Gå til innhold

Noen her som har engstelig unnvikende personlihgetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer har du på diagnosen og hvordan påvirker den deg i hverdagen?
Er det vanskelig for deg å få venner og kjæreste?
Frykten for å bli avvist og kritisert kjenner du på det også blant nær familie og venner eller er det mer folk du ikke kjenner så godt?

Lurer på om jeg har diagnosen så derfor jeg spør :) 

Anonymkode: de479...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg mener ikke å være slem, men dette burde du prate med noen innen psykisk helse om. Ja, det er godt å bli forstått og å forstå. Det er ikke det. Men hvis du lurer og vil ha endelig svar, prat med noen som jobber innen psykisk helse.

Anonymkode: 26017...940

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hei! Jeg mener ikke å være slem, men dette burde du prate med noen innen psykisk helse om. Ja, det er godt å bli forstått og å forstå. Det er ikke det. Men hvis du lurer og vil ha endelig svar, prat med noen som jobber innen psykisk helse.

Ja, jeg vurderer det. Men er jo ikke sikker på at jeg har diagnosen og ønsker ikke ta kontakt med noen før jeg er i det minste ganske sikker på at jeg har diagnose eller noe de i psykiatrien tenker er verdt å gi meg hjelp for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg vurderer det. Men er jo ikke sikker på at jeg har diagnosen og ønsker ikke ta kontakt med noen før jeg er i det minste ganske sikker på at jeg har diagnose eller noe de i psykiatrien tenker er verdt å gi meg hjelp for.

Men andre ord: Jeg er redd for å ta opp plass og være til bry.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men andre ord: Jeg er redd for å ta opp plass og være til bry.

Jeg har diagnosen. DPS utredet meg. Ta kontakt med fastlegen din.

Anonymkode: 7ccaf...0b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har diagnosen. DPS utredet meg. Ta kontakt med fastlegen din.

Okei. Tok utredningen lang tid?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Okei. Tok utredningen lang tid?

Veldig kort tid. Spørsmål fra et hefte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Veldig kort tid. Spørsmål fra et hefte.

Så bra. Jeg er bare litt redd for å åpne opp om det jeg sliter med til fastlegen også får jeg ikke kommet inn på DPS. Kanskje de ikke ser på det som alvorlig nok?

Det jeg sliter mest med er: Jeg bryr meg veldig om hva andre tenker om meg, er sosialt klønete, redd for å bli såret osv og dette har gjort at jeg blir veldig sliten av å være sosial fordi jeg overtenker en god del, jeg har aldri hatt kjæreste, har ikke fått nye venner siden barneskolen og på jobb blir jeg ufattelig sliten, fungerer ikke hjemme nesten og jeg jobber bare alene men har så vidt litt kontakt med kollegaer og det stresser meg når jeg må snakke med dem i tillegg til at jeg ikke klarer være sosial med dem (har pause alene).

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

jeg har aldri hatt kjæreste

😲 Altså, beklager min reaksjon, men det høres forferdelig ut! Da tenker jeg ikke på de som utnytter, det er det godt du ikke har vært borti. Men det å både bli elsket og å elske... Uff. Prat med noen innen psykisk helse. Vet du hva? Om en lege får inn noen som er bekymret for at en føflekk er kreft og det viser seg å ikke være det så er legen glad for å kunne berolige pasienten og glad for å kunne bringe gode nyheter. Legen føler ikke at det er bortkastet! Det samme med psykisk helse. Viser det seg at du ikke har noen personlighetsforstyrrelse men er helt normal så er de lettet for å kunne gi deg gode nyheter. Viser det seg at det er noe du trenger oppfølging med, hjelp med å forstå, "verktøy" på en måte for å kunne håndtere de tanker og følelser som du har, så er de glad for å kunne hjelpe deg med det også. De føler ikke det er bortkastet å hjelpe noen! Så ta kontakt med psykisk helse i kommunen din, eller fastlege og be om henvising til psykisk helse og forklar gjerne hvorfor (du blir spurt uansett). Det er ikke bortkastet! De har den jobben de har fordi de vil hjelpe folk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Så bra. Jeg er bare litt redd for å åpne opp om det jeg sliter med til fastlegen også får jeg ikke kommet inn på DPS. Kanskje de ikke ser på det som alvorlig nok?

Det jeg sliter mest med er: Jeg bryr meg veldig om hva andre tenker om meg, er sosialt klønete, redd for å bli såret osv og dette har gjort at jeg blir veldig sliten av å være sosial fordi jeg overtenker en god del, jeg har aldri hatt kjæreste, har ikke fått nye venner siden barneskolen og på jobb blir jeg ufattelig sliten, fungerer ikke hjemme nesten og jeg jobber bare alene men har så vidt litt kontakt med kollegaer og det stresser meg når jeg må snakke med dem i tillegg til at jeg ikke klarer være sosial med dem (har pause alene).

Hvor gammel er du?

Og har du opplevd omsorgssvikt og/ eller alvorlig mobbing?

Både sosial angst, ptsd etter omsorgssvikt eller mobbing, adhd eller autisme kan eventuelt også forklare symptomene dine. 

Anonymkode: fc574...519

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Og har du opplevd omsorgssvikt og/ eller alvorlig mobbing?

Både sosial angst, ptsd etter omsorgssvikt eller mobbing, adhd eller autisme kan eventuelt også forklare symptomene dine. 

Jeg er i starten av 30-årene. Har ikke opplevd omsorgssvikt eller mobbing.

Ja, er vel ikke så lett å vite hva som er hva. Kjenner meg mest igjen i engstelig unnvikende da, for jeg har ikke vansker med å forstå sosiale koder osv, det er det at jeg ikke tør som setter en stopper for meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i starten av 30-årene. Har ikke opplevd omsorgssvikt eller mobbing.

Ja, er vel ikke så lett å vite hva som er hva. Kjenner meg mest igjen i engstelig unnvikende da, for jeg har ikke vansker med å forstå sosiale koder osv, det er det at jeg ikke tør som setter en stopper for meg.

Sniker du deg avsted fra sosiale ting uten å si hadet, bytter dagligvarebutikk, frisør, lege osv ofte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sniker du deg avsted fra sosiale ting uten å si hadet, bytter dagligvarebutikk, frisør, lege osv ofte?

Nei. Ingen av de. 

Skrevet

Begynn med å snakke med chat GPT. Den er bedre enn mange psykologer, synes jeg.

Så kan du finne en god psykolog. Les anmeldelser på legelisten

Anonymkode: 22902...bee

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei. Ingen av de. 

Da vil jeg nok heller tro at det er lav selvfølelse og sosial angst

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da vil jeg nok heller tro at det er lav selvfølelse og sosial angst

Okei?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Du kan jo ikke stille din egen diagnose...

Du må betale om hjelp og ta det derfra.

Anonymkode: 607db...12e

Skrevet

Har du lest om høytfungerende autisme?

Anonymkode: 4e1b5...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.8.2025 den 21.28):

Har du lest om høytfungerende autisme?

Kanskje det er det. Samtidig føler jeg at det er flere av tingene som ikke stemmer for meg da...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje det er det. Samtidig føler jeg at det er flere av tingene som ikke stemmer for meg da...?

Ja, det er sånn psykiatri fungerer. Psykiatrikeren setter seg ned sammen med deg og ser hva h*n føler du har for diagnose. De følelsene skrives så ned i en epikrise og vips, så har du en diagnose!

Skrevet

Det er umulig å vite hva som "feiler" én før en grundig utredning er gjennomført. Mange diagnoser har like symptomuttrykk og mange diagnoser flyter over i hverandre. 

Jeg skal (forhåpentligvis) utredes i vinter. Legen har sendt henvisning. Vi var innom mulighet for både autisme/adhd (begge eller én av dem) og ulike personlighetsforstyrrelser, samt depresjon (en diagnose jeg har fra før). 

Blir spennende å se om jeg får en utredning og hva den sier. Jeg kjenner meg mest igjen i AuDHD, men er absolutt åpen for at det kan være noe annet også. Det viktigste for meg er å få hjelp til forstå meg selv.

Anonymkode: 58658...547

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er sånn psykiatri fungerer. Psykiatrikeren setter seg ned sammen med deg og ser hva h*n føler du har for diagnose. De følelsene skrives så ned i en epikrise og vips, så har du en diagnose!

Morsom du. Det er faktisk et kriterium for flertallet av diagnoser at pasienten skal kjenner seg igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva føler du ikke stemmer? 

Skrevet

Slik du beskriver deg selv minner du meg om en mann jeg ble kjent med for noen år tilbake. Vi fant tonen og begynte å henge sammen. Han var hele tiden interessert i å finne på ting med meg, nesten overdrevet mye. Hver dag hang vi sammen. Det ble etterhvert alt det klassiske med blikk og sms og sommerfugler i magen. Men så. Da jeg tok mot til meg og spurte han direkte om det var følelser der hos han og, trakk han seg inn i et skall som en redd skilpadde. Han forklarte at han hadde noen issues og at det ikke var meg det var noe med, men han. Jeg så han aldri igjen. I ettertid har jeg googlet og kommet fram til at engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse passer han som hånd i hanske. 

Poenget mitt var, kjenner du deg igjen i han jeg beskriver kanskje?

Anonymkode: 0bcc3...915

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Morsom du. Det er faktisk et kriterium for flertallet av diagnoser at pasienten skal kjenner seg igjen. 

Du prater om objektive kriterier når det diskuteres følelser. To vidt forskjellige ting. Når vi prater om kriterier som skal oppfylles for forskjellige diagnoser prater vi om objektive kriterier. Men her prates det om at det ikke føles ut som den eller den diagnosen, det føles ut som en annen diagnose. Hvordan føles en diagnose ut? Hvordan føler vi forskjell på diagnoser? Følelser endrer seg fra dag til dag. Hvordan vet vi at det er en diagnose vi føler og ikke bare er en dårlig dag? Ikke gi rasjonelle argument med objektive kriterier, husk på at du ville argumentere ut fra følelser. Du ser galskapen i det endelig? Eller er ikke teskje godt nok for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...