Anonym bruker Skrevet 22. august #26 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg mener oppriktig at han (og makkeren hans bak) brukes feil. De er sterke, rågode med ball, leser spillet best av samtlige, sentrer til ledige spillere, og skyter hardt og presist. Både min sønn og han andre bak burde vært høyere på banen. På den måten hadde de flyttet spillet mer opp på motstanderens banehalvdel, og kunne scoret flere mål. Nå foregår det meste av spillet på deres halvdel pga manglende midtbane, og disse to guttene får alt imot seg. Hele laget ville fungert mye bedre hvis de hadde vært flyttet høyere opp, og når det i tillegg er naturlig for dem å søke oppover, ser jeg ikke noen grunn til ikke å forsøke. Men det sitter langt inne å lufte for trenerne da de har en holdning om at de vet best. Og så roper de og kjefter på guttene som gjør så godt de kan i helt feil posisjoner. Det blir så mye negativitet, og nå er min sønn i ferd med å miste motivasjonen. HI Anonymkode: e8585...ff3 Jeg hadde en sønn som din, bortsett fra at han ikke mistet motivasjonen. Han elsker fotball for mye til å slutte, og spiller ennå i en alder av 22 år. Men hvertfall, han var utrolig god som barn. Rask, sterk, tidlig forståelse og helt rå med ball. Han ønsket jo så klart å spille høyt på banen, men spilte som regel i forsvar. De trengte han jo der, for å unngå baklengsmål. Hjalp jo ikke om han lagde fem mål, om forsvaret slapp inn åtte. Han hadde mange målgivende pasninger, og fikk dermed kjenne på målfølelsen også. Om din sønn har så god forståelse bør han jo se helheten i laget. At han trengs i forsvar. Jeg har også en sønn som var skikkelig dårlig i fotball. Han ble satt som spiss, for der var han minst mulig til skade for laget. Han lagde fem-seks mål på sin korte karriere, og sluttet mens leken var god. 😂 Han fant på noe annet, som han var mye bedre i. Anonymkode: 7ff5a...e2d
Anonym bruker Skrevet 22. august #27 Skrevet 22. august Jeg var trener for gutta frem til de var 12, og det å sette en angrepsspiller i forsvar er det en grunn til. De er rasker på ballen og holder målet tettere for keeperen. Min spilte angrep til han ble plassert i mål Anonymkode: 4de58...e6a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august #28 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg hadde en sønn som din, bortsett fra at han ikke mistet motivasjonen. Han elsker fotball for mye til å slutte, og spiller ennå i en alder av 22 år. Men hvertfall, han var utrolig god som barn. Rask, sterk, tidlig forståelse og helt rå med ball. Han ønsket jo så klart å spille høyt på banen, men spilte som regel i forsvar. De trengte han jo der, for å unngå baklengsmål. Hjalp jo ikke om han lagde fem mål, om forsvaret slapp inn åtte. Han hadde mange målgivende pasninger, og fikk dermed kjenne på målfølelsen også. Om din sønn har så god forståelse bør han jo se helheten i laget. At han trengs i forsvar. Jeg har også en sønn som var skikkelig dårlig i fotball. Han ble satt som spiss, for der var han minst mulig til skade for laget. Han lagde fem-seks mål på sin korte karriere, og sluttet mens leken var god. 😂 Han fant på noe annet, som han var mye bedre i. Anonymkode: 7ff5a...e2d Veldig godt svar😊
Anonym bruker Skrevet 23. august #29 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg hadde en sønn som din, bortsett fra at han ikke mistet motivasjonen. Han elsker fotball for mye til å slutte, og spiller ennå i en alder av 22 år. Men hvertfall, han var utrolig god som barn. Rask, sterk, tidlig forståelse og helt rå med ball. Han ønsket jo så klart å spille høyt på banen, men spilte som regel i forsvar. De trengte han jo der, for å unngå baklengsmål. Hjalp jo ikke om han lagde fem mål, om forsvaret slapp inn åtte. Han hadde mange målgivende pasninger, og fikk dermed kjenne på målfølelsen også. Om din sønn har så god forståelse bør han jo se helheten i laget. At han trengs i forsvar. Jeg har også en sønn som var skikkelig dårlig i fotball. Han ble satt som spiss, for der var han minst mulig til skade for laget. Han lagde fem-seks mål på sin korte karriere, og sluttet mens leken var god. 😂 Han fant på noe annet, som han var mye bedre i. Anonymkode: 7ff5a...e2d Takk for innspill. Gøy sønnen din fremdeles har glede av fotballen. Sånn håper jeg det blir for min og. Jeg skjønner tankegangen, men mener likevel både min sønn og makkeren kunne utgjort så mye mer på midten. De hadde flyttet spillet opp, fått utnyttet spissen og scoret mer. De hadde selvsagt også hjulpet hjemover, og med hurtigheten avverget motstanders angrep. Hvem som helst kan stå bak og mæle ballen vekk, slik de applauderes til nå. Men når ingen av medspillerne opp på banen klarer å ta imot og få kontroll, slik disse to greier, faller hele angrepet sammen. Ok, jeg hører hva dere sier og lar det ligge. Det som er litt artig her da - hvis jeg hadde vært mann, og hadde kommet med disse betraktningene til trenerne - så hadde det antagelig ikke vært noe problem. Men fra en mamma til en mannlig trener … 😉 HI Anonymkode: e8585...ff3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august #30 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for innspill. Gøy sønnen din fremdeles har glede av fotballen. Sånn håper jeg det blir for min og. Jeg skjønner tankegangen, men mener likevel både min sønn og makkeren kunne utgjort så mye mer på midten. De hadde flyttet spillet opp, fått utnyttet spissen og scoret mer. De hadde selvsagt også hjulpet hjemover, og med hurtigheten avverget motstanders angrep. Hvem som helst kan stå bak og mæle ballen vekk, slik de applauderes til nå. Men når ingen av medspillerne opp på banen klarer å ta imot og få kontroll, slik disse to greier, faller hele angrepet sammen. Ok, jeg hører hva dere sier og lar det ligge. Det som er litt artig her da - hvis jeg hadde vært mann, og hadde kommet med disse betraktningene til trenerne - så hadde det antagelig ikke vært noe problem. Men fra en mamma til en mannlig trener … 😉 HI Anonymkode: e8585...ff3 Jeg tenker at problemet oppstår når en forelder blander seg inn i treners avgjørelser. Mann eller kvinne. Veldig få mennesker setter pris på at noen kommer og kritiserer jobben man gjør enten det er som trener eller som lege. Mitt barns trener har sagt klart og tydelig i alle år at det er opp til treneren å vurdere hvor de unge skal spille, men pga foreldres innspill av negativ art ønskes det ingen foreldre i noe form for trenerrolle .
Anonym bruker Skrevet 23. august #31 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for innspill. Gøy sønnen din fremdeles har glede av fotballen. Sånn håper jeg det blir for min og. Jeg skjønner tankegangen, men mener likevel både min sønn og makkeren kunne utgjort så mye mer på midten. De hadde flyttet spillet opp, fått utnyttet spissen og scoret mer. De hadde selvsagt også hjulpet hjemover, og med hurtigheten avverget motstanders angrep. Hvem som helst kan stå bak og mæle ballen vekk, slik de applauderes til nå. Men når ingen av medspillerne opp på banen klarer å ta imot og få kontroll, slik disse to greier, faller hele angrepet sammen. Ok, jeg hører hva dere sier og lar det ligge. Det som er litt artig her da - hvis jeg hadde vært mann, og hadde kommet med disse betraktningene til trenerne - så hadde det antagelig ikke vært noe problem. Men fra en mamma til en mannlig trener … 😉 HI Anonymkode: e8585...ff3 Nei, slike betraktninger hadde vært et problem uansett. Trenere er bare vanlig foreldre som tar på seg en ganske forpliktende og omfattende frivillig oppgave. Mange vegrer seg for å gjøre det på grunn av foreldrene. Det er alltid noen foreldre som skal mene noe om organiseringen av laget (hvem som spiller hvor, hvor mye de spiller osv). Og så er det alltid noen foreldre som har en overdreven forventing. Når man først er blitt trener så forventes det plutselig individuelle tilpasninger, at trener skal hente og bringe spillere osv. Man glemmer plutselig at trener bare er en forelder som allerede har tatt på seg mer. Man kan ta opp ting som er urettferdig og kritikkverdig. Det er trenere som aldri burde vært trenere og som ødelegger laget. Trenere som snakker stygt til spillerne, trenere som topper laget fra de er 7 år, trenere som favoriserer egne barn og deres venner slik at laget faller sammen fordi de andre slutter. Jeg vet om trenere som fikk beskjed om å slutte selv om klubben ikke hadde alternativer. Dette fordi treneren hadde et sinneproblem og fikk rapporter mot seg fra både egen klubb, motstanderlag og dommere. Drives ikke laget urettferdig, så skal du la trener styre. Alle foreldre har ønsker for barna sine og de fleste foreldre og noen barn synes det er gøyest om barnet spiller i angrep. Som en annen sier; er til det beste for et lag at de flinkeste spiller i forsvar. Det er her det er viktigst med spillforståelse, det å lese spillet og bevege seg riktig. Men du kan ta opp med trener, eller på foreldremøte, at du ønsker at de rullerer litt på plassene slik at de får erfaring fra flere plasser på banen. Men da må det gjelde hele laget. Ikke bare et ønske om at din sønn skal spille i angrep. Anonymkode: 8842d...c4c
Anonym bruker Skrevet 23. august #32 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Takk for innspill. Gøy sønnen din fremdeles har glede av fotballen. Sånn håper jeg det blir for min og. Jeg skjønner tankegangen, men mener likevel både min sønn og makkeren kunne utgjort så mye mer på midten. De hadde flyttet spillet opp, fått utnyttet spissen og scoret mer. De hadde selvsagt også hjulpet hjemover, og med hurtigheten avverget motstanders angrep. Hvem som helst kan stå bak og mæle ballen vekk, slik de applauderes til nå. Men når ingen av medspillerne opp på banen klarer å ta imot og få kontroll, slik disse to greier, faller hele angrepet sammen. Ok, jeg hører hva dere sier og lar det ligge. Det som er litt artig her da - hvis jeg hadde vært mann, og hadde kommet med disse betraktningene til trenerne - så hadde det antagelig ikke vært noe problem. Men fra en mamma til en mannlig trener … 😉 HI Anonymkode: e8585...ff3 Hva sier du til sønnen din når han klager? Forteller du han det du skriver her i tråden, forteller du at han burde spille spiss og at han en 1 annen byrde bære laget? Du må ikke glemme at de er 11 da. Anonymkode: 83561...180
Anonym bruker Skrevet 23. august #33 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for innspill. Gøy sønnen din fremdeles har glede av fotballen. Sånn håper jeg det blir for min og. Jeg skjønner tankegangen, men mener likevel både min sønn og makkeren kunne utgjort så mye mer på midten. De hadde flyttet spillet opp, fått utnyttet spissen og scoret mer. De hadde selvsagt også hjulpet hjemover, og med hurtigheten avverget motstanders angrep. Hvem som helst kan stå bak og mæle ballen vekk, slik de applauderes til nå. Men når ingen av medspillerne opp på banen klarer å ta imot og få kontroll, slik disse to greier, faller hele angrepet sammen. Ok, jeg hører hva dere sier og lar det ligge. Det som er litt artig her da - hvis jeg hadde vært mann, og hadde kommet med disse betraktningene til trenerne - så hadde det antagelig ikke vært noe problem. Men fra en mamma til en mannlig trener … 😉 HI Anonymkode: e8585...ff3 Det blir bare for dumt å vri dette til at du er dame. La treneren trene og vær glad noen tar på seg den utakknemlige oppgaven. Anonymkode: 4b012...fee
Anonym bruker Skrevet 23. august #34 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (På 22.8.2025 den 11.53): Jeg har en gutt på 11 år som er superinteressert i fotball. Han er god, men begynner å miste motivasjonen fordi trenerne bruker han feil. Han er en soleklar angrepsspiller, men blir bare satt i forsvar fordi han er rask. Han maser på trenerne om å spille høyere opp på banen, og jeg tror det ville vært til fordel for både laget og han selv. Bør jeg si noe til trenerne? Anonymkode: e8585...ff3 Du har fått mange gode svar her, om det som trolig er grunnen til at han plasseres mye i forsvar. Kanskje sønnen din slår seg litt mer til ro i sin nåværende posisjon, dersom du forklarer det slik. Med mindre det er åpenbar urimelig favorisering av enkeltspillere som gjør at noen spiller spiss/midtbane, så ville jeg latt det ligge foreløpig. Reglene for barnefotball er vel frem til det året de fyller 12? Etter det kan de vel helt lovlig begynne å toppe lagene. Da er det kanskje mer naturlig å komme med henvendelser om spilletid og posisjon, siden det da er andre hensyn enn "alle skal med" som gjelder. Anonymkode: beb1b...f63
Anonym bruker Skrevet 23. august #35 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, slike betraktninger hadde vært et problem uansett. Trenere er bare vanlig foreldre som tar på seg en ganske forpliktende og omfattende frivillig oppgave. Mange vegrer seg for å gjøre det på grunn av foreldrene. Det er alltid noen foreldre som skal mene noe om organiseringen av laget (hvem som spiller hvor, hvor mye de spiller osv). Og så er det alltid noen foreldre som har en overdreven forventing. Når man først er blitt trener så forventes det plutselig individuelle tilpasninger, at trener skal hente og bringe spillere osv. Man glemmer plutselig at trener bare er en forelder som allerede har tatt på seg mer. Man kan ta opp ting som er urettferdig og kritikkverdig. Det er trenere som aldri burde vært trenere og som ødelegger laget. Trenere som snakker stygt til spillerne, trenere som topper laget fra de er 7 år, trenere som favoriserer egne barn og deres venner slik at laget faller sammen fordi de andre slutter. Jeg vet om trenere som fikk beskjed om å slutte selv om klubben ikke hadde alternativer. Dette fordi treneren hadde et sinneproblem og fikk rapporter mot seg fra både egen klubb, motstanderlag og dommere. Drives ikke laget urettferdig, så skal du la trener styre. Alle foreldre har ønsker for barna sine og de fleste foreldre og noen barn synes det er gøyest om barnet spiller i angrep. Som en annen sier; er til det beste for et lag at de flinkeste spiller i forsvar. Det er her det er viktigst med spillforståelse, det å lese spillet og bevege seg riktig. Men du kan ta opp med trener, eller på foreldremøte, at du ønsker at de rullerer litt på plassene slik at de får erfaring fra flere plasser på banen. Men da må det gjelde hele laget. Ikke bare et ønske om at din sønn skal spille i angrep. Anonymkode: 8842d...c4c "Man kan ta opp ting som er urettferdig og kritikkverdig. Det er trenere som aldri burde vært trenere og som ødelegger laget. Trenere som snakker stygt til spillerne, trenere som topper laget fra de er 7 år, trenere som favoriserer egne barn og deres venner slik at laget faller sammen fordi de andre slutter" Dette var jeg borti med laget til sønnen min. Treneren + lagleder sin sønn, fikk raskt hospitere med eldre lag, sammen med et par andre av de beste. De to førstnevnte er vel nå tatt ut til noe form for ungdomslandslagssamling. Sånn blir det jo etter hvert selvsagt. Det blir et skille mellom de som er veldig gode, og de som er hakket under. Problemet var at gutta var 10 år når denne hospiteringen startet, og laget ramlet liksom litt fra hverandre. Min sønn var forøvrig en av de som fikk tilbud om spilletid med de eldre gutta, men da var han på vei ut siden flere av kameratene hadde sluttet. Anonymkode: beb1b...f63
Anonym bruker Skrevet 23. august #36 Skrevet 23. august Jeg tenker at du bør ta en prat med treneren og si at du er bekymret for motivasjonen til din sønn. Spør treneren om hva han tenker kan gjøres for å øke motivasjonen. Kanskje treneren kan ta en samtale med gutten og sammen finne ut hva de kan gjøre? Anonymkode: 3e7ee...dcc
Anonym bruker Skrevet 23. august #37 Skrevet 23. august Jeg er så for åpen kommunikasjon jeg. Mannen er fotballtrener, og jeg hjelper til på benk. Ville mye heller vite, enn å være uvitende. Det er jo ikke ønskelig at noen ikke føler mestring eller har det bra. Kanskje er det en logisk forklaring eller kanskje kan det gjøres endringer. Trenere er jo frivillig og ikke verdensmestere. Snakk med de, hør, og vær vennlig:-) Anonymkode: 49a58...6e9
Anonym bruker Skrevet 23. august #38 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at du bør ta en prat med treneren og si at du er bekymret for motivasjonen til din sønn. Spør treneren om hva han tenker kan gjøres for å øke motivasjonen. Kanskje treneren kan ta en samtale med gutten og sammen finne ut hva de kan gjøre? Anonymkode: 3e7ee...dcc Det er nok en langt mer fornuftig tilnærming, enn det HI la opp til i hovedinnlegget. Anonymkode: beb1b...f63
Anonym bruker Skrevet 23. august #39 Skrevet 23. august Det som er problemet i sånne situasjoner er at det er lagsport og det er ikke profesjonelle trenere Ett av mine barn var i akkurat samme situasjon - jeg fikk nok da sønnen begynte å nevne selv at han er alltid forsvar, og vi telte alle campene i en sesong- ingen endring, spiller forsvar og «redder» laget. Klart det går på motivasjonen, utvikling og prestasjoner. Tullete kommentarer om at «han blir så god som han vil uansett» bla bla, orker jeg ikke, det er så feil og uetisk overfor barnet. vi løste det med å bytte til individuell idrett, og han ble raskt veldig god i den også- fordi han fikk lov til å utvikle seg, fikk masse direkte veiledning og støtte fra trenere, og alle trenere var ansatte med høyre utdanning innen idrettspedagogikk, ikke amatør foreldre han fikk lov å holde på med fotball i en overgangsfase men var «ferdig» med den allerede etter et halvår fordi han blomstret i den nye idretten. Han spiller litt i helgene med kompiser og følger med på den store fotballen, men vil ikke tilbake til laget Anonymkode: d0a40...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå