Anonym bruker Skrevet 31. august #51 Skrevet 31. august the amazing spidermamma skrev (9 timer siden): Selv har jeg universitetsutdannelse, men mannen min har ikke mer enn VGS. Han er et av de smarteste menneskene jeg kjenner, han er belest,kunnskapsrik og har klisterhjerne. Hadde jeg avvist ham fordi han ikke hadde nok utdannelse, hadde jeg gått glipp av mitt livs kjærlighet, min snille, kloke mann. Jeg har også møtt nok av høyt utdannede folk som både er dumme og usympatiske. En master eller doktorgrad sier noe om hvordan du er, men heldigvis er mennesker mye mer enn graden sin. Men forskjellige mennesker vektlegger forskjellige ting. Jeg vil ha en mann som er opptatt av samfunnet rundt seg, av kultur og musikk, en jeg kan gå på konsert med, en jeg kan lære noe av. For noen er det veldig viktig med f.eks status, og da er det sikkert best at de finner seg noen andre som er veldig opptatt av det samme. Godt svar. Og det er forresten helt sant, man kan være høyt utdannet men mangle totalt sosial intelligens. Jeg har høy utdannelse, mannen har bare videregående. Har aldri tenkt på at vi ikke er på samme nivå. Anonymkode: 66b67...5dc
Anonym bruker Skrevet 31. august #52 Skrevet 31. august Jeg tror ikke dette bare handler om utdannelse, men kanskje mye om hvor man står hen i (arbeids)livet. Kjenner 3 par hvor den ene parten har mye lengre utdannelse enn den andre. Men samtidig har den parten med minst utanning enten en høyt lønnet stilling (jobbet seg opp), eller driver egen bedrift. Hadde man eid sin egen landsdekkende kleskjede/renholdsbedrift og ikke kun jobbet i en, tror jeg ikke folk hadde sett så mye på akkurat hva slags utdanning man hadde. Handler kanskje mest om å være driftig, og "få det til"? Bedre å forsøke å møte folk på andre arenaer som en skrev over her. Da er det mye lettere å ikke hekte seg opp i bare hvor mange år på skolebenken man har. Anonymkode: 36fa8...0df
Anonym bruker Skrevet 31. august #53 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det er verken rødt flagg eller høy intelligens for meg. Det er mer filosofisk lekenhet. Det er alltid bra. Det gir uendelige muligheter, framfor noen som tror de må leve intellektuelt. Anonymkode: 799a2...df6 Ah, ja! De uendelige mulighetene som vaskehjelp uten utdanning! ❤️ Anonymkode: 0cc85...b52
Anonym bruker Skrevet 31. august #54 Skrevet 31. august Hva mener du at du har til felles med denne legen da? Når dere kommer slitne hjem fra jobb og sitter rundt middagsbordet og deler små snutter fra arbeidshverdagen deres, føler du samtalen ville vært likeverdig? Når dere diskuterer politikk, samfunnet rundt dere osv, vil du føle deg som hans likemann? Det er selvfølgelig fullt mulig, men det kan fort bli sånn at du føler deg underlegen han også. Blir hans vakre trofekone som både han og kompisene hans ser på som den vakre lille nikkedukken. Det vil ikke føles bra for deg, og mest sannsynlig ikke for han heller. Jeg sier ikke at det må være sånn, du kan være en samfunnsengasjert og spennende samtalepartner selv om du "bare" jobber som renholdsmedarbeider, men det er jo også fullt mulig at du er en enkel sjel uten ambisjoner. Det vet han ikke før han har møtt deg, det er jeg helt enig med deg i, men han gidder ikke finne ut av det, han velger deg bort fordi han ikke vil sløse med tiden sin. Det er bare sånn det er, og det er jo helt greit at han formidler med en gang. Du gidder ikke være sammen med en mann som ser ned på deg, så da er ikke dette mannen for deg. Enkelt og greit. Finn en mann som ser på deg som sin likemann, som respekterer deg og liker deg for den du er, uavhengig av hva du jobber som. Anonymkode: 8113b...34c
Anonym bruker Skrevet 31. august #55 Skrevet 31. august Uføre er de eneste jeg ikke ville datet. Om du jobber i butikk, som renholder, sykepleier eller lege er for meg akkurat det samme, så lenge du bidrar til samfunnet i en eller annen grad. Og ikke daffer rundt hjemme og blir den typiske trygda. Anonymkode: 8f4e2...958
Anonym bruker Skrevet 31. august #56 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Uføre er de eneste jeg ikke ville datet. Om du jobber i butikk, som renholder, sykepleier eller lege er for meg akkurat det samme, så lenge du bidrar til samfunnet i en eller annen grad. Og ikke daffer rundt hjemme og blir den typiske trygda. Anonymkode: 8f4e2...958 At du ikke vil bli sammen med en ufør er greit nok, men at du begrunner det med at du ikke vil være sammen med noen som "daffer rundt hjemme" er meget spesielt. At du ikke orker pleiebyrden ved å bli sammen med noen som er syk eller handikappet på en måte som gjør at de ikke kan jobbe skjønner jeg, særlig om du har et aktivt liv selv. Men uføre er syke, ikke late, det er veldig langt mellom uføre som ikke heller ville vært i jobb. Anonymkode: 8113b...34c
Anonym bruker Skrevet 31. august #57 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Uføre er de eneste jeg ikke ville datet. Om du jobber i butikk, som renholder, sykepleier eller lege er for meg akkurat det samme, så lenge du bidrar til samfunnet i en eller annen grad. Og ikke daffer rundt hjemme og blir den typiske trygda. Anonymkode: 8f4e2...958 Hvordan er den typiske trygda? Anonymkode: 6d6b6...a11
Anonym bruker Skrevet 31. august #58 Skrevet 31. august Hadde ikke blitt sammen men en som var ufør, men hadde han blitt ufør etter at vi ble samme hadde det så klart vært noe annet Anonymkode: 6b36a...c71
Anonym bruker Skrevet 31. august #59 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (16 timer siden): Vi har nok forskjellig erfaring der. Jeg er så heldig at jeg får jobbe med gründere. Der finner du en del som har hoppet av skolen ganske tidlig. Anser meg selv som utrolig heldig som får ta del i hva de tenker, gjør og finner ut av hver dag. Gir et innblikk i en annen verden enn min. Min bakgrunn er lang vei før du kan jobbe innen faget fullt ut. Jeg er omgitt av kollegaer med god utdannelse. Finnes ingen fasit, noen av de som hoppet av anser jeg som de skarpeste jeg har møtt, andre fant et sted å være nyttig og muligheten for å leve av det. Jeg tør å hevde, hvis du har litt erfaring i livet og evner å kjenne lusa på gangen og gull blant gråstein. Vel, da betyr ikke papirene stort. Kanskje de som filtrerer basert på noe så enkelt ikke er de du skal spare på. Kanskje det er de som egentlig har noe å erfare? Det gjør dem kanskje ikke så interessante når alt komme til alt. Anonymkode: cc255...16b Kan være enig i det. Har selv en sønn som har hoppet av skolen, men som er supersmart. Anonymkode: 3b73d...43e
Anonym bruker Skrevet 31. august #60 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kan være enig i det. Har selv en sønn som har hoppet av skolen, men som er supersmart. Anonymkode: 3b73d...43e Men som velger å ikke bruke sin "supersmarthet" til å faktisk utvikle intellektet. Altså uaktuell. Anonymkode: 8e2c0...7b2
amandine Skrevet 31. august #61 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hva mener du at du har til felles med denne legen da? Når dere kommer slitne hjem fra jobb og sitter rundt middagsbordet og deler små snutter fra arbeidshverdagen deres, føler du samtalen ville vært likeverdig? Når dere diskuterer politikk, samfunnet rundt dere osv, vil du føle deg som hans likemann? Det er selvfølgelig fullt mulig, men det kan fort bli sånn at du føler deg underlegen han også. Blir hans vakre trofekone som både han og kompisene hans ser på som den vakre lille nikkedukken. Det vil ikke føles bra for deg, og mest sannsynlig ikke for han heller. Jeg sier ikke at det må være sånn, du kan være en samfunnsengasjert og spennende samtalepartner selv om du "bare" jobber som renholdsmedarbeider, men det er jo også fullt mulig at du er en enkel sjel uten ambisjoner. Det vet han ikke før han har møtt deg, det er jeg helt enig med deg i, men han gidder ikke finne ut av det, han velger deg bort fordi han ikke vil sløse med tiden sin. Det er bare sånn det er, og det er jo helt greit at han formidler med en gang. Du gidder ikke være sammen med en mann som ser ned på deg, så da er ikke dette mannen for deg. Enkelt og greit. Finn en mann som ser på deg som sin likemann, som respekterer deg og liker deg for den du er, uavhengig av hva du jobber som. Anonymkode: 8113b...34c Men igjen, det spiller jo ingen rolle om han er lege? Om han har slike holdninger som du beskriver her er det jo ikke en mann å dele livet med vi snakker om? Hvem vil ha en overfladisk neandertaler som ser på kona som et trofé? Da er det ikke spesielt godt utviklet intellekt hos ham eller hos vennene hans med tilsvarende utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 31. august #62 Skrevet 31. august 24 minutes ago, Anonym bruker said: Men som velger å ikke bruke sin "supersmarthet" til å faktisk utvikle intellektet. Altså uaktuell. Anonymkode: 8e2c0...7b2 Går fint an å utvikle inntellektet uten å gjøre det på skole Anonymkode: bdb87...1e9
Anonym bruker Skrevet 31. august #63 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Går fint an å utvikle inntellektet uten å gjøre det på skole Anonymkode: bdb87...1e9 Det glade amatørskap... Anonymkode: 8e2c0...7b2
Anonym bruker Skrevet 31. august #64 Skrevet 31. august Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ah, ja! De uendelige mulighetene som vaskehjelp uten utdanning! ❤️ Anonymkode: 0cc85...b52 Nå svarte jeg en frisør. Er du driftig nok kan du starte et rengjøringsfirma. Anonymkode: 799a2...df6
Anonym bruker Skrevet 31. august #65 Skrevet 31. august 49 minutes ago, Anonym bruker said: Det glade amatørskap... Anonymkode: 8e2c0...7b2 Er mange som har klart å gjøre det stort ved å være selv lært og jobbe hardt Anonymkode: bdb87...1e9
Anonym bruker Skrevet 1. september #66 Skrevet 1. september Bryr meg katta om utdannelse, hva slags menneske du er betyr mye mer. Jeg har vært sammen med ulike menn. Én er bedriftseier (pappaen til sønnen), én er elektriker, én jobber i militæret og nåværende er ufør. Han ble ufør etter en arbeidsulykke, men er en fantastisk mann og pappa. Pappaen til sønnen min er emosjonelt frakoblet og tenker bare på penger, verdier og et flott ytre å vise bygda. Han tror penger fikser alt, sønnen vil ikke ha kontakt med ham. Så utdanning og bra jobb er ikke ensbetydende med å være et godt menneske. Jeg er utdannet førskolelærer, har jobbet 15 år som pedagog, og nå er jeg miljøterapeut. "Ingen er bare det du ser". Anonymkode: d97b8...06a
Anonym bruker Skrevet 1. september #67 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (9 timer siden): Er mange som har klart å gjøre det stort ved å være selv lært og jobbe hardt Anonymkode: bdb87...1e9 Men penger og å "gjøre det stort" er jo ikke interessant. Kanskje de til og med har lært seg å unngå særskriving, men interessante er de ikke. Anonymkode: 8e2c0...7b2
Anonym bruker Skrevet 1. september #68 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men penger og å "gjøre det stort" er jo ikke interessant. Kanskje de til og med har lært seg å unngå særskriving, men interessante er de ikke. Anonymkode: 8e2c0...7b2 For en tragisk og nedlatende holdning du har Anonymkode: 6d6b6...a11
Anonym bruker Skrevet 1. september #69 Skrevet 1. september Ofte kommer de mest nedlatende holdningene nedenfra. Hvis du vet at du selv er bra nok er du ikke så opptatt av å se på andre, og gjøre vurderinger av andre. Det er nok det som er problemet for mange. En ussel selvfølelse, og den evinnelige misunnelsen. Om du bare skal vurdere noen etter yrke og utdannelse, da er det bare yrke og utdannelse som teller, Enkelte yrker ser og høres ikke like bra ut, sammenlignet med andre, slik vil det alltid være. Møter du en person som utøver yrket, da vurderer du annerledes, fordi en person er så mye mer enn et yrke. For enkelte er yrket brent fast i panna. Det er ikke yrkets problem først og fremst. Vi nordmenn er blitt statusjegere. Kombinert med vår inngrodde misunnelse, blir det ikke bra. Anonymkode: 799a2...df6
Anonym bruker Skrevet 1. september #70 Skrevet 1. september Det handler vel helst om å få til noe, tenker jeg. Og det kan man klare både med og uten utdannelse. Det å ta utdannelse er jo én måte å vise at man har fått til noe, mens det å f.eks skape sin egen bedrift er en annen (og kanskje den mest atraktive hvis man gjør det bra ). Men det siste er vanskelig. Man skal ha særlige engenskaper for å klare å bygge opp Aker Kværner, eller Odfjell drilling altså Anonymkode: 36fa8...0df
Anonym bruker Skrevet 1. september #71 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Det handler vel helst om å få til noe, tenker jeg. Og det kan man klare både med og uten utdannelse. Det å ta utdannelse er jo én måte å vise at man har fått til noe, mens det å f.eks skape sin egen bedrift er en annen (og kanskje den mest atraktive hvis man gjør det bra ). Men det siste er vanskelig. Man skal ha særlige engenskaper for å klare å bygge opp Aker Kværner, eller Odfjell drilling altså Anonymkode: 36fa8...0df Du er inne på noe vesentlig her. Det som er verdt å merke seg er at de som faktisk har fått til aller mest, og bygd opp de største bedriftene fra bunnen av, er ofte de som ikke har hatt tid til skole og utdannelse. De med skole og utdannelse blir ansatt i lederstillinger av den som selv ikke har utdannelsen. Grunnleggeren har ofte lavere utdannelse enn de som ansettes. Vi har utallige eksempler på dette i Norge. Stordalen er et godt eksempel, han legger ikke skjul på det heller, at hans suksess skyldes valg av gode medarbeidere. Livet er mye større enn skole er moralen. Skole er bare å videreføre hva andre har lært før deg. Bøker inneholder bare gamle tanker fra tidligere tenkere. En entreprenør starter noe nytt. Da er det ofte best å ikke ha hodet fullt av andres lærdom i hodet. John Fredriksen og Olav Thon har lært fint lite på skolen, men mer enn nok til å skape store verdier for seg selv og andre. Anonymkode: 799a2...df6
Anonym bruker Skrevet 1. september #72 Skrevet 1. september Utdanning er viktig for noen, ikke for alle. Alle har forskjellige ting de er opptatt av. Det kan være status, utseende, utdannelse, felles interesser, muskelmasse, reisevaner, økonomi osv. Nå er ikke jeg singel lenger, men jeg er helt sikker på at mange menn har utelukket meg som partner fordi jeg er lav, fordi jeg har høyere (eller lavere) utdannelse enn dem, fordi jeg har brunt hår, fordi de ikke deler musikksmaken min eller fordi jeg har hund. Det betyr bare at vi ikke er en god match. Nå har jeg kjæreste, og han liker meg fordi (eller på tross av) at jeg er nettopp meg. Hvis mannen du matchet med ikke liker deg likevel, så betyr det at du og han ikke var en god match. Neste mann kan være mest opptatt av at både du og han er glad i å trene eller at begge to liker thai-mat. Lykke til videre i jakten på kjærligheten. Anonymkode: 71f28...fc2
Anonym bruker Skrevet 1. september #73 Skrevet 1. september the amazing spidermamma skrev (På 30.8.2025 den 23.39): Selv har jeg universitetsutdannelse, men mannen min har ikke mer enn VGS. Han er et av de smarteste menneskene jeg kjenner, han er belest,kunnskapsrik og har klisterhjerne. Hadde jeg avvist ham fordi han ikke hadde nok utdannelse, hadde jeg gått glipp av mitt livs kjærlighet, min snille, kloke mann. Jeg har også møtt nok av høyt utdannede folk som både er dumme og usympatiske. En master eller doktorgrad sier noe om hvordan du er, men heldigvis er mennesker mye mer enn graden sin. Men forskjellige mennesker vektlegger forskjellige ting. Jeg vil ha en mann som er opptatt av samfunnet rundt seg, av kultur og musikk, en jeg kan gå på konsert med, en jeg kan lære noe av. For noen er det veldig viktig med f.eks status, og da er det sikkert best at de finner seg noen andre som er veldig opptatt av det samme. Veldig bra skrevet. Om folk har utdannelse eller ei, sier veldig lite om hvordan de er. Anonymkode: 6d6b6...a11
Anonym bruker Skrevet 1. september #74 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Veldig bra skrevet. Om folk har utdannelse eller ei, sier veldig lite om hvordan de er. Anonymkode: 6d6b6...a11 Hehe nei. Anonymkode: 8e2c0...7b2
Anonym bruker Skrevet 1. september #75 Skrevet 1. september Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du er inne på noe vesentlig her. Det som er verdt å merke seg er at de som faktisk har fått til aller mest, og bygd opp de største bedriftene fra bunnen av, er ofte de som ikke har hatt tid til skole og utdannelse. De med skole og utdannelse blir ansatt i lederstillinger av den som selv ikke har utdannelsen. Grunnleggeren har ofte lavere utdannelse enn de som ansettes. Vi har utallige eksempler på dette i Norge. Stordalen er et godt eksempel, han legger ikke skjul på det heller, at hans suksess skyldes valg av gode medarbeidere. Livet er mye større enn skole er moralen. Skole er bare å videreføre hva andre har lært før deg. Bøker inneholder bare gamle tanker fra tidligere tenkere. En entreprenør starter noe nytt. Da er det ofte best å ikke ha hodet fullt av andres lærdom i hodet. John Fredriksen og Olav Thon har lært fint lite på skolen, men mer enn nok til å skape store verdier for seg selv og andre. Anonymkode: 799a2...df6 Suksess og penger trumfer egentlig det meste. Det er imidlertid få av oss, som har de egenskapene som skal til for å bli en suksessfull gründer, så for mange er går veien gjennom utdanning for å løfte /realisere seg selv. Jeg har selv en profesjonsutdannelse på masternivå, men mangler jo helt de egenskapene som min gründer-svoger har. Entreprenør med "bare" vgs, og ti talls millioner på bok. Det er klart at folk ville vel helst vært ham om de fikk velge, men de færreste har slike egenskaper. Med eller uten utdannelse. Anonymkode: 36fa8...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå