Anonym bruker Skrevet 21. august #26 Skrevet 21. august 29 minutes ago, Anonym bruker said: Er man syk, så skal man selvfølgelig ikke gå ned i stillingsprosent. Anonymkode: b3e10...7fb Hun sier jo at hun kan jobbe, men at hun er så utslitt etter jobb at hun ikke orker noe Anonymkode: e914e...c38
Anonym bruker Skrevet 21. august #27 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har prøvd mange ulike yrker og endt opp sykemeldt til slutt hver gang. Kroppen har de siste årene sagt stopp og jeg har fått flere autoimmune/ kroniske sykdommer som følge av å være i hardt press over tid. Jeg er klar over og glad for at det finnes arbeidsutprøving, skal selvsagt gjøre mitt beste. Men historien de siste 40 årene har ikke akkurat gitt meg inntrykk av å fungere i jobb. Jeg synes det er vanskelig å tenke ufør, men samtidig er jeg flau over å alltid bli syk og bli en belastning for arbeidsplassen. TS Anonymkode: 52297...da3 Hvis du har vært i jobb de siste 40 årene har du antagelig store barn og du nærmer seg pensjonsalder. Du får se på regnestykket ditt, kanskje du kan gå av litt tidligere? Anonymkode: 46347...770
Anonym bruker Skrevet 21. august #28 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hun sier jo at hun kan jobbe, men at hun er så utslitt etter jobb at hun ikke orker noe Anonymkode: e914e...c38 Hun sier og hatt hun har hatt flere psykiske smeller de siste årene, så det er jo tydelig at helsa ikke er bra. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 21. august #29 Skrevet 21. august 3 minutes ago, Anonym bruker said: Hun sier og hatt hun har hatt flere psykiske smeller de siste årene, så det er jo tydelig at helsa ikke er bra. Anonymkode: b3e10...7fb Det betyr ikke at man skal ha uføretrygd og la samfunnet betale Anonymkode: e914e...c38
Anonym bruker Skrevet 21. august #30 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det betyr ikke at man skal ha uføretrygd og la samfunnet betale Anonymkode: e914e...c38 Hun er jo syk. Hvis Nav mener at hun ikke er syk nok og kan komme seg ut i jobb igjen etterhvert, så får hun heller ikke uføretrygd. Men akkurat nå så er hun syk. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 21. august #31 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun er jo syk. Hvis Nav mener at hun ikke er syk nok og kan komme seg ut i jobb igjen etterhvert, så får hun heller ikke uføretrygd. Men akkurat nå så er hun syk. Anonymkode: b3e10...7fb Og da går man ikke ned i stilling. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 21. august #32 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hei, Etter flere år i en meget tøff jobb har jeg nå møtt veggen totalt og er 100% sykemeldt. NAV maser om at jeg skal ut i arbeidsutprøving så fort jeg er frisk nok, fordi jeg har en utdannelse. Denne utdannelsen er ikke noe jeg har jobbet innenfor de siste 6 årene, heller ikke før det. Jeg har hatt mange tøffe tak de siste årene som har resultert i flere psykiske smeller og jeg har nå nok med å eksistere. Psykolog mener jeg bør bli ufør, mens NAV mener noe annet. Er det virkelig slik at jeg ikke kan bli ufør fordi jeg kanskje klarer å jobbe, men da blir liggende på et mørkt rom resten av døgnet? Til det kommer en ny smell med sykemelding pga konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å være en del av familielivet. Dette kommer til å knekke meg og forholdet mitt til mann og barn. Er det virkelig viktigere å ha en jobb enn å ha en familie? Anonymkode: 52297...da3 Da jobber du redusert og betaler det det koster evt. få medisiner for psyken. Det er så mange i din situasjon, og jeg mener bestemt at samme regler skal gjelde alle. Alle med familie og full jobb bør behandles likt. Enten får ingen eller så får alle. NAV syns jeg egentlig skal være en krisepakke når ordentlig sykdom inntreffer. Hvis alle kunne betalt mindre skatt, hadde jeg kunnet jobbe redusert og opprettholdt levestandarden. Da kunne du og alle andre småbarnsforeldre gjort dette. Men, når noen kan si de er « utslitte» « vil ikke» « hater jobb» og få sykemelding, så må noen fø dere. Det er veldig provoserende. Å ikke ville jobbe skal ikke være NAV sitt problem/ alle skattebetalernes problem Anonymkode: 1a0c0...c39
Anonym bruker Skrevet 21. august #33 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det viktigste for dryg er å finne ut hvorfor du i alle arbeidssituasjoner ender opp med at det blir for mye press og stress. De fleste jobber er jo ikke sånn. Jeg har selv vært utenfor arbeidslivet grunnet kronisk sykdom, og det kom av jobben jeg hadde. Jeg var hele tiden forventet å prestere, prestere og prestere. Nå jobber jeg 100%. Jeg kommer på jobb 08.00, gjør det jeg rekker, og går 16.00. Det jeg ikke rekker må vente. Det er ikke snakk om overtid, og sjefen min er veldig klar på det. Han trenger meg, og jeg gjør en utmerket jobb. Nå er det mer press på meg fordi kollegaen min som har avlastet meg noe er langtidssykmeldt. Jeg presser ikke meg selv mer av den grunn. Skal jeg overleve må det ta lenger tid rett og slett. Så. Hva er det som gjør at du presser deg selv mer enn du må, skal og bør i alle yrker? Anonymkode: 96646...855 Da vet du nok lite om dagens arbeidsliv. Jo, det er høyere tempo og høyere krav til prestasjoner i svært mange yrker i dag. Anonymkode: 45780...d1d
Anonym bruker Skrevet 21. august #34 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ditt ansvar å brødfø deg selv og familien. Hvis det betyr at du ikke har noe liv etter jobb, så får det være sånn inntil du finner en bedre balanse. Det er i utgangspunktet ikke noe den norske stat skal ta ansvaret for, selv om det i praksis ofte har blitt slik. Flere og flere fraskriver seg sitt eget ansvar i livet. Anonymkode: a36a7...571 Veldig enig med deg. Dette har blomstret opp de senere årene. Flere venner og bekjente som har vært hjemme i opptil ett år pga. utbrenthet. Før stod man i det og kom seg gjennom. Nå er det minste motgang og ubehag en big deal. Jeg hatet virkelig skoleårene, gym, svømming osv. men selv som barn, stod jeg i det. Klarte vi det da, må vi klare en 8-16 jobb som voksne. Livet er ganske monotont, ledere kan være kjipe, kollegaer også. Jobben er ofte kjedelig for oss alle, og jo mer kjedelig eller stressende, jo verre. Men, man klarer å stå i det når man må. I dag må man ikke, og fokus på psykisk helse har tatt helt av. Folk kjenner etter hele tiden. Samfunnet er lagt opp dårlig for familieliv, men sånn er det, Anonymkode: 1a0c0...c39
Anonym bruker Skrevet 21. august #35 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Veldig enig med deg. Dette har blomstret opp de senere årene. Flere venner og bekjente som har vært hjemme i opptil ett år pga. utbrenthet. Før stod man i det og kom seg gjennom. Nå er det minste motgang og ubehag en big deal. Jeg hatet virkelig skoleårene, gym, svømming osv. men selv som barn, stod jeg i det. Klarte vi det da, må vi klare en 8-16 jobb som voksne. Livet er ganske monotont, ledere kan være kjipe, kollegaer også. Jobben er ofte kjedelig for oss alle, og jo mer kjedelig eller stressende, jo verre. Men, man klarer å stå i det når man må. I dag må man ikke, og fokus på psykisk helse har tatt helt av. Folk kjenner etter hele tiden. Samfunnet er lagt opp dårlig for familieliv, men sånn er det, Anonymkode: 1a0c0...c39 Ja, og studenter klarer i tillegg å leve på nudler mens de tar utdanning. Klarer de det klarer alle å leve på nudler for resten av sine liv. I tillegg bor studenter på hybler, hvis de er heldige, eller leier rom i noen sin leilighet. Klarer de det klarer alle å leve slik resten av sine liv. Uteliggere klarer å leve på en slikk og ingenting og sove under ei bro. Klarer de det klarer alle det. Jeg er enig med deg i at det er absurd å kreve at alle skal klare noe bare fordi noen klarer noe de må for å overleve, noen for en periode, noen andre igjen forhåpentligvis bare for en periode. Om det bare var noen som skrev en bok om varefetisjisme, om monoton jobb, om arbeidere som får mindre og mindre andel av verdien som skapes gjennom arbeidet deres. Anonymkode: 7743e...38c
Anonym bruker Skrevet 21. august #36 Skrevet 21. august Verdt å lese: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yEPPkE/sliten-tobarnsmor-oensker-sykmelding-hva-ville-du-ha-gjort?fbclid=IwY2xjawMUU4pleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFlY3lYMlBjd0RaYWF3QlVDAR6vj6y0eiW0Pi9rfXaLrrdFXJgr87amxSBjDTh_BooS126iYVOKPHkMG7LAjw_aem_jBWR8KYZMi5u89NOmgGeAw Anonymkode: 86116...12e
Anonym bruker Skrevet 21. august #37 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Verdt å lese: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yEPPkE/sliten-tobarnsmor-oensker-sykmelding-hva-ville-du-ha-gjort?fbclid=IwY2xjawMUU4pleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFlY3lYMlBjd0RaYWF3QlVDAR6vj6y0eiW0Pi9rfXaLrrdFXJgr87amxSBjDTh_BooS126iYVOKPHkMG7LAjw_aem_jBWR8KYZMi5u89NOmgGeAw Anonymkode: 86116...12e Det har ingenting med tråden til hi å gjøre, det er ren avsporing. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. august #38 Skrevet 22. august Har jobbet med barn i akutte tiltak. Der systemet svikter rundt disse barna. Har kjempet hardt for dem i mange år, mot et tungrodd system. Kroppen min har kollapset, det har blitt nevnt ME her også, men det er jeg ikke med på. Jeg klarer litt. Men det er når jeg ikke jobber. TS Anonymkode: 52297...da3
Anonym bruker Skrevet 22. august #39 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Har jobbet med barn i akutte tiltak. Der systemet svikter rundt disse barna. Har kjempet hardt for dem i mange år, mot et tungrodd system. Kroppen min har kollapset, det har blitt nevnt ME her også, men det er jeg ikke med på. Jeg klarer litt. Men det er når jeg ikke jobber. TS Anonymkode: 52297...da3 Hva mener du med at kroppen har kollapset? Får du behandling, medisin? Trener du? Er det også psykisk, eller mest fysisk? Anonymkode: f3848...9af
Anonym bruker Skrevet 22. august #40 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har jobbet med barn i akutte tiltak. Der systemet svikter rundt disse barna. Har kjempet hardt for dem i mange år, mot et tungrodd system. Kroppen min har kollapset, det har blitt nevnt ME her også, men det er jeg ikke med på. Jeg klarer litt. Men det er når jeg ikke jobber. TS Anonymkode: 52297...da3 Hvor langt ut i sykemelding er du? Hvorfor avviser du ME, den kommer i flere former. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. august #41 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har jobbet med barn i akutte tiltak. Der systemet svikter rundt disse barna. Har kjempet hardt for dem i mange år, mot et tungrodd system. Kroppen min har kollapset, det har blitt nevnt ME her også, men det er jeg ikke med på. Jeg klarer litt. Men det er når jeg ikke jobber. TS Anonymkode: 52297...da3 Har du forsøkt en jobb der du ikke jobber med mennesker? Butikk? Lager? Regnskap? Anonymkode: 47f2a...21f
Anonym bruker Skrevet 22. august #42 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hva mener du med at kroppen har kollapset? Får du behandling, medisin? Trener du? Er det også psykisk, eller mest fysisk? Anonymkode: f3848...9af Kroppen har sagt stopp. Får feberfølelse/smerter hver gang jeg gjør litt hjemme og blir liggende i timer etterpå. Det er fysisk. Kroppen er ikke istand til trening, forsøker å gå litt av og til, var lettere i sommer når det ikke var noen «hverdagskrav». ts Anonymkode: 52297...da3
Anonym bruker Skrevet 22. august #43 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har du forsøkt en jobb der du ikke jobber med mennesker? Butikk? Lager? Regnskap? Anonymkode: 47f2a...21f Ja, også vært innom noen av disse. Anonymkode: 52297...da3
Anonym bruker Skrevet 22. august #44 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvor langt ut i sykemelding er du? Hvorfor avviser du ME, den kommer i flere former. Anonymkode: b3e10...7fb Jeg har ikke avvist den fullstendig, men virker rart når jeg fungerte litt bedre i sommer. TS Anonymkode: 52297...da3
Anonym bruker Skrevet 22. august #45 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvor langt ut i sykemelding er du? Hvorfor avviser du ME, den kommer i flere former. Anonymkode: b3e10...7fb ME er ikke psykisk, og HI beskriver (i hovedinnlegget) at hun er påvirket av traumer og belastning gjennom år. Anonymkode: 46347...770
Anonym bruker Skrevet 22. august #46 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): ME er ikke psykisk, og HI beskriver (i hovedinnlegget) at hun er påvirket av traumer og belastning gjennom år. Anonymkode: 46347...770 Jeg har ikke sagt det er psykisk heller, ikke er det jeg som har bragt ME på banen heller. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. august #47 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke avvist den fullstendig, men virker rart når jeg fungerte litt bedre i sommer. TS Anonymkode: 52297...da3 Ser den, men feberfølelse og smerter når du gjør noe kan være tegn på ME, tenker og på det du skrev om at du må ligge på et mørkt rom resten av døgnet, og at kroppen ikke er i stand til å trene. Men det er det vel flere andre ting som kan gjøre og. Anonymkode: b3e10...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. august #48 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Ser den, men feberfølelse og smerter når du gjør noe kan være tegn på ME, tenker og på det du skrev om at du må ligge på et mørkt rom resten av døgnet, og at kroppen ikke er i stand til å trene. Men det er det vel flere andre ting som kan gjøre og. Anonymkode: b3e10...7fb Kan hende du har rett. Får høre mer om hva legen tenker etter hvert. Har vært syk i 3 år, men kun sykemeldt nå i ca 6 mnd ts Anonymkode: 52297...da3
Anonym bruker Skrevet 22. august #49 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Kroppen har sagt stopp. Får feberfølelse/smerter hver gang jeg gjør litt hjemme og blir liggende i timer etterpå. Det er fysisk. Kroppen er ikke istand til trening, forsøker å gå litt av og til, var lettere i sommer når det ikke var noen «hverdagskrav». ts Anonymkode: 52297...da3 ME er fysisk, ingen psykisk sykdom, og det eneste de har funnet som hjelper er å ikke belaste seg mer enn 70% av det man klarer. Om man aldri overbelaster blir man bedre. Men hvor den 70% grensa går er jo individuelt, og ME kommer i tre grader. Så om du blir bedre når du ikke overbelaster kan det være et tegn på ME faktisk. Anonymkode: 86116...12e
Anonym bruker Skrevet 22. august #50 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (På 21.8.2025 den 15.44): I avklaring må du, hvor mye og hva er veldig forskjellig fra person til person. Jeg skal og få ha et liv fikk jeg beskjed om, jeg skulle ikke bare eksistere, og det å ikke fungere i avklaringstiltaket var en avklaring i seg selv. Jeg har ingen omsettelig inntektsevne, og er 100% uføretrygdet. Anonymkode: b3e10...7fb Samme her. Jeg greide ikke å møte opp i det hele tatt på den siste gangen jeg skulle på arbeidsutprøving. Er 100 % ufør nå. Pga utmattelse, depresjon, kronisk migrene osv. Du må gjennom en eller annen form for avklaring. Sånn er det bare dessverre, selv om det der og da føles helt forferdelig - og at det du må igjennom faktisk bare gjør deg sykere!! Anonymkode: 70ed0...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå