Gå til innhold

Har man som arbeidstaker plikt til å gjøre det man kan for å bli frisk fortere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et litt rart spørsmål. Bakgrunnen er en kollega som har en sykdom som i perioder gjør at hun ikke kan jobbe. Det finnes behandling som gjør at hun blir i bedre form raskere og er tilbake på jobb etter noen få uker. Nå er hun dessverre dårlig igjen, men sier at hun denne gangen vil at kroppen skal få tid til å hele seg i sitt eget tempo og at hun spiser sunt, tar noe urtemedisiner og mediterer. Hun har nå vært borte siden i våres. Det øker arbeidsbyrden til oss som er igjen, for det er ikke bare bare å sette inn en vikar. Det tar lang tid før man er oppegående og selvstendig i oppgavene hun og vi har og vi har egentlig ikke ressurser til å drive opplæring. Lederen vår er helt klar over situasjonen og vi blir backet opp på beste vis. Hun som er syk har selvsagt rett til å både være sykemeldt og å takke nei til behandling, men synes dere at man egentlig har en moralsk plikt til å prøve å komme tilbake på jobb så raskt man kan? 

Anonymkode: 552b7...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke den behandlingen du snakker om er den beste for henne.

Anonymkode: 9fbb3...fdf

Skrevet

Til en viss grad, men man er ikke pliktig å drive rovdrift på seg selv heller.

De fleste behandlingsmetoder kommer med bivirkninger, og kanskje blir hun veldig utmattet av å leve med en kronisk sykdom og hele tiden jage for å holde seg frisk nok til å stå i jobb.

Det er mange hensyn å ta.

Anonymkode: 10292...c90

Skrevet

Helt hypotetisk. Hva om det er snakk om f. eks. fysioterapi eller slike typer behandling? Vil det endre noe? 

Skrevet

Det bør være noe hennes lege evt burde «kreve» siden det er han som sykmelder. Nav er ganske kjapt på banen for å få folk i arbeid fortest mulig.

Anonymkode: 49810...c38

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt hypotetisk. Hva om det er snakk om f. eks. fysioterapi eller slike typer behandling? Vil det endre noe? 

Nei, ikke for min del. 

Jeg har selv diagnoser som ville blitt lettere å holde i sjakk om jeg gikk fast til akupunktur, fysioterapi og trente og svømte regelmessig. Men som alenemor har jeg ikke råd til det. For selv om trening/behandling er medisinen du trenger, får man ikke det på blå resept. 

Ikke er det gøy å proklamere at man ikke har råd til behandling heller, da er det lettere å finne på andre "årsaker". 

Anonymkode: 44174...c08

Skrevet

Vil behandlingen også på lang sikt bedre hennes helse eller er det en "quick-fix" som er en mer kortvarig lykke? Om det er det siste så kan jeg skjønne at hun vil gjøre tiltak som kan gi bedre helse på lang sikt og som kan gi en mer varig økt helsekvalitet. Om behandlingen kan hjelpe henne både på kort og lang sikt er det helt idiotisk å ikke takke ja slik at hun kan bli bedre, også med tanke på å komme tilbake i jobb igjen. 

Anonymkode: efa5b...b08

Skrevet

Jeg tenker at behandling og sykemelding er en sak mellom henne, legen og arbeidsgiver og noe du skal gi blanke f i. 

Anonymkode: f6f2b...c72

Skrevet

Jeg synes det er bra du bryr deg. Jeg er enig med deg når en er på en arbeidsplass hvor fravær går ut over andre bør en gjøre det en kan for å komme tilbake. Men det er selvsagt ikke enkelt for den som er syk heller. Så en må gå forsiktig fram.

Anonymkode: 97cd4...971

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva som er rett behandling er opp til legen og henne å vurdere.

Anonymkode: 3504b...df7

Skrevet

Jeg er litt delt. En del behandling er kun for å fikse akutte symptomer, hvis du har Ulserøs Colitt f eks, brukes kortison i en del tilfeller. Det kan være ganske tøft for kroppen å gå på. Det er å ta et ansvar for kroppen å forsøke å finne noe mer langsiktig hvis en stadig har tilbakefall. 

Belastningen på dere er et lederansvar. Jeg har selv vært i din situasjon, jobben min tar fort 1-2 år før du er selvgående. Vikar fungerer dessverre dårlig. Hvis du har en kronisk syk som ansatt, bør en sette inn mer langsiktige tiltak og tilpasninger. Ikke så lett i en verden hvor alt går i full fart, men man risikerer å miste ansatte hvis det pågår mye belastning på resten over tid. 

Anonymkode: db3f5...cc0

Skrevet

Retten til sykepenger avhenger faktisk av at man gjennomfører relevant behandling. Og så er det selvfølgelig opp til legen og lage den behandlingsplanen. 

Men rent hypotetisk; hvis legen mener trening er relevant behandling kan man ikke avvise dette med at man ikke har råd til å gå på treningssenter. Da må man finne alternative måter å trene på. 

Anonymkode: 337ec...d50

Skrevet

At kollegaer ikke har tid til å gi opplæring og at kolleger utidig blander seg inn i den sykes behandling, er noe arbeidsgiveren bør ta tak i.

Anonymkode: 3504b...df7

Skrevet

Nav er blitt ganske strenge på dette nå.... og følger opp med brev og tiltak. 

Anonymkode: 3c1e3...3f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.8.2025 den 19.36):

Endre hva?

Anonymkode: 9fbb3...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...