Gå til innhold

Skal bytte kledning på huset neste år, og så tenkte jeg på dette…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke montere solceller på veggen. Men jeg aner jo ikke om det funker og om jeg blir selvforkynt med strøm. Står ikke veldig mye på nett heller. Noen her som vet? Hvor dyrt er det? Og blir man selvforsynt?

Anonymkode: 57b86...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På veggen, det må være ganske uvanlig, aldri sett eller hørt om...

Men naboen har solceller på taket og de er selvforsynt med strøm. Husker ikke hvor mange år hun sa de ville bruke på å betale ned kostnaden, men det var en stund, for det er dyrt.

Anonymkode: 94476...338

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På veggen, det må være ganske uvanlig, aldri sett eller hørt om...

Men naboen har solceller på taket og de er selvforsynt med strøm. Husker ikke hvor mange år hun sa de ville bruke på å betale ned kostnaden, men det var en stund, for det er dyrt.

Anonymkode: 94476...338

På veggen ja. Det er noe nytt som jeg hørte om. På taket må man vel passe på at det ikke er snø der til en hver tid? Det har ikke jeg muligheten til, så da tenkte jeg på vegg

Skrevet

Husker de gjorde det på et testhus i et prosjekt med passivhus jeg bodde i for mange år siden, så helt nytt er det nok ikke. Er vel som regel bare veggen med mest sol man setter dem opp på. 

Anonymkode: b2dec...4ea

Skrevet

Myndighetene har sett dette komme, da de bestemte at vi må betale mye mer for strøm. Så de har lagt på høye avgifter for å gjøre det mindre lønnsomt og interessant. Du må nok ha det i mange år før det noensinne blir lønnsomt. 

Anonymkode: 5e2be...ea4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Myndighetene har sett dette komme, da de bestemte at vi må betale mye mer for strøm. Så de har lagt på høye avgifter for å gjøre det mindre lønnsomt og interessant. Du må nok ha det i mange år før det noensinne blir lønnsomt. 

Anonymkode: 5e2be...ea4

Ja, vi hadde bortimot bestemt oss for å legge solceller på taket i forbindelse med vedlikeholdsarbeid som måtte gjøres.  Men når vi begynte å regne på det, fant vi ut at vi ikke tok sjansen.  Hadde vi vært 20 år og skulle bodd her til vi ble gamle, nesten i alle fall, hadde vi kanskje gjort det, men vi måtte fått mye billigere strømregning i dag for at det skulle lønne seg for oss når vi regnet ut kostnadene med å montere solcellene.  

Anonymkode: c61b8...ae1

Skrevet

Som regel er det vel bedre forhold på tak. Hvorfor tenker du at du vil ha det på vegg og ikke på tak? Er det bedre forhold for det hos dere? Har du vurdert å ha det på tak, og så tenker du at ettersom kledning skal byttes ut likevel så kan du ha det på vegg i stedet? Og kan du vurdere solfanger i stedet for solceller? Det er vel både billigere å installere, og har bedre effekt enn solceller. Spesielt hvis du har opplegg for vannbåren oppvarming i boligen. 

Anonymkode: 263a7...390

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som regel er det vel bedre forhold på tak. Hvorfor tenker du at du vil ha det på vegg og ikke på tak? Er det bedre forhold for det hos dere? Har du vurdert å ha det på tak, og så tenker du at ettersom kledning skal byttes ut likevel så kan du ha det på vegg i stedet? Og kan du vurdere solfanger i stedet for solceller? Det er vel både billigere å installere, og har bedre effekt enn solceller. Spesielt hvis du har opplegg for vannbåren oppvarming i boligen. 

Anonymkode: 263a7...390

Hvis man har det på tak, så må man jo sørge for at taket ikke er dekket. Det er litt vanskelig for meg.

Huset er fra 65, så lite vannbåren varme her. Jeg aner heller ikke hva det koster for solceller på vegg

Skrevet

Ville ikke gjort det. Det skal nok en del til for at regnestykke går i pluss. Regn levetid, årlig vedlikehold og pris. Dessuten er det et stort inngrep i det estetiske ved bygningen, som igjen kan gjøre den mindre attraktiv ved salg. Er nok rimeligere å etterisolere og det gjør dere vel muligens når det skal kles om uansett.

Skrevet
prekæs skrev (13 timer siden):

Ville ikke gjort det. Det skal nok en del til for at regnestykke går i pluss. Regn levetid, årlig vedlikehold og pris. Dessuten er det et stort inngrep i det estetiske ved bygningen, som igjen kan gjøre den mindre attraktiv ved salg. Er nok rimeligere å etterisolere og det gjør dere vel muligens når det skal kles om uansett.

Må rive to kledninger, så skal isolere på nytt, men solceller og isolasjon har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Hvis det er plater jeg kan montere selv, så tar det muligens kortere tid og trenger ikke snekkere 

Skrevet

Hadde spurt inne på diskusjon.no 

Anonymkode: cb15f...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...