Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:11 #26 Skrevet lørdag kl 08:11 Jeg skjønner ikke dette med at barna må avbryte det sosiale med venner, for å komme hjem til middag. Hvorfor heller ikke legge til rette for et bra sosialt liv for barna? Middag kan de spise rester av når de komner hjem. Makan til tull! Anonymkode: cd2f3...a8d
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:28 #27 Skrevet lørdag kl 08:28 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg ser oftere og oftere at 11 åringen ikke vil komme hjem til middag. I kveld er det middag 19.45 og han var ved skulen med venner (ca 15-20 min. å sykle). Usikker på hva som er rett reaksjon. Jeg sa bare at han ser om han rekker det. Dumt å måtte gå ifra for å spise ihvertfall nå når det er så fint vær. Anonymkode: 5b6a3...94f Jeg synes det er helt greit, det er fint at de er ute og er sammen med venner. Da setter jeg bare restene eller en porsjon til henne i kjøleskapet så hun kan varme det når hun kommer hjem. Anonymkode: 97919...8b1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:32 #28 Skrevet lørdag kl 08:32 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tvinger heller ikke barna hjem til middag, men jeg tilpasser middagen etter når barna er hjemme eller de får oppvarmet middag når de kommer hjem. Innlegget mitt var et svar til en som skrev at barna ikke fikk middag hvis ikke de var hjemme når den ble servert. Anonymkode: c9607...628 Ok. Jeg har flere barn, de vet når vi spiser og jeg venter ikke med å lage middag fordi ett familiemedlem velger å besøke venner eller dra ut på noe. Jeg er heller ikke så vrang, så jeg tolker ikke «hvis barna ikke kommer hjem til middag så får de ikke middag» som «da straffer jeg barna med å tvinge dem til å gå sultne til sengs», eller er redd for at barna skal utvikle spiseforstyrrelser (da måtte jo alternativet ha vært å tvinge dem hjem til middag). Anonymkode: 97ff7...617
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:39 #29 Skrevet lørdag kl 08:39 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja gud forby du må gjøre noe. Alle må innrette seg etter deg, ellers... Anonymkode: da0d0...ac3 Hva er det du babler om? Jeg lager jo middag, herregud 🤣 Eller… jeg eller mannen min lager middag. Så er det helt valgfritt å være hjemme til middagen serveres, og velger man å gjøre noe annet i stedet så er det helt ok. Noen ganger er det JEG som ikke er hjemme til middag, uten at jeg forventer at det skal være noen andres problem. Jeg har også oppdratt barn som virker, bedre enn mange kan det virke som, så de er i full stand til å innrette seg slik at de ikke sulter ihjel selv om de ikke er hjemme til middag. Så nei, ingen må innrette seg etter meg, folk står helt fritt til å spise middagen jeg serverer dem, eller la det være hvis de ønsker å f.eks være med venner eller dra på kino. Og nei, jeg straffer ikke folk som ikke spiser middag hjemme (som du antyder med ditt «ellers…»). Strengt tatt er det vel jeg og mannen som innretter oss etter barna, og serverer dem middag etter jobb og skole, som seg hør og bør. Selv om du er kvinne og sur så trenger du ikke å overdramatisere så innmari. Anonymkode: 97ff7...617
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:11 #30 Skrevet lørdag kl 09:11 Trenger man gjøre så mye annet enn å legge av rester de kan varme opp? Skjønner ikke helt hvorfor det skal få en reaksjon. Anonymkode: 456e6...3f6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:21 #31 Skrevet lørdag kl 09:21 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Trenger man gjøre så mye annet enn å legge av rester de kan varme opp? Skjønner ikke helt hvorfor det skal få en reaksjon. Anonymkode: 456e6...3f6 Nei, lurte egentlig på om det er greit å la de gå heim når vennene går heim, eller om de må komme inn når det er middag. HI Anonymkode: 5b6a3...94f
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:25 #32 Skrevet lørdag kl 09:25 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, lurte egentlig på om det er greit å la de gå heim når vennene går heim, eller om de må komme inn når det er middag. HI Anonymkode: 5b6a3...94f Når vennene går hjem 😃 Sosiale barn er en glede. Anonymkode: 456e6...3f6
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 11:19 #34 Skrevet lørdag kl 11:19 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Venninna di utvikla spiseforstyrrelse fordi hun ikke fikk middag da hun kom hjem - fordi hun valgte å ikke komme hjem da det ble servert middag…? Akkurat. Hvis vi spiser middag klokka 17, og barnet mitt kommer hjem klokka 2030, så lager ikke jeg middag på nytt altså. Blir vel «spiseforstyrrelser» her og da 🤣 Anonymkode: 97ff7...617 Nettopp. Les og lær evneveike foreldre. Anonymkode: 6fea0...81c
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 13:35 #35 Skrevet lørdag kl 13:35 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nettopp. Les og lær evneveike foreldre. Anonymkode: 6fea0...81c Evneveike foreldre? Fordi? Anonymkode: a54b4...77a
Optatium Skrevet lørdag kl 14:50 #36 Skrevet lørdag kl 14:50 Anonym bruker skrev (18 timer siden): For sent? Vi bor i ei landsbygd med 500-600 mennesker, lite kriminelt her. Anonymkode: 5b6a3...94f Skal rekke spising, kveldsrutiner og lesing. Her legger 11-åringen seg kl 21.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 15:57 #37 Skrevet lørdag kl 15:57 Optatium skrev (1 time siden): Skal rekke spising, kveldsrutiner og lesing. Her legger 11-åringen seg kl 21. I helga og? Anonymkode: 5b6a3...94f
Optatium Skrevet lørdag kl 22:04 #38 Skrevet lørdag kl 22:04 Anonym bruker skrev (6 timer siden): I helga og? Anonymkode: 5b6a3...94f Ja, for ellers blir det rot. Må ha god søvnhygiene ellers blir det trøbbel med innsovning. Noen unntak selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 00:27 #39 Skrevet søndag kl 00:27 Venner først, så spise når man kommer hjem. 😊😊 Mannen her i huset, spiser til faste tider. Han blir stressa hvis ikke maten spises til klokkeslett. Barna her og jeg, spiser når det passer. Man dør ikke av sult bare fordi man spiser en time senere. Å være med venner er første pri. Anonymkode: ce4b9...6b8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 02:57 #40 Skrevet søndag kl 02:57 Optatium skrev (4 timer siden): Ja, for ellers blir det rot. Må ha god søvnhygiene ellers blir det trøbbel med innsovning. Noen unntak selvfølgelig. Hva er søvnhygiene? Anonymkode: 6fea0...81c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 04:28 #41 Skrevet søndag kl 04:28 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Altså, jeg skjønner jo hvorfor generasjonen som vokser opp nå er noen sarte snøflak fullstendig uten motstandsevne. Å ikke servere middag til noen som selv velger å ikke komme hjem til middag er altså «å bruke mat som makt og pressmiddel»… Anonymkode: 97ff7...617 Du forstår ikke. Hun jeg tenkte på da jeg svarte er ikke ett sart snøflak. Men nekt av mat var EN av tingene hun ble straffet med. Bildet er mye større enn det du greier se for deg. Mat er kontroll i en verden der en som barn ikke kan forstå uberegnelige voksne "omsorgspersoner". Anonymkode: c8fcc...892
Anonym bruker Skrevet søndag kl 04:31 #42 Skrevet søndag kl 04:31 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er søvnhygiene? Anonymkode: 6fea0...81c Gode søvnrutiner. Som f.eks å ikke takle rangling på helg, for så å måtte stå opp tidlig hver ukedag. Da er god søvnhygiene å legge seg og stå opp til høvelig samme tid uka gjennom, året rundt god søvnhygiene. Anonymkode: c8fcc...892
Anonym bruker Skrevet søndag kl 06:26 #43 Skrevet søndag kl 06:26 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du forstår ikke. Hun jeg tenkte på da jeg svarte er ikke ett sart snøflak. Men nekt av mat var EN av tingene hun ble straffet med. Bildet er mye større enn det du greier se for deg. Mat er kontroll i en verden der en som barn ikke kan forstå uberegnelige voksne "omsorgspersoner". Anonymkode: c8fcc...892 Men her er det da virkelig ikke snakk om «nekt av mat». Eller «kontroll». Makan til overdramatisering. Er det NOEN i denne tråden som har sagt at «hvis barna ikke kommer hjem til middag, så må de gå sultne til sengs»? Anonymkode: 97ff7...617
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:21 #44 Skrevet søndag kl 07:21 Anonym bruker skrev (På 29.8.2025 den 20.00): Det kommer helt an på foranledningen. Om dere har en avtale om han skal være hjemme til da, men ikke kommer, så hadde jeg gitt konsekvenser. Men om han er invitert ut av noen, sa fra hvor han var og når han kom hjem, hadde det vært helt greit. Anonymkode: 48020...4c7 Hva pokker?? Anonymkode: ce4b9...6b8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:22 #45 Skrevet søndag kl 07:22 jeg syns man bør avtale på forhond om at man ikke kommer hjem til middag Anonymkode: b504b...9a8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:23 #46 Skrevet søndag kl 07:23 Anonym bruker skrev (På 29.8.2025 den 23.16): Du tuller? Anonymkode: da0d0...ac3 Det er mange gamliser som henger igjen her inne. De har ikke fått med seg at straff er ut osv. Anonymkode: ce4b9...6b8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:26 #47 Skrevet søndag kl 07:26 Anonym bruker skrev (På 30.8.2025 den 7.12): Altså, jeg skjønner jo hvorfor generasjonen som vokser opp nå er noen sarte snøflak fullstendig uten motstandsevne. Å ikke servere middag til noen som selv velger å ikke komme hjem til middag er altså «å bruke mat som makt og pressmiddel»… Anonymkode: 97ff7...617 Ja faktisk. Hvis du gnåler over at ungen ikke kom hjem til middag, får finne deg en brødskive, så er ikke mat bundet med noe positivt ihvertfall. Du servere skyld, skam og dårlig samvittighet. Les mer om det. Anonymkode: ce4b9...6b8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:44 #48 Skrevet søndag kl 07:44 Kommer man ikke hjem/inn til middag, så finner man rester og varmer dem opp når man kommer hjem. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 98b95...e86
Optatium Skrevet søndag kl 12:57 #49 Skrevet søndag kl 12:57 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hva er søvnhygiene? Anonymkode: 6fea0...81c Gode rutiner for søvn. Feks å legge seg og stå opp til samme tid hele uka, ikke skjerm en times tid før man legger seg, like rutiner for kveldsstell, seng bare til soving (aller helst soverom, men det er vanskelig å få til for barn) osv. anbefales både for voksne og barn. Vi har fått gode rutiner og mye bedre søvn her i huset.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:49 #50 Skrevet søndag kl 16:49 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja faktisk. Hvis du gnåler over at ungen ikke kom hjem til middag, får finne deg en brødskive, så er ikke mat bundet med noe positivt ihvertfall. Du servere skyld, skam og dårlig samvittighet. Les mer om det. Anonymkode: ce4b9...6b8 Hvem har gnålt? Jeg synes det er helt topp at ungene besøker venner, drar på kino eller finner på helt andre ting om ettermiddagene. Middag nevnes ikke med et ord, med mindre jeg spør helt konkret: kommer du hjem til middag? Barna mine er såpass oppegående at de evner å spise mat når de kommer hjem, hvis de er sultne. Skyld, skam og dårlig samvittighet… gud bedre 🤣🤣🤣 Jeg tror kanskje du tillegger denne middagen litt VEL mye, altså. For vanlige folk er dette helt uproblematisk. Man spiser middag hjemme, eller ikke liksom… Anonymkode: 97ff7...617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå