Gå til innhold

Burde jeg sagt noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt 17-år gamle tantebarn drikker seg full hver helg. Hen har måttet på legevakta for å pumpes to ganger og foreldrene har flere ganger blitt ringt av venner eller politiet fordi hen ikke er i stand til å ta vare på seg selv. I helgen gikk jeg tur med moren hans og hun er så bekymret og skjønner ikke hvorfor hen gjør dette. Jeg tenker at hen kanskje har lært det hjemme. Svigerinne og mannen har så lenge jeg har kjent dem alltid vært veldig glade i alkohol og festing. De skryter av hvor fulle de var forrige helg/hyttetur/fest, hvor mye de drakk og at de ikke kunne stå på bena osv. Deres "morsomme" historier handler alltid om at noen måtte kjøres hjem i trillebår, var for full til å gå opp trappene og sov på baderomsgulvet osv. Dette har de gjort foran barna bestandig. De drikker alkohol sammen med barna og kan godt drikke seg fulle på en lørdagskveld mens de er i huset. De er begge i jobb og er dyktige på sine felt og så vidt jeg vet drikker de ikke alkohol i ukedagene annet enn når de har ferie. Jeg hadde lyst til å si at de kanskje ikke hadde vært de beste eksemplene, men gjorde det ikke. Burde jeg ha gjort det? Barn kopierer jo gjerne drikkemønsteret til foreldrene. 

Anonymkode: d9578...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn er sånn som du beskriver og har aldri noensinne opplevd oss verken fulle eller noe som helst. Vi drikker aldri hjemme, drikker aldri «til maten» eller en «øl i sola». Så nei. Du burde ikke sagt noe. Det er ikke alltid sånn at foreldrene er skyld i alt barna foretar seg 

Anonymkode: a1b72...186

Skrevet

Ordet "hen" gjør det useriøst for meg... 

Anonymkode: 951ce...cdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mitt 17-år gamle tantebarn drikker seg full hver helg. Hen har måttet på legevakta for å pumpes to ganger og foreldrene har flere ganger blitt ringt av venner eller politiet fordi hen ikke er i stand til å ta vare på seg selv. I helgen gikk jeg tur med moren hans og hun er så bekymret og skjønner ikke hvorfor hen gjør dette. Jeg tenker at hen kanskje har lært det hjemme. Svigerinne og mannen har så lenge jeg har kjent dem alltid vært veldig glade i alkohol og festing. De skryter av hvor fulle de var forrige helg/hyttetur/fest, hvor mye de drakk og at de ikke kunne stå på bena osv. Deres "morsomme" historier handler alltid om at noen måtte kjøres hjem i trillebår, var for full til å gå opp trappene og sov på baderomsgulvet osv. Dette har de gjort foran barna bestandig. De drikker alkohol sammen med barna og kan godt drikke seg fulle på en lørdagskveld mens de er i huset. De er begge i jobb og er dyktige på sine felt og så vidt jeg vet drikker de ikke alkohol i ukedagene annet enn når de har ferie. Jeg hadde lyst til å si at de kanskje ikke hadde vært de beste eksemplene, men gjorde det ikke. Burde jeg ha gjort det? Barn kopierer jo gjerne drikkemønsteret til foreldrene. 

Hvorfor si fra nå, cirka 17 år etter at du burde ha gjort det, hvis det du ellers beskriver stemmer? Det du sier er så klart sant, men det at du har latt det skure og gå, og først nå skal innta en ‘hva var det jeg sa?’ holdning, hjelper liksom ikke. Tipper 17-åringen ikke akkurat tenker tilbake og føler at tanta så han bedre enn foreldrene…

Anonymkode: e2271...b9c

Skrevet

Mitt barn er sånn som du beskriver og har aldri noensinne opplevd oss verken fulle eller noe som helst. Vi drikker aldri hjemme, drikker aldri «til maten» eller en «øl i sola». Så nei. Du burde ikke sagt noe. Det er ikke alltid sånn at foreldrene er skyld i alt barna foretar seg 

Du kan være helt trygg på at det er en sammenheng mellom ditt barns adferd og den oppveksten han eller hun har fått, jo.

Mine foreldre drakk heller ikke, men klarte likevel å skape grunnleggende utrygghet i oss barna, én av oss valgte alkohol som løsning på det.

Foreldre som fraskriver seg ansvar for hvordan det går med ungene er noe av det mest pinlige jeg ser. Det er liksom cherry on the top på omsorgssvikt-kaka, det at de ikke ser sin egen rolle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er utrolig stusslig, særlig når man glemmer seg innimellom - som her. 

Skriv tenåringen, barnet, vedkommende, han eller henne, etc, hvis du ikke vil skrive kjønn. Hen er forbeholdt de ytterst få som ikke vil ha noe kjønn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Åh nei!!!

Anonymkode: bb33f...8b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du kan være helt trygg på at det er en sammenheng mellom ditt barns adferd og den oppveksten han eller hun har fått, jo.

Mine foreldre drakk heller ikke, men klarte likevel å skape grunnleggende utrygghet i oss barna, én av oss valgte alkohol som løsning på det.

Foreldre som fraskriver seg ansvar for hvordan det går med ungene er noe av det mest pinlige jeg ser. Det er liksom cherry on the top på omsorgssvikt-kaka, det at de ikke ser sin egen rolle.

Wow. Du anklaga meg nettopp for omsorgssvikt uten å kjenne meg. Gratulerer 

Skrevet

'Hen' er jo et genialt ord. Om man skrev noe der det er uvesentlig om det var han eller henne brukte man tidligere han/henne og han/hun. Det gir mye mer flyt i teksten at man nå i stedet kan bruke 'hen'.  I stedet for å skrive "kjøperen må få de opplysningene han/hun har krav på" så kan man skrive "kjøperen må få de opplysningene hen har krav på". 

Anonymkode: 70ba6...57a

Skrevet

Du burde jo sagt noe for mange år siden, nå er jo skaden skjedd. Hvordan kan dere ha latt tantebarn vokse under slik omsorgssvikt uten å ta tak?

Men du kan absolutt si det nå også, det er alltid rom for å forbedre seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor si fra nå, cirka 17 år etter at du burde ha gjort det, hvis det du ellers beskriver stemmer? Det du sier er så klart sant, men det at du har latt det skure og gå, og først nå skal innta en ‘hva var det jeg sa?’ holdning, hjelper liksom ikke. Tipper 17-åringen ikke akkurat tenker tilbake og føler at tanta så han bedre enn foreldrene…

Det er mye som ikke er med i hovedinnlegget fordi det ikke er nødvendig for å belyse dilemmaet. Blant annet at det i familieselskaper alltid blir påpekt at dette ikke er morsomt, ingen ler av historiene deres om da de var fulle, men kommenterer at det er bekymringsfullt osv. De mener at det de gjør er helt alminnelig og det er det antagelig i deres vennekrets. 

Skrevet

Det er jo ikke nødvendig å legge ut om alt det de har "skrytt av" når  gjelder alkohol gjennom årene, men du kan absolutt si de kanskje bør tenke over eget alkoholforbruk og hvor mange "morsomme" fyllehistorier de forteller når ungene er tilstede.  I mitt hode er det helt ok å ta seg litt et glass eller to med alkohol selv når barna er tilstede, men ikke å fortelle mer eller mindre morsomme historier om hvor kult det er å være full.  Og / eller si at du håper at de holder seg edrue / kjørbare når poden er ute på fest sånn at de kan hente ham og skaffe hjelp om nødvendig. 

Anonymkode: 7ec9a...930

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

'Hen' er jo et genialt ord. Om man skrev noe der det er uvesentlig om det var han eller henne brukte man tidligere han/henne og han/hun. Det gir mye mer flyt i teksten at man nå i stedet kan bruke 'hen'.  I stedet for å skrive "kjøperen må få de opplysningene han/hun har krav på" så kan man skrive "kjøperen må få de opplysningene hen har krav på". 

Anonymkode: 70ba6...57a

Ja, men ofte glemmer de som skriver hen for å skjule kjønnet seg bort, og så kommer ordet han eller hun frem midt i det de skriver. Akkurat slik som her. Det står plutselig midt inni at hun gikk tur med moren hans…

Anonymkode: 2bef7...33d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Nei. Absolutt ikke. Ungdommen er 17 år, straks voksen. Hold deg unna. 

Anonymkode: 6fbb3...12a

Skrevet

Du burde sagt noe for 16-17 år siden. 

Nå tjener det neppe noen hensikt. 

Anonymkode: 9d391...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...