Gå til innhold

Har staten lov til dette? (Donorbarn)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Denne diskusjonen har blåst helt ut av proporsjon. Det startet som et spørsmål om staten kan velge donor for kvinner, og har plutselig blitt en debatt om surrogati. SALG AV KROPPEN – enten det gjelder kvinner eller menn – er ikke et valg! Punktum.

Det jeg aldri har forstått, er hvorfor andre enn kvinnen selv skal kunne blande seg inn i valget av donor. Mine døtre skal i alle fall aldri måtte føle på dette presset, og jeg vil alltid stå for at ingen skal gjøre det – uansett kjønn. Problemet nå er at det er kvinner som kan brukes til surrogati. Hadde menn blitt utnyttet på samme måte, ville jeg stått opp for dem også. Det er det feminisme handler om – likhet – ikke en ubalanse der én part kan kjøpes og utnyttes som en vare.

Poenget er uansett: Staten burde ikke få velge donor for kvinner, slik det er i dag, uten noen medisinsk eller juridisk grunn. Hvis det ikke finnes faglig grunnlag for dette, hva handler det om annet enn makt? Det var jo dette diskusjonen startet med. Jeg og …005 har nok såpass ulike verdisyn og tanker om hva som er greit å blande seg inn i, så vi vil sannsynligvis aldri forstå hverandre fullt ut. Jeg er egentlig ikke for eggdonasjon, men jeg lar da mine medkvinner velge selv om de ønsker å donere. Siden det ikke er økonomisk gevinst i dette får det være opp til hver enkelt kvinne. For det er et valg. Å donere eller ikke. Når kvinner ikke har noe som helst å vinne på surrogati, vil det å framstille det som «valgfrihet» i realiteten skape press. Man kan selvfølgelig si nei – men presset vil fortsatt være der, og det bør det ikke være. Noen grunnprinsipper må vi faktisk holde fast ved. Retten til å bestemme over sin egen  reproduksjon for å få sitt eget barn, blant annet. Eller retten til abort. Som er minst like viktig. At folk vil frata kvinner dette er utenfor min fatteevne, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: fb24e...11d

Det er jo du som i stor grad har deltatt i å føre tråden i denne retningen. Du hevder med stor bravur at kvinner bør, må og skal bestemme helt over sin egen kropp, men kommer samtidig med begrensninger på hva DU syns er greit. For de fleste av oss er tanken på både å prostituere oss og å bære frem andres barn helt absurd, men fakta er at det finnes kvinner som velger begge deler, helt uten tvang eller press. Hvem er du til å sette begrensninger for dem? 

Og det er du som først kom med en utrolig stygg hersketeknikk ved å ønske at en person ikke har døtre - hva i alle verden er det for en ting å si!! Å være feminist betyr vel ikke at man kun skal respektere dem man er enig med? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Aktiv dødshjelp er jo et minefelt hvor det fort kan skli ut. Her handler det faktisk om liv og død, men jeg er for hvis det er strenge regler. Abort burde være HELT opp til kvinnen til det siste. Fosterdiagnostikk burde alle gravide få. KrF har mye av skylda for restriksjonene her fordi de ikke tåler at aborttallene for downs syndrom øker. Eller at kvinner klarer seg bra på egen hånd og ikke er lenka til kjøkkenbenken. Kvinners selvbestemmelse over egen kropp er et selvfølge. Derfor er jeg også mot surrogati.

Det er ikke behov for å gjøre det til en diskusjon for eller i mot aktiv dødshjelp eller surrogati. Jeg påpekte bare at det slett ikke er uvanlig at andre hensyn enn det rent medisinskfaglige legges til grunn. Hensyn som i større grad har med etikk og moral å gjøre. Så hvis du føler på et slags overformynderi, så er det noe man finner på flere områder innenfor helsevesenet. Når det er sagt, så har man en nedfelt rettighet til medbestemmelse.

Anonymkode: 4da59...ef5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2025 den 0.38):

Man kan velge, jo. Hvem man dater. Og alle kvinner kan få barn med donor hvis de vil. Men for mange er det å ha en partner viktigere, noe jeg respekterer for det er ikke min sak eller mitt liv. De må få leve som de vil. Å velge skader jo ikke barna. Det skader ikke dem om donoren er høy, mørk og har høy IQ. Er ikke alle som velger så overfladisk som du skal ha det til, men forstår poenget ditt. Selv om jeg helt ærlig ikke ser problemet med å velge blant donorer på denne måten. Det skader absolutt ingen. Forstår ikke hva som er så fryktelig med å velge en donor fra en katalog. De fleste ønsker jo en partner å dele livet med og får barn med. Selv antallet som går donorbarn-veien har økt de siste årene må vi ha i bakhodet at de fleste vil ha en partner. Men vi må ha takhøyde for at andre velger annerledes enn vi gjør. Da blir samfunnet mye bedre. Spesielt når dette ikke skader en sjel. Når man velger på denne måten er det jo med gode intensjoner, man vil gi barnet det beste utgangspunktet genetisk sett for å få et godt liv.

Det eneste du kan velge helt selv,er hvem du ikke dater. Det kant jo være at de som har utformet regelverket, tenker at man helst bør får barn som ligger relativt tett opp til det man kunne ha forventet seg ved naturlig forplantning? Vi er alle en kombinasjon av både arv og miljø, men en del faktorer er i hovedsak ren arv. Kanskje vil staten så langt som mulig sørge for at det legges best mulig til rette for en god oppvekst. Og da er det kanskje ikke så dumt at foreldre og barn ikke divergerer i altfor stor grad.

Anonymkode: 4da59...ef5

Skrevet

Men hva er det du ønsker å velge, mer spesifikt? Spør ikke for å være spydig, men av uvitenhet.

Gode forutsetninger mtp fysisk og psykisk helse? Vil ikke legen prøve å luke ut donorer med dårlige helsemessige forutsetninger uansett? 

Anonymkode: 39cab...b19

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hva er det du ønsker å velge, mer spesifikt? Spør ikke for å være spydig, men av uvitenhet.

Gode forutsetninger mtp fysisk og psykisk helse? Vil ikke legen prøve å luke ut donorer med dårlige helsemessige forutsetninger uansett? 

Anonymkode: 39cab...b19

Jeg valgte en donor som hadde samme hårfarge og øyefarge som meg selv (og det meste av min familie). Utover det valgte jeg en som hadde litt til felles med meg i interesser, holdninger, verdier og personlighet og som jeg følte en slags connection med utfra donorprofilen og intervjuet. De aller fleste andre velger jo også en partner å få barn med utfra noen kriterier og hvorfor skal ikke kvinnene som får barn med en donor ha noe å si, men legen skal bestemme hvem de får barn med? Hva er egentlig alt dette snakket om designerbabyer? Hva er en designer baby? Det blir en helt vanlig unge selvom jeg får lov å velge den jeg liker best/føler at passer blant de donorene som er å velge mellom. 

Anonymkode: 59a57...425

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...