Gå til innhold

Bursdag med klassen. Når slutter vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et naturlig punktum er jo etter barneskolen. 
Jeg er opptatt av at man inviterer alle i en naturlig gruppering. Alle jenter, gutter eller hele klassen. 
Yngste går i sjette nå. Hun er en rolig jente og bursdager er noen ganger litt slit for henne. I klassen har hun to ekstremt dominante og «gærne» jenter. Det er snille jenter, det er viktig å presisere men de er en håndfull. Blir litt høye i bursdag og skal alltid vinne. De hører ikke på beskjeder og ofte har bursdager blitt litt leit for de andre fordi de i sin iver ødelegger ting og regelrett løper folk ned. Lydnivået er også hinsides. 
Nå ønsker datter en rolig bursdag med fire i klassen. Hun vil gjerne på en aktivitet som er dyr. De selger ikke bursdagspakker så å invitere alle jentene blir 4-5 000,-  Det er for mye på bursdag. I tillegg har datter to gode guttevenner i klassen så vi pleier be hele klassen.
Jeg hører folk si at det er så forskjell på guttebursdag og jentebursdag, i dette tilfellet er gutta engler og en fryd å ha på besøk sammenlignet mot disse to jentene. 😂
Jeg sliter med å gjøre dette, det er alle eller ingen. 
Datter er bestemt og sier da ingen bursdag. 
Hva tenker dere? 
Invitere med venner på denne aktiviteten utenom bursdag og droppe bursdag. Er det innafor?

Hun vil be to gutter og to jenter. De blir fem med henne. De er 10 jenter og 9 gutter i klassen. 

Anonymkode: 55bee...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor tenker jeg. Det er tross alt flertallet som ikke får komme.

Skrevet

Jeg ser ingenting galt i å be disse fire som din datter ønsker å be. Heller det enn å ha en stor kaos-bursdag som hun kanskje ikke har det gøy i selv. 

Anonymkode: d309c...a2f

Skrevet

Du inviterer til enhver tid nøyaktig hvem du vil.

Skrevet

Å la jenta få den bursdagen hun er komfortabel med burde være et lett valg. 

Anonymkode: 65e06...82b

Skrevet

Dette er veldig langt innafor!

Anonymkode: 0eb7e...7b0

Skrevet

Jeg har en unge som fortsatte å be alle ut ungdomsskolen, og en unge som gikk over til å ha to bestevenner på overnattingsbursdag fra hun ble 10 år. Begge deler er helt innenfor.

Jeg er helt med på at når klassemiljø, relasjoner og vennskap bygges i småskolen så er det viktig at alle får komme i noen bursdager. Om alle ber bare 2-4 bestevenner vil det være noen i klassen som ikke blir bedt i noen bursdager, og det er ikke heldig. Så vi har bedt alle av samme kjønn eller hele klassen første 4 årene, men etter det er det opp til hver enkelt tenker jeg. Det er ikke alle som trives med store kaos-bursdager, og det er helt greit.

Det viktige da er at man ber under halvparten.

Ene datteren min opplevde da hun gikk i 5.klasse at ei jente i klassen inviterte 10 av 12 jenter, for det var så mange det var plass til rundt spisebordet. Det er virkelig ikke greit!

Anonymkode: d28e4...523

Skrevet

Dette gjør du akkurat som du vil med. Og når det er så få som blir bedt tenker jeg ikke at noen vil reagere på det heller 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har en unge som fortsatte å be alle ut ungdomsskolen, og en unge som gikk over til å ha to bestevenner på overnattingsbursdag fra hun ble 10 år. Begge deler er helt innenfor.

Jeg er helt med på at når klassemiljø, relasjoner og vennskap bygges i småskolen så er det viktig at alle får komme i noen bursdager. Om alle ber bare 2-4 bestevenner vil det være noen i klassen som ikke blir bedt i noen bursdager, og det er ikke heldig. Så vi har bedt alle av samme kjønn eller hele klassen første 4 årene, men etter det er det opp til hver enkelt tenker jeg. Det er ikke alle som trives med store kaos-bursdager, og det er helt greit.

Det viktige da er at man ber under halvparten.

Ene datteren min opplevde da hun gikk i 5.klasse at ei jente i klassen inviterte 10 av 12 jenter, for det var så mange det var plass til rundt spisebordet. Det er virkelig ikke greit!

Anonymkode: d28e4...523

Det er jo de få som aldri får bli med i bursdag om alle gjør som oss jeg tenker på. Utenforskap er vondt og jeg er muligens i overkant fokusert på det. Men, inkluderingen kan ikke gå på bekostning av egne barn. 
Da får datter bestemme og så inviterer vi selvsagt på fritiden slik at det ikke blir snakkis i klassen når invitasjon kommer. 

Anonymkode: 55bee...017

Skrevet

Det er helt innafor, her og stoppet vi med klasseburdsdag når hun ikke vill be mer enn 3-4 stk. Er jo ikke slik at noen blir fryst ut

Anonymkode: 153ca...54b

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er helt innafor, her og stoppet vi med klasseburdsdag når hun ikke vill be mer enn 3-4 stk. Er jo ikke slik at noen blir fryst ut

Tja, enn når alle begynner og be 3-4 stk og noen ender opp med aldri å bli bedt? Det kan fort skje det også… 

Her holder vi på alle jenter/alle gutter eller hele klassen frem til ungdomsskolen iallfall. Tenker det er viktig at vi voksne er lojale til slike «avtaler» jeg da. Begynner en å invitere bare noen få, så er det fort at alle begynner slik.

Og er du sikker på at hun vil nekte å feire med alle når det kommer til stykke?

Det går også an å si fra til foreldrene til de som utagerer, og lage en avtale om at de er til stede eller noe. Jeg ville iallfall ha likt å visst det om ungen min var så gal i bursdag at folk ikke ville be henne mer…

Anonymkode: 629de...c24

Skrevet

Slutta i 4.klasse med å be alle. 

Anonymkode: a27df...921

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det vil alltid være noen som aldri vil være blant de 3-4 som blir bedt.

Anonymkode: b6956...ad2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det vil alltid være noen som aldri vil være blant de 3-4 som blir bedt.

Men man kan da ikke be alle for all fremtid fordi noen ikke blir bedt. 

Anonymkode: 45272...0d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men da må man passe på å invitere også de som aldri blir bedt. Det er ikke slik at inkludering og det å motvirke ensomhet er alle andre sin jobb. 

Anonymkode: 9f562...9f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ut barneskolen - for all fremtid. Jepp, det er helt det samme. 

Anonymkode: 23958...934

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det der er jo bare tull, ingen har sagt at man skal gjøre det for all fremtid. Men det er veldig vondt for det barnet som aldri blir bedt, og det er noe alle burde ta ansvar for.

Skrevet

Ja, det kan du.  Men da må du også være forberedt på at de er bursdager din datter ikke kommer til å  bli bedt i.  Er dere komfortable med det, så er det bare å kjøre på.  

Anonymkode: 5fc7b...85b

Skrevet

Inviterte de ungene ville selv fra 4.klasse. Det er dems bursdag 

Anonymkode: f1ca8...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...