Gå til innhold

Hvor normalt er det egentlig at barna krangler

Anbefalte innlegg

Skrevet

KONSTANT!  Jeg blir altså så sinnsykt sliten ! Det er umulig å gjøre noe sammen!  Er så ekstremt 

Anonymkode: 99a40...118

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 45cd4...01b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gamle er barna?

7 og 9

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

7 og 9

Da kan det være ganske vanlig med krangling, samme kjønn? Hva krangler de oftest om?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da kan det være ganske vanlig med krangling, samme kjønn? Hva krangler de oftest om?

De har alltid kranglet ekstremt mye. Ikke samme kjønn. De krangler om alt. Hvor de skal sitte, stå, hvem som skal gjøre hva først. Det er helt ekstremt. 

Skrevet

Steng dem inn på hver sitt rom da, er ikke verre enn det. 

Anonymkode: f7bf6...4bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er strengt forbudt i 2025

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde ikke jeg brydd meg om. Klarer de ikke å oppføre seg, skiller man dem, på hvert sitt rom. Barn tar ikke skade av litt god gammeldags oppdragelse. 

Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn her, og den største er nok personlighet. Altså barnas personlighet. Noen søsken går bedre sammen enn andre, og noen er mer kranglete enn andre.

Men andre ting spiller også inn, og alt fra hjemmemiljø, hvordan de har det, oppdragelse osv spiller inn.

Søsken skal finne ut av ting selv, lære seg om konfliktløsning osv, men de lærer ikke bare av egne erfaringer, de må jo oppdras også, veiledes.

Mine barn har kranglet, selvfølgelig har de det, men jeg har jo alltid satt grenser for kranglingen, aldri latt det eskalere helt. 

-om dere skal krangle så vannvittig om dem leken så tar jeg den vekk. Legger den på hylla her til dere har roet dere. Finn på noe annet så lenge 

- kan dere ikke være på badet samtidig uten å krangle får dere gå hver deres gang. Du går først i dag også bytter vi i morgen.

- klarer dere ikke bli enige om hva vi skal se på tv får dere bestemme annenhver gang. Du bestemmer i dag og i morgen bytter vi.

- vi har to etg, dere trenger ikke leke på samme sted når dere bare krangler.

Her var det mest uenighet når de var helt små, når de var så gamle som dine hadde de fått mer taket på det. De må lære at det er greit å ikke alltid være enig, det er greit å bli både irritert og frustrert, men det er ikke nødvendig å lage en kamp ut av det.

For noen søsken er det lett, for andre vanskelig. Men du må nok uansett inn og hjelpe, og da kommer din måte å løse konflikter inn. For om du hiver deg inn og kjefter og krangler med, så blir jo aldri dette bedre.

Noen barn kan aldri stå ved siden av hverandre på kjøkkenet og lage frokost, da må du bestemme hvem som gjør det først fra dag til dag. Sett noen regler rett og slett.

Anonymkode: ad6b7...78b

Skrevet

Hva som er normalt eller ei, spiller jo ingen rolle for deg. Hjelper deg lite hvis jeg sier mine omtrent aldri krangler. Jeg kan ikke klappe meg på skulderen og si jeg fikk til det, de har alltid vært rolige fra start og aldersforskjellen er ganske stor. 

78b har gode råd, vil bare legge til om det er en trøst, at mange som kranglet så busta føyk som yngre har også veldig nær relasjon som voksne. Det er i hvert fall tilfalle for min mamma og onkel, meg og min søster. Vi drev foreldrene våre omtrent til vanvidd, tross de var ytterst harmoniske og relativt strenge. Kranglet vi om en liten ting, ble den konfiskert til vi kunne oppføre oss. 

Trenger ikke stenge de på rommet, som noen skriver. Men du kan absolutt sende de på rommet med beskjed om å være der til de roer seg ned. Det er helt innafor selv i 2025. 

Anonymkode: c8c6c...852

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

5 hours ago, Anonym bruker said:

Kan sende de på rommet, men ikke stenge de inne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...