Gå til innhold

Når skifte til vinterdekk -fjellet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må reise til en annen kant av landet på noe ubestemt tid. Det vil være i anslagsvis 2-4 uker. Jeg skal kjøre til Berkåk,  Orkanger og over et fjellområde sør i Trøndelag (?). Hvordan er temperaturer og vær i disse områdene i september? Jeg lurer på om jeg bør bytte til piggdekk før jeg reiser. Jeg har ikke mulighet til å skifte dekk der. Kan jeg risikere at jeg ikke kan kjøre i disse områdene med sommerdekk om noen uker?

Anonymkode: b3a85...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal noe til.

Det kan bli frosnetter, og litt snø/slaps også, men det blir ikke liggende. Så om du ikke må hjem "på timen" en spesiell dag hadde jeg ikke byttet. Da hadde jeg bare utsatt hjemreisen en dag, eller noen timer, om føret ble dårlig en dag.

Anonymkode: 699e4...723

Skrevet

Jeg bytter nesten alltid dekk til høstferien (første uka i oktober her jeg bor), fordi vi skal på fjellet. Ofte går det bra, men jeg har to ganger opplevde relativt stort snøfall. Som oftest går det bra, særlig om du kan reise midt på dagen (kuldegradene er gitt seg da stort sett). 

Anonymkode: 65dd6...25a

Skrevet

Jeg kjører med piggfritt hele året. Det er gummien som sitter til underlaget. Jeg skifter hvert andre år. Enkelt og bekymringsløst. Barfrost er eneste føret hvor du må være ekstra på vakt, men da hjelper heller ikke pigg. Anbefales. Bestill time for nye vinterdekk, bestill gjennomsnittlig bra piggfrie dekk samtidig, oppgi regnr på bilen så finner de dimensjoner. Lever inn bilen når du har time, vent en halvtime, så er du ferdig for 2 år. Billigere og mer praktisk. Om du ikke har innkjørsel hjemme med bratt bakke og blankis.

Anonymkode: 95ab4...4b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kjører med piggfritt hele året. Det er gummien som sitter til underlaget. Jeg skifter hvert andre år. Enkelt og bekymringsløst. Barfrost er eneste føret hvor du må være ekstra på vakt, men da hjelper heller ikke pigg. Anbefales. Bestill time for nye vinterdekk, bestill gjennomsnittlig bra piggfrie dekk samtidig, oppgi regnr på bilen så finner de dimensjoner. Lever inn bilen når du har time, vent en halvtime, så er du ferdig for 2 år. Billigere og mer praktisk. Om du ikke har innkjørsel hjemme med bratt bakke og blankis.

Anonymkode: 95ab4...4b1

Kjører du på helårsdekk?

Anonymkode: ce876...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...