Gå til innhold

Tenk at vi har fått behov for "Ekstremismesenter" i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk at vi har fått behov for ekstremismesenter i Norge. Er vi nordmenn blitt så ekstreme?

Et nytt nasjonalt senter for innsats mot radikalisering og voldelig ekstremisme skal legges til Kristiansand, opplyser regjeringen. For 20 år siden ville vi ledd av dette. Nå er det en naturlig konsekvens.

https://www.nrk.no/nyheter/regjeringen-apner-nytt-ekstremismesenter-i-kristiansand-1.17537915

Anonymkode: 4c6e2...3b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturlig konsekvens av hva?

Anonymkode: cf008...6b5

Skrevet

Alle former for ekstremisme? Et senter? Skal det ekstreme dit eller er det folk som skal jobbe mot det? Skjønte ikke helt. 

Anonymkode: 6f698...fcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle former for ekstremisme? Et senter? Skal det ekstreme dit eller er det folk som skal jobbe mot det? Skjønte ikke helt. 

Anonymkode: 6f698...fcd

Står at de som skal jobbe der skal hjelpe de som er i førstelinja, altså gi råd og hjelp da vil jeg tro. Det er ikke et senter man sender ekstreme til nei.

Anonymkode: f4116...497

Skrevet (endret)

Den ekstreme som har gjort mest skade i Norge er vel en kristen nordmann? Tenker på Utøya ja.

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Står at de som skal jobbe der skal hjelpe de som er i førstelinja, altså gi råd og hjelp da vil jeg tro. Det er ikke et senter man sender ekstreme til nei.

Jeg vet ikke mer enn det som står i nyheten som er formidlet. Jeg antar det vil være forebyggende arbeid, med informasjon og lett tilgjengelighet for bekymrede foreldre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Den ekstreme som har gjort mest skade i Norge er vel en kristen nordmann? Tenker på Utøya ja.

Breivik er heldigvis bak lås og slå. Håper virkelig vi aldri får oppleve en slik type ekstremisme en gang til. Vet ikke hvorfor du nevner kristendommen, jeg tror ikke Breivik ble radikalisert av å lese i bibelen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men du utelater med vilje Zaniar Matapour (han som skjøt under Pride i Oslo 2022).

https://www.nrk.no/norge/zaniar-matapour-moter-retten-for-pride-angrepet-_-rettssaken-sendes-direkte-1.16788434

Var han en kristen nordmann altså? Det er nytt for både han og alle andre.

Anonymkode: 44f8f...b1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Så derfor skal vi late som annen ekstremisme ikke finnes? 

Anonymkode: 6cb6f...5bc

Skrevet

Etter Breivik, Mannshaus og Matapour er det bra at man setter inn tiltak for å jobbe mot ekstremisme. 

Økt polarisering og ensomme ulver som finner sitt fellesskap på nettet med gærninger fra hele verden - hvis man kan sette inn tiltak for å forebygge, så er det veldig bra. 

Anonymkode: adb54...283

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner uten rot i virkeligheten samt brukerdebatt.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Økt polarisering og ensomme ulver som finner sitt fellesskap på nettet med gærninger fra hele verden - hvis man kan sette inn tiltak for å forebygge, så er det veldig bra. 

Ja, tidligere hadde vi jo fedre og andre mannlige rollemodeller, og ikke i nærheten så mye ekstremisme, så forebygging virker.

Men jeg trodde at samfunnet heller ville at ungene skulle finne sitt mannlige forbilde på internett?

Hvorfor ellers har man jobbet så hardt for å få fedrene ut av hjemmene og langt vekk fra ungene?

Hvorfor ellers har man skapt et fiendebilde av menn, og latt kvinner vokse opp med pepperspray og boken ‘Psykopatens mange ansikter’ liggende på nattbordet - som en blanding av skrekk og advarsel og erotisk litteratur?

Anonymkode: c42f8...ff5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, tidligere hadde vi jo fedre og andre mannlige rollemodeller, og ikke i nærheten så mye ekstremisme, så forebygging virker.

Men jeg trodde at samfunnet heller ville at ungene skulle finne sitt mannlige forbilde på internett?

Hvorfor ellers har man jobbet så hardt for å få fedrene ut av hjemmene og langt vekk fra ungene?

Hvorfor ellers har man skapt et fiendebilde av menn, og latt kvinner vokse opp med pepperspray og boken ‘Psykopatens mange ansikter’ liggende på nattbordet - som en blanding av skrekk og advarsel og erotisk litteratur?

Gærninger har vi hatt hele tiden, forskjellen er at nå kan de hente støtte for de forskrudde ideene sine og inspirasjon fra andre gærninger fra hele verden. 

Dersom likestilling har skylda for ekstremisme, slik som du antyder, burde det jo f.eks være fritt for ekstremistisk tankegang i land som f. eks India, Columbia og Afghanistan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jobbet hard for å få fedrene ut av hjemmet? Er du sikker på at det er Norge du snakker om? Med sin pappaperm og sykt barn dager fordelt 50/50 på mor og far?

Anonymkode: 0dfe0...c65

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Naturlig konsekvens av hva?

Anonymkode: cf008...6b5

Av alt for høy innvandring!!

Anonymkode: 541a1...3ae

Skrevet

Gærninger har vi hatt hele tiden, forskjellen er at nå kan de hente støtte for de forskrudde ideene sine og inspirasjon fra andre gærninger fra hele verden. 

Dersom likestilling har skylda for ekstremisme, slik som du antyder, burde det jo f.eks være fritt for ekstremistisk tankegang i land som f. eks India, Columbia og Afghanistan. 

Nei, nå bruker du feil premisser og trekker feil slutninger.

Vi har ikke hatt ekstremister før. Og vi trenger derfor heller ikke sammenligne oss med noen helt andre. Det holder at vi sammenligner med oss selv på et tidligere tidspunkt. 

Skrevet

Jobbet hard for å få fedrene ut av hjemmet? Er du sikker på at det er Norge du snakker om? Med sin pappaperm og sykt barn dager fordelt 50/50 på mor og far?

Veldig sikker på at det er Norge jeg snakker om ja. Du er jo selv et godt eksempel på hva jeg mener, når du bare forholder deg til en brøkdel av ligningen og tydeligvis har blind spot som dekker resten. Og du er norsk, ikke sant?

En fra et annet land ville lett ha forstått hva jeg mente. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Veldig sikker på at det er Norge jeg snakker om ja. Du er jo selv et godt eksempel på hva jeg mener, når du bare forholder deg til en brøkdel av ligningen og tydeligvis har blind spot som dekker resten. Og du er norsk, ikke sant?

En fra et annet land ville lett ha forstått hva jeg mente. 

Du vil ikke bare forklare hva du mener da? Jeg er norsk og opplever ikke at menn blir fordrevet fra hjemmet. Tvert i mot så lever vi i ett av verdens mest likestilte land. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du vil ikke bare forklare hva du mener da? Jeg er norsk og opplever ikke at menn blir fordrevet fra hjemmet. Tvert i mot så lever vi i ett av verdens mest likestilte land. 

Nei, beklager.

Det blir som å forklare hvorfor sosialisme er så bra overfor en ikke-sosialist, eller forklare poenget med kristendommen for en ikke-troende. Vi er voksne mennesker med vidt ulik virkelighetsoppfatning og verdensbilde, så å forsøke å overføre et helt slikt teppe av holdninger og verdier, det blir for omfattende for en tråd som dette.

Likevel, det at du tilsynelatende ikke en gang er klar over en gang, at mennesker mener det stikk motsatte av deg, det er relevant for tråden, mener jeg.

For det finnes ingen bedre grobunn for ekstremisme, enn godtroenhet, likegyldighet, kunnskapsløshet, ignoranse.

Så må man til med senter for å forsøke å stoppe det, fordi det ikke ble stoppet allerede i starten, der det burde ha blitt stoppet. 

Skrevet

Og "fantes ikke ekstremister før"? Hva er det for noe tull? 

Hva med nazistene på 40-tallet og nynazistene på 80-90-tallet? 

Eller gjelder ekstremist-stempelet ditt bare for de med feil farge? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og "fantes ikke ekstremister før"? Hva er det for noe tull? 

Hva med nazistene på 40-tallet og nynazistene på 80-90-tallet? 

Eller gjelder ekstremist-stempelet ditt bare for de med feil farge? 

Nynazismen på 80-90-tallet:

aaa54588-41f8-49e9-8e5b-946c715c75ab?for

Det kan diskuteres hvem av dem som var de ekstreme. Vold var ingen av de fremmede for. Videre i innslaget (1:50 og videre) ser vi hvem det er som har sprayet en masse dritt på alle bygg over alt. Bygdefolket selv var på hvis side? De fikk vel med seg hvem som kastet og hvem som gjorde hva.
Men vold er greit så lenge det er fra "den rette siden". "Godvold".

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg vet ikke mer enn det som står i nyheten som er formidlet. Jeg antar det vil være forebyggende arbeid, med informasjon og lett tilgjengelighet for bekymrede foreldre. 

Rapporten ligger på hjemmesiden til regjeringen, du finner den hvis du trykker videre i saken. 

Senteret skal koordinere ressursene bedre, koble forskjellige instanser med hverandre. I tillegg er det et punkt om deling av informasjon, som har vært utfordrende mellom instanser til nå. Det er fire fokusområder som anbefales, senteret er en av de fire. Det blir som a-krimsamarbeidet. 

Anonymkode: aedcd...30e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, beklager.

Det blir som å forklare hvorfor sosialisme er så bra overfor en ikke-sosialist, eller forklare poenget med kristendommen for en ikke-troende. Vi er voksne mennesker med vidt ulik virkelighetsoppfatning og verdensbilde, så å forsøke å overføre et helt slikt teppe av holdninger og verdier, det blir for omfattende for en tråd som dette.

Likevel, det at du tilsynelatende ikke en gang er klar over en gang, at mennesker mener det stikk motsatte av deg, det er relevant for tråden, mener jeg.

For det finnes ingen bedre grobunn for ekstremisme, enn godtroenhet, likegyldighet, kunnskapsløshet, ignoranse.

Så må man til med senter for å forsøke å stoppe det, fordi det ikke ble stoppet allerede i starten, der det burde ha blitt stoppet. 

Men dette er jo ikke overbevisninger eller følelser, det er statistikk og empiri.  Norske menn bruker langt mer tid i hjemmet nenn for noen tiår siden, og langt mer enn de gjør i mange andre land. 

Anonymkode: 710bb...807

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det kan diskuteres hvem av dem som var de ekstreme. Vold var ingen av de fremmede for. Videre i innslaget (1:50 og videre) ser vi hvem det er som har sprayet en masse dritt på alle bygg over alt. Bygdefolket selv var på hvis side? De fikk vel med seg hvem som kastet og hvem som gjorde hva.

https://snl.no/nynazisme 

Her kan du lese deg opp på nynazisme. 

Men Store Norske Leksikon er muligens "for venstreekstremt" for deg? 

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Det var ikke ekstremisme, det var forsvar

Anonymkode: 99e4f...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...