Gå til innhold

Barnebarnet mitt ble døpt nå i helgen - gaven ble mottatt med avvisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

😪 Jeg opprettet spareavtale til barnebarnet mitt, som mottar kr 12000,- årlig. Så ble jeg fortalt av foreldrene at jeg har valgt feil fond til dem. Så hva gjør nå ?Dette var min dåpsgave og de vil ikke ha gaven!

Anonymkode: db121...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg ikke gitt de noe annet heller

Anonymkode: d5807...89a

Skrevet

Da hadde jeg tatt den tilbake, sørget for gaven/fondet videre, og så sørget for å ha et testamente som presiserer at den delen av pengene går til barnebarn.

Hadde nok også lekset opp til utakknemlige, nybakte foreldre.

Anonymkode: 9cb8d...a5d

Skrevet

Hvorfor mente de at det var feil da? Kan jo hende de vet noe som gir bedre avkastning/at de mener at mye av din gave går tapt i dette fondet? Og hvorfor er det veldig viktig for deg at det blir akkurat dette fondet? Du framstiller det litt som at det er en avvisning rettet personlig mot deg, og det er jo veldig leit hvis det er det, men det er jo lite sannsynlig….

Anonymkode: e4ba8...c0f

Skrevet

Tull. Du gjorde feil! Du skulle satt deg inn i hva som var lønnsomt, og snakket med foreldrene først. Gaven vil de ha, og setter nok pris på. Men det er feil fond. Skjønner foreldrene her. Feks bsu burde barnet ordet med selv etterhvert. 

Anonymkode: 0a74e...4c4

Skrevet

Ta ut pengene av fondet, og sett dem inn igjen i det fondet foreldrene ønsker. 
De er forøvrig utakknemlige beist, men for din egen sjelefred. 

Anonymkode: 34d08...cee

Skrevet

Har du satt det i navnet til foreldre/barnebarn. Kan være utfordringer i fremtiden knyttet til formue, skatt og rettigheter som stipend. Kan det være årsaken? 

Tanken din er kjempefin, kan du be om en forklaring på hva som er «feil»? Kanskje dere finner noe som egner seg bedre til formålet. Om de bare er sære, sett avtalen på deg og gi det til barnebarnet når hen blir 18. Grunnleggende prinsipp er at man aldri skal avvise mennesker som gjør en innsats med gode intensjoner. 

Anonymkode: 46a09...fcf

Skrevet

Fy for noen utakknemlige foreldre,de vet ikke hvor heldige de er!

Mine og mannen sine foreldre har og satt penger i fond til både dåp og konfirmasjon, og det har kommet godt med, da eldste som studerer i en storby, har kjøpt seg leilighet.

Alle fond er dritt innimellom, men poenget her er og la pengene stå der til barnet skal få bruke dem til noe fornuftig!

Jeg hadde latt pengene stå, og la de godgjøre seg til barnet er voksent.

Anonymkode: 7ed5d...89b

Skrevet

Var fondet koblet til Israel, slike som det nå er mye fokus på? Eller våpenindustri? 
Det kan være etiske grunner til at de takket nei, men det ville så klart vært lurt av dem å forklare, og så heller kunne gjøre om på det om det var grunnen. Her virker de utakknemlige , og du furt, så anbefaler å gå i dialog. Fortell at du ble skuffet, men gjerne vil høre begrunnelsen. Og er de helt på jordet, så får du spare på egenhånd, for det var jo en svært generøs gave.

Anonymkode: 1f426...d71

Skrevet

Det første som slo meg er at du har opprettet fondet i barnets navn?

Da vil du før barnet blir 18 komme ovet summen hvor overformynderiet kommer på banen, det er 2G.

Du vil vel også komme over summen hvor barnet får avkorting på stipend på lånekassen om det vil studere, og det lønner seg jo ikke.

Snakk med dem, at du sparer til barnet vil de helt sikkert, spørsmålet et hvordan det lønner seg å spare.

Anonymkode: 0597a...250

Skrevet

herre min hva feiler det folk i dag 🤮

Anonymkode: a854c...23f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Var fondet koblet til Israel, slike som det nå er mye fokus på? Eller våpenindustri? 
Det kan være etiske grunner til at de takket nei, men det ville så klart vært lurt av dem å forklare, og så heller kunne gjøre om på det om det var grunnen. Her virker de utakknemlige , og du furt, så anbefaler å gå i dialog. Fortell at du ble skuffet, men gjerne vil høre begrunnelsen. Og er de helt på jordet, så får du spare på egenhånd, for det var jo en svært generøs gave.

Anonymkode: 1f426...d71

Dette var min første tanke også. At det er noe de ikke ønsker å støtte etisk sett.

Anonymkode: d5bbe...85c

Skrevet

Det er gave til barnet, ikke dem.

Hadde fortsatt å spare som planlagt, hatt fondet i mitt navn og overført til barnet når det er voksen 

Anonymkode: dac5b...d1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tull. Du gjorde feil! Du skulle satt deg inn i hva som var lønnsomt, og snakket med foreldrene først. Gaven vil de ha, og setter nok pris på. Men det er feil fond. Skjønner foreldrene her. Feks bsu burde barnet ordet med selv etterhvert. 

Anonymkode: 0a74e...4c4

Herregud, utrolig hvor ufordragelige, egoistiske og storforlangende enkelte er. 

Anonymkode: 2c3ae...591

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

😪 Jeg opprettet spareavtale til barnebarnet mitt, som mottar kr 12000,- årlig. Så ble jeg fortalt av foreldrene at jeg har valgt feil fond til dem. Så hva gjør nå ?Dette var min dåpsgave og de vil ikke ha gaven!

Kanskje du kunne svare på hva som var feil? Flere som har spurt. Ellers mistenker jeg at det er en tulletråd.

Anonymkode: f4eb3...fd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det første som slo meg er at du har opprettet fondet i barnets navn?

Da vil du før barnet blir 18 komme ovet summen hvor overformynderiet kommer på banen, det er 2G.

Du vil vel også komme over summen hvor barnet får avkorting på stipend på lånekassen om det vil studere, og det lønner seg jo ikke.

Snakk med dem, at du sparer til barnet vil de helt sikkert, spørsmålet et hvordan det lønner seg å spare.

Overformynderiet finnes ikke lenger!

Anonymkode: b9b19...b73

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei ikke i navnet. Men Statsforvaltningen finnes og har samme funksjon som overformynderiet hadde.

Anonymkode: 5943a...0e8

Skrevet

Og hi er forduftet som vanlig....

Anonymkode: 2c3ae...591

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selv om de har byttet navn finnes de i aller høyeste grad.

Datteren min har mye penger på konto, som de styrer (forsikringspenger).

Skrevet

Jeg har ikke forduftet. Jeg jobber skift og kan ikke svare til enhver tid! Jeg kjøpte Holberg Norge A. De var med på prosessen, oppga fødselsnummer og alt, det var endel jobb  for meg, måtte besvare masse spørsmål! I etterkant har de funnet et fond de heller vil ha, men jeg har ikke motivasjon til å gjøre alt på ny. Jeg trodde de ville bli glad for gaven!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke forduftet. Jeg jobber skift og kan ikke svare til enhver tid! Jeg kjøpte Holberg Norge A. De var med på prosessen, oppga fødselsnummer og alt, det var endel jobb  for meg, måtte besvare masse spørsmål! I etterkant har de funnet et fond de heller vil ha, men jeg har ikke motivasjon til å gjøre alt på ny. Jeg trodde de ville bli glad for gaven!

Ikke gjør noe mer, dette er fra deg til barnet! 
Mine barn sine besteforeldre har funnet fond de har åpnet for de, ikke bare et, og vi er glade uansett da desse pengene vil hjelpe barna senere i livet.

De er barna sine, ikke våres

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.8.2025 den 7.17):

Ikke gjør noe mer, dette er fra deg til barnet! 
Mine barn sine besteforeldre har funnet fond de har åpnet for de, ikke bare et, og vi er glade uansett da desse pengene vil hjelpe barna senere i livet.

De er barna sine, ikke våres

Jeg avsluttet hele spareavtalen med begrunnelsen at de selv kan spare i ønsket fond. Jeg har ikke tid til å opprette nytt kundeforhold annenhver måned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...