Rhapsody in blue Skrevet onsdag kl 20:54 #26 Skrevet onsdag kl 20:54 (endret) Det var jo nylig en amerikaner som forsvant i nærheten av Folgefonna som ble funnet, i live, mot alle odds! Jeg forstår godt at familien gjør et forsøk og jeg håper de finner ham i live! https://www.vg.no/nyheter/i/B08llv/savnede-alec-luhn-38-funnet-i-live Forkastelige meninger på forumet her. Hva om det gjaldt deg selv, hadde du ikke villet bli funnet? Jeg tenker at flere av dere som svarer her inne: Hans eget valg og så videre. Ja, dere tar jo daglige valg selv, dere kjører bil, det er jo eget valg. Vil dere ikke bli funnet om bilen deres havner i vannet feks. Fortjener dere ikke å bli reddet bare fordi turen du tok var frivillig. Hvor mange ufrivillige valg tar dere i løpet av en dag? Er alt dere gjør ufrivillig? Isåfall er jeg redd dere sitter i fengsel men grunnen til dere havnet der er jo også frivillig. Endret onsdag kl 21:06 av Rhapsody in blue
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 21:03 #27 Skrevet onsdag kl 21:03 Rhapsody in blue skrev (7 minutter siden): Det var jo nylig en amerikaner som forsvant i nærheten av Folgefonna som ble funnet, i live, mot alle odds! Jeg forstår godt at familien gjør et forsøk og jeg håper de finner ham i live! Og han var det den norske stat som finansierte leteaksjonen for. Helt rett og rimelig. Hi som er misunnelig på ting som ikke engang skjer - man blir jo ganske matt. Anonymkode: 1947a...26e
Iiiiik Skrevet onsdag kl 21:07 #28 Skrevet onsdag kl 21:07 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ulykke? Han har reist på tur i en av verdens farligste villmarker. Det er ikke ulykke, det er dumskap. Når han i tillegg aldri har bidratt til det norske samfunn, hvorfor skal han få midler for å bli funnet? Noen mennesker er ikke verdt kostnaden rett og slett fordi de aldri har bidratt Anonymkode: 7b937...c66 Oj, dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg tror folk hadde uttalt seg litt mer fornuftig hvis de ikke var anonyme. Det er snakk om noens sønn og bror her, som mest sannsynlig har omkommet. Da synes jeg man kan vise litt respekt overfor dem som savner ham. Jeg synes også du har et merkelig menneskesyn hvis du mener at andres verdi måles i hvor mye de har bidratt til samfunnet. Jeg synes folk som tar store sjanser og gjør noe som innebærer stor risiko selv må sørge for at de er dekket dersom det skjer en ulykke. En spleis er helt fint, men jeg tenker ikke at statskassa skal betale for leteaksjonen. Er altså enig i konklusjonen, men ikke i premissene.
Rhapsody in blue Skrevet onsdag kl 21:24 #29 Skrevet onsdag kl 21:24 Iiiiik skrev (8 minutter siden): Oj, dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg tror folk hadde uttalt seg litt mer fornuftig hvis de ikke var anonyme. Det er snakk om noens sønn og bror her, som mest sannsynlig har omkommet. Da synes jeg man kan vise litt respekt overfor dem som savner ham. Jeg synes også du har et merkelig menneskesyn hvis du mener at andres verdi måles i hvor mye de har bidratt til samfunnet. Jeg synes folk som tar store sjanser og gjør noe som innebærer stor risiko selv må sørge for at de er dekket dersom det skjer en ulykke. En spleis er helt fint, men jeg tenker ikke at statskassa skal betale for leteaksjonen. Er altså enig i konklusjonen, men ikke i premissene. Ja, det er rart åssen en anonymknapp kan få en til å føle at man kan skrive hva som helst, uten omtanke for at de som har opprettet spleisen, eller de som savner et menneske ønsker å finne ham. Jeg er ellers enig med deg i det med forsikring, og at statskassen ikke skal dekke leteaksjon, men det finnes mange måter å uttrykke meningene sine på! Her er det jo ingen omtanke - selv om personen kanskje er død og det er skremmende hvordan nettroll sitter på tastaturet!
Anonym bruker Skrevet i går, 05:03 #30 Skrevet i går, 05:03 Iiiiik skrev (7 timer siden): Oj, dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg tror folk hadde uttalt seg litt mer fornuftig hvis de ikke var anonyme. Det er snakk om noens sønn og bror her, som mest sannsynlig har omkommet. Da synes jeg man kan vise litt respekt overfor dem som savner ham. Jeg synes også du har et merkelig menneskesyn hvis du mener at andres verdi måles i hvor mye de har bidratt til samfunnet. Jeg synes folk som tar store sjanser og gjør noe som innebærer stor risiko selv må sørge for at de er dekket dersom det skjer en ulykke. En spleis er helt fint, men jeg tenker ikke at statskassa skal betale for leteaksjonen. Er altså enig i konklusjonen, men ikke i premissene. Spleis er ok ja. Nå står det også flere steder at de har vært i kontakt med norske myndigheter. Det er myndighetene i landet de forsvinner som skal lete. Familien mener det brukes for lite ressurser. At vi redder turister i eget land er en selvfølge. At vi skal bruke ressurser på å lete etter en mann som bedriver en ganske farlig hobby i et annet land er noe annet. Han flyttet for flere år siden og har levd i lokalsamfunn der. Det er jo slik at om noen omkommer på de høyeste toppene i verden så blir de ikke hentet ned. Nå vet vi ikke om han er omkommet da, og jeg forstår familien. Jeg håper selvsagt også mannen er i god behold. MEN, dette er ikke noe Norge skal bruke penger på. Anonymkode: 7b937...c66
Anonym bruker Skrevet i går, 05:22 #31 Skrevet i går, 05:22 Synes dessverre generelt, at når folk skal drive ekstremt, at de bør regne med å klare seg selv når ting skjer. Å kaste seg ut fra fjell, gå på ekstrem turer der en vett det absolutt ikke er greit å gå, klatre på utrygge fjell som en hvertfall ikke har trening til osv Til og med forsikringsselskap dekker ikke ulykker o.l når det gjelder ekstremsport . Og dette er penger en kunne brukt på livreddende hjelp og forskning på fæle sykdommer osv. F eks, viss du gjør noe dumt og et fly må lande for å kaste deg av, da får DU krav på å betale for det! Men skal du utsette deg for ekstrem sport/øvelser, må fellesskapet betale for deg, og det er idiotiske ting uansett! Anonymkode: 29c1a...5ee
Anonym bruker Skrevet i går, 05:32 #32 Skrevet i går, 05:32 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ulykke? Han har reist på tur i en av verdens farligste villmarker. Det er ikke ulykke, det er dumskap. Når han i tillegg aldri har bidratt til det norske samfunn, hvorfor skal han få midler for å bli funnet? Noen mennesker er ikke verdt kostnaden rett og slett fordi de aldri har bidratt Anonymkode: 7b937...c66 Du kan puste lettet ut da, familien har samlet inn via vipps, hvor det er frivillig å bidra om en vil. Det skal dekke utgifter til drivstoff, som utføres av frivillige. Store spørsmålet her er hvorfor i alle dager det gnager deg at familien gjør det de kan for å finne han. Du går til og med aktivt ut for å markere din motstand. Fremstår ikke akkurat som en leveranse til samfunnet selv i lys av det bitre innlegget her. Anonymkode: b33e5...4e4
Anonym bruker Skrevet i går, 05:34 #33 Skrevet i går, 05:34 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Synes dessverre generelt, at når folk skal drive ekstremt, at de bør regne med å klare seg selv når ting skjer. Å kaste seg ut fra fjell, gå på ekstrem turer der en vett det absolutt ikke er greit å gå, klatre på utrygge fjell som en hvertfall ikke har trening til osv Til og med forsikringsselskap dekker ikke ulykker o.l når det gjelder ekstremsport . Og dette er penger en kunne brukt på livreddende hjelp og forskning på fæle sykdommer osv. F eks, viss du gjør noe dumt og et fly må lande for å kaste deg av, da får DU krav på å betale for det! Men skal du utsette deg for ekstrem sport/øvelser, må fellesskapet betale for deg, og det er idiotiske ting uansett! Anonymkode: 29c1a...5ee Delvis enig. Folk må få leve litt. Jeg mener at som nasjon må Norge hjelpe de som får problemer i eget land. Også de som lever på kanten. Norge bør også hente hjem de som rammes av uhell. Men, å redde nordmenn som har flyttet ut av landet og som havner i trøbbel i et annet land når de bedriver noe jeg vil kalle ekstremsport er ikke vårt ansvar. Om de finner han omkommet så tenker jeg at det er vår jobb å få han hjem. Å finne han i villmarken det er Canadas ansvar. Det er et sivilisert land som på lik linje med Norge tar ansvar for eget land. Enhver familie vil vel synes det går for tregt og brukes for lite ressurser når ens egne er borte. Da betaler man fra egen lomme, starter spleis. Norge kan bidra med kommunikasjon med landet. Anonymkode: 7b937...c66
Anonym bruker Skrevet i går, 05:35 #34 Skrevet i går, 05:35 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du kan puste lettet ut da, familien har samlet inn via vipps, hvor det er frivillig å bidra om en vil. Det skal dekke utgifter til drivstoff, som utføres av frivillige. Store spørsmålet her er hvorfor i alle dager det gnager deg at familien gjør det de kan for å finne han. Du går til og med aktivt ut for å markere din motstand. Fremstår ikke akkurat som en leveranse til samfunnet selv i lys av det bitre innlegget her. Anonymkode: b33e5...4e4 Jeg sier at det er ikke Norges ansvar å hjelpe å finne han. Anonymkode: 7b937...c66
Anonym bruker Skrevet i går, 05:42 #35 Skrevet i går, 05:42 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg sier at det er ikke Norges ansvar å hjelpe å finne han. Anonymkode: 7b937...c66 Det kunne du fint sagt uten å gnåle om hvor lite du mener han bidrar til samfunnet eller hva du synes om han. Det er tross alt pårørende der ute, men det virker ikke som om den delen av hjernen din ble utviklet helt. Anonymkode: b33e5...4e4
Anonym bruker Skrevet i går, 05:59 #36 Skrevet i går, 05:59 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Spleis er ok ja. Nå står det også flere steder at de har vært i kontakt med norske myndigheter. Det er myndighetene i landet de forsvinner som skal lete. Familien mener det brukes for lite ressurser. At vi redder turister i eget land er en selvfølge. At vi skal bruke ressurser på å lete etter en mann som bedriver en ganske farlig hobby i et annet land er noe annet. Han flyttet for flere år siden og har levd i lokalsamfunn der. Det er jo slik at om noen omkommer på de høyeste toppene i verden så blir de ikke hentet ned. Nå vet vi ikke om han er omkommet da, og jeg forstår familien. Jeg håper selvsagt også mannen er i god behold. MEN, dette er ikke noe Norge skal bruke penger på. Anonymkode: 7b937...c66 Jeg spør igjen, hvor står det at familien har bedt Norge betale leteaksjonen? Det er helt latterlig ar du dikter vei for å støtte opp under dine egne argumenter, Anonymkode: 51add...e40
Anonym bruker Skrevet i går, 06:58 #37 Skrevet i går, 06:58 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg spør igjen, hvor står det at familien har bedt Norge betale leteaksjonen? Det er helt latterlig ar du dikter vei for å støtte opp under dine egne argumenter, Anonymkode: 51add...e40 Det står på Facebook siden hans at de har bedt myndighetene om midler. Det er latterlig å beskylde meg for å dikte opp slikt. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Utenriksdepartementet har bekreftet de bidrar med å kommunisere med Canada. Canada sier søket er farlig og kostbart og det har ikke høyeste prioritet. Anonymkode: 7b937...c66
MissSaigon Skrevet i går, 08:27 #38 Skrevet i går, 08:27 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står på Facebook siden hans at de har bedt myndighetene om midler. Det er latterlig å beskylde meg for å dikte opp slikt. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Utenriksdepartementet har bekreftet de bidrar med å kommunisere med Canada. Canada sier søket er farlig og kostbart og det har ikke høyeste prioritet. Anonymkode: 7b937...c66 Det er jo helt naturlig at Utenriksdepartementet får opplysninger om nordmenn i nød i utlandet. Det er nok også lover og regler for hva som dekkes av staten i slike tilfeller, så jeg tenker at man kan ta det helt med ro. Det var et merkelig fokus når en ung mann er savnet under slike forhold. Er det skattepengene dine du er bekymret for?
Anonym bruker Skrevet i går, 09:58 #39 Skrevet i går, 09:58 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det står på Facebook siden hans at de har bedt myndighetene om midler. Det er latterlig å beskylde meg for å dikte opp slikt. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Utenriksdepartementet har bekreftet de bidrar med å kommunisere med Canada. Canada sier søket er farlig og kostbart og det har ikke høyeste prioritet. Anonymkode: 7b937...c66 Det står ingen steder at de har bedt den norske stat betale for leteaksjon. Anonymkode: 51add...e40
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #40 Skrevet 21 timer siden I slike saker må en forutsette at den som er på eventyr har planlagt å komme hjem, og er derfor godt forberedt på det han møter. Det er utfordringer, men ingen ønsker vel å omkomme på en slik tur. Det er tross alt ikke snakk om å gå på line over et stup uten sikkerhetsnett. Så i slike tilfeller må vi hjelpe, det er ikke så mange slike tilfeller tross alt, selv om vi har tradisjon for å ha noen eventyrere. Men vi bør ha klare regler for hvem som har krav på hjelp i utlandet. Det er mer aktuelt enn noensinne, da snart halvparten av alle nordmenn er utlendinger. Det må være noen grenser. Eventyrere er i en egen klasse. Anonymkode: b5986...5bc
Anonym bruker Skrevet 4 timer siden #41 Skrevet 4 timer siden At de har funnet sekken og en rifle, kan ikke være et godt tegn. Anonymkode: 51add...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå