Gå til innhold

Skal man ikke ha et liv utenom jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Samme her. Jeg greide ikke å møte opp i det hele tatt på den siste gangen jeg skulle på arbeidsutprøving. 

Er 100 % ufør nå. Pga utmattelse, depresjon, kronisk migrene osv.

Du må gjennom en eller annen form for avklaring. Sånn er det bare dessverre, selv om det der og da føles helt forferdelig - og at det du må igjennom faktisk bare gjør deg sykere!! 

Anonymkode: 70ed0...e1f

Gjør ikke noe om jeg blir sykere der og da, bare de ikke tvinger meg til å søke jobber/jobbe fordi jeg har en utdannelse. De må først se at jeg er syk. Jeg klarer såvidt å få ungene ut døra om morgenen før jeg blir liggende i noen timer og lade til de kommer hjem. For å prøve å være på beina deler av ettermiddagen. Føles som om jeg er i fengsel i egen kropp. Jeg er ikke deprimert, men skjønner jo at man kan bli det av å være utmattet. 

ts

Anonymkode: 52297...da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Gjør ikke noe om jeg blir sykere der og da, bare de ikke tvinger meg til å søke jobber/jobbe fordi jeg har en utdannelse. De må først se at jeg er syk. Jeg klarer såvidt å få ungene ut døra om morgenen før jeg blir liggende i noen timer og lade til de kommer hjem. For å prøve å være på beina deler av ettermiddagen. Føles som om jeg er i fengsel i egen kropp. Jeg er ikke deprimert, men skjønner jo at man kan bli det av å være utmattet. 

ts

Jeg tror ikke de tvinger noen til å søke nye jobber mens man er sykmeldt. Har du vært lenge sykmeldt, har du prøvd deg tilbake noe i jobben din?

Anonymkode: b3e10...7fb

Skrevet

Klart man skal ha et liv utenom jobb. Men det er ikke ubegrenset hva du kan fylle fritiden medmor samtidig forvente at staten skal betale for at du ikke jobber. 

Det er helt normalt å være sliten etter jobbe, ha behov for å hvile seg eller ikke orke all verdens helgene, spesielt når man har valgt å fylle livet med barn. 

Set er ikke unormalt å føle behov for å jobbe redusert når man har små barn. Vi har til og med et lovverk som regulerer retten til det. Men man kan ikke forvente at staten skal dekke opp et eventuelt inntektstap fordi man velger å gå ned i stilling. 

Det er ikke unormalt å føle det belastende å jobbe i brukernære og emosjonelt krevende stillinger over tid. Denne typen jobbe passer heller ikke for alle, og spesielt er det krevende når man samtidig har omsorgsoppgaver på hjemmebane. Dette burde egentlig bli kommunisert i større grad. Men det i seg selv gir ikke rett til en uføretrygd.

Ja, det er helt normalt å måtte utvide arbeidsutpeøving når du har gått lenge på stønader  der normale er at man skal forsørge seg selvbiografi den familien man har valgt å stifte. Et liv på trygd skal egentlig være unntaket og forbeholdt alvorlig og livslang sykdom  

Anonymkode: 6939c...48f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke de tvinger noen til å søke nye jobber mens man er sykmeldt. Har du vært lenge sykmeldt, har du prøvd deg tilbake noe i jobben din?

Jeg står oppreist kanskje 4 timer i døgnet, noen dager mindre så å prøve seg på jobb nå er helt uaktuelt. Kroppen får tydelige symptomer bare av å få barn av gårde om morgenen. Så jeg må hvile til de kommer hjem, noen ganger også lenger. 

ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg står oppreist kanskje 4 timer i døgnet, noen dager mindre så å prøve seg på jobb nå er helt uaktuelt. Kroppen får tydelige symptomer bare av å få barn av gårde om morgenen. Så jeg må hvile til de kommer hjem, noen ganger også lenger. 

ts

Har du hatt covid? Har du symptomer på/blitt sjekket for postural ortostatisk takykardi syndrom (Pots), evn annen dysautonomi? 

Arbeidsutprøving må man gjennom på veien til ufør. Jeg var 1 1/2 time på plassen jeg ble sendt til, besvimte, ble sendt hjem og fikk beskjed av nav om at da hadde de sett det de trengte der. De tvang meg ikke til å prøve mer eller andre ting etter det (fortsatt ikke ufør her, men det er veien det går). Arbeidsutprøvingen er ikke så skummel som den høres ut som, at man ikke klarer gjennomføre er også en avklaring i seg selv.

Anonymkode: fe709...f96

Skrevet

ts

Grunnen til at jeg spør om du har vært lenge sykmeldt er fordi at etter en viss tid så er man pliktig til å prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet, for å kunne beholde sykepengene. Har dere hatt samarbeidsmøte mellom deg, nav, lege og arbeidsgiver? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2025 den 20.07):

Det er litt spesielt at vi som samfunn ser ned på folk som jobber i ytker som innebærer lite ansvar, mye rutineoppgaver og lav utdanning, samtidig som en stor del av befolkningen går på trygd fordi det ble «for mye» med jobb. Kanskje flere, spesielt de med dårlig kapasitet. ikke skulle sikte så høyt i arbeidslivet, men sikte på en «enklere» jobb som ikke krever så mye kognitivt sett.

Anonymkode: 47f2a...21f

For noe tull, her vet du virkelig ikke hva du snakker om. Det er langt flere som blir uføre av tyngre, lite stimulerende  manuelle jobber, enn av kognitivt stimulerende jobber. 

Anonymkode: 45780...d1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør om du har vært lenge sykmeldt er fordi at etter en viss tid så er man pliktig til å prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet, for å kunne beholde sykepengene. Har dere hatt samarbeidsmøte mellom deg, nav, lege og arbeidsgiver? 

Pga sykdom er jeg fritatt fra aktivitetsplikten. 

Til deg over, jeg hadde covid for flere år siden, tror ikke det er sammenhengen. Kan heller ha dukket opp etter mykoplasmaen jeg hadde. 

ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2025 den 20.35):

Hun sier jo at hun kan jobbe, men at hun er så utslitt etter jobb at hun ikke orker noe

Anonymkode: e914e...c38

Det er jo fordi hun er syk, og hun har ikke påstått at hun klarer å jobbe fullt. Når hun er syk skal hun være sykemeldt eller på aap, ikke si opp en del av sin stilling. Det vil være en feil som vil ha store konsekvenser dersom det skulle vise seg at hun må søke om uføretrygd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2025 den 21.13):

Da jobber du redusert og betaler det det koster evt. få medisiner for psyken.

Det er så mange i din situasjon, og jeg mener bestemt at samme regler skal gjelde alle. Alle med familie og full jobb bør behandles likt. Enten får ingen eller så får alle.

NAV syns jeg egentlig skal være en krisepakke når ordentlig sykdom inntreffer. Hvis alle kunne betalt mindre skatt, hadde jeg kunnet jobbe redusert og opprettholdt levestandarden. Da kunne du og alle andre småbarnsforeldre gjort dette. Men, når noen kan si de er « utslitte» « vil ikke» « hater jobb» og få sykemelding, så må noen fø dere. Det er veldig provoserende. Å ikke ville jobbe skal ikke være NAV sitt problem/ alle skattebetalernes problem

Anonymkode: 1a0c0...c39

Dette kan du åpenbart svært lite om faglig. Enda godt systemet baserer seg på forskning og ikke på fordomsfull synsing som du slenger ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Pga sykdom er jeg fritatt fra aktivitetsplikten. 

Til deg over, jeg hadde covid for flere år siden, tror ikke det er sammenhengen. Kan heller ha dukket opp etter mykoplasmaen jeg hadde. 

ts

Tvilsomt. Mykoplasma er ikke virus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tvilsomt. Mykoplasma er ikke virus.

Jeg vet ikke, har ikke helsefaglig utdannelse. Var bare etter den det for alvor gikk fort nedover fysisk.

ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

For noe tull, her vet du virkelig ikke hva du snakker om. Det er langt flere som blir uføre av tyngre, lite stimulerende  manuelle jobber, enn av kognitivt stimulerende jobber. 

Jøss. Litt hissig i dag? Du må lese det jeg skriver, og ikke la følelsene løpe av med deg. Jeg har ikke sagt et ord om hvilke typer jobber som fører til flest uføre. Noe som for øvrig er salg- og serviceyrker. Det jeg sier er at alle ikke har like høy kapasitet som andre, og at folk med lav kapasitet kanskje bør sikte mot mindre kognitivt krevende yrker. Fornærmet det deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jøss. Litt hissig i dag? Du må lese det jeg skriver, og ikke la følelsene løpe av med deg. Jeg har ikke sagt et ord om hvilke typer jobber som fører til flest uføre. Noe som for øvrig er salg- og serviceyrker. Det jeg sier er at alle ikke har like høy kapasitet som andre, og at folk med lav kapasitet kanskje bør sikte mot mindre kognitivt krevende yrker. Fornærmet det deg?

Så hvilke yrker burde de med lav kapasitet sikte mot da?

Skrevet
On 8/21/2025 at 8:07 PM, Anonym bruker said:

Det er litt spesielt at vi som samfunn ser ned på folk som jobber i ytker som innebærer lite ansvar, mye rutineoppgaver og lav utdanning, samtidig som en stor del av befolkningen går på trygd fordi det ble «for mye» med jobb. Kanskje flere, spesielt de med dårlig kapasitet. ikke skulle sikte så høyt i arbeidslivet, men sikte på en «enklere» jobb som ikke krever så mye kognitivt sett.

Tror du har helt ret i dette

Anonymkode: e914e...c38

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jobber med høye emosjonelle krav, høyt tidspress og stort arbeidspress jobber doms tår for det høyeste sykefraværet knyttet til lettere psykiske plager og lettere muskelplager (fordi disse henger sammen).

Tåler du stress og emosjonelle krav dårlig bør du sikte deg inn på jobber som er mer rutinepreget, hvor du ikke alene er ansvarlig for gjennomføringen av oppgavene (dine oppgaver er ferdig når du går hjem for dagen), hvor du har fast arbeidstid osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jobber med høye emosjonelle krav, høyt tidspress og stort arbeidspress jobber doms tår for det høyeste sykefraværet knyttet til lettere psykiske plager og lettere muskelplager (fordi disse henger sammen).

Tåler du stress og emosjonelle krav dårlig bør du sikte deg inn på jobber som er mer rutinepreget, hvor du ikke alene er ansvarlig for gjennomføringen av oppgavene (dine oppgaver er ferdig når du går hjem for dagen), hvor du har fast arbeidstid osv. 

Hvilke jobber konkret sikter du til da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Yrker som ikke innebærer høy kognitiv belastning, høyt tidspress, emosjonell belastning. Du klarer sikkert å tenke deg til noen yrker som HAR slike krav, og noen som IKKE har det? Yrker der du er ferdig på jobb når du er ferdig på jobb?

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Yrker som ikke innebærer høy kognitiv belastning, høyt tidspress, emosjonell belastning. Du klarer sikkert å tenke deg til noen yrker som HAR slike krav, og noen som IKKE har det? Yrker der du er ferdig på jobb når du er ferdig på jobb?

Nei, jeg lurer virkelig på hvilke yrker du konkret mener ikke har noen av de belastningene?

Skrevet

Du kan droppe de barnslige hersketeknikkene, det gjør ikke det du påstå mer sant eller riktig av den grunn. 

Du sauser sammen to ulike ting og forstår overhodet ikke fagfeltet du uttaler deg om. 

For det første så må du evne å skille mellom sykdom og normaltilstand når det gjelder kapasitet. Sykdom gir midlertidig nedsatt kapasitet (den kan bli varig i noen tilfeller, det ser ut som det kanskje gjelder for HI). 

For det andre så betyr ikke midlertidig nedsatt kapasitet, midlertidig nedsatt kognitiv kapasitet. 

For det tredje skal endringer grunnet sykdom skal være av midlertidig art, og syke ansatte vet som oftest best selv hva som kan være til hjelp. Å redusere ansvar og komplekitet uten den syke ansattes samtykke vil være ulovlig. Midlertidig nedsatt fysisk eller kognitiv kapasitet finnes det mange løsninger for.

Skrevet

Jeg vet ikke, har ikke helsefaglig utdannelse. Var bare etter den det for alvor gikk fort nedover fysisk.

ts

Kan det ha vært noe annet enn mykoplasma du hadde?

Skrevet

tumblr_p0r60vCaf41ugt2xio1_640.jpg

Anonymkode: 7743e...38c

Skrevet

Om du tenker å økonomisk sørge for barna dine så er jobb viktig. 

Anonymkode: 5aeff...4d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du kan droppe de barnslige hersketeknikkene, det gjør ikke det du påstå mer sant eller riktig av den grunn. 

Du sauser sammen to ulike ting og forstår overhodet ikke fagfeltet du uttaler deg om. 

For det første så må du evne å skille mellom sykdom og normaltilstand når det gjelder kapasitet. Sykdom gir midlertidig nedsatt kapasitet (den kan bli varig i noen tilfeller, det ser ut som det kanskje gjelder for HI). 

For det andre så betyr ikke midlertidig nedsatt kapasitet, midlertidig nedsatt kognitiv kapasitet. 

For det tredje skal endringer grunnet sykdom skal være av midlertidig art, og syke ansatte vet som oftest best selv hva som kan være til hjelp. Å redusere ansvar og komplekitet uten den syke ansattes samtykke vil være ulovlig. Midlertidig nedsatt fysisk eller kognitiv kapasitet finnes det mange løsninger for.

Du får tåle å få hersketeknikker i retur med dine hjelpeløse «for noe tull, du aner ikke hva du snakker om». Hvis du ikke mener at type yrke har sammenheng med en arbeidstakers kapasitet så får du bare mene det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg lurer virkelig på hvilke yrker du konkret mener ikke har noen av de belastningene?

Det er helt sikker mange. Selv har jeg hatt en deltidsjobb på et avsitrykkeri der jobben min besto i å sortere og pakke aviser som skulle ut i butikk. Det var ikke veldig kognitivt krevende (så lenge man kan telle), ikke måtte jeg bruke energi på andre mennesker (jobbet alene) og jeg hadde ikke høyt tidspress (jeg var ferdig på jobb når alle avisene var telt og pakket).  

På jobben min har vi en som har ansvar for å bestille rekvisita og holde styr på ulike serviceavtaler. Det er nok heller ikke spesielt kognitivt krevende, og det krever ikke særlig samhandling.

Ei venninne av meg jobber på lager, hun er heller ikke spesielt sliten etter jobb eller føler seg i ferd med å møte veggen pga tankekjør over tunge ansvarsoppgaver. Og dette er bare noen eksempler. Men du vil sikker krangle på dette og påstå at det ikke finnes jobber som er enklere enn andre?

Og jada. Jeg er helt klar over at enkelte jobber kan være fysisk krevende selv om de ikke er mentalt krevende. Men mange takler jo ikke jobben sin fordi ansvaret blir så stort at det er det mentale, og ikke det fysiske, som knekker dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...