Anonym bruker Skrevet 23. august #1 Skrevet 23. august Altså. Klarer ikke bestemme meg for hva jeg tenker. En mamma jeg kjenner. Alene med to barn (+ en voksen) Hun har ikke dårlig råd. Basert på det jeg ser av forbruk, oppussing osv. Det er jo bare en konklusjon fra min side Jeg vil si hun er flink med penger. Handler smart, planlegger, tilbud osv. Det er ikke en pris hun ikke kan, spør jeg hvor smør er billigst så vet hun hvilken butikk jeg må gå. 🤷🏻♀️ Men greia er at hun ALLTID skal ha penger for alt. Hvis ungene har med venner hjem må foreldrene sende med penger om de skal spise der. Jeg hadde syntes det var flaut å be om. Det er ikke store summer, 50,- eller 75-100,- liksom. I disse dyre tider så skjønner jeg en ekstra til bords ofte kan bli mye når man er alene så det er greit nok altså. Kanskje flere burde bli litt tøffere her. Hun kjører bil og tar hun med seg folk så må de alltid vipse penger 20/30/40 kr. Også greit nok. Jeg ville ikke krevd inn så små beløp, men alle monner drar. Er det noe arrangementer der hun f.eks. har med kake så stiller hun alltid sin nederst, underst, bakerst slik at den kanskje ikke spises/selges slik at hun kan ta den med hjem. Her innrømmer jeg at jeg ofte henter den frem når hun ikke ser fordi jeg har litt gøy av det. Nå har hun fortalt, og det er dette jeg reagerer på. Hennes yngste på 15 har skaffet seg jobb på egenhånd. En arbeidssom og flink jente. Hun sparer til utdannelse (hun er så fornuftig at jeg blir varm om hjertet av henne). Hun er verdsatt på jobb og får jobbe mye. Hun har sagt hun tjener rundt 5 000,- i måneden. Nå sier moren at hun må betale husleie, busskort og frisør etc for disse pengene. Da ryker ca 2 500,- Jenta er lei seg for dette. Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort. Hadde hun sløst de bort så kanskje. Men hun sparer og sparer og er veldig flink. Dere vil sikkert si at moren vil hjelpe henne med studier, men det gjør hun ikke. Hun har ett voksent barn som har betalt alt selv (det er hun som har oppfordret søster å spare) Moren sier hun at hun sto på egne bein fra hun var 15, at de har godt av å klare seg litt selv Nå høres det ut som jeg ikke liker henne, men hun er en likandes person asså. Litt sånn snåling, men alt hun sier og gjør blir gjort i en vennlig tone. Jeg fascineres av hennes evne til å tjene på alt. Noe er litt flaut slik at jeg flirer litt for meg selv. Men er det ok å ta 50% av en på 15 sin inntekt når hun faktisk er en som bare planlegger fremtiden og som faktisk er langt mer arbeidsom og fornuftig enn andre på hennes alder? Når det er sagt så har hun fine unger så noe gjør hun jo riktig. Hennes eldste har dog tatt avstand fra moren, hun har selv fortalt at hun heller vil være med svigerfamilien enn å komme til henne. Så forholdet er åpenbart ikke nært. Hadde dere forlangt så stor del av pengene når de faktisk skal brukes til noe svært fornuftig? Anonymkode: 0c0a0...3d9
Anonym bruker Skrevet 23. august #2 Skrevet 23. august Grådig beist. Mindreårige barn skal forsørges, ikke betale for seg. Tjener de penger kan man kreve at de sparer en andel, men om man ikke er på fattigdomssegmentet skal de ikke drifte familien. Og kreve at man vippser for besøk og å sitte på korte distanser er så vulgært at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1fafb...660
Anonym bruker Skrevet 23. august #3 Skrevet 23. august Kreve penger at sin 15-åring er ikke greit, og jeg tviler på at det er lovlig. Mor har forsørgerplikt til jenta er ferdig på vgs. Det der ville jeg tatt videre. Jeg ville anmeldt moren. Hun må tilbakebetale datteren. Anonymkode: 0fc94...79c
Anonym bruker Skrevet 23. august #5 Skrevet 23. august Å være gjerrig og grådig er de minst sjarmerende trekkene jeg kan tenke meg, og jeg synes det er hårreisende at en 15 åring skal betale halvparten av lønnen sin til mor. Mine barn fikk månedslønn så lenge de gikk/går på vgs, og hvor mye de jobbet ved siden av har overhodet ikke påvirket det. Det skal ikke være sånn at de "straffes" med å miste månedslønnen ved å jobbe selv, da får de lønnen sin i tillegg til månedslønn fra meg. Å spare når man er ung er lurt, det oppfordrer jeg mine unger sterkt til også. De to eldste som nå begge har flyttet hjemmefra jobbet begge fra de var 15-16 år gamle, så da avtalte jeg at de brukte av sin egen lønn til lommepenger også satte jeg månedslønnen de ville fått av meg rett på sparekonto, i tillegg sparte de selv av pengene de tjente. Å kreve penger fra foreldrene til barn som spiser her er helt hårreisende, det ville jeg aldri aldri aldri tenkt på å gjøre engang. Mine barn spiser jo hos venner de også, dette går opp i opp på sikt. Anonymkode: cbb11...a5a
Anonym bruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august Noen har denne evnen, de klarer å få penger og/eller goder til seg selv ut av alt. Usjarmerende. På sitt verste er det direkte ubehagelig og motbydelig. Å ta halvparten av en 15-årings inntekt tror jeg knapt nok er lovlig. Egne barn skal forsørges til de er ferdig på videregående skole. Anonymkode: 5e129...827
Anonym bruker Skrevet 23. august #7 Skrevet 23. august Hvis du googler litt, så kommer det frem masse artikler som sier at dette ikke er lovlig. Jeg håper virkelig du tar takk i dette for jentas del. Det moren driver med er rent tyveri av jentas penger. Hadde jeg visst hvem dette er hadde jeg anmeldt med en gang. Anonymkode: 0fc94...79c
Anonym bruker Skrevet 23. august #8 Skrevet 23. august Kan man melde de for slikt? Blir det tatt seriøst? Jeg er redd for å skape trøbbel for jenta også. Hun må liksom være enig i at jeg tar det videre, ellers er det voldsomt tillitsbrudd. Jeg skal spørre henne om hun vil jeg skal hjelpe henne. HI Anonymkode: 0c0a0...3d9
Anonym bruker Skrevet 23. august #9 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Kan man melde de for slikt? Blir det tatt seriøst? Jeg er redd for å skape trøbbel for jenta også. Hun må liksom være enig i at jeg tar det videre, ellers er det voldsomt tillitsbrudd. Jeg skal spørre henne om hun vil jeg skal hjelpe henne. HI Anonymkode: 0c0a0...3d9 Anonymkode: cbb11...a5a
Himmel og hav Skrevet 23. august #10 Skrevet 23. august Gjerrighet og grådighet er to usedvanlig usjarmerende egenskaper, og hun her har tydeligvis satt det i system. Det trengs kanskje n en liten prat med henne. I og med at eldstebarnet har tatt avstand og hun følger samme oppskrift med yngste, så lover det jo ikke bra. En 15 åring skal ikke betale for å bo hjemme. Så enkelt er det.
Anonym bruker Skrevet 23. august #11 Skrevet 23. august Noen mennesker har ramlet inn i et merkelig verdensbilde. De setter seg selv i sentrum og ser ikke verden fra andres synspunkt. Det virker som om din bekjente har havnet så dypt ned i dette mønsteret at hun ikke ser eller får endret at hun driver barna fra seg. I tillegg er det ofte slik at de selv aldri betaler for seg. De tar f.eks. penger for å kjøre småturer, men betaler aldri tilsvarende selv. Etter hvert vil det jo bli kleint og det kan oppstå vanskelig situasjoner for folk som ikke er vant med det. En ting er å kreve penger av fremmede. Det er i grunnen veldig spesielt av mor å kreve så mye penger fra egne barn. Jeg hadde nok ikke startet med en anmeldelse av avtalen hun har med sin datter, men jeg hadde definitiv pratet med noen om det. Vil tro det er mulig å prøve å endre praksis først uten å koble inn politiet. Ung rettshjelp kan kanskje rådgi? Det er mulig det holder med å gi mor beskjed om at dette ikke er lov. Det er mulig hun ikke vet det og er så vant med å kreve inn penger at hun ikke tenker over det? Anonymkode: 12900...5c1
Anonym bruker Skrevet 23. august #12 Skrevet 23. august Herregud så flaut det må oppleves for barna at mor sender krav om vips til vennene hvis de sitter på eller spiser en middag. Gjerrig og smålig. Helt fair om man har dårlig råd og sender nabobarn hjem når det er middag. Ingen skal behøve å forklare sin økonomiske situasjon og mine barn er uansett mitt ansvar. Men å servere middag med krav om betaling er helt fjernt. Anonymkode: 83b46...0a6
Anonym bruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august En 15-åring skal selvfølgelig ikke betale husleie hjemme. Men at en 15 åring må bruke av egne lommepenger til eget forbruk er selvfølgelig helt greit. Som f.eks. frisør, sminke, negler, kino, ut å spise etc. Jeg betaler klipp for min 17-åring, men vil hun ha striper eller farge så må hun dekke dette selv. Jeg betaler nødvendige klærne utstyr men dyre og «unødvendige» ting må hun bidra til selv. Som f eks da hun ville har holzweiler jakke og Amundsen shorts. Jeg kjøper hverken jakke til 5000, hårstriper til 3000 eller short til 2500. Anonymkode: c0dd2...316
Anonym bruker Skrevet 23. august #14 Skrevet 23. august Hun er jo motsatsen til å være raus. Det er fint å være sparsom med penger altså, men her har det tippet over. Og det kan det, fordi denne typen mennesker sjelden får motbør. Hvis man blir avkrevd penger for en brødskive, så burde man vel strengt tatt ha sagt at hvis hun skal være så gnien, kan hun heller la være å tilby mat. Når det gjelder jenta, er kanskje det beste å melde fra til statsforvalteren. Det er nok lite trolig at denne mammaen bryr seg om hva en "hvem som helst" måtte mene, og kanskje er det behov for at "overformynderiet" passer på at pengene forblir hos rettmessige eier. Det værste er jo at hun ikke egentlig høres så sparsom ut. Hun lar bare andre delfinansiere oppussingsprosjektene sine. Anonymkode: 23603...f92
Anonym bruker Skrevet 23. august #15 Skrevet 23. august Til å svare på spørsmålet ditt. Hun er ikke smart hun er grådig og smålig. Egoistisk av en helt ny liga. Stakkars ungene hennes. Anonymkode: bb02f...6a9
Anonym bruker Skrevet 23. august #16 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hun er jo motsatsen til å være raus. Det er fint å være sparsom med penger altså, men her har det tippet over. Og det kan det, fordi denne typen mennesker sjelden får motbør. Hvis man blir avkrevd penger for en brødskive, så burde man vel strengt tatt ha sagt at hvis hun skal være så gnien, kan hun heller la være å tilby mat. Når det gjelder jenta, er kanskje det beste å melde fra til statsforvalteren. Det er nok lite trolig at denne mammaen bryr seg om hva en "hvem som helst" måtte mene, og kanskje er det behov for at "overformynderiet" passer på at pengene forblir hos rettmessige eier. Det værste er jo at hun ikke egentlig høres så sparsom ut. Hun lar bare andre delfinansiere oppussingsprosjektene sine. Anonymkode: 23603...f92 Jeg kjenner en dame som er litt lik angående delfinansiering. Hun har fått et merkelig verdensbilde der hun tror at verden skylder henne noe. Hun ser ikke at "verden" da ofte blir venner, bekjente og lokalsamfunnet. Hun forventer at hun og barna hennes alltid skal ha fordeler. Hun har alltid en merkelig forklaring/strategi på å komme seg fremst i køen eller inn bakveien. Hun synes synd på seg selv og folk rundt har kjøpt dette narrativet. Hun får derfor mye gratis, rabatt, trenger ikke bidra når folk spleiser, bidrar ikke med arbeid under dugnad. Men nyter godt av det de andre gjør. Mens andre må si nei til gøye ting er de med på alt fordi de selv ikke har forpliktelser. Er det en kjekk konsert et annet sted i landet, bryr de seg ikke om at barna går glipp av skole. De bare reiser fordi dette hadde de lyst til å få med seg. Det ene barnet viser tendenser til å tro at hen alltid skal ha unntak fra regler og at barnet kan gjør det det vil. Barnet er hyggelig, men tror at hen alltid kan gjøre det som hen vil mest. Leker de f.eks. ikke det dette barnet vil, så blir ikke barnet med å leke. Noen har begynt å murre fordi de ser at disse får så mye på bekostning av andre som faktisk har mye mindre. Og det at det alltid er deres barn som får fordelene f.eks. spille fotball på fotballstjernen som er på besøk, hilse på statsministeren, som får være med i helikopteret som skal fly en runde over lokalsamfunnet, så får sitte fremst i brannbilen, får komme inn i Cockpit osv. Jeg ser ikke for meg at disse klarer å endre kurs fordi deres verdensbildet er så forankret og de ser ikke at andre kan se annerledes på det. Og de er jo flinke til å få fordeler som igjen bekrefter deres verdensbilde. De er egentlig hyggelig, men er vant med å ha folk rundt seg som dekker "kjedelig" utgifter og oppgaver. Så kan de bruke pengene sine på og gjøre det de synes er kjekt. De tar det også som en selvfølge at når det er knapphet på noe så skal de ha. Jeg synes dette er interessant for jeg oppfatter ikke disse som kyniske eller brautende. De tenker ikke at de tar muligheter eller ting fra andre. Bare at "verden" er slik at de skal ha og at det er det som er rettferdig. Kanskje HI sin bekjent er litt likeledes. At hun har fått det for seg at det er riktig at andre betaler og bidrar til hennes økonomi og har fått litt tunnelsyn på dette. Anonymkode: 12900...5c1
Anonym bruker Skrevet 23. august #17 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kan man melde de for slikt? Blir det tatt seriøst? Jeg er redd for å skape trøbbel for jenta også. Hun må liksom være enig i at jeg tar det videre, ellers er det voldsomt tillitsbrudd. Jeg skal spørre henne om hun vil jeg skal hjelpe henne. HI Anonymkode: 0c0a0...3d9 Selvsagt kan og bør dette meldes. Hun stjeler jo fra sitt eget barn. Det blir nok tatt seriøst av overformynderiet eller poitiet. Hun skylder datteren tilbakebetaling. Håper virkelig du anmelder! Ring til statsforvalteren på mandag og rådfør deg med dem. Elker kontakt juridisk hjelp som bildet over her anbefaler. Anonymkode: 0fc94...79c
Anonym bruker Skrevet 23. august #18 Skrevet 23. august *Miss Marple* skrev (9 timer siden): Hun er grådig, gjerrig og usjarmerende. Helt enig. Kvalmende... Anonymkode: 584d8...c96
Anonym bruker Skrevet 23. august #19 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (11 timer siden): Grådig beist. Mindreårige barn skal forsørges, ikke betale for seg. Tjener de penger kan man kreve at de sparer en andel, men om man ikke er på fattigdomssegmentet skal de ikke drifte familien. Og kreve at man vippser for besøk og å sitte på korte distanser er så vulgært at jeg har ikke ord. Anonymkode: 1fafb...660 Helt enig. I tillegg til å spandere på andres barn skyss, ser man at de kommer seg trygt inn døren før man reiser. Dette er jeg vokst opp med. Anonymkode: f6d5d...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå