Anonym bruker Skrevet 21. august #1 Skrevet 21. august Hva synes dere? Jeg ser poenget med skjerming og trygghet, men synes det minner om å sette noen i bur. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/inngjerdede-skolegarder-til-barn-med-autisme-helt-forferdelig/18012701/ Anonymkode: 4e037...784
Anonym bruker Skrevet 21. august #2 Skrevet 21. august Tenker at det er beste tilgjengelige løsning innenfor gitt budsjett. Anonymkode: 2ac21...fe7
Anonym bruker Skrevet 21. august #3 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tenker at det er beste tilgjengelige løsning innenfor gitt budsjett. Anonymkode: 2ac21...fe7 Enig. Hvor skal pengene tas fra til en-en oppfølging av alle disse barna? Fra de med lese og skrivevansker? Fra de som utsettes for mobbing? Fra Ukrainske barn som får styrket opplæring? Der havner det en del ressurser, riktig nok. Men grit å ha en formening om hvor man skal hente midler/mennesker. Anonymkode: 40684...b3e
Anonym bruker Skrevet 21. august #4 Skrevet 21. august Alle Spesped avdelinger jeg har jobbet på eller besøkt har inngjerdet uteområde. Det er helt nødvendig pga sikkerhet. I dette tilfelle kunne de gjort noe for å få gjerdet til å se litt mindre hundegård ut. Anonymkode: c5d65...45c
Anonym bruker Skrevet 21. august #5 Skrevet 21. august Jeg mener at det å ha et skjermet område som kan benyttes for enkelte elever ved behov, kan være helt ok. Men det må ikke være knyttet opp til en spesiell diagnose. Det kan være andre elever som kan trenge et avgrenset / skjermet område å leke på / oppholde seg på av og til, enten alene eller sammen med andre. Når det er sagt, så er barn mye mindre stigmatiserende enn voksne. De aksepterer stort sett fort at andre barn trenger andre ting - som å være litt alene, være sammen med bare en person på en spesielt område osv osv Men det krever et veldig bevisst bruk. Ikke sånn at "her putter vi alle autistene" . Anonymkode: 9c8ee...d07
Anonym bruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Jeg blir flau på vegne av alle som uttaler seg offentlig om dette, som tydelig aldri har jobbet med barn/mennesker med store utfordrende atferdsproblemer. I snart 20 år har jeg jobbet med barn/unge/voksne med store og sammensatte vansker. De er en fare for seg selv og de kan være en fare for oss. De kan ikke ferdes der andre mennesker er, de er en fare for andre og kan slå til og slå ned andre mennesker. De kan rømme, har ingen risikovurderingsevne. Vi har brukt å kjøre til gamle nedlagte inngjerdede barnehager for at brukerne skal kunne få bevegelsesfrihet. Og det har vært ren lykke for flere.. De kan løpe fritt uten oss hakk i hæl.. Ellers må vi hele tiden skjerme, være på, utsette oss selv for vold osv. Dette er jo ikke tiltenkt barn med litt språkvansker. Enig at det ikke er estetisk vakkert, men hvilke andre forslag tenker allmennheten er innafor? Det finnes flere med så store sammensatte vansker at dersom de skal være ute og i nærheten av andre så utgjør de en fare for seg selv og de rundt. Anonymkode: a0a43...fcf
Anonym bruker Skrevet 21. august #7 Skrevet 21. august Helt innenfor å ha inngjerdede områder til barn som trenger det, både for å beskytte de aktuelle barna, men også for å beskytte barna uten diagnoser som ikke forstår eller skal utsettes for utagerende oppførsel fra medelever. Problemet er at noen har kalt det en hundegård, og da ser alle bare en hundegård. Det kunne vært gjort på en mer estetisk måte, men å kunne skille barn fra hverandre ser jeg overhodet ikke noe galt i. På barneskolen her har de to spesialklasser, og en utagerende 11-12 åring uten språk kan være ganske skremmende for en ny 5-6 åring i 1.klasse altså. Selvfølgelig har ikke disse friminutt på samme område samtidig, det sier seg selv. Kjenner også et par som har en datter med bl.a autisme og er psykisk utviklingshemmet, hun rømmer hele tiden. Da de på sfo på barneskolen hun sogner til ikke kunne garantere en til en oppfølging hele tiden, og skolegården ikke er inngjerdet turte de ikke sende henne dit. Hun ble et år ekstra i barnehagen før hun fikk plass på et ressurssenter. Noen barn har helt andre behov, og de behovene skal selvfølgelig også møtes. At noen voksne har ødelagt det ved å kalle det en hundegård er ubegripelig for meg. Anonymkode: 4b424...efc
Anonym bruker Skrevet 21. august #8 Skrevet 21. august Som mor til barn med autisme synes jeg dette er veldig fint. Barn med autisme er ekstremt gode på å vandre og kan forsvinne så lett som bare det. Både fra eget hjem, barnehage, skole og alle steder de er uten at en person holder de i hånden hele tiden. Og barn med autisme liker ikke alltid berøring. Og sånn for at jeg skal få medalje for verdens verste mor… jeg hadde mitt barn med autisme i bånd frem til han var 7 år når vi var ute blant folk Anonymkode: 99ec2...213
Blondzilla Skrevet 21. august #9 Skrevet 21. august (endret) Jeg er mor til en autistisk gutt som også har pu. Han stikker av stadig vekk, er veldig rask og kan overhode ikke risikovurdere. Hvis ikke skolen han går på hadde et inngjerdet område, kunne han ikke vært der. Gjerdet betyr også frihet for han for da slipper han å bli fotfulgt eller holdt i hånden hele tiden Endret 21. august av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 21. august #10 Skrevet 21. august Fint å høre fra dere som har personlig erfaring med barn med autisme, det får meg til å se på gjerdet med andre øyne, Det var utseendet på jeg reagerte på, synes det var litt voldsomt, og litt stigmatiserende. Men det er jo ikke utseendet som er viktig i det hele tatt, trygghet ev viktig. Hi Anonymkode: 4e037...784
Anonym bruker Skrevet 21. august #11 Skrevet 21. august De må bruke betegnelsen utagerende barn og ikke barn med autisme. Det er tross alt bare et fåtall av de på spekteret som er utagerende. Anonymkode: 17fff...afb
Anonym bruker Skrevet 21. august #12 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (34 minutter siden): De må bruke betegnelsen utagerende barn og ikke barn med autisme. Det er tross alt bare et fåtall av de på spekteret som er utagerende. Anonymkode: 17fff...afb Men barn som ikke er utagerende kan stikke av, og barn på spekteret er kjent for å være "vandrere". De vandrer avgårde uten å tenke over det selv engang, og trenger fysiske stengsler for ikke å bli borte fordi den voksne tar synet av de et lite øyeblikk. Anonymkode: 4b424...efc
Anonym bruker Skrevet 21. august #13 Skrevet 21. august Så klart er den noen fra AP som klager på dette, uten å ha noen som helst ide om en annen løsning eller hvordan kostnaden skal dekkes Anonymkode: 6bf1f...efd
Anonym bruker Skrevet 21. august #14 Skrevet 21. august Vi har en autisme-epidemi, og i skolen er det disse elevene som i størst grad utfordrer oss. Ellers er jeg enig i at de burde ha omtalt det annerledes. Skjønner ikke alltid hva folk vil jeg. De vil ha alle i en skole, men ingen skal slå eller utagere, alle skal inkluderes, men noen er regelrett voldelige og en farende seg selv og andre. Det finnes ingen mirakelkur og av og til må det sånt til. Anonymkode: a95f4...88c
Anonym bruker Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august Stusser over at det er en nyhetssak. Stort sett alle spesialskoler og spesialavdelinger i Oslo har tilsvarende inngjerding. Om enn litt mer estetisk innpakket noen steder. På mitt barns spesialavdeling er dessuten alle dører og vinduer og skap låst og kan kun åpnes av ansatte. Til tross for at det bare er et fåtall av barna der som kan finne på og stikke av. Kan absolutt sies å ha problematiske sider, men noe nytt er det overhodet ikke. Anonymkode: 5aa80...aa5
Blondzilla Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): De må bruke betegnelsen utagerende barn og ikke barn med autisme. Det er tross alt bare et fåtall av de på spekteret som er utagerende. Anonymkode: 17fff...afb Sønnen min er ikke utagerende i det hele tatt. Han bare løper av gårde. Han har ikke en gang et konsept om at det han gjør er å stikke av. Elever på denne type avdelinger er også utviklingshemmede. De må ha gjerder, ellers kan de skade seg. Dette er ikke snakk om høytfungerende autister som «bare» er rigide og har særinteresser.
Anonym bruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august Bra jobba Da kan ungene bevege seg noe friere uten å måtte bli fotfulgt hele tiden. Anonymkode: 5d7ef...fa5
Anonym bruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg blir flau på vegne av alle som uttaler seg offentlig om dette, som tydelig aldri har jobbet med barn/mennesker med store utfordrende atferdsproblemer. I snart 20 år har jeg jobbet med barn/unge/voksne med store og sammensatte vansker. De er en fare for seg selv og de kan være en fare for oss. De kan ikke ferdes der andre mennesker er, de er en fare for andre og kan slå til og slå ned andre mennesker. De kan rømme, har ingen risikovurderingsevne. Vi har brukt å kjøre til gamle nedlagte inngjerdede barnehager for at brukerne skal kunne få bevegelsesfrihet. Og det har vært ren lykke for flere.. De kan løpe fritt uten oss hakk i hæl.. Ellers må vi hele tiden skjerme, være på, utsette oss selv for vold osv. Dette er jo ikke tiltenkt barn med litt språkvansker. Enig at det ikke er estetisk vakkert, men hvilke andre forslag tenker allmennheten er innafor? Det finnes flere med så store sammensatte vansker at dersom de skal være ute og i nærheten av andre så utgjør de en fare for seg selv og de rundt. Anonymkode: a0a43...fcf Dette. Jeg jobber også på en "spesial-skole" Det er barna kan være ute, uten av vi voksne skal vokte hvert hjørne av stedet, uten at vi skal løpe rett bak fe hele tiden eller måtte holde de i hånden, er en helg egen frihet mange ikke kan forstå seg på. Litt uheldig utseende på dette gjerdet, men men. Safety first 🥰 Anonymkode: 3e6d3...f40
Anonym bruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men barn som ikke er utagerende kan stikke av, og barn på spekteret er kjent for å være "vandrere". De vandrer avgårde uten å tenke over det selv engang, og trenger fysiske stengsler for ikke å bli borte fordi den voksne tar synet av de et lite øyeblikk. Anonymkode: 4b424...efc For noe tull. Anonymkode: 17fff...afb
Anonym bruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august Blondzilla skrev (10 timer siden): Sønnen min er ikke utagerende i det hele tatt. Han bare løper av gårde. Han har ikke en gang et konsept om at det han gjør er å stikke av. Elever på denne type avdelinger er også utviklingshemmede. De må ha gjerder, ellers kan de skade seg. Dette er ikke snakk om høytfungerende autister som «bare» er rigide og har særinteresser. Det er poenget mitt. Da sier man det. De som er utagerende eller stikker av. Man putter ikke hele autismeboksen inn i ligningen. Gjør man det, burde man nok bli gjerdet inne selv. Anonymkode: 17fff...afb
Anonym bruker Skrevet 22. august #21 Skrevet 22. august Blondzilla skrev (14 timer siden): Jeg er mor til en autistisk gutt som også har pu. Han stikker av stadig vekk, er veldig rask og kan overhode ikke risikovurdere. Hvis ikke skolen han går på hadde et inngjerdet område, kunne han ikke vært der. Gjerdet betyr også frihet for han for da slipper han å bli fotfulgt eller holdt i hånden hele tiden Her skriver du jo at han har PU i tillegg. Det er jo like gjerne dette som er årsaken. Mange på spekteret er langt mer stillesittende enn et gjennomsnittsbarn. Blir flau av å se voksne som blander sammen alt dette i en grøt. Anonymkode: 17fff...afb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå