Anonym bruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Kjenner jeg blir litt lei. Det er tydelig det nye store som løser alt. Uansett, jeg har strevd med søvn siden 20-årene, våkner tidlig. Har også nær familie som er likedan. For noen år siden ble det en del verre, psykisk syk ungdom hvor jeg var i konstant beredskap over tid. Det sitter fremdeles i kroppen, noe som gjør det vanskelig å sove natten gjennom. Det kan være merkbart for de rundt hvis vi er på reise og tett på andre, selv om jeg forsøker å liste meg ut. Spesielt ei i vennegjengen som nå har voldsom oppheng i dette. Kjenner jeg nesten vil lyve om når jeg våknet, for hun virker helt fiksert på at dette selvfølgelig er løsningen på min varierende søvn. Jeg kan avvise kort og tar aldri initiativ til å prate om egen søvn, men hun bare fortsetter. Graver og tralter i vei om sin overbevisning. Hvordan får man slutt på det her, uten å lage krøll og dårlig stemning i vennegruppen. Hun blir lett fornærmet, samtidig kjenner jeg på at hun tråkker virkelig over mine grenser også. Anonymkode: ab111...33c
sug lut Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Det finnes alltid noen som har blitt frelst og oppdaget årets askeavkok. Sykeliggjøring er også for noen en livsstil. Det er jo opp til deg hvordan og hvor mye du vil ha med henne å gjøre - du må avgjøre om hun er verd å ha om hun fortløpende ikke tar inn hva du sier.
amandine Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Da må du være tydelig med henne om at dette ikke er det samme for deg? Si at du ikke orker å snakke om det og at det er som det er. Jeg må ellers si at jeg skulle ønske for min egen del at det hadde vært like mye fokus på det for 10 år siden da jeg begynte med det som nå, for da hadde jeg sluppet å være bekymret over om hvorvidt jeg var på vei til å bli sprø/alvorlig deprimert/ skilt. Jeg var sint som en okse og hissig som en veps, var sikker på at jeg hadde fått leddgikt og aldri mer skulle få sove. Heldigvis har det vist seg at mannen ikke er like dust som jeg var sikker på, og jeg har ikke leddgikt eller depresjon.
Anonym bruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august amandine skrev (1 minutt siden): Da må du være tydelig med henne om at dette ikke er det samme for deg? Si at du ikke orker å snakke om det og at det er som det er. Jeg må ellers si at jeg skulle ønske for min egen del at det hadde vært like mye fokus på det for 10 år siden da jeg begynte med det som nå, for da hadde jeg sluppet å være bekymret over om hvorvidt jeg var på vei til å bli sprø/alvorlig deprimert/ skilt. Jeg var sint som en okse og hissig som en veps, var sikker på at jeg hadde fått leddgikt og aldri mer skulle få sove. Heldigvis har det vist seg at mannen ikke er like dust som jeg var sikker på, og jeg har ikke leddgikt eller depresjon. 😂 Ser den. Positivt med fokus på kvinnehelse, ikke negativ til det, mer når det bikker fiksering jeg får litt kløe. Bra du fant ut av det, ingenting bedre enn det. For min del har denne søvnen vært noe jeg må finne ut av. Da jeg var yngre stresset det meg unødig å være så utenfor normalen. Men nå som jeg har lagt til rette med en jobb som passer, har en mann som virker å leve ganske uanfektet og ungene store nok til at jeg kan følge mer min klokke, er mye av stresset rundt det borte. Det har vært en reise å ikke jobbe mot det, men med det. Kanskje derfor jeg er lettere allergisk mot folk som gjør det omtrent til sin misjon i livet å «fikse det» uten at jeg ber om det, tvert i mot. Alt fokuset kan også blir stressfaktor. Anonymkode: ab111...33c
Anonym bruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Ja, huff, dette fokuset på kvinnehelse… Anonymkode: 821b3...40c
Anonym bruker Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august sug lut skrev (23 minutter siden): Det finnes alltid noen som har blitt frelst og oppdaget årets askeavkok. Sykeliggjøring er også for noen en livsstil. Det er jo opp til deg hvordan og hvor mye du vil ha med henne å gjøre - du må avgjøre om hun er verd å ha om hun fortløpende ikke tar inn hva du sier. Sant. Godt poeng, kanskje en god påminnelse for meg at årets askeavkok mest sannsynlig faser ut etter hvert. Jeg liker gjengen godt ellers, selv om hun ikke er min favoritt. Skal ha det i bakhodet at det passerer nok snart, så får jeg heller fase ut og planlegge middag i hodet mitt når foredraget starter, som har vært min mestringsstrategi 🤭 Anonymkode: ab111...33c
Anonym bruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Ja, huff, dette fokuset på kvinnehelse… Anonymkode: 821b3...40c Ingenting galt med fokus på kvinnehelse, men fiksering i form av eneste løsning på alt. Hun blir snurt over at jeg ikke kaster meg på å oppsøke privat klinikk og svi av tusenvis på det hun mener er hormoner, men jeg tenker har helt andre årsaker. Litt sånn, da kan du ha det så godt. Det ville jeg forstått om jeg sutret i vei, men jeg forsøker virkelig å gi det minst mulig oppmerksomhet og føre samtaler over på andre temaer. Jeg har rett og slett ikke lyst til å diskutere det i det hele tatt og har aldri bedt om «hjelp» til å fikse det. Så da blir det et irritasjonsmoment for min del. Anonymkode: ab111...33c
amandine Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (1 time siden): 😂 Ser den. Positivt med fokus på kvinnehelse, ikke negativ til det, mer når det bikker fiksering jeg får litt kløe. Bra du fant ut av det, ingenting bedre enn det. For min del har denne søvnen vært noe jeg må finne ut av. Da jeg var yngre stresset det meg unødig å være så utenfor normalen. Men nå som jeg har lagt til rette med en jobb som passer, har en mann som virker å leve ganske uanfektet og ungene store nok til at jeg kan følge mer min klokke, er mye av stresset rundt det borte. Det har vært en reise å ikke jobbe mot det, men med det. Kanskje derfor jeg er lettere allergisk mot folk som gjør det omtrent til sin misjon i livet å «fikse det» uten at jeg ber om det, tvert i mot. Alt fokuset kan også blir stressfaktor. Anonymkode: ab111...33c «Fikse det» uten at du ber om det er jo nøkkelen her. Man gir ikke folk råd uten at de har bedt om det! Det er jo din venninne som er ute og kjøre her.
Anonym bruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Jeg vet hi. Har det på samme måte selv på jobben. Der er jeg i tillegg eneste høna i en haug av haner, og et par av de er fæle til å rope ut overgangsalderen hver gang jeg er uenig med dem. Det er med glimt i øyet og ment som en spøk, men jeg er litt lei. Anonymkode: dc54d...faa
Anonym bruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ingenting galt med fokus på kvinnehelse, men fiksering i form av eneste løsning på alt. Hun blir snurt over at jeg ikke kaster meg på å oppsøke privat klinikk og svi av tusenvis på det hun mener er hormoner, men jeg tenker har helt andre årsaker. Litt sånn, da kan du ha det så godt. Det ville jeg forstått om jeg sutret i vei, men jeg forsøker virkelig å gi det minst mulig oppmerksomhet og føre samtaler over på andre temaer. Jeg har rett og slett ikke lyst til å diskutere det i det hele tatt og har aldri bedt om «hjelp» til å fikse det. Så da blir det et irritasjonsmoment for min del. Anonymkode: ab111...33c Hvis det er snakk om én person, så kan jeg forstå deg. Men overskriften fikk meg til å tro du snakket om det økte fokuset i samfunnet. Det er noe vi må tåle hvis vi skal ha økt fokus på kvinnehelse, tenker jeg. Synes du bare kan sette skapet på plass overfor venninnen. Anonymkode: 821b3...40c
Anonym bruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ingenting galt med fokus på kvinnehelse, men fiksering i form av eneste løsning på alt. Hun blir snurt over at jeg ikke kaster meg på å oppsøke privat klinikk og svi av tusenvis på det hun mener er hormoner, men jeg tenker har helt andre årsaker. Litt sånn, da kan du ha det så godt. Det ville jeg forstått om jeg sutret i vei, men jeg forsøker virkelig å gi det minst mulig oppmerksomhet og føre samtaler over på andre temaer. Jeg har rett og slett ikke lyst til å diskutere det i det hele tatt og har aldri bedt om «hjelp» til å fikse det. Så da blir det et irritasjonsmoment for min del. Anonymkode: ab111...33c Noen folk er sånn med mange ting, ikke bare kvinnehelse. Jeg har kronisk migrene, og får all verdens rare, noen nyttige og mest unyttige råd, Noen blir snurt når de skjønner at jeg ikke gjør det de mener jeg skal gjøre, at da kan jeg bare ha det så godt, da vil jeg ikke bli bedre da konkluderes det med. Noen er bare sånn, utrolig slitsomt. Anonymkode: 750d1...af5
Anonym bruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Dette er et område som har vært totalt underkommunisert, og det har vært store kunnskapshull. Når det nå snakkes om er det bare å juble for det. At noen tar litt av kan være sånn, men dette fokuset er ekstremt viktig for alle oss kvinner, døtrene våre og fremtidige generasjoner. Anonymkode: 55c92...912
Anonym bruker Skrevet 23. august #13 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (23 timer siden): Dette er et område som har vært totalt underkommunisert, og det har vært store kunnskapshull. Når det nå snakkes om er det bare å juble for det. At noen tar litt av kan være sånn, men dette fokuset er ekstremt viktig for alle oss kvinner, døtrene våre og fremtidige generasjoner. Anonymkode: 55c92...912 Utrolig godt sagt! Jeg kan love dere at det er så mange middelaldrende kvinner som har diverse diagnoser og sykmeldinger hit og dit som egentlig trenger behandling av hormoner. Fordi ingen kan noe om dette! Og du HI, er det du som for andre gangen tar opp dette? Eller er det så ille at det er flere damer her inne som er irriterte på at det endelig kommer kunnskap om kvinnesykdommer. Tror rett og slett ikke at det er sant! Alt kan naturligvis ikke forklares med overgangsalder, men mange plager, og definitivt mange fler enn vi tror, kan forklares med overgangsalder. Anonymkode: 68039...ae2
Anonym bruker Skrevet 23. august #14 Skrevet 23. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Utrolig godt sagt! Jeg kan love dere at det er så mange middelaldrende kvinner som har diverse diagnoser og sykmeldinger hit og dit som egentlig trenger behandling av hormoner. Fordi ingen kan noe om dette! Og du HI, er det du som for andre gangen tar opp dette? Eller er det så ille at det er flere damer her inne som er irriterte på at det endelig kommer kunnskap om kvinnesykdommer. Tror rett og slett ikke at det er sant! Alt kan naturligvis ikke forklares med overgangsalder, men mange plager, og definitivt mange fler enn vi tror, kan forklares med overgangsalder. Anonymkode: 68039...ae2 Ingen (!) vet noe om hormoner, altså. Bortsett fra deg, da 😉 Anonymkode: 765f3...61d
Anonym bruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ingen (!) vet noe om hormoner, altså. Bortsett fra deg, da 😉 Anonymkode: 765f3...61d Du har kanskje ikke fått med deg at leger vet svært lite om kvinnehelse og deriblant hormoner. Men utifra svaret ditt gjetter jeg på at du ikke har blitt voksen enda så du har sikkert ikke begynt å tenke i de baner enda. Anonymkode: 68039...ae2
Anonym bruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (16 timer siden): Utrolig godt sagt! Jeg kan love dere at det er så mange middelaldrende kvinner som har diverse diagnoser og sykmeldinger hit og dit som egentlig trenger behandling av hormoner. Fordi ingen kan noe om dette! Og du HI, er det du som for andre gangen tar opp dette? Eller er det så ille at det er flere damer her inne som er irriterte på at det endelig kommer kunnskap om kvinnesykdommer. Tror rett og slett ikke at det er sant! Alt kan naturligvis ikke forklares med overgangsalder, men mange plager, og definitivt mange fler enn vi tror, kan forklares med overgangsalder. Anonymkode: 68039...ae2 Jeg tok det opp for noen uker siden, og jeg er ikke hi. Anonymkode: dc54d...faa
Anonym bruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (17 timer siden): Utrolig godt sagt! Jeg kan love dere at det er så mange middelaldrende kvinner som har diverse diagnoser og sykmeldinger hit og dit som egentlig trenger behandling av hormoner. Fordi ingen kan noe om dette! Og du HI, er det du som for andre gangen tar opp dette? Eller er det så ille at det er flere damer her inne som er irriterte på at det endelig kommer kunnskap om kvinnesykdommer. Tror rett og slett ikke at det er sant! Alt kan naturligvis ikke forklares med overgangsalder, men mange plager, og definitivt mange fler enn vi tror, kan forklares med overgangsalder. Anonymkode: 68039...ae2 Når ingen kan noe om det, hvor tenker du man skal søke hjelp i så fall da? Nå har jeg hatt oppfølging av lege rundt søvn, det har pågått siden 20-årene, men forverres av eksterne situasjoner. Min pappa er likedan. Svi av tusenvis på en privat klinikk blir ganske vilt etter min mening. Siden det er min kropp, bør det ikke plage andre at jeg velger det selv, uten at det betyr at jeg er mot fokus på kvinnehelse. Anonymkode: ab111...33c
Anonym bruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har kanskje ikke fått med deg at leger vet svært lite om kvinnehelse og deriblant hormoner. Men utifra svaret ditt gjetter jeg på at du ikke har blitt voksen enda så du har sikkert ikke begynt å tenke i de baner enda. Anonymkode: 68039...ae2 Nei, jeg har ikke fått med meg at «leger vet svært lite om kvinnehelse», nettopp fordi det ikke er sant. Jeg vet også at du farer med løgn når du påstår at «ingen vet noe om hormoner». Når du skal overdramatisere og svartmale så innmari, så mister du all troverdighet. Det er forresten komisk hvordan du tolker mitt ene svar, det jeg påpeker det dustete i påstanden om at «ingen vet noe om hormoner», så konkluderer du med at jeg ikke «er voksen enda». Igjen: troverdighet… Anonymkode: 765f3...61d
Anonym bruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): Når ingen kan noe om det, hvor tenker du man skal søke hjelp i så fall da? Nå har jeg hatt oppfølging av lege rundt søvn, det har pågått siden 20-årene, men forverres av eksterne situasjoner. Min pappa er likedan. Svi av tusenvis på en privat klinikk blir ganske vilt etter min mening. Siden det er min kropp, bør det ikke plage andre at jeg velger det selv, uten at det betyr at jeg er mot fokus på kvinnehelse. Anonymkode: ab111...33c Oj…. Her var det sirup. Man får jo ikke riktig hjelp med kvinnesykdommer. Det er jo det som er problemet! Anonymkode: 68039...ae2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå