HvittHus Skrevet 28. august #26 Skrevet 28. august Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nemnda kan ikke ta omsorgen fra den ene forelderen og gi til den andre. Nemnda opererer ikke under Lov om barn og foreldre. Det er tingrett og lagmannsretten som har dette mandatet i sivile rettssaker om barnefordeling. Det kan i forkant eller parallelt også vært sak i barnevernet. Anonymkode: 274ee...9fa Hvordan nemda bruker lovverket skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kjenner en sak der ble omsorgen tatt fra mor og barnet plassert hos far. Av fylkesnemda. Men om mor fikk kniven på strupen og frivillig ga fra seg omsorgen til far i nemda er selvfølgelig en mulighet.
Anonym bruker Skrevet 28. august #27 Skrevet 28. august Kjære 16 åring! Det er mye å ta innover seg. Nå har faren din hatt deg og han og systemet har fratatt deg moren din, som du egentlig hadde rett på å ble kjent med (ikke minst under oppsyn om det var så galt som det blir fremstilt som). Jeg synes det er urovekkende at faren din i dagens opplyste samfunn fratar deg/prøver å påvirke deg til ikke å bli kjent med din mor. Dersom det er sant, det de hevder fra din mor, bør det være andre i hennes familie som kan dokumentere det/avvise det. Du sier hun har god jobb, finn gjerne ut hvor hun jobbet da dette skjedde. En rusmisbruker har sjelden jobb. Ønsker deg det beste og håper at du finner ut av det 🥰 Anonymkode: 78821...181
EinFrosk Skrevet 29. august #28 Skrevet 29. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kjære 16 åring! Det er mye å ta innover seg. Nå har faren din hatt deg og han og systemet har fratatt deg moren din, som du egentlig hadde rett på å ble kjent med (ikke minst under oppsyn om det var så galt som det blir fremstilt som). Jeg synes det er urovekkende at faren din i dagens opplyste samfunn fratar deg/prøver å påvirke deg til ikke å bli kjent med din mor. Dersom det er sant, det de hevder fra din mor, bør det være andre i hennes familie som kan dokumentere det/avvise det. Du sier hun har god jobb, finn gjerne ut hvor hun jobbet da dette skjedde. En rusmisbruker har sjelden jobb. Ønsker deg det beste og håper at du finner ut av det 🥰 Anonymkode: 78821...181 Herregud så uansvarlige du og flere andre her er. Jenta har tilsynelatende hatt en trygg oppvekst med faren sin, hun står i en vanskelig situasjon der hun ikke vet hva hun skal tenke eller gjøre og det dere tenker dere skal gjøre er å bidra bidra til at hun mister tilliten til faren og slik også den tryggheten hun har. Det gjør henne bare enda mer utsatt og sårbar. Til deg som skrev hovedinnlegget; det beste rådet du har fått er å snakke med en annen voksen. Helsesykepleier er et godt sted å starte, hun vet nok også hvilke andre tilbud som finnes der du bor. Her har vi noe som heter familiens hus der du og pappaen din hadde kunnet komme inn til samtaler sammen. Kanskje det til og med er mulig å få gå gjennom papirene med en voksen som kan hjelpe deg å forstå hva som er påstander og hva som er dokumentert. Det er mye rart som står om barnevernet i denne tråden. Feil skjer, også i barnevernet men det er lite sannsynlig at det som står om vold og rus i offentlige papirer er helt uten rot i virkeligheten. At noe står i en advokat sine papirer betyr oftest bare at klienten (din mor) har sagt det. Selv om også barnevernet gjør feil, så er det mange som absolutt ikke forstår eller vil forstå hvorfor de har blitt fratatt ansvaret for barna sine. Noen tror på ting som at barnevernet finnes for å stjele barn for å gir dem til rike barnløse eller til og med pedofile. Derfor er det mange som vil skrive ting som ikke er sant eller hjelpsomt når noen ber om hjelp til å forstå hva som har skjedd i en barnevernssak. Vær så snill å be helsesykepleier om hjelp og ikke les mer i denne tråden. Du virker som en veldig fin jente som kan forstå mye. Det du opplever nå er så forvirrende at ingen vil klare å finne ut av det helt selv. lykke til!
Iiiiik Skrevet 29. august #29 Skrevet 29. august Jeg tenker at alle foreldre vil sine barn det beste, og at de gjør så godt de kan for å være gode foreldre. Sannsynligvis gjelder det også dine foreldre, HI. Pappa'n din har hatt ansvaret for deg store deler av barndommen din, og er sikkert bekymret nå når mamma'n din melder seg på og formidler at han ikke var ærlig den gangen det ble bestemt at du skulle bo hos ham. Mamma'n din opplever at hun har mistet deg, og at faren din ikke lar henne slippe til. Jeg håper du kan finne en voksen i livet ditt som kan hjelpe deg å forstå at kanskje begge har litt rett, og at ingen av dem tar helt feil. Min erfaring er at det er veldig sjelden at barn skjermes fra kontakt med en av foreldrene uten at det er gode grunner til det. At moren din ikke er enig i situasjonsbeskrivelsen handler kanskje om at det er veldig vanskelig for henne å innse at hun ikke klarte å være en god nok mor da du var liten. Tipset mitt er at dere alle tre møtes på familievernkontoret for å få hjelp til å finne en ny måte å fungere på. Begge foreldrene dine trenger å forstå at det er vondt for deg når de to viktigste menneskene i livet ditt snakker negativt om den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå