?

Jeg er her litt sporadisk så det kan hende jeg legger merke til utviklingen på en annen måte. 

Anonymkode: 1f92b...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Jeg ser at det klages over at brudd på reglene blir rapportert og noen later til å tro at forumet har en personlig agenda mot akkurat dem personlig (selv om de skriver anonymt 🙄), men sånn har det egentlig alltid vært her inne. Noen liker drama, bare.

Anonymkode: 5eec2...396

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Jeg ser at det klages over at brudd på reglene blir rapportert og noen later til å tro at forumet har en personlig agenda mot akkurat dem personlig (selv om de skriver anonymt 🙄), men sånn har det egentlig alltid vært her inne. Noen liker drama, bare.

OK, men dette hadde altså ikke noe med det jeg skrev om å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

OK, men dette hadde altså ikke noe med det jeg skrev om å gjøre. 

Det jeg sier er ar jeg ser klaging over rapportering, men ikke klaging over at "man ikke skriver jubel og hjerter og glitter og stjerner". Jeg ser rett og slett ikke det du snakker om, det kommer ofte skarpe svar her, mer enn på mange andre forum slik jeg ser det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man får høre at man krenker mennesker bare man ikke skriver jubel og hjerter og glitter og stjerner. Det blir sådd tvil om man kan være et godt menneske hvis man snakker rett fra levra og ikke pjusker og duller. Det blir nesten umulig å gi gode råd, uten å få pes, for man må kjøre det hele gjennom den byråkratiske ‘er dette politisk korrekt?’-kverna.

Det minner meg om de unge som ikke kan skrive punktum på slutten av setningene ‘fordi da er man sint og hard’.

I tillegg så bruker man de passivt aggressive betegnelsene ‘noe spesielt’ og ‘merkelig’, antageligvis både fordi man ikke egentlig har noe argument og i tillegg slik at man unngår å bli moderert bort.

Jeg er her litt sporadisk så det kan hende jeg legger merke til utviklingen på en annen måte. 

Nja, jeg ser ikke så mye av det du påstår. Jeg ser heller at folk kommer med råd til folk som ikke har bedd om det i utgangspunktet. At det tolkes og vrides på hva HI skriver, for å finne noe å ta HI på. At folk mener de kan skrive stort sett hva de vil fordi det er ett anonymt forum og at folk kan være veldig ufine (helst mot HI) og skylde på at de "snakker fra levra" eller "kaller en spade en spade". 

Og som andre skriver her, en voldsom sutring over at folk rapporteres for regelbrudd.  

Skrevet

Kan dere ta dette med regelbrudd i den tråden som handler om det?

Ser dere ikke at det er et annet tema?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kan dere ta dette med regelbrudd i den tråden som handler om det?

Ser dere ikke at det er et annet tema?

Jada, men det da virkelig ikke slik at de som skriver viser overdreven fintfølelse her inne. Se på tråden uattraktive yrker, ingen legger fingrene i mellom der, det hagler ut negative karakteristikken over folk med diverse yrker. Ingen slår ned på det,  det er helt OK her inne.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke si at jeg ser det samme som deg. 

Jeg ser mer at noen prøver å vinkle alt til at det er en viss gjeng her inne styrer hva som er greit å skrive om og ikke (hvordan de kommer til en slik konklusjon et sted hvor 90 % signerer anonymt er en annen sak). 

Det har blitt mye bedre her etter at politikk ble flyttet til et eget underforum, da slipper man unna de verste konspirasjonsteoriene. 

Anonymkode: 7ffd8...3e4

Skrevet

Å gjemme ufine kommentarer bak at man skriver rett fra levra er bare tåpelig.

Anonymkode: 96c16...d31

Skrevet

Jeg synes det er for mange som oppkonstruerer en HI kun for å provosere, lage temperatur og "lure" andre inn i persondebatt. I begynnelsen ligner HI vanlige innlegg, men så legges det til mer info slik at de kan dreies i motsatt retning av svar og råd som dukker opp. Når tråden så mister popularitet begynner man med krast språk og så holder man tråden i gang litt til med persondebatt. Så er det noen som tolker dette som om alle skal ta TS, men om man ser hvordan tråen utvikler seg så er man at det er TS som endrer klimaet og temperaturen i tråden og endrer innholdet slik at det virker som om alle er uenig med TS. 

Dette mønster er i grunnen litt trist. Selv om HI er oppkonstruert er mye av dette reelle problemstillinger man kunne diskutert og fått gode diskusjoner på. Men når TS og andre bare er interessert i å legge regi mot provokasjon og persondebatt og et alle mot en (alle skal ta TS), blir selve diskusjonen fort ødelagt. Den blir gjerne dominert av de som føler de trenger utløp for å snakke frekt og nedlatende til andre, de som prøver å provosere enkelte nick-brukere og de som blir lurt inn i denne forestillingen uten å forstå at den er planlagt slik fra starten.  

Anonymkode: a3ee9...0c3

Skrevet

Tja, hva legger du i pjusker og daller da? Retten til å gi en mening ingen har bedt om? For det går litt igjen her. Enten trådstarter får «gode» råd som ikke handler om det faktiske spørsmålet. Eller ved å svare opp andres svar ved å forteller hva som er galt med de, ikke hva du er uenig i. 

Det er litt usjarmerende når noen tror deres mening er så viktig at den må formidles selv når ingen har bedt om den. 

Anonymkode: 02b24...5ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tja, hva legger du i pjusker og daller da? Retten til å gi en mening ingen har bedt om? For det går litt igjen her. Enten trådstarter får «gode» råd som ikke handler om det faktiske spørsmålet. Eller ved å svare opp andres svar ved å forteller hva som er galt med de, ikke hva du er uenig i. 

Det er litt usjarmerende når noen tror deres mening er så viktig at den må formidles selv når ingen har bedt om den. 

Tja, en dame forteller at hun kryper ryggslikkende etter en kjip mann og tilbyr alt mulig til denne fyren.

1. Noen sier at stakkars deg, du gjør alt riktig, men han er slem og vet ikke hva han går glipp av.

2. Andre sier sier at hun er en dørmatte og må skjerpe seg og ikke krype for dårlige menn.

I min verden er 1 å dulle og pjuske, mens 2 er et godt råd, selv om det er litt hardt.

Gir dette mening?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tja, en dame forteller at hun kryper ryggslikkende etter en kjip mann og tilbyr alt mulig til denne fyren.

1. Noen sier at stakkars deg, du gjør alt riktig, men han er slem og vet ikke hva han går glipp av.

2. Andre sier sier at hun er en dørmatte og må skjerpe seg og ikke krype for dårlige menn.

I min verden er 1 å dulle og pjuske, mens 2 er et godt råd, selv om det er litt hardt.

Gir dette mening?

Svar av type 2 er fryktelig vanlig her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Svar av type 2 er fryktelig vanlig her.

Og det er bra, fordi det er det riktige. En kvinne som kryper for en mann er ikke en kvinne som har det bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Gir dette mening?

Nummer 1 er også ganske vanlig. Det er det som kalles "performativ empati", det å vise andre hvor flink og dyktig en er som har så mye medfølelse med andre.

Anonymkode: 5691e...83a

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Admin

Skrevet

Nummer 1 er også ganske vanlig. Det er det som kalles "performativ empati", det å vise andre hvor flink og dyktig en er som har så mye medfølelse med andre.

Anonymkode: 5691e...83a

Snakk om å tillegge andre motivasjoner. I dette eksempelet vil det (dessverre) være en haug med damer (og noen menn) som oppfører seg slik selv og synes oppførselen er helt normal og grei. Da svarer de utifra det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gir dette mening?

I disse to tilfellene er det en tilbakemelding til trådstarter på den faktiske problemstillingen, altså svart på noe som man har bedt om innspill til. Så jeg synes det er et dårlig eksempel. 

Skrevet

I disse to tilfellene er det en tilbakemelding til trådstarter på den faktiske problemstillingen, altså svart på noe som man har bedt om innspill til. Så jeg synes det er et dårlig eksempel. 

Det kan være, men det er likevel slike ting jeg sikter til og jeg er HI. 

Skrevet

Det kan være, men det er likevel slike ting jeg sikter til og jeg er HI. 

Ok, da kan jeg svare at jeg ser ikke helt det samme som deg. Synes moralpolitiet, hvis en kan kalle det for det, dukker mer opp hvis noen drar det videre i form av. «Det er fordi han så deg i dagslys». For å ta et eksempel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok, da kan jeg svare at jeg ser ikke helt det samme som deg. Synes moralpolitiet, hvis en kan kalle det for det, dukker mer opp hvis noen drar det videre i form av. «Det er fordi han så deg i dagslys». For å ta et eksempel. 

Siden du nå koblet den til hullete jeans. 

I dette tilfellet var moralpolitiet til to som valgte å slenge seg på noen helt andre enn trådstarter om hva mente om stilen, uten at vedkommende har spurt om det, for denne svarte kun på i hvilken setting det ble brukt. 

Der har du et eksempel på dårlig folkeskikk, ikke ærlig og rett fra levra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Siden du nå koblet den til hullete jeans. 

I dette tilfellet var moralpolitiet til to som valgte å slenge seg på noen helt andre enn trådstarter om hva mente om stilen, uten at vedkommende har spurt om det, for denne svarte kun på i hvilken setting det ble brukt. 

Der har du et eksempel på dårlig folkeskikk, ikke ærlig og rett fra levra. 

Nei, det var HI som skrev om hullete jeans på jobb, bare les tråden og fei for egen dør. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Helt enig med deg! Gjennspeiler bare samfunnet som har blitt full av woke snøfugg pakker inn i bomull og bobleplast

Anonymkode: 34c41...319

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg! Gjennspeiler bare samfunnet som har blitt full av woke snøfugg pakker inn i bomull og bobleplast

Anonymkode: 34c41...319

Akkurat! :)  Hilsen HI 

Skrevet

Nå har jeg lest hullete jeans-tråden, og det jeg ser der er masse folk som angriper de som sier de går med hullete jeans, som et annet moralpoliti. Typisk for moralpoliti er jo å legge seg opp i hva slags klær andre går i og presse dem til å følge strenge regler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...