Anonym bruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Første året med hage, kjøpte en eldre bolig i vinter. Vi har blomsterbed, urner og et par frukttrær og bærbusker. Så da spør jeg: hva bør jeg gjøre nå og utover for å ta vare på og gjøre mest mulig fint før neste sesong? Anonymkode: dba79...199
Himmel og hav Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Klippe ned vissent etter hvert som det blomstrer av, men ikke klipp ned alt og ikke fjern alt rusk og rask. Mange insekter overvintrer i f. eks. hule stilker og under blader og insekter vil man ta vare på. Høst frukt og bær, fjern frukt som blir liggende på bakken. Stopp gjødsling av hage og plen. Før frosten kommer er det lurt å legge kugjødselkompst rundt roser, om du har det. Rett før frosten kommer er det også fint å sette løk så du får krokus, scilla, tulipaner og sånt til våren. Når bladene har falt av trærne så kjør en runde med gressklipper på bioklipp og hakk opp løvet. Da slipper du å rake og bladene går fortere i oppløsning og blir til næring for plenen. Om du har eik så dropp det. Bladene er kjempeseige og inneholder så mye garvesyre at de knapt råtner :D. De kan du heller rake sammen og legge rundt rododendron, hortensia og andre surjordsplanter.
Anonym bruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Veldig mye sombeskjæres nå på høsten, stauder, busker, hekker og trær. Lurt p gjøre det nå, så rekker de få en hinne over sårflaten før frosten. Anonymkode: 1be8f...89f
Anonym bruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Veldig mye sombeskjæres nå på høsten, stauder, busker, hekker og trær. Lurt p gjøre det nå, så rekker de få en hinne over sårflaten før frosten. Anonymkode: 1be8f...89f Jeg beskjærer om våren, for da er det lettere å vurdere med tanke på hva som kan ha blitt ødelagt gjennom vinteren. Hos meg er det fort gjort at noe brekker eller får frostskader, og da beskjærer jeg kanskje ikke så mye . Anonymkode: 711d7...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå