Anonym bruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Hvorfor er de i det hele tatt alene på jobb på sånne steder? Det er jo så mange ting som kan skje, hvor er sikkerheten både for ansatte og beboere hen. https://www.vg.no/nyheter/i/VzmzBr/mistenkelig-doedsfall-paa-kampen-i-oslo https://www.vg.no/nyheter/i/Oovkrl/krever-oppvask-opplever-at-det-er-for-tynn-bemanning Anonymkode: 57be9...c30
Anonym bruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Skummelt å skulle spekulere i årsakssammenhenger, synes jeg. Men tankene går jo unektelig mot at dette var privat og det skal tenkes profitt til eiere og dermed har man så lav bemanning som mulig. Dette er et gjentakende problem i helsevesenet og spesielt i det private. Kanskje man burde tenke litt ekstra på hvem man stemmer på ved valget? Anonymkode: c9e69...001
Anonym bruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Trenger ikke spekulere. Det er da ingen hemmelighet hvorfor de er alene på jobb. For å spare penger. Det er et privat barnevernstiltak, opplyser barne- og familieetaten til VG. https://www.vg.no/nyheter/i/VzmzBr/mistenkelig-doedsfall-paa-kampen-i-oslo Privat næringsliv driver ikke veldedighet, de driver profitt. Jo færre ansatte, jo større profitt. Anonymkode: 574ad...7cb
Anonym bruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august Ungdommen var i et botreningstiltak. Det er et frivillig hjelpetiltak etter fylte 18 år. Og i slike tiltak er det ofte bare 1 nattevakt Anonymkode: 31713...ff6
Anonym bruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Ungdommen var i et botreningstiltak. Det er et frivillig hjelpetiltak etter fylte 18 år. Og i slike tiltak er det ofte bare 1 nattevakt Anonymkode: 31713...ff6 Dette. Det er jo begrenset hvor mange mennesker man kan lønne døgnet rundt for å hjelpe ungdommer over 18 år å stå på egne ben. Dette var ikke en utagerende ungdom eller en voksen på straff, det var en voksen ung mann som trengte litt hjelp for å bli selvstendig. Anonymkode: af0dc...68a
Anonym bruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette. Det er jo begrenset hvor mange mennesker man kan lønne døgnet rundt for å hjelpe ungdommer over 18 år å stå på egne ben. Dette var ikke en utagerende ungdom eller en voksen på straff, det var en voksen ung mann som trengte litt hjelp for å bli selvstendig. Anonymkode: af0dc...68a Hvis vi skal forsyne de enkeltes grådighet vil vi aldri ha råd til en eneste person ansatt. Skal vi ha tjenester, slik vi en gang hadde frem til 80-tallet, kan vi ansatte en mengde folk. Men da har vi ikke råd til å forsyne de grådiges skalhahunger. Frem til ut på 80-tallet hadde vi jernbane til de fjerneste strøk her i landet. Ikke bare det, vi hadde en mengde stasjoner, 3-4 ganger så meget, som vi har idag. Der mesteparten var betjent. Staten tjente penger på noen tjenester, som strøm og telefoni, og hadde dermed råd til å forsyne oss med andre tjenester, som jernbane i de fjerneste strøk. I dag klarer vi ikke en gang bygge en skikkelig tunnel! Vi hadde fint klart å ha både en og to ansatte på tilsvarende institusjoner for å hjelpe ungdom som har hatt en hard start i livet med å komme i gang med voksenlivet, bli selvstendige, bli borgere som kommer i jobb og bidrar. Men du tenker at det koster mindre å ha en enkelt ansatt og så ha slike situasjoner som dette som oppstår, hvor på ungdommen blir låst inne i 18+ år, hvor på vi må betale alle disse årene i tillegg til at vedkommende ikke får bidratt med sin arbeidskraft og skatteinntekter alle disse årene. Det tenker du koster mindre?! Du verden! Anonymkode: 574ad...7cb
Anonym bruker Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august Det er mer overraskende at folk tror at ingen skal kunne dø på jobb fordi vi bor i Norge. Selvsagt vil det skje, en sjelden gang. Anonymkode: 4a113...c45
Anonym bruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er mer overraskende at folk tror at ingen skal kunne dø på jobb fordi vi bor i Norge. Selvsagt vil det skje, en sjelden gang. Anonymkode: 4a113...c45 Det er en gedigen forskjell på å dø på jobb og mord. Anonymkode: 574ad...7cb
Anonym bruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august Minner meg om da jeg tok vakter innen psykiatrien hvor de i prinsipp hadde botrening i egne leiligheter. Vakter på dag- og kveldstid var det alltid minst to. Nattevakter alltid bare én. Jeg ga klar beskjed om at det ikke ville være trygt for meg (eller andre kvinner) å være alene på natt pga. to av beboerne. Instruksen var at sovende nattevakt alltid måtte åpne vaktleiligheten for beboerne også på natt om de søkte kontakt. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta nattevakter, jeg valgte da å slutte (var uansett bare vikar der, av egen vilje). Senere snakket jeg med en av de mannlige nattevaktene der, og han bekreftet at det ikke hadde vært trygt for meg å være der på natt, at ledelsen visste om det pga. ting disse to beboerne hadde sagt til ham og andre som jobbet der. Likevel ville altså ledelsen tvinge meg til å være alene der på natt. Det var kommunal helsebolig innen psykiatri. Jeg fortsatte i en annen bolig i samme kommune, man da kun dag og kveldsvakter, der var beboerne harmløse. Der ble jeg beordret til å organisere og dele ut medisiner, noe jeg sa jeg kunne gjøre om jeg først fikk medisinkurs, men det hadde visst ikke kommunen råd til. Unødvendig å si, jeg sluttet der også... At det skjer skader og drap på slike steder, det er dessverre ikke overraskende. Det er en kalkulert risiko som både det offentlige og private bedrifter gjør slike steder. De skal spare penger, og endre med å påføre andre lidelse og samfunnet enorme kostnader i tiår videre. Meningsløst, både for offer, pårørende og samfunnet. Mine tanker går til de etterlatte. Anonymkode: 14794...aad
Anonym bruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er en gedigen forskjell på å dø på jobb og mord. Anonymkode: 574ad...7cb Ja, og alle yrker som innebærer kontakt med mennesker innbærer også en risiko for å bli drept. Det er ikke lenge siden to sensorer ble knivstukket av en student. Anonymkode: 4a113...c45
Anonym bruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Det er mer overraskende at folk tror at ingen skal kunne dø på jobb fordi vi bor i Norge. Selvsagt vil det skje, en sjelden gang. Anonymkode: 4a113...c45 Mange dør på jobb i Norge hvert eneste år. Men heldigvis blir ikke alle som dør på jobb drept. Anonymkode: c9e69...001
Anonym bruker Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Politiet siet at det er et politisk motivert drap, drapsmannen er høyreekstremist Hi Anonymkode: 57be9...c30
Anonym bruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette var ikke en utagerende ungdom eller en voksen på straff, det var en voksen ung mann som trengte litt hjelp for å bli selvstendig. Anonymkode: af0dc...68a Nei. Det var en potensiell drapsmann som endte med å drepe en dame. Anonymkode: c403f...4e3
Anonym bruker Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Politiet siet at det er et politisk motivert drap, drapsmannen er høyreekstremist Hi Anonymkode: 57be9...c30 Tipper den ansatte ikke er født i Norge. Anonymkode: c403f...4e3
Anonym bruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tipper den ansatte ikke er født i Norge. Anonymkode: c403f...4e3 Hvis det stemmer, så er det jo helt tragisk at hun har vært alene på jobb, når det har vært kjent bekymring rundt han. Anonymkode: 57be9...c30
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tipper den ansatte ikke er født i Norge. Anonymkode: c403f...4e3 Synsing er unødvendig i en tragisk sak som denne
Anonym bruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden): Synsing er unødvendig i en tragisk sak som denne Her står det at hun hadde innvandrerbakgrunn. https://www.nettavisen.no/krim/nyhetsvarsel/kampen/kampen-drapet-siktede-knytter-seg-til-drapet/s/5-95-2582752 Hi Anonymkode: 57be9...c30
Anonym bruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Jeg kjenner jeg er glad for at ledelsen hos oss har trygghet og sikkerhet for alle som største fokus og aldri sparer på personell. Det setter en støkk i oss som jobber som våkne nattevakter på institusjon, ingen tvil om det. Vi går heldigvis aldri alene og vi har færre plasser enn den aktuelle institusjonen i saken (vi er statlig, ikke privat). Men likevel får også vi et ekstra fokus på sikkerhet. Som statlig institusjon har vi TS-trening én dag i uka og er stadig på kurs i trygghet og sikkerhet. Vi kjører sikkerhetsanalyser HELE tiden, for alt vi gjør og skal gjøre. Likevel skjer det jo hendelser hos oss også, alvorlige hendelser. Man kan aldri trene nok og noe kan aldri forebygges, det ser vi jo dessverre nå. En helt tragisk sak for alle involverte. Anonymkode: 94813...c79
Anonym bruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Drapet var rasistisk motivert. Anonymkode: 2bca7...518
Anonym bruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Det var en potensiell drapsmann som endte med å drepe en dame. Anonymkode: c403f...4e3 Prøv å vær litt etterettelig da. Dette var et frivillig tiltak hvor unge voksne kunne bo på hybel for å få botrening med et mål om å bli mer selvstendige inn i voksenlivet. Du uttaler deg som om det skulle ha vært en lukket prsykiatrisk institusjon. Det er ikke bemanningen de er noe feil med her.Hvis noe, var det politiet som burde ha agert på et tidligere tidspunkt når de ble klar over at dette var en person på vei ut på skråplanet. Dette blir som å skylde på kjøreopplæringa når en terrorist kjører bilen inn i en folkemengde. Anonymkode: a0e77...cc6
Anonym bruker Skrevet 24. august #21 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dette. Det er jo begrenset hvor mange mennesker man kan lønne døgnet rundt for å hjelpe ungdommer over 18 år å stå på egne ben. Dette var ikke en utagerende ungdom eller en voksen på straff, det var en voksen ung mann som trengte litt hjelp for å bli selvstendig. Anonymkode: af0dc...68a Nettopp. Det er uryddig at det fremstilles som institusjon. Kan godt være på nivå med fosterforeldre hva gjelder behov for sikkerhet, de har vel ikke sikkerhetsvakt i huset døgnet rundt der heller. Vi får nå se hva etterforskningen sier før en trekker konklusjoner om både politikk og private velferdsprofittører inn i det her. Anonymkode: 33ece...e5f
Anonym bruker Skrevet 24. august #22 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Prøv å vær litt etterettelig da. Dette var et frivillig tiltak hvor unge voksne kunne bo på hybel for å få botrening med et mål om å bli mer selvstendige inn i voksenlivet. Du uttaler deg som om det skulle ha vært en lukket prsykiatrisk institusjon. Det er ikke bemanningen de er noe feil med her.Hvis noe, var det politiet som burde ha agert på et tidligere tidspunkt når de ble klar over at dette var en person på vei ut på skråplanet. Dette blir som å skylde på kjøreopplæringa når en terrorist kjører bilen inn i en folkemengde. Anonymkode: a0e77...cc6 Klart det er noe galt med bemanningen når han var kjent av både PTS og de som driver tiltaket, for å ha høyreekstremistiske ideer og hadde utøvd vold mot mot en person fra offentlig etat tidligere i år. Da setter de ikke en kvinne med utenlandsk bakgrunn alene på nattevakt der. Hi Anonymkode: 57be9...c30
Anonym bruker Skrevet 24. august #23 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nettopp. Det er uryddig at det fremstilles som institusjon. Kan godt være på nivå med fosterforeldre hva gjelder behov for sikkerhet, de har vel ikke sikkerhetsvakt i huset døgnet rundt der heller. Vi får nå se hva etterforskningen sier før en trekker konklusjoner om både politikk og private velferdsprofittører inn i det her. Anonymkode: 33ece...e5f Riktig. Det var et helt frivillig tilbud om botrening, for unge voksne som ønsket litt støtte i overgangen til voksenlivet. Det skal selvsagt bemannes deretter, Rett og slett usmakelig, slik enkelte fremstiller det. Anonymkode: a0e77...cc6
Anonym bruker Skrevet 24. august #24 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Klart det er noe galt med bemanningen når han var kjent av både PTS og de som driver tiltaket, for å ha høyreekstremistiske ideer og hadde utøvd vold mot mot en person fra offentlig etat tidligere i år. Da setter de ikke en kvinne med utenlandsk bakgrunn alene på nattevakt der. Hi Anonymkode: 57be9...c30 Det er ingen ting galt med bemanningen. Det er den aktuelle personen, som ikke hører hjemme ved et slik tilbud. Anonymkode: a0e77...cc6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. august #25 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen ting galt med bemanningen. Det er den aktuelle personen, som ikke hører hjemme ved et slik tilbud. Anonymkode: a0e77...cc6 Akkurat det vet vi ikke. Det vil også bli etterforsket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå