Gå til innhold

Noen som har tatt spinalvæskeprøve før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår derfor er det «helt jævlig smertehelvete»?

Anonymkode: 01652...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok det i 2007. Ikke spesielt vondt egentlig, men var vanskelig å «skyte rygg» da jeg var helt utslitt etter smerter i over 2 døgn og null søvn

Anonymkode: 6f0b2...6db

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok det i 2007. Ikke spesielt vondt egentlig, men var vanskelig å «skyte rygg» da jeg var helt utslitt etter smerter i over 2 døgn og null søvn

Fikk du lokalbedøvelse?

Skrevet

Litt ubehagelig, men ikke et "forjævelig smertehelvete". Hvem sier det er det?

Det er jo en litt stor/tykk nål, så det kjennes jo, men jeg tror frykten og engstelsen mange kjenner på er verre enn selve smerten. Enten har man veldig lav smertegrense, eller man er livredd og derfor kjenner ekstra etter, eller kjenner på en angst-smerte som kanskje ikke er helt reel tror jeg.

Anonymkode: deee0...06a

Skrevet

Ubehagelig når de gjør det riktig, litt sånn følelse av å gnisse tenner, men i ryggraden, om det gir mening 😅

Har tatt det flere ganger, sist gang bommet de flere ganger før de fikk det til og da var det litt mer mot vondt enn ubehag, men fortsatt langt i fra «smertehelvete». 

Det aller viktigste er at du blir liggende flatt etterpå, legg deg for å sove om du kan, ikke tenk at «må da kunne ha hodet litt hevet» osv: hold deg helt flatt til de sier det er ok å reise deg. Det minimerer faren for spinalhodepine, for det, DET er smertehelvete.

Anonymkode: 19b91...a94

Skrevet

Som regel går det veldig greit. Noen får litt smertelindring først i form av bedøvelse under huden. Noen leger sier det ikke har særlig effekt og at det bare gir flere stikk.

Du må ligge godt over på siden, mange leger er nøye på liggestilling. Dra beina godt opp mot magen. Gjerne med en pute mellom beina. Så prøver du å legge haka ned mot brystet. Puste godt med magen, og samarbeid med legen så godt det lar seg gjøre. Skyt rygg som ei katt, og tenk at da åpner du opp mellom skivene i ryggen, noe som letter veien inn for nåla.

Når mandrengen er på plass er i de aller fleste tilfellene ubehaget over, og man bruker litt tid på å tappe væsken, avhengig av hvilke prøver som er forordnet. 

Det er ikke like strengt nå som tidligere med sengeleie etter prøven, men dette praktiseres ulikt fra sykehus til sykehus.

Mange gruer seg masse og blir "neste skuffa" over at det ikke var så ille som forventet. Etterpå tas det blodprøver også.

Lykke til, tenker det går bra☺️

Anonymkode: 84588...95d

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Som regel går det veldig greit. Noen får litt smertelindring først i form av bedøvelse under huden. Noen leger sier det ikke har særlig effekt og at det bare gir flere stikk.

Du må ligge godt over på siden, mange leger er nøye på liggestilling. Dra beina godt opp mot magen. Gjerne med en pute mellom beina. Så prøver du å legge haka ned mot brystet. Puste godt med magen, og samarbeid med legen så godt det lar seg gjøre. Skyt rygg som ei katt, og tenk at da åpner du opp mellom skivene i ryggen, noe som letter veien inn for nåla.

Når mandrengen er på plass er i de aller fleste tilfellene ubehaget over, og man bruker litt tid på å tappe væsken, avhengig av hvilke prøver som er forordnet. 

Det er ikke like strengt nå som tidligere med sengeleie etter prøven, men dette praktiseres ulikt fra sykehus til sykehus.

Mange gruer seg masse og blir "neste skuffa" over at det ikke var så ille som forventet. Etterpå tas det blodprøver også.

Lykke til, tenker det går bra☺️

Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 53965...1fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan foregår derfor er det «helt jævlig smertehelvete»?

Jeg måtte ta spinalpunktering  7 ganger på to dager da de ikke fikk det til. Når de hadde prøvd 6 ganger fikk de anestesilege til å gjøre det. Var ganske smertefullt og vil ikke gjøre det igjen,har fått traumer .

Anonymkode: cd442...cef

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 53965...1fc

Det er en del forberedelser, det er jo en steril prosedyre. Legen vil første klemme og kjenne med hendene hvor det kan være greit å gå inn. Utgangspunktet er på høyde med hoftekammen. Så blir du vasket med klorhexidin med jod (hos oss i allefall), jod for å se området som er vasket, da det setter en gulfarge på huden. Når det er gjort er det tid for å stikke. Hvor lang tid det tar avhenger av litt forskjellig, blant annet anatomien, gammel rygg, ung rygg, slank, ikke fullt så slank. Men treffes det på første "innføring" er ubehaget med stikking over på relativt få sekunder. Har egentlig aldri tatt tiden. Hele prosedyren med vasking, stikk, trykkmåling og tapping tar kanskje tilsammen 20-25 min. Det er ikke en kran, så det drypper en og en dråpe. Ofte skal det tappes noen milliliter. En milliliter er 20 dråper, så det tar litt tid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Fikk du lokalbedøvelse?

Nei, det er det ikke vondt nok til. Det er ikke egentlig vond.

Skrevet

Mulig det var smertefullt, men sykdommen var nok verre. 

Anonymkode: 81f58...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...