Anonym bruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Er du redd for at personopplysninger som fødselsnr og personnr skal komme på avveie? Selv driter jeg i det, jeg har gitt opp å tro på noen som helst sikkerhet. Hvem stoler på en tilfeldig ansatt bak skranken på et feriested som kopierer passet ditt?? I dag må du til og med ofte oppgi personnr for å registrere deg som kunde hos byggevareforretninger. Det er absolutt INGEN sikkerhet lenger. Merkelig at ingen reagerer. Selv om det selvsagt ikke er noen vits å reagere heller. Vi er hjelpeløse og forsvarsløse offer for digitalisering. https://www.nrk.no/nyheter/kopier-av-norske-pass-kan-vaere-pa-avveie-etter-datainnbrudd-pa-italienske-hoteller-1.17540278 Ikke frykter jeg slike datainnbrudd heller. Hvem som helst kan kopiere og sende hva som helst, hvor som helst, i dag. Det er den tryggheten vi har i dagens samfunn. Og de som er aller mest ansvarlige for at samfunnet er blitt slik er de som har sittet mest med makten. De selger trygghet visstnok....... i følge deres slagord. Anonymkode: c527c...c49
Anonym bruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Det er veldig få plasser jeg har blitt bedt om personnummer, jeg velger for eksempel aldri faktura og betaler heller med Vipps. Men uansett mitt personnummer kom på avveie og det vet jeg fordi noen har opprettet et nytt mobilnummer (kontantkort) og da oppgitt mitt personnummer. Fant det ut når Telia ønsket meg velkommen som kunde, jeg fikk jo litt sjokk. Men det som sjokkerte meg enda mer var mangelen på tiltak i systemet/systemene. Jeg kunne for eksempel ikke få vite hva mitt nummer ble brukt til og hvor det ble ringt til fordi det var personopplysninger.....jeg sa da nummeret var mitt for å få tilgang til opplysningene. Nummeret ble ikke brukt til så mye men de har vel forsøkt å opprette lån eller bestille noe på mitt personnummer og "telefonnummer". Heldigvis har jeg selv satt en frivillig kreditt sperre på meg selv, det gjorde jeg etter jeg leste om noen som var utsatt for det samme men fikk stor gjeld tatt opp på seg som også den som ble svindlet måtte betale....? Ja, for så dårlig er systemet! Jeg fant ut at samtidig som "mitt telefonnummer" ble kjøpt så kjøpte samme person 11 andre kontantkort. I Hamar området (jeg bor langt fra Hamar). Så da er det flere rundt omkring i landet som kanskje ble svindlet for penger det svindlerne klarte å få vinning av deres personopplysninger. Både jeg og mannen har satt en frivillig kreditt sperre på oss selv, som må tas av og på igjen om vi faktisk skal kjøpe noe på faktura. Det har vi gjort en gang ellers bruker vi Vipps. De har forsikring for slike ID tyveri men tror egentlig det mest effektive er å forsikre seg at du ikke kan bli svindlet på den måten ved å sette frivillig kreditt sperre på deg selv. Politiet gjør svært lite med disse tilfellene noe som i seg selv vil gjøre at vi bare får enda mer av dette i årene som kommer. Jeg ville satt det som absolutt minimum at politiet samler inn opplysninger om alle slike saker men det gjør de ikke. Så du må bare passe på deg selv. Anonymkode: ce16b...75e
Anonym bruker Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august En til ting Telenor sier: Over 100 000 nordmenn har de siste to årene opplevd at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger. Så er det da ikke merkelig at det enda ikke er satt opp et skikkelig system for å systematisk fange opp disse sakene? Anonymkode: ce16b...75e
Anonym bruker Skrevet 25. august #4 Skrevet 25. august Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er veldig få plasser jeg har blitt bedt om personnummer, jeg velger for eksempel aldri faktura og betaler heller med Vipps. Men uansett mitt personnummer kom på avveie og det vet jeg fordi noen har opprettet et nytt mobilnummer (kontantkort) og da oppgitt mitt personnummer. Fant det ut når Telia ønsket meg velkommen som kunde, jeg fikk jo litt sjokk. Men det som sjokkerte meg enda mer var mangelen på tiltak i systemet/systemene. Jeg kunne for eksempel ikke få vite hva mitt nummer ble brukt til og hvor det ble ringt til fordi det var personopplysninger.....jeg sa da nummeret var mitt for å få tilgang til opplysningene. Nummeret ble ikke brukt til så mye men de har vel forsøkt å opprette lån eller bestille noe på mitt personnummer og "telefonnummer". Heldigvis har jeg selv satt en frivillig kreditt sperre på meg selv, det gjorde jeg etter jeg leste om noen som var utsatt for det samme men fikk stor gjeld tatt opp på seg som også den som ble svindlet måtte betale....? Ja, for så dårlig er systemet! Jeg fant ut at samtidig som "mitt telefonnummer" ble kjøpt så kjøpte samme person 11 andre kontantkort. I Hamar området (jeg bor langt fra Hamar). Så da er det flere rundt omkring i landet som kanskje ble svindlet for penger det svindlerne klarte å få vinning av deres personopplysninger. Både jeg og mannen har satt en frivillig kreditt sperre på oss selv, som må tas av og på igjen om vi faktisk skal kjøpe noe på faktura. Det har vi gjort en gang ellers bruker vi Vipps. De har forsikring for slike ID tyveri men tror egentlig det mest effektive er å forsikre seg at du ikke kan bli svindlet på den måten ved å sette frivillig kreditt sperre på deg selv. Politiet gjør svært lite med disse tilfellene noe som i seg selv vil gjøre at vi bare får enda mer av dette i årene som kommer. Jeg ville satt det som absolutt minimum at politiet samler inn opplysninger om alle slike saker men det gjør de ikke. Så du må bare passe på deg selv. Anonymkode: ce16b...75e Vi var i italia i fjor, men så ut på artikkelen til at dette gjeldt for reisende som hadde vært der nå i år. Har allikevel tenkt på dette med krdittsperre, rett og slett fordi at det er så mye svindel. Men hvordan åpner man opp igjen hvis det er behov? Er det en omfattende greie? Anonymkode: 25704...6f1
Anonym bruker Skrevet 25. august #5 Skrevet 25. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi var i italia i fjor, men så ut på artikkelen til at dette gjeldt for reisende som hadde vært der nå i år. Har allikevel tenkt på dette med krdittsperre, rett og slett fordi at det er så mye svindel. Men hvordan åpner man opp igjen hvis det er behov? Er det en omfattende greie? Anonymkode: 25704...6f1 Nei, det er veldig lett, du gjør det selv med BankID. Når sperren er frivillig så kan du åpne og lukke den når du har behov. Jeg synes ikke det er verdt den risikoen kun for å hele tiden betale med faktura. Har som sagt bare betalt med faktura en gang og da fikk jeg åpnet og lukket sperren uten problemer. Anonymkode: ce16b...75e
Anonym bruker Skrevet 25. august #6 Skrevet 25. august Det der anser jeg for å være en tapt sak. Anonymkode: 8997e...cb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå