Gå til innhold

Skryt til arbeidsplasser som har rom for alle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datter var på en butikk for å handle en seng i går. Vi fikk først tak i en selger, som forklarte litt om sengen og som svarte på akkurat det vi spurte om. Det er min datter som skal ha sengen, og hun var veldig usikker på valget. Jeg er heller ingen ekspert, så vi stod der litt usikre. Vi sa til selgeren at vi skulle tenke litt på det, og falt til slutt ned på en hun likte godt. 

Da vi kom til kassen så stod der en annen selger. Han var litt spesiell, men higet etter å hjelpe og nærmest løp til sengeavdelingen. Han kunne ALT om denne sengen, og dro fram sine egne preferanser rundt sengene. Jeg synes kanskje det var i overkant mye, men jeg så at min datter var veldig fornøyd med dette. Hun ble nå helt sikker i sitt valg. Ved kassen var han veldig omstendelig, og fortalte hva som ville skje når sengen kom til deres lager. Igjen - jeg lurte litt på hvorfor han hadde behov for å forklare hele tiden, men min datter nikket og svarte og smilte. 

Da vi kom ut i bilen, sa min datter "han var autist. Så deilig at butikkene ansetter så flinke folk!" Jeg ble helt stum, for tanken hadde ikke streifet meg engang. Og hun hadde jo helt rett, vi fikk kjempegod service, selv om han var litt spesiell. Jeg skjemmes litt for at jeg ikke tenkte lenger egentlig. 

Anonymkode: 733b2...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk reaksjon av din datter 🧡

Jeg er level 1 autist med adhd og jobber som nattevakt. Er høyt under taket hos oss og rom for alle mine quirks (usikker på skrivemåte). Trenger jeg å få ut sangen i hodet, går jeg på kjøkkenet og synger litt lavt. Må jeg hoppe litt, tar jeg en brannrunde rundt huset. Jeg har ikke ansvar for medisinering, siden jeg ikke klarer utregning av dose. Jeg får sitte med hodetelefoner, solbriller eller hva jeg måtte trenge når vi har møtedager. Og ledelsen forstår når jeg ikke klarer å jobbe. 

Men jeg er også kald som is under kriser, har gode kommunikasjonsevner og masse omsorg og empati. Jeg ser beboerne våre for den dem er og ikke hva de har gjort for å komme til oss. Jeg er en trygg og autoritativ voksen. 

Jeg var 2 mnd unna uføretrygd da jeg fikk denne jobben. Har nå jobbet ett år og tror jeg skal klare å holde på jobben noen år i hvert fall. Jeg er 42 år og er ikke klar for å bare sulle rundt hjemme. Fikk diagnosene mine for 2 år siden. 

Heia arbeidsgivere som ser styrker i stedet for svakheter!!

Anonymkode: 4c2f7...f1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fantastisk reaksjon av din datter 🧡

Jeg er level 1 autist med adhd og jobber som nattevakt. Er høyt under taket hos oss og rom for alle mine quirks (usikker på skrivemåte). Trenger jeg å få ut sangen i hodet, går jeg på kjøkkenet og synger litt lavt. Må jeg hoppe litt, tar jeg en brannrunde rundt huset. Jeg har ikke ansvar for medisinering, siden jeg ikke klarer utregning av dose. Jeg får sitte med hodetelefoner, solbriller eller hva jeg måtte trenge når vi har møtedager. Og ledelsen forstår når jeg ikke klarer å jobbe. 

Men jeg er også kald som is under kriser, har gode kommunikasjonsevner og masse omsorg og empati. Jeg ser beboerne våre for den dem er og ikke hva de har gjort for å komme til oss. Jeg er en trygg og autoritativ voksen. 

Jeg var 2 mnd unna uføretrygd da jeg fikk denne jobben. Har nå jobbet ett år og tror jeg skal klare å holde på jobben noen år i hvert fall. Jeg er 42 år og er ikke klar for å bare sulle rundt hjemme. Fikk diagnosene mine for 2 år siden. 

Heia arbeidsgivere som ser styrker i stedet for svakheter!!

Anonymkode: 4c2f7...f1e

Så herlig å høre 🙂 Ja med tilrettelegging så blir arbeidsplassene et godt sted  å være for alle. Og vi trenger mangfold!

Anonymkode: 733b2...ed5

Skrevet (endret)

Så flott! Dette burde det ha vært mer av i arbeidslivet. Det sitter en hel haug av mennesker rundt i dette landet med ressurser som kunne bidratt på mange slags vis, selv om de kanskje trenger litt tilrettelegging eller ikke kan jobbe fullt. Det er heldigvis noen arbeidsgivere som er kjempegode på dette, men det burde vært mange flere. Det er en uutnyttet ressurs, rett og slett.

Endret av Himmel og hav
Skrivefeil
Skrevet

Så flott, og så flott datter du har som ser mennesker på den måten.

Min venninne har en sønn med downs og han har fast jobb på en matvarebutikk. Der er han pappsjef og har ansvar for å rydde hyller og presse tomme esker. Han har fått gullsko og flott skilt hvor det står PAPPSJEF og han er kjempestolt over jobben sin. Det er så mye menneskeverd i å ha en jobb å gå til, og arbeidstiden hans er slik at han kommer en time før lunsj, har en god pause sammen med kollegaer og så jobber han en time til. Det er det han har kapasitet til, og han gjør en reell og god jobb de timene han er der. Vi skulle hatt mange flere arbeidsplasser som tok på seg et slikt ansvar. 

Skrevet
MissSaigon skrev (40 minutter siden):

Så flott, og så flott datter du har som ser mennesker på den måten.

Min venninne har en sønn med downs og han har fast jobb på en matvarebutikk. Der er han pappsjef og har ansvar for å rydde hyller og presse tomme esker. Han har fått gullsko og flott skilt hvor det står PAPPSJEF og han er kjempestolt over jobben sin. Det er så mye menneskeverd i å ha en jobb å gå til, og arbeidstiden hans er slik at han kommer en time før lunsj, har en god pause sammen med kollegaer og så jobber han en time til. Det er det han har kapasitet til, og han gjør en reell og god jobb de timene han er der. Vi skulle hatt mange flere arbeidsplasser som tok på seg et slikt ansvar. 

Har de ikke det i veldig mange matbutikker?

Det har de her jeg bor ihvertfall. De har vel en tiltaksstilling via nav eller noe sånt, for de har uføretrygden sin pluss litt lønn fra butikken de jobber i.

På Rema jobber det en ung mann med downs. Han fyller på varer, rydder, hjelper kunder å finne ting de leter etter osv. Helt klart et positivt innslag i miljøet, både kunder og ansatte er veldig glad i denne blide og hyggelige unge mannen.

På Coop jobber det en voksen mann som har en eller annen form for psykisk utviklingshemning, men blid og glad, jobber og skravler. Tror kanskje han skravler mer enn han jobber, men igjen, han er så blid og hyggelig at man bare må smile av å prate med han. Han hjelper deg ved panteautomaten, hjelper deg å finne ting, fyller på litt varer og går i uniform rundt i butikken og stråler.

Er også ei med downs på Mc Donalds, hun rydder bord, vasker bord, tømmer søppel, feier gulv osv så det skal se bra ut i restauranten. Veldig blid og søt dame, sosial og pratsom.

Anonymkode: 8932e...5fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har de ikke det i veldig mange matbutikker?

Det har de her jeg bor ihvertfall. De har vel en tiltaksstilling via nav eller noe sånt, for de har uføretrygden sin pluss litt lønn fra butikken de jobber i.

På Rema jobber det en ung mann med downs. Han fyller på varer, rydder, hjelper kunder å finne ting de leter etter osv. Helt klart et positivt innslag i miljøet, både kunder og ansatte er veldig glad i denne blide og hyggelige unge mannen.

På Coop jobber det en voksen mann som har en eller annen form for psykisk utviklingshemning, men blid og glad, jobber og skravler. Tror kanskje han skravler mer enn han jobber, men igjen, han er så blid og hyggelig at man bare må smile av å prate med han. Han hjelper deg ved panteautomaten, hjelper deg å finne ting, fyller på litt varer og går i uniform rundt i butikken og stråler.

Er også ei med downs på Mc Donalds, hun rydder bord, vasker bord, tømmer søppel, feier gulv osv så det skal se bra ut i restauranten. Veldig blid og søt dame, sosial og pratsom.

Anonymkode: 8932e...5fe

Alle butikker har det, og det er et supert tiltak. Og det lønner seg for butikkene, de får store lønnstilskudd for dette. Men ordningen er kostbar og truet fordi i dag er det veldig mange som kvalifiserer til lønnstilskudd i sammenheng med integrering av lite kvalifisert arbeidskraft. De fleste ikke norske skattebetalere, og har aldri betalt skatt til Norge. Da går ikke regnestykket opp, og da kollapser NAV til slutt. Deretter hele samfunnet. Trist, fordi det er så bra når vi tar vare på hverandre i Norge. Men når vi gaper for høyt går det galt.

https://www.vg.no/nyheter/i/vgL47L/full-forvirring-rundt-nav-tiltakskaos-har-mistet-tiltro-til-systemet

Anonymkode: c3230...01a

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Alle butikker har det, og det er et supert tiltak. Og det lønner seg for butikkene, de får store lønnstilskudd for dette. Men ordningen er kostbar og truet fordi i dag er det veldig mange som kvalifiserer til lønnstilskudd i sammenheng med integrering av lite kvalifisert arbeidskraft. De fleste ikke norske skattebetalere, og har aldri betalt skatt til Norge. Da går ikke regnestykket opp, og da kollapser NAV til slutt. Deretter hele samfunnet. Trist, fordi det er så bra når vi tar vare på hverandre i Norge. Men når vi gaper for høyt går det galt.

https://www.vg.no/nyheter/i/vgL47L/full-forvirring-rundt-nav-tiltakskaos-har-mistet-tiltro-til-systemet

Anonymkode: c3230...01a

Tilogmed i denne tråden klarer du å vri det til at alt er innvandrernes skyld. For et menneske! 

Anonymkode: 4514f...3f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Tilogmed i denne tråden klarer du å vri det til at alt er innvandrernes skyld. For et menneske! 

Anonymkode: 4514f...3f3

Men det handler vel mest om at det er en fin ordning, som dessverre står i fare pga svak økonomi hos nav. Jeg synes det er en flott ordning, men skjønner samtidig at det blir en økonomisk kabal å få til å gå opp, når man får et stort antall lavt kvalifiserte mennesker, som kan komme inn under ordningen. Og at mange lavt kvalifiserte er å finne i gruppa med innvandrere, er vel ingen hemmelighet?

Anonymkode: 85330...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...