Gå til innhold

Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde middagsgjester igår, der barna deres var 9 og 13 år gamle. Det var en utrolig slitsom middag! Ungene snakket og avbrøt hele tiden. Hver gang moren eller faren pratet så var det "mamma, mamma, mamma" eller "pappa, pappa, pappa" bare for å avbryte og si noe de plutselig kom på der og da. Verken mor eller far fikk pratet ferdig uten å bli mast på eller avbrutt. Faren sa at de måtte tie litt, men ingenting gikk inn. Det var bare fnising og enda mere mas da. 

Vi kjenner ikke barna så godt, så vi følte at vi ikke kunne si noe så lenge ikke foreldrene tok tak i det. Det virket som om de var veldig vant til det. Hele middagen var et evinnelig mas, og vi var veldig glade for at de ikke ble lenge. 

Er det vanlig at så store barn gnåler og maser sånn på det viset? Det fikk aldri våre lov til. 

Anonymkode: f43e5...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fryktelig slitsomt ut.  Og ikke minst irriterende.  Men jo, du kan ta styringen.  Ditt hus, dine regler.  I mitt hus er det i alle fall mine regler, selv om jeg nok noen ganger kan strekke dem litt i enkelte tilfeller.   "Du Amalie, nå vil jeg høre ferdig hva pappa sier, så kan du få si det du vil si etterpå"  

Anonymkode: e00ee...0a7

Skrevet

Hos barn ingen har giddet å opodra, ja. 

Det er ikke helt uvanlig at folk i liten grad oppdrar sine barn til noe som minner om alminnelig folkeskikk. 

Anonymkode: f4371...34d

Skrevet

Dessverre så er dette den nye normalen. Mange foreldre kan ikke oppdra barn, og skulle derfor aldri hatt barn. Men du trenger ikke invitere de noe mer. 

Anonymkode: 5c3dd...bb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Høres fryktelig slitsomt ut.  Og ikke minst irriterende.  Men jo, du kan ta styringen.  Ditt hus, dine regler.  I mitt hus er det i alle fall mine regler, selv om jeg nok noen ganger kan strekke dem litt i enkelte tilfeller.   "Du Amalie, nå vil jeg høre ferdig hva pappa sier, så kan du få si det du vil si etterpå"  

Jeg har faktisk forsøkt dette, men da fortsetter de bare å prate. De hører ikke etter på det engang......

Skrevet
30 minutes ago, Anonym bruker said:

Dessverre så er dette den nye normalen. Mange foreldre kan ikke oppdra barn, og skulle derfor aldri hatt barn. Men du trenger ikke invitere de noe mer. 

Anonymkode: 5c3dd...bb6

Nytt er det ikke akkurat

Anonymkode: 42ea1...ccf

Skrevet

"Skjønner at dette kan være kjedelig for dere, skal vi gå i stua og sette på en film eller dere kan spille litt Playstation....?"

Anonymkode: fb3f9...5be

Skrevet

Jeg har gutter på 12 og 15 og hadde ikke latt ungene mine holde på sånn. 

Hvis de hadde blitt veldig utålmodige og tøysete, hadde jeg sendt dem ut, enten utendørs eller i hvert fall vekk fra bordet sånn at de var til minst mulig bry. 

Man skylder ungene en oppdragelse som gjør at andre orker å være sammen med dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

"Skjønner at dette kan være kjedelig for dere, skal vi gå i stua og sette på en film eller dere kan spille litt Playstation....?"

Nei, nei, nei...en 9 åring og en 13 åring skal ha såpass oppdrgelse at de klarer å sitte rolig ved bordet. De skal iallefall ikke få en fordel du skisserer etter en så dårlig oppførsel.

Anonymkode: 41461...2d0

Skrevet

Så store barn trenger ikke å oppføre seg sånn. Er det en grunn for at de får lov til å holde på slik? Diagnoser e.l? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Serisøt? Ikke rart at de oppfører seg så dårlig.

Anonymkode: 163a3...ad9

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (5 minutter siden):

Så store barn trenger ikke å oppføre seg sånn. Er det en grunn for at de får lov til å holde på slik? Diagnoser e.l? 

Jeg tror ikke de har det. De har bare veldig stort behov for snakke om seg og sitt. Litt sånn som foreldrene er egentlig..

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke de har det. De har bare veldig stort behov for snakke om seg og sitt. Litt sånn som foreldrene er egentlig..

Så dårlig oppdragelse altså. Vel, det er ikke så mye kan kan få gjort med det. Bortsett fra å ikke be dem igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvis foreldrene og er sånn, så er det jo ikke rart at ungene maser og avbryter hele tiden, de er vel vant til det for å komme til orde.

Skrevet

Vil ikke si det er vanlig, de fleste av oss oppdrar ungene våre til å vente på tur, ikke snakke i munnen på andre osv.

Men en overivrig unge kan fort glemme seg litt da, og må korrigeres litt. Høres ikke ut som det er tilfelle her, men om foreldrene også er sånn kommer de jo ikke til å oppdra ungene til å bli annerledes enn de selv.

Om de er vant til, og ønsker, et kakefoni rundt middagbordet hvor alle snakker i munnen på hverandre og den som snakker høyest blir hørt, så er det sånn de vil ha det. Da kan de det, men de må regne med at andre ikke orker spise sammen med dem 🙈

Anonymkode: d4ba3...5a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.8.2025 den 17.39):

Nei, nei, nei...en 9 åring og en 13 åring skal ha såpass oppdrgelse at de klarer å sitte rolig ved bordet. De skal iallefall ikke få en fordel du skisserer etter en så dårlig oppførsel.

Anonymkode: 41461...2d0

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Serisøt? Ikke rart at de oppfører seg så dårlig.

Mens jeg ønsker at alle i et besøk skal hygge seg, derfor har jeg aldri tvunget barn til å bli sittende til bords etter at de er ferdige med å spise. Hvis besøkets barn koser i stua med en film, mens vi får slappe av og prate litt ekstra, er det i min verden bare vinn vinn. 

Alt trenger ikke være så himla pedagogisk til enhver tid.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig 😅

De fleste har en periode hvor barna har munndiare, har selv noen flaue episoder hvor spesielt eldste påpekte alt han så. Du har ikke hår, du har ikke tenner. Kjempeflaut. Men mulighet for læring. Du må bruke den situasjon til å lære barna hvordan de skal oppføre seg i gitte situasjoner. Høres ut som det uteble her 🫣

Anonymkode: 61658...a75

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mens jeg ønsker at alle i et besøk skal hygge seg, derfor har jeg aldri tvunget barn til å bli sittende til bords etter at de er ferdige med å spise. Hvis besøkets barn koser i stua med en film, mens vi får slappe av og prate litt ekstra, er det i min verden bare vinn vinn. 

Alt trenger ikke være så himla pedagogisk til enhver tid.

Helt enig.  Jeg er streng på at de skal sitte pent og oppføre seg ved bordet, men når de da har gjort det og spist ferdig, trenger ikke unger å fortsette å sitte ved bordet, i alle fall ikke når vi har besøk.  Da kan de se en film, spille et spill eller leke med et eller annet så lenge de oppfører seg ordentlig. Så kan vi voksne sitte ved bordet videre så lenge vi vil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...