Gå til innhold

Begynt på ny skole og allergier i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid tilrettelagt,  men nå begynner det å bli vanskelig.  Vi skal feire 10 års dagen til datteren vår snart og listen over allergier i klassen er som følger: gluten, melk, egg, nøtter (potensielt dødelig) og sitrus. Hva i himmelens navn kan jeg lage? Eneste jeg ser for meg er gele 

Anonymkode: a9ce8...42a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fruktspyd ihvertfall, det liker de fleste barn. Ha en marshmallow eller to på hvert spyd også.

Anonymkode: dd70f...d86

Skrevet

…og gelé utgår hvis du har muslimer i klassen 😂 Toro sjokoladekake? Sorbet is?

Anonymkode: 577e5...0c3

Skrevet

Toro sjokoladekake, glutenfri pizza, is, pølse i (glutenfritt) brød, popcorn… 

Anonymkode: 23a22...c66

Skrevet

Jeg har forholdt meg til at alle trenger ikke å kunne spise alt, men alle skal kunne spise noe, det gjør det lettere. 

Pølser med glutenfrie lomper til de som trenger det mener jeg å huske at skal være ok ut fra allergiene du nevner. 

Er det en person som er allergisk mot mange av tingene, hadde jeg spurt foreldrene om de har forslag til oppskrifter. 

Anonymkode: cec00...4da

Skrevet

Finnes flere sjokoladekaker uten melk og gluten. Vannmelon, frukt, frosne druer, lag egen sorbet, da har du kontroll på sitrus. Potetgull, popkorn. 

Nøtteallergien ville jeg uansett alliert meg med foreldrene. En potensielt dødelig allergi er for mye å overlate til noen som har mulig krysskontaminering på kjøkkenet. Antar da at barnet også har en epipenn du bør få en liten innføring i hvis det er ukjent for deg. 

Anonymkode: 8cc1c...58c

Skrevet

Pølser er overraskende ofte uten både melk og gluten, så det er et trygt valg. Glutenfrie brød eller lomper til allergikeren, de andre kan ha vanlige. 

Med så mange allergier må det være ok å ha to kaker, en uten gluten og en uten egg. Begge kan være melkefrie, du må bare kjøpe melkefri margarin. Ikke smågodt fra åpne hyller pga. mulig krysskontaminering og les nøye på pakkene. Enig med at du bør høre med foreldrene til den med nøtteallergien hva som er trygt og ikke.

Skrevet

Om nøtteallergien er potensielt dødelig så ville jeg snakket med vedkommende sine foreldre og bedt om råd.  

For alle andre ville jeg satset på at alle skal kunne spise noe.  10-åringer vet hva de kan spise.  Gi tydelig beskjed om hva som inneholder hva.  

Ta også opp problemstillingen på foreldremøter.  Det er vanskelig å holde oversikt, hvis noen har alvorlige allergier er det kanskje best de får med seg noe hjemmefra.  

De fleste tåler frukt og grønnsaker.  Unngå eksperimentering.  De fleste vet om de tåler toro langpannekake, de vet ikke om de tåler bestemors favorittkake som kanskje inneholder smør, hvetemel og egg.  

Anonymkode: 88c48...db5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...