Gå til innhold

Får menn også en slags overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sprø av mannen for tiden. Absolutt alt bir tolket på en negativ måte, og han er konstant grinete.

For eksempel, jeg kom hjem fra trening i går, og spør om han hadde vært ute med bikkja mens jeg var borte. Da blir han sur og svarer at det har han virkelig ikke hatt tid til på grunn av ditten og datten. Jeg svarer pent at det virkelig ikke var slik ment, jeg ønsket bare å vite det slik at jeg vet om jeg bør ta en lengre tur med han nå, eller om det holder med en kort tissetur om en 1,5 timer før vi legger oss. Mannen er fremdeles sur.

Dette er en av mange episoder. Føler at enkelte dager kan jeg nesten ikke si noe som helst uten å få en sur mine tilbake.

Vi har vært sammen i 30 år, og han har aldri vært slik tidligere. Han er 53.

Kommer også menn i en slags overgangsalder?

Anonymkode: 2bcef...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menn kommer ikke i overgangsalderen. Men testosteronnivået blir jo mye lavere når menn blir eldre. 

Høres ut som han begynner å bli lei av deg. 

Anonymkode: b9cc7...fa7

Skrevet

Jeg tror ikke det? De styres jo ikke av hormoner. Det er derfor de som regel er stabile i humøret, til forskjell fra mange kvinner vars humør svinger mer avhengig av litt forskjellig.

Anonymkode: 9b78b...026

Skrevet

Ja. De får en dropp i testosteronet, noen kan bli litt utidig når det skjer 😅

Anonymkode: bb032...6cd

Skrevet

Ja, de gjør det, men den er mindre omfattende enn hos kvinner.

Hormonendringene er store i kvinnekroppen, og ganske små hos herrene, men det er en endring der også.

Om mannen har endret personlighet så voldsomt ville jeg heller tenkt det var andre ting 

Det kan være enkle ting som mye stress på jobb, følelse av å bli forbigått av yngre ansatte o.l. En liten identitetskrise liksom.

Men også alvorlige ting som svulst på hjernen eller altzheimer.

Jeg ville satt meg ned med han i helga, eller kanskje foreslått en felles skogstur med bikkja, og sagt du var bekymret for han, spurt hvordan han har det. Prøvd å få igang en god samtale uten å angripe han så han går rett i forsvar, siden han virker å ha mistet helt evnen til å ta seg sammen.

Anonymkode: 926b1...109

Skrevet

Det som rammer menn mest er svakere helse. Menn er ikke like flinke til å akseptere at en blir eldre, og de fysiske begrensningene som hører med. De ønsker å være aktive og kunne gjøre mye hele tiden. Og de er IKKE flinke til å prate om egen helse. Jeg tipper det er noe som bekymrer og plager han med helsa, det går ut over humøret. 

Anonymkode: 9eebf...2bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg blir sprø av mannen for tiden. Absolutt alt bir tolket på en negativ måte, og han er konstant grinete.

For eksempel, jeg kom hjem fra trening i går, og spør om han hadde vært ute med bikkja mens jeg var borte. Da blir han sur og svarer at det har han virkelig ikke hatt tid til på grunn av ditten og datten. Jeg svarer pent at det virkelig ikke var slik ment, jeg ønsket bare å vite det slik at jeg vet om jeg bør ta en lengre tur med han nå, eller om det holder med en kort tissetur om en 1,5 timer før vi legger oss. Mannen er fremdeles sur.

Dette er en av mange episoder. Føler at enkelte dager kan jeg nesten ikke si noe som helst uten å få en sur mine tilbake.

Vi har vært sammen i 30 år, og han har aldri vært slik tidligere. Han er 53.

Kommer også menn i en slags overgangsalder?

Nei, det høres heller ut som han har det tøft.

Anonymkode: b6bcf...bdc

Skrevet

Ser dere hverandre? Ser du hvorfor han ikke var ute med hunden og ser han at du gjør det? Eller føler han at du hakker fordi han ikke var ute med hunden?

Anonymkode: f8c2b...236

Skrevet

Har han vært på en skikkelig EU-kontroll?

Han kan slite med diffuse ting han ikke har sjekket opp, eller han kan kjenne på nye ting som gjør han vettskremt og ikke tør sjekke opp.

Menn er rare noen ganger, kanskje tisser han ofte og har mistet futten i strålen og frykter prostatakreft, men tør ikke gå til legen for han er redd for å få en finger i rumpa 🙈

Eller kanskje er han litt avstandsforelsket i den nye sekretæren på jobb og har innsett at han er 20 år eldre enn henne og i hennes øyne en "gammel gris".

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Han kan slite med diffuse ting han ikke har sjekket opp, eller han kan kjenne på nye ting som gjør han vettskremt og ikke tør sjekke opp.

Menn er rare noen ganger, kanskje tisser han ofte og har mistet futten i strålen og frykter prostatakreft, men tør ikke gå til legen for han er redd for å få en finger i rumpa 🙈

Eller kanskje er han litt avstandsforelsket i den nye sekretæren på jobb og har innsett at han er 20 år eldre enn henne og i hennes øyne en "gammel gris".

Ah all denne forståelsen for mannens vanskeligheter.  Lurer på hvor mange menn som tenker sånn om kona?

Anonymkode: c084d...a7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Morsomme tanker, mange av de kan faktisk være riktige. Menn kan være slik, og de forteller det ikke, men oppførselen kan fortelle mye. Innimellom kan han være veldig glad, fordi han er lettet, og har funnet noe som kan berolige. Så er han plutselig tilbake igjen, med nye bekymringer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ah all denne forståelsen for mannens vanskeligheter.  Lurer på hvor mange menn som tenker sånn om kona?

Anonymkode: c084d...a7c

Mange menn gjør det, men kvinner er nok best. Og kvinner er mye flinkere til å skjule det, så da er det ikke så enkelt for mannen heller.

Skrevet

Takk for svar alle sammen

Det kan være stress. Han er litt i limbo på jobben for tiden, styreleder i sameiet og de tidligere styrene har ikke helt gjort jobben sin så han har brukt det siste året til å rydde opp i økonomien og fått oversikt over hva av vedlikehold som burde vært gjort for lenge siden, og midt oppi dette så sliter et av barna våre

HI

Skrevet

Menn får undergangsalder. Det er da de skaffer seg tjueåringer.

Anonymkode: be8ce...297

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Menn får undergangsalder. Det er da de skaffer seg tjueåringer.

Anonymkode: be8ce...297

Det er jeg ikke redd for at han finner på

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...