Gå til innhold

Dere som aldri melder dere som klassekontakt osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere når det er valg på foreldremøter, det være seg på skolen, fotball, teater, dans osv. Hva tenker dere når den samme faren ikke holder ut stillheten lenger og sier at han kan ta et tredje år som klassekontakt fordi ingen andre melder seg?

Tenker dere det er andres jobb, at de sikkert liker det, at dere bør få slippe slikt mas.... Jeg fatter bare ikke hvordan noen kan få barna gjennom hele grunnskolen uten å ta ansvar en eneste gang!

Anonymkode: 457a8...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder det meg og som er trener/lagleder for alle guttene i klassen? 
Jeg har tre barn, men har aldri vært klassekontakt. Jeg har prøvd å pushe mannen, men han tør ikke. 
Er det innafor eller er vi unnskyldt?

Anonymkode: ec139...71f

Skrevet

Til en viss grad enig, men ikke for enhver pris. Det er ikke alle som kan ta slike verv, men som likevel er gode foreldre.

Anonymkode: 8eddd...7a1

Skrevet

Jeg tenker dette er typisk patriarkatet som lærer gutter og menn å ta makt og jenter og kvinner til å være "flink pike". Derfor vil vi aldri oppleve full likestilling.

Anonymkode: c42d3...12c

Skrevet

Tenker det er synd jeg aldri har mulighet, men sånn er det. Fint at noen andre har en annen livssituasjon og påtar seg verv.

Anonymkode: 40fe0...ca4

Skrevet

Jeg tenker at det er noen som egner seg bedre enn andre til å gjøre det, men om ingen har noe som helst ønske om å ta dette ansvaret så må det fordeles med loddtrekning. Generelt synes jeg det er litt for mye mas om foreldreplikter i skolesammenheng. Vi har alle nok å holde på med. Jeg har hatt ansvar i mange sammenhenger, bare så det er sagt.

Anonymkode: bf0b9...0cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tenker det er synd jeg aldri har mulighet, men sånn er det. Fint at noen andre har en annen livssituasjon og påtar seg verv.

Anonymkode: 40fe0...ca4

Hvis du i løpet av 15 år ikke har mulighet til å ta din del av ansvaret ett eneste år så må man jo stille seg spørsmål om hvordan du fungerer i livet generelt. Jeg har vært i FAU og vært klassekontakt for alle barna og det er virkelig ikke mye jobb. Tror man at det er ukentlige møte og oppgaver som hoper seg opp?

Jeg hadde vært så flau. Det blir lagt merke til, det lover jeg. 

Anonymkode: 23785...2a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du i løpet av 15 år ikke har mulighet til å ta din del av ansvaret ett eneste år så må man jo stille seg spørsmål om hvordan du fungerer i livet generelt. Jeg har vært i FAU og vært klassekontakt for alle barna og det er virkelig ikke mye jobb. Tror man at det er ukentlige møte og oppgaver som hoper seg opp?

Blir det lagt merke til? I løpet av de 10 årene mine har gått på skolen kan jeg bare huske et par av foreldrekontaktene. 

Skrevet

Det er et problem at folk ikke melder seg. Ettersom årene går kommer det færre og færre på foreldremøter, Mange går dermed glipp av viktig info og gode diskusjoner. Det er alt for mange som nyter godt av tilbudet, men som ikke bidrar. Her var en mor som kritiserte hvordan juleverkstedet var organisert og kjeftet på de ansvarlige foreldrene. Bidra med organiseringen ville hun ikke, men hun forventet at de skulle gjøre det slik hun mente var best.

Det er ofte de samme foreldrene som må ta på seg oppdraget år etter år. Og nei, det er ikke fordi de liker det bedre, egner seg bedre eller har bedre tid. Det er rett og slett oppgaver som må dekkes. Alle har ikke like mye tid til en hver tid, men med mindre man har veldig ekstraordinære forhold i familien så har de fleste mulighet i løpet av grunnskolen. 

Lærerne på vår skole så seg lei av at det var de samme både fordi det er en urettferdig belastning på de som ofte ofrer seg. Men i tillegg mistet de kontakten med foreldre som ikke kom på foreldremøter fordi de ikke ville bli valgt. Noen av disse foreldrene var fraværende ellers også, så dette var en viktig arena for kontakten mellom hjem og skole. Her ble alle foreldrene fordelt på skoleløpet. Vi var 2-3 foreldre som delte oppgaven hvert år (lærer hjalp til med å bytte år om det var noe ekstraordinært). Da er det rom for at de som ikke likte å stå foran grupper og informere, heller kunne planlegge i forkant f.eks. Dette gjorde det ikke bare enklere å involvere foreldrene, men det var også enklere å få foreldre til å hjelpe til (f.eks. være vakter på spillkveld, hjelpe til når klassen bakte pepperkaker etc)

Anonymkode: f923b...fd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mange går dermed glipp av viktig info og gode diskusjoner. Det er alt for mange som nyter godt av tilbudet, men som ikke bidrar.

Det er vel her meningene er delte tror jeg. Hvor viktig diskusjonene er, og hvilke bidrag som kommer ut av det. Det er noen som kan være destruktive også, tar all plass og prater og mener noe hele tiden. Jeg tror vi er veldig forskjellige der. Mange ønsker nok å bidra, men på sin måte. Det er mange måter å bidra på. Det er også veldig stor forskjell på hvor mye tid enkelte ønsker å bruke på forskjellige ting. Det er ikke lett å tilfredsstille alle. Jeg synes det er feil å lete etter snyltere her også. Folk er forskjellige, og vi prioriterer forskjellig, og vektlegger forskjellig. Det må også respekteres, det finnes hyggelige mennesker av alle slag.

Skrevet

Vi har aldri vært klassekontakt, eller i FAU. Kommer heller ikke til å melde oss til det.

3 barn, minste er 10, og eldste 18.

Mannen er styreleder i sameiet, og har veldig mye å gjøre med det. Jeg er lagleder for laget til minste, og kronisk syk. Er i full jobb, men vil ikke klare mer enn hva jeg gjør nå.

Tenk hva dere vil om oss, men mange har gode grunner til ikke å stille opp.

Og før noen stiller spørsmål ved hvorfor jeg har 3 barn når jeg er kronisk syk, ble det etter en ulykke når minste var baby.

Anonymkode: 25163...d22

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel her meningene er delte tror jeg. Hvor viktig diskusjonene er, og hvilke bidrag som kommer ut av det. Det er noen som kan være destruktive også, tar all plass og prater og mener noe hele tiden. Jeg tror vi er veldig forskjellige der. Mange ønsker nok å bidra, men på sin måte. Det er mange måter å bidra på. Det er også veldig stor forskjell på hvor mye tid enkelte ønsker å bruke på forskjellige ting. Det er ikke lett å tilfredsstille alle. Jeg synes det er feil å lete etter snyltere her også. Folk er forskjellige, og vi prioriterer forskjellig, og vektlegger forskjellig. Det må også respekteres, det finnes hyggelige mennesker av alle slag.

Jeg syns ikke at det skal respekteres å prioritere bort deltagelse i barnas barnehage- og skoleliv, spesielt på bekostning av andre. Noen må jo ta de oppgavene du og dine like prioriterer bort. 

Skrevet

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda og se at man lager ris til egen bak ved å organisere all verdens mulig ting, det er faktisk ikke nødvendig.

Anonymkode: 9b513...2f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Blir det lagt merke til? I løpet av de 10 årene mine har gått på skolen kan jeg bare huske et par av foreldrekontaktene. 

Ja, blir lagt merke av de som er foreldrekontakter og lærerere

Anonymkode: c4842...1ee

Skrevet

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda og se at man lager ris til egen bak ved å organisere all verdens mulig ting, det er faktisk ikke nødvendig.

HELT enig. Det er for mye. 

Skrevet

Er det ikke nødvendig å følge opp barna på skolen og det er ikke nødvendig med diverse sosiale sammenkomster? Mener du eller barna dine?

Skrevet

Var så «heldig» at begge barna gikk i klasse med barna til ei dame som alltid meldte seg frivillig som klassekontakt i alle år 😅..så da ble det pappaene som ble stilt til veggs som kontakt nr to. Damen som meldte seg hadde egeninteresse pga engstelig barn, så da var det naturlig at hun var den som var med på turer og tilstellinger. Frivillig. 

Anonymkode: 38217...b09

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke nødvendig å følge opp barna på skolen og det er ikke nødvendig med diverse sosiale sammenkomster? Mener du eller barna dine?

Barna er på ulike organiserte aktiviteter etter skolen, ingen henger i nabolaget etter skolen. Vennskapsgrupper og gågrupper i 1-3.klasse ok, enig at det er lurt. Resten kan man bare stryke.

To av mine er ferdig med grunnskole, en har noen år til. Aldri hatt kontakt med klassekontakter, en gang med FAU for lenge siden. Og før noen stiller spørsmål hvordan jeg «ellers» fungerer i samfunnet, så er svaret ganske ok, i lederstilling, god familie og vennegjeng og ok helse.

Ja, det har vært behov for kommunikasjon med skolen innimellom, men kun pga noe individuelt. De gangene jeg har vært på foreldremøter for lenge siden var det aldri enighet, og jeg skjønte aldri poenget - alle gjorde sitt uansett hva vi babla om på møte 🤷‍♀️ 

I idrett derimot er det annerledes, der stiller folk opp, det er engasjement, god stemning, alle bidrar på det sosiale osv. Kanskje heller jobbe for idrett og kultur tilbud og det sosiale der, istedenfor så mye vekt på fau aktivitetene 

Anonymkode: 559cf...947

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker dette er typisk patriarkatet som lærer gutter og menn å ta makt og jenter og kvinner til å være "flink pike". Derfor vil vi aldri oppleve full likestilling.

Anonymkode: c42d3...12c

Så hvis en far melder seg så tar han makten fra de andre, mens hvis en mor melder seg så er det fordi hun er flink pike?

Anonymkode: 00779...d87

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg syns ikke at det skal respekteres å prioritere bort deltagelse i barnas barnehage- og skoleliv, spesielt på bekostning av andre. Noen må jo ta de oppgavene du og dine like prioriterer bort. 

Det må de vel ikke. De velger dette helt selv.

Skrevet

Mannen stiller alltid opp på dugnader, 17.mai tog, og mye fugnad på innebandy. 

Jeg er kronisk syk etter en alvorlig trafikkulykke. Holder i massevis å lage middag til familien og hjelpe med lekser, da må jeg sove hele dagen mens barna er på skolen. Jeg blir sengeliggende bare jeg er med på foreldremøter. Jeg er mer sengeliggende enn på to bein. 

Jeg baker alltid kaker feks. "Alle" i klassen er med hjem hit etter skole - er noen her hver eneste dag, så føler jeg bidrar på andre måter.  Hjelper barna med skøyter når klassen har skøyter osv.

" Alle" har noe , ingen orker, men føler at noen ikke gidder å stille opp noe engang.  

Anonymkode: 5f73b...f97

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Føler likevel jeg er en bedre person enn deg. Maken til oppgulp. Skal jeg sende en medalje i posten? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: f6a6f...2d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det må de vel ikke. De velger dette helt selv.

De ‘velger’ ofte fordi de kjenner på ansvar. Folk som deg vet neppe hva det betyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Føler likevel jeg er en bedre person enn deg. Maken til oppgulp. Skal jeg sende en medalje i posten? 

Så godt at du føler deg bra! Det er det viktigste, ikke sant? Så kan andre ta ansvar for de kjedelige tingene, for din fritid er mer verdifull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...