Gå til innhold

Hvilken type er dere? Fikser dere, eller kjøper dere nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når noe går i stykker? Fikser dere det gamle, eller kjøper dere nytt? 

Anonymkode: 45350...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva det er. Klær, nytt. Ting kan jeg fikse.

Anonymkode: 372d0...084

Skrevet

Jeg er en ivrig fikser. Jo flere ganger jeg har fikset en ting, jo mer eierskap føler jeg for den. Jeg blir glad i tingen, den blir mer personlig. Det er tilfredsstillende også, å kunne fikse ting. I dag er det ikke mange unnskyldninger heller for å ikke fikse, med google og AI til hjelp bør de fleste klare å fikse ganske mye, som vi før kastet.

Anonymkode: e47c5...ef9

Skrevet

Fikser mye.

Anonymkode: e97b5...7a5

Skrevet

Før kastet jeg nok mye mer, eller ga bort (meste var jo ting man vokser fra). Tiden med små barn må jeg innrømme var vanskelig å finne tiden til alt, midt i fulle jobber, studier og husbygging. 

Nå fikser jeg mye mer, med litt varierende resultat, ikke alt som kan reddes 😅 Men jeg har mer tid og ro enn før. 

Anonymkode: 6debe...237

Skrevet

Jeg reparerer så godt jeg kan det det er fornuft i å reparere. Jeg limer f. eks en keramikkskål men ikke et kjøkkenglass eller middagstallerken. Jeg fikser hull i ei bukse eller en genser som ellers er like fin, men jeg lapper ikke gamle t-skjorter. De gjenbrukes heller på annet vis. Jeg stopper ullsokker, men ikke bomullssokker osv. Ute skifter jeg selvsagt ei planke i panelen om er råtten, jeg river ikke huset. 

Skrevet

Kjøper som oftest nytt

Anonymkode: 95e1d...c67

Skrevet

Fikser.

Anonymkode: fb301...5be

Skrevet

Her fikses alt, utenom klær med store hull. 

Vi kjøper også det meste brukt, utenom klær, sengetøy og håndklær. Det er knapt en ny ting utenom det her i huset. 

Anonymkode: 6602d...ea3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.8.2025 den 13.26):

Hva gjør dere når noe går i stykker? Fikser dere det gamle, eller kjøper dere nytt? 

Anonymkode: 45350...1a5

Forsøker å fikse dersom det er mulig og ikke altfor komplisert eller kostbart. Noen ganger har jeg erfart at det er dyrere å reparere, men ofte kan ting fikses og brukes lenger.

Anonymkode: c9ceb...3c7

Skrevet

Kjøper nytt. Gidder ikke bruke tid på å fikse ting når jeg har mer enn nok penger til å kjøpe nytt.

Anonymkode: b03dc...97f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kjøper nytt. Gidder ikke bruke tid på å fikse ting når jeg har mer enn nok penger til å kjøpe nytt.

Håpløst hva du går glipp av. Idiotisk platt holdning. Med mindre du bare kjøper billig dritt. Det reparerer ikke jeg heller. Derfor kjøper jeg bare kvalitetsvarer om de er tilgjengelig. Med litt kyndighet er det enkelt å se hva som er verdt prisen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Bra unnskyldning :) 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Håpløst hva du går glipp av. Idiotisk platt holdning. Med mindre du bare kjøper billig dritt. Det reparerer ikke jeg heller. Derfor kjøper jeg bare kvalitetsvarer om de er tilgjengelig. Med litt kyndighet er det enkelt å se hva som er verdt prisen.

Alle som klarer å fikse ting, velger å prøve å fikse ting først. Det ligger i hardkodet i et praktisk anlagt menneskes personlighet. Kjenn bare etter, hvordan det ville verket i deg dersom du kastet noe uten å en gang prøve. Det ville gått ut over stoltheten din.

Det at man velger noe annet handler enten om manglende praktisk sans eller om manglende selvtillit. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Bra unnskyldning :) 

Alle som klarer å fikse ting, velger å prøve å fikse ting først. Det ligger i hardkodet i et praktisk anlagt menneskes personlighet. Kjenn bare etter, hvordan det ville verket i deg dersom du kastet noe uten å en gang prøve. Det ville gått ut over stoltheten din.

Det at man velger noe annet handler enten om manglende praktisk sans eller om manglende selvtillit. 

Eller om at man ikke gidder og ikke bryr seg. 
Jeg blir så fornøyd med meg selv når jeg fikser ting, nå sist var det vel oppvaskmaskinen. Jeg kunne ha kjøpt ny, men hvorfor skal jeg det når jeg kan bestille en del til et par hundrelapper og skifte ut? Jeg gir meg selv et stort klapp på skulderen når jeg får til sånt. Av og til må jeg faktisk også ringe til faren min så han også kan få skryte litt av meg😂 Enda jeg er godt over 50 og han snart er 80. Det føles bra å kunne fikse ting selv! 

Endret av amandine
Skrevet
amandine skrev (6 minutter siden):

Jeg blir så fornøyd med meg selv når jeg fikser ting, nå sist var det vel oppvaskmaskinen. Jeg kunne ha kjøpt ny, men hvorfor skal jeg det når jeg kan bestille en del til et par hundrelapper og skifte ut? Jeg gir meg selv et stort klapp på skulderen når jeg får til sånt. Av og til må jeg faktisk også ringe til faren min så han også kan få skryte litt av meg😂 Enda jeg er godt over 50 og han snart er 80. Det føles bra å kunne fikse ting selv! 

Enig! Også lærer man litt nytt underveis og så er det lettere å prøve på neste prosjekt. Hipp hurra for youtube i så måte. Der har jeg lært både å bytte låsesylinder, fikse vermikulittplatene i vedovnen og mye annet. Det er en helt egen tilfredsstillelse å fikse noe selv eller lage noe selv. Jeg ringer også pappa når jeg har snekra noe eller fiksa noe. Mamma får skryte av meg når jeg har sydd om noe :D

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Enig! Også lærer man litt nytt underveis og så er det lettere å prøve på neste prosjekt. Hipp hurra for youtube i så måte. Der har jeg lært både å bytte låsesylinder, fikse vermikulittplatene i vedovnen og mye annet. Det er en helt egen tilfredsstillelse å fikse noe selv eller lage noe selv. Jeg ringer også pappa når jeg har snekra noe eller fiksa noe. Mamma får skryte av meg når jeg har sydd om noe :D

Absolutt! Jeg skal faktisk facetime mamma senere i dag for å vise henne noe jeg har sydd. Da blir hun glad og stolt, jeg får skryt og vi har noe å snakke om. Vinn vinn.

Skrevet

Fikser det meste. Sist sønnens bil for en fjerdedel av verkstedpris. Var faktisk verksted som foreslo det. List på et bilopphuggeri og en flaske vin til en slektning som kan sånt og gjort på 5 minutter. Han vet han får hjelp tilbake ved behov. Selvhjulpenhet kan være en av grunnene til god økonomi, tenker jeg.

Skrevet
amandine skrev (45 minutter siden):

Men jeg tror ikke på den unnskyldningen der. Jeg tror det er en evfemisme for at man mangler ferdighetene eller selvtilliten. Husker en gang en dame som var i ferd med å bestille ny vaskemaskin for hennes var stoppet. Da jeg tittet inn i maskinen hang det en bh-spile ut av trommelen. Jeg dro den ut, maskinen fungerte igjen. Når man velger å kjøpe nytt fremfor å feilsøke og løse slike veldig enkle og åpenbare problemer, da tenker jeg at da mangler man praktisk sans eller selvtillit. Det vil jo uansett være mer bryderi å bestille ny maskin enn å dra ut en bh-spile.

Og…vel, bh’en var jo åpenbart også gått i stykker, ikke bare maskinen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...